Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

De tram is by far de beste manier om in Keulen naar het stadion te gaan. Behalve tram 1 heb je op wedstrijddagen tram E die je keurig voor de deur van het stadion neerzet. En die gaat om de paar minuten. ;)
VIRM

Bericht door VIRM »

waldo79 schreef: wo 19 jun 2024, 10:36 Das wel een dingetje, ik redeneerde vanuit mezelf.
Tja, het moet uit een reisplanner komen, je moet uit de buurt komen of OV-hobbyist zijn om dat soort leuke omweggetjes te weten, toch?
Beul van de blindegeleidelijn
ICE11

Bericht door ICE11 »

en-es schreef: wo 19 jun 2024, 11:50 De tram is by far de beste manier om in Keulen naar het stadion te gaan. Behalve tram 1 heb je op wedstrijddagen tram E die je keurig voor de deur van het stadion neerzet. En die gaat om de paar minuten. ;)
Ja, maar vanuit het centrum (Neumarkt) moet de tram eerst dwars door de westelijke helft van de stad en dat ook nog op sporen samen met andere tramlijnen en over drukke knooppunten. Je kunt ook in Deutz al van de trein naar de tram overstappen, maar dan is de rit door de stad nog langer. Daarom heeft men toch in verband met het WK 2006 het station Weiden-West geopend zoals ik boven schreef, maar dat kent behalve ingewijden bijna niemand.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Moet men dat niet actiever communiceren?
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Ik moet zeggen dat ik het tramnet van Köln in de binnenstad slecht afgestemd vind op het Hauptbahnhof, wat dan de meest logische opstapplaats is voor het alternatief met de S-Bahn. Aangezien het bij voetbal nogal een gewoonte lijkt te zijn om niet alleen na de wedstrijd een derde helft in de kroeg in te lassen, maar ook van tevoren alvast een drankje te pakken in het centrum voordat men naar het stadion komt, is het alternatief via Weiden West in tijd veel kostbaarder, omdat je niet zomaar met de tram bij het Hauptbahnhof komt en lopen in sommige gevallen misschien zelfs sneller is dan de tram.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79

Bericht door waldo79 »

Op zich stoppen alle S-Bahnen naar Horrem en Düren op Weiden-West en die komen uitsluitend uit de richting Köln Hbf. Die route wordt zeer frequent bediend.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

“Nächster Halt Dresden-Neustadt, heute gegen 09:30 Uhr”, zei de Mikos van dienst, alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Wat hij er niet bij vertelde is dat dat een half uur later is dan normaal en dat de reden is dat we omgeleid worden, schijnbaar via Lutherstadt Wittenberg en de goederenring van Leipzig. :shock:
en-es

Bericht door en-es »

EK toernooidirecteur Philip Lahm moest verstek laten gaan bij de wedstrijd in Düsseldorf aangezien zijn ICE vertraging heeft. :o
Nickipedia
Contacteer:

Bericht door Nickipedia »

ICE11 schreef: ma 10 jun 2024, 21:27Sinds vandaag zijn alle locs van de Baureihe 145 bij DB en RBH terzijde gesteld.
Die van RBH rijden nog, ben er vandaag twee tegen komen tussen Rheine en Osnabrück.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Ook niet alle 145 bij de DB staan aan de kant, een paar hadden net een revisie gehad en die rijden nog door.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Terug van Praha naar Berlin met EC 258. In de bunker van Praha hl.n. was het gevoelsmatig 40 graden en helaas kreeg mijn trein 20 en toen 30 minuten vertraging: technische storing aan de trein. Ook werd hij aangekondigd met eindbestemming Berlin Gesundbrunnen terwijl Můj vlak en DB Navigator het op Hbf houden…

Eenmaal op het perron (godzijdank uit die hitte) kwam dit voorrijden:
Afbeelding

Prachtig, maar die mag niet naar Berlijn. Even later kwam hij dan ook aan de overzijde van het perron langs… Nu zit er iets anders voor en zijn we met +43 vertrokken. In de trein houdt men het op een storing aan een rijtuig.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Riep hij dat nou echt om? Jawel, de Duitse conducteur gaf net echt aan dat de trein van 0:00 om “oh oh oh from platform 14” vertrekt. :mrgreen: En de volgende trein naar Leipzig om 4:09, dat is meer een oh-oh-oh-gevalletje geloof ik. :shock:
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

In Slowakije zijn bij de plaats Nové Zámky 5 doden en meerdere gewonden gevallen bij een ongeluk tussen een Arrivabus en een Eurocity op weg naar Boedapest.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plutona

Bericht door Plutona »

Getver, dat ziet er niet best uit…
EC 272 lijkt het…
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Gaat om EC 279. Van die bus is echt niks meer over... (foto in de spoiler, bron ZSSK)
Spoiler: show
Afbeelding
ICE11

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: za 15 jun 2024, 16:03
Meltrain schreef: za 15 jun 2024, 12:49
ICE11 schreef: vr 14 jun 2024, 10:38 Inmiddels is het vijfde (!) DB-treinstel Baureihe 711.1 afgebrand.....

https://www.bild.de/regional/nordrhein- ... 014d64c8aa
Wat voor trein is dat?
Dat is een meet/werkvoertuig van de afdeling Fahrwegdienste (foto's zie link). Maar tijdens het afbranden willen ze ook nog wel eens ongewild gaan rollen. (A) Dat is hier gelukkig niet gebeurd.
Inmiddels mogen deze voertuigen uit voorzorg niet meer zelfstandig rijden maar alleen nog getrokken door een loc.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

De Sloveense spoorwegen (SZ) rijden morgen. 1 juli, een extra trein naar Frankfurt Stadion, vanwege de EK-wedstrijd.

De trein zal bestaan uit vijf personenrijtuigen en een restauratierijtuig.Gezien SZ bij mijn weten van die laatste maar twee stuks bezit zal de Emona (EC150/151) wel tijdelijk zonder rijden. Sowieso komen de Slovenen niet om in de rijtuigen, dus benieuwd naar eventuele foto's.

https://potniski.sz.si/direktni-navijas ... a-1-julij/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Gisteren van mijn het Bois du Cazier in Marcinelle bij Charleroi naar huis in de Bijlmer gegaan, een reis die door vertraging, werkzaamheden en slechte planning 7h01 duurde, terwijl de vergelijkbare heenreis vrijdag naar Châtelet maar 4h15 duurde.

Om ongeveer 16:15 was ik klaar bij het museum (waar een tentoonstelling is over het 50 jaar geleden opgeheven zijn van de "Groene Tram" van de STIC, de stadstram van Charleroi). De tentoonstelling was wel aardig, maar niet heel bijzonder, niets geleerd dat ik niet al uit boeken of websites kende.
Gister en vandaag reed er ook een kindertram van de Petit Tram Vert de Charleroi die een 250m lang spoor hadden aangelegd.

In de buurt komen 4 buslijnen, de 1, 52, 21 en iets verderop, 3. De 21 rijdt eens in de 2 uur, de 1 komt volgens drgl 7 mn aan voor de slechte treinoptie vertrekt, en voor de 52 en 3 moest ik te ver lopen om nog te halen en had ik op CHarleori Central nog ruim een half uur moeten wachten... Het werd de 1 dus: 20 mn wachten bij de bushalte in een drukkende hitte (even later zou het gaan onweren).

Op Charleroi Central had ik 2 opties: de 17:03 IC naar Nivelles (a 17:31), waar om 17:44 de bus naar Brussel (a 18:39) zou vertrekken om om 18:44 de ICDI te pakken, of via Ottignies naar Brussel Zuid (en ik zie nu ook nog de optie Charleroi-Leuven-Antwerpen), waarbij die eerste de snelste was.
In de IC werd verteld dat er rechtstreekse bussen naar Brussel waren om 17:44 en stopbussen om 17:50, ik ben in de "rechtstreekse" bus gestapt en dacht dat we dat makkelijk zouden halen, volgens Google ben je in 35 mn van Nijvel naar Brussel Midi. We maakten echter nog een tussenstop te Braine-'l-Alleud, wat Google nu al 1h05 noemt, maar door goed doorrijden van de chauffeur kon dit in 58 minuten, en in Brussel werd helemaal "vooraan" (dus erg ver van de ingang van het station) gestopt, zodat ik hijgend op perron 17 aankwam waar ik nog net de ICD de tunnel in zag rijden.
En dat voor met 3 bussen, voor wellicht 5 uit- en 10 instappers in Braine in onze bus (die als eerste aankwam). Waarom ze niet één bus via Braine hebben laten gaan - of creatiever: een pendelbus van Braine naar parking Haut-Ittre en daar de doorgaande bussen Nijvel-Brussel even laten stoppen voor een overstap...

Anyway. In Brussel maar een salade gekocht, de ICD een uur erna genomen en daarna de sprinter binnendoor naar Asb, die te Bkl nog een goederentrein voor liet gaan waardoor aankomst met +(6)2 te Asb. Hierdoor heb ik vanwege de EU-reizigersrechten méér dan 60 minuten vertraging en dus recht op 25% van de totale ritprijs, (€9.60 (1 rit Standard Multi) + €25,30 Noorderkempen-Asb = €8,73) , dus ik ga maar gewoon mijn Standaard Multi-regel claimen.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Sinds ruim een week rijden er vanwege overstromingen geen treinen tussen Visp en Täsch (vlakbij Zermatt). Na de storm van gisteravond is daar Oberwald - Brig en Sion - Sierre bijgekomen. Wanneer er weer treinen kunnen rijden is onbekend, tussen Brig en Oberwald is er geen busvervoer.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

In de vallei tussen Brig en Oberwald liggen de weg en het spoor naast elkaar. Een aardverschuiving heeft beide geblokkeerd.
Ferdinand
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

Op weg van Hamburg naar Amersfoort. Tot aan Osnabrück geen grote problemen, maar verder naar Amersfoort gaat het vandaag helaas niet met IC140. Nou reis ik wel vaker op dit traject en weet dan dat de RB61 nog een optie is. Wat me deze keer alleen verbaast, is hoe slecht de communicatie is over de vertrektijden.

IC140 rijdt vandaag een omleiding via Bremen.
Aankomst Osnabrück Altstadt 19:18, aankomst Bremen Hbf 19:20 (heel bijzondere route, van de tijden klopt niets) en nu in Hengelo staat de IC140 met +16 bij de NS??? Die trein heeft minimaal 90 minuten vertraging, maar dat is op een of andere manier nog niet bekend in NL.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ferdinand schreef: do 04 jul 2024, 20:23 Op weg van Hamburg naar Amersfoort. Tot aan Osnabrück geen grote problemen, maar verder naar Amersfoort gaat het vandaag helaas niet met IC140. Nou reis ik wel vaker op dit traject en weet dan dat de RB61 nog een optie is. Wat me deze keer alleen verbaast, is hoe slecht de communicatie is over de vertrektijden.

IC140 rijdt vandaag een omleiding via Bremen.
Aankomst Osnabrück Altstadt 19:18, aankomst Bremen Hbf 19:20 (heel bijzondere route, van de tijden klopt niets) en nu in Hengelo staat de IC140 met +16 bij de NS??? Die trein heeft minimaal 90 minuten vertraging, maar dat is op een of andere manier nog niet bekend in NL.
https://bahn.expert/details/IC%20140/20 ... on=8010255
Osnabrück-Altstadt (kopmaken), boogje naar het noorden, Bremen, Leer, Rheine (kopmaken)?
Of ging het tot *Hannover* wel redelijk en toen via Bremen (kopmaken) en dan via het boogje naar Osnabrück-Altstadt? Dat laatste lijkt me wat waarschijnlijker, aangezien Bünde en Osnabrück Hbf zouden zijn overgeslagen.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Speisewagen in de trein *O*
Speisewagen met lauw bier -0-
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Voor de geïnteresseerden: een paar foto's van de ComfortJet, zoals hij nu pendelt tussen Praha en Bohumín met IC 510/511. (Deze zijn van twee weken geleden, maar ik was er nog niet aan toegekomen ze eerder te verwerken.) Omdat de Bistrorijtuigen en de 1e klas stuurstanden nog niet binnen zijn, rijdt men in een ietwat vreemde samenstelling: er is een extra 2e klas fietsenrijtuig aan het einde van de stam aangekoppeld, omdat dit rijtuig een normale koppeling aan het uiteinde heeft. Vervolgens is daar een restauratierijtuig aangehangen. In plaats van (6 rijtuigen) 2e klas - bistro - (1 rijtuig) 1e klas - 1e klas stuurstand bestaat de stam nu dus uit (6 rijtuigen) 2e klas - (1 rijtuig) 1e klas - (1 rijtuig) 2e klas - restauratie. Als ik het goed begrijp, is dit ook hoe ze het komende half jaar op de EC Berliner in dienst gaan komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op dezelfde dag reed ook een retro-Vindobona van Děčín naar Wien (via Gmünd) en de dag erna weer terug. Er zou oorspronkelijk ook een Duits deel meegaan vanaf Berlin-Lichtenberg, maar dat was gecancelled vanwege te weinig aanmeldingen of te hoge kosten of allebei.
Afbeelding
Afbeelding
(Dat de ComfortJet en de retro-Vindobona naar Děčín de dag erna een gelijktijdig vertrek zouden hebben vanaf Praha hl.n. - beide met loc voorop - had ik helaas pas te laat in de gaten; ik dacht dat er precies een uur tussen zat. :@ Maar goed, je kunt niet alles hebben. En ik denk dat mijn foto's nog wel voor verbetering vatbaar zijn; ik was pas voor het eerst op deze plek.)
Laatst gewijzigd door umbusko op vr 05 jul 2024, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

We klagen dan wel altijd op de NS (en DB) maar ook de MGB kan er wat van. Na een rit met een treinvervangende bus rond 16.45 uur in Täsch aangekomen. Om 16.55 uur gaat er een pendeltrein naar Zermatt van spoor 1. Deze trein is op tijd binnen en men laat iedereen instappen. Tot nu toe (17.25 uur) staan we nog steeds in Täsch, slechts 2 x een automatisch bericht dat het vanwege een storing enkele minuten later wordt. Nou weet ik niet wat de Zwitserse definitie van enkele is maar 30 minuten vind ik toch niet enkele.....

Uiteindelijk met +40 , zonder excuses of uitleg, vertrokken.
Plaats reactie