Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40638
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dat beperkt zich niet tot dubbeldekkers overigens, vaak zat in ICM gehad dat iemand pontificaal voor de deur de coupé in blijft staan want "het is vol". En dan kan je na je erlangs gewurmd te hebben nog kiezen waar je gaat zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ITF »

Z2N schreef: wo 26 jun 2024, 09:51
rooddolfijn schreef: wo 26 jun 2024, 09:32 Welke werkzaamheden zijn er tussen Utrecht en Amsterdam waardoor de 3900 niet rijdt tussen deze stations?
De verbouwing van Amsterdam Centraal, er is daar een tekort aan perronruimte.
Ah oké. Wel jammer dat de NS de nog wel rijdende treinen niet verlengd, de 847 waar ik nu in zit bestaat uit een los viertje, dat is toch wat schaars overdag.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersnaam
Berichten: 655
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gebruikersnaam »

Een korte rant over mijn reis van Ede naar de Zeeuwse kust. Vanaf Ede naar Utrecht met de 3146. So far so good. In Utrecht blijkt echter de aansluitende 2846 zomaar te zijn opgeheven. Niemand vertelde daarbij dat de 2846 wel vanaf Gouda zou rijden, maar ik was op goed geluk die kant uit gegaan. In Gouda blijkt het materieel als LM uit Utrecht te zijn gekomen. In Rotterdam mijn overstap op de 2344 gewoon gehaald, alleen werd deze in Dordrecht opgeheven. De IC Brussel stond wel op spoor 5 klaar en zal volgens de borden wel stoppen in Roosendaal, maar voor nu staan we 10 minuten stil in Lage Zwaluwe :')
verfmeer
Berichten: 958
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door verfmeer »

Achteraf had je dus beter via Nijmegen kunnen gaan.
IIVQ
Berichten: 1905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Op Asd keert de s703900 op spoor 5a. Zo'n 10m oostelijker: een geslotenspoorbordje, dan een kortsluitkabel, dan weer een geslotenspoorbordje. Op spoor 6 en 7 ook geslotenspoor-bordjes. Alleen waren al deze 4 bordjes zo gedraaid dat ze alleen vanuit het oosten, dus vanuit de werkzone, te zien waren. Vanuit het in dienst zijnde spoor alleen een rood dwergsein om treinen tegen te houden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13758
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Die borden kunnen ook bedoeld zijn om het einde van de buitendienststelling aan de spoorwerkers aan te geven.
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Wat is er zo stuk aan een overweg tussen Roermond en Sittard dat daar sinds 17:00 tot minstens 22:30 uur geen enkele trein kan rijden? Niet eens met (het European Instruction-equivalent van) een aanwijzing overweg of hoe het ook heet om stapvoets tyfonerend over de overweg te kachelen?

Ik baal namens mijn OV-wildvreemde tante die vandaag voor het eerst in lange tijd een treinreis ondernam en nu een paar uur in Roermond gestrand is onderweg naar Heerlen -0-
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Men is bezig met herstel, daardoor kunnen er geen treinen rijden.
IIVQ
Berichten: 1905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Wubbo schreef: wo 26 jun 2024, 20:38 Die borden kunnen ook bedoeld zijn om het einde van de buitendienststelling aan de spoorwerkers aan te geven.
Da kan, maar zo'n bord lijkt mij nuttig (als niet al verplicht) voor het daadwerkelijk in gebruik zijnde spoor.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9522
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Dat nieuwe vierde perron op station Tilburg begint zijn nut inmiddels wel aardig te bewijzen. Er zijn de laatste tijd best wel wat storingen in Midden-Brabant, en vandaag bij de seinstoring tussen Boxtel en Tilburg keerde de ingekorte 1100 bijvoorbeeld steevast op spoor 4. Zo staat die andere treinen die wel gewoon kunnen doorrijden minder tot niet in de weg en blijft chaos min of meer uit. :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Etienne
Donateur
Berichten: 8496
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Een kortdurende storing vanmiddag tussen Rotterdam Centraal zorgde voor een uitgevallen 563, 2865 en 665. Gelukkig reed de 4060 dan wel met 12 bakken SLT, maar van voor tot achter stond de trein vol. De conducteur moest ook meermaals omroepen om bagage van de stoelen te halen en elkaar niet te hinderen bij het in- en uitstappen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ITF »

ArrivaBas schreef: do 27 jun 2024, 18:32 Dat nieuwe vierde perron op station Tilburg begint zijn nut inmiddels wel aardig te bewijzen. Er zijn de laatste tijd best wel wat storingen in Midden-Brabant, en vandaag bij de seinstoring tussen Boxtel en Tilburg keerde de ingekorte 1100 bijvoorbeeld steevast op spoor 4. Zo staat die andere treinen die wel gewoon kunnen doorrijden minder tot niet in de weg en blijft chaos min of meer uit. :pos:
De ingebruikname van spoor 4 was toch uitgesteld door ontwerpfouten van de nieuwe seinen? Hoe kan spoor 4 dan vandaag gebruikt zijn?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9522
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Treinen kunnen gewoon vertrekken op het bestaande dwergsein er pal achter en daarom kan de bijsturing er 'gewoon' gebruik van maken. De NG-seinen staan overal rond Tilburg, maar afgekruisd.
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op do 27 jun 2024, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Het perron is slechts deels in gebruik voor ik geloof maximaal 9 bakken, om de rest van het perron in gebruik te nemen moet het spoor verlegd worden en dat is uitgesteld omdat dit ontwerp gebaseerd was op de nieuwe seinen.
VIRM
Berichten: 8295
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Etienne schreef: do 27 jun 2024, 19:38 Een kortdurende storing vanmiddag tussen Rotterdam Centraal zorgde voor een uitgevallen 563, 2865 en 665. Gelukkig reed de 4060 dan wel met 12 bakken SLT, maar van voor tot achter stond de trein vol. De conducteur moest ook meermaals omroepen om bagage van de stoelen te halen en elkaar niet te hinderen bij het in- en uitstappen.
Ik wilde de 665 van Utrecht naar Zwolle nemen vanmiddag. Deze kwam uit zuidelijke richting binnenrijden, en is met +8 vertreokken als 300665. Door andere treinen die in de weg zaten en een wisselstoring bij Amersfoort was de vertraging bij aankomst in Zwolle ongeveer +20. Daar is hij opgeheven wegens inzet van hulpdiensten (een storing die ik nergens vermeld zag staan). Het materieel zou volgens de HC om kwart voor acht wel doorgaan als IC naar Groningen. Rond die tijd zou er ook een 1800 naar Akkrum vertrekken van spoor 10 (de 3600 werd gespoorwijzigd naar 8). Volgens mij is er rondom Zwolle iets niet helemaal goed gegaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9522
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Bemined schreef: do 27 jun 2024, 20:03 Het perron is slechts deels in gebruik voor ik geloof maximaal 9 bakken, om de rest van het perron in gebruik te nemen moet het spoor verlegd worden en dat is uitgesteld omdat dit ontwerp gebaseerd was op de nieuwe seinen.
Een lange stam ICR past inderdaad precies. De meest westelijke 100 meter staan nog omheind met redelijk permanent ogende hekken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MdJ
Berichten: 4617
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MdJ »

IIVQ schreef: do 27 jun 2024, 05:34
Wubbo schreef: wo 26 jun 2024, 20:38 Die borden kunnen ook bedoeld zijn om het einde van de buitendienststelling aan de spoorwerkers aan te geven.
Da kan, maar zo'n bord lijkt mij nuttig (als niet al verplicht) voor het daadwerkelijk in gebruik zijnde spoor.
In principe helpen die borden dan ook niet meer 'extra'. De maatregelen van de aannemer (de kortsluitlans) en de maatregelen van de treindienstleider (verhinderingen op de seinen of wissels zodat er geen rijweg naar het buitendienstgestelde spoor ingesteld kan worden) zorgen voor schil 1 en 2 van de veiligheidsmaatregelen. "Schil 0" is dan dat er überhaupt geen treinen naar het buitendienstgestelde gebied ingepland worden.

De werkplek gemarkeerd door de borden (spoorwerkers kunnen dan zien waar de buitendienststelling ophoudt), maar die borden houden, mocht een trein door het rode sein (geen rijweg ingesteld immers) heen rijden, die trein echt niet meer tegen.
Bij twijfel: gebruik beton.
IIVQ
Berichten: 1905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Overigens was er geen kortsluitlans te zien op thv de bordjes op spoor 5, maar wel een aardingsdraad van de bovenleiding. Er was wel een kortsluitlans verder in de werkzone, maar direct oost van het kruiseissel (de bordjes stonden direct ten westen van het kruiswissel en net er in)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Vanwege werkzaamheden rond Amsterdam Centraal rijdt de 2400 komend weekend tot in de avond tussen Almere Centrum en Amsterdam Zuid, iets buiten zijn eigen patroon en met een extra stop in Weesp. :pos:

Ik zie alleen niet helemaal hoe de 5800 in Weesp keert met aankomst op spoor 5 en vertrek op spoor 2. Leeg keren op Diemen Zuid of iets dergelijks?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Hoezo kan die 2400 eigenlijk niet doorrijden naar Shl ?
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 2400 rijdt alleen op zaterdag, niet het hele weekend dus. De 5800 rijdt na Weesp door als 805800 naar Gpda en keert daar, alles rijdt zo te zien met solo SNG dus machinist hoeft de trein niet uit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Doorrijden naar Schiphol kost waarschijnlijk meer personeel en materieel vanwege het doorrijden naar Hoofddorp Opstel. Dat de 2400 alleen morgen rijdt had ik even verkeerd gezien :@
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
sneltram
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Doorrijden naar Shl past niet, omdat er allemaal extra series uit Zd naar Shl rijden voor het omreizen tussen Noord-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22811
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 28 jun 2024, 19:32 De 2400 rijdt alleen op zaterdag, niet het hele weekend dus. De 5800 rijdt na Weesp door als 805800 naar Gpda en keert daar, alles rijdt zo te zien met solo SNG dus machinist hoeft de trein niet uit.
Wat is Gpda?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu
Berichten: 2004
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Lijst van verkortingen
Gaasperdammerweg Aansluiting, oftewel de flyovers waar de splitsing voor de twee Diemens is
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten