Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Dan zou ik de haltes Beek Sportpark en Beek Sint Hubertusweg van de SB58 ook moeten hernoemen in Ubbergen, Beek Sportpark en Ubbergen, Sint Hubertusweg wat gewoonweg fout is (maar de NIAG noemt ze zo). De vervoerder heeft gewoon niet altijd door waar een bepaalde halte ligt, zeker niet in het buitenland. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar voor Nederlandse haltes de Nederlandse naam te gebruiken en voor Duitse haltes de Duitse naam.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Bovenstaande is allemaal leuk en aardig, maar geen (concreet) antwoord op mijn vraag. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

TomSteyl schreef: zo 30 jun 2024, 12:20 Duitsers staan er weer wat anders in, maar Arriva heeft de halte weer toch Kaldenkirchen genoemd ipv Nettetal. Bovendien is sowieso de halte aan de Poststrasse alleen door Arriva bediend en ook die heeft nu ook Nettetal in de naam. Zou het respecteren van de eigen namen in deze niet beter zijn en waar mogelijk koppelen in de trivia van een pagina?
Wat die Duitsers hebben gedaan met hun halten benaming is echt onhandig. Je hebt zo eingenlijk geen flauwbenul waar die halte ligt.
Je zoekt je de pelueris in Nettetal, lijkt die halte 10 km verderop te liggen in Kaldenkirchen.

Ik kwam hier een tijdje geleden ook achter bij:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... %9Fe_Allee
Alle halten liggen in Barlo

GoogleMap lijkts het er ook vaak niet mee eens te zijn en noemt ze ook gewoon bij de plaatnaam waar ze liggen en niet wat De duitse vervoerder verzint.
Plaatsnamen hanteren is 100% handiger en vooral duidelijker. Dus vooral Kaldenkirchen houden, zeker als titelnaam.
baladid

Bericht door baladid »

Ik vraag me een beetje af waar je gezocht hebt... De halte ligt in het stadsdeel Kaldenkirchen van de stad Nettetal. Maar 10 km verderop liggen alleen andere stadsdelen van de stad, maar er is geen stadsdeel Nettetal. Een beetje net zo iets als de gemeente De Fryske Marren geen plaats heeft die de Fryske Marren heet.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

In het Duits gebruiken ze die benaming trouwens ook voor Nederlandse haltes - zo rijdt lijn 1 volgens DB via Venlo Tegelen Station, oftewel gewoon station Tegelen. Op diezelfde manier zou je op een Nederlandse wiki de Nederlandse conventie op de Duitse haltes toe kunnen passen.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

baladid schreef: zo 30 jun 2024, 19:22 Ik vraag me een beetje af waar je gezocht hebt... De halte ligt in het stadsdeel Kaldenkirchen van de stad Nettetal. Maar 10 km verderop liggen alleen andere stadsdelen van de stad, maar er is geen stadsdeel Nettetal. Een beetje net zo iets als de gemeente De Fryske Marren geen plaats heeft die de Fryske Marren heet.
Helemaal fout !
Kaldenkirchen is een dorp net zoals Lobberich en alle ander kleine dorpjes.
Nettetal zelf bestaat niet als Kern of als Stad. Het is een fictieve naam (zoals veel gemeenten in Nederland)

Bocholt : De gemeente heet Bocholt maar heeft dus zelf ook een Stadteile Bocholt en ook Barlo etc.
Het is dus vrij onhanidg op halte in Barlo te noemen als Bocholt (met dan de haltenaam)

Een Stadtteille is dus niet per defintie een STADSWIJK.
(Een koe is een rund, maar een rund niet altijd een koe)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadtteil
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Wat een bullshit weer. Nettetal is GEEN fictieve naam, maar de naam van de gemeente waar de dorpen zoals Kaldenkirchen en Lobberich deel van uitmaken. Op een aantal afritten van de snelweg A61 binnen die gemeente komt de naam ook voor. Bij Bocholt geldt eveneens dat er rondom de stad dorpjes liggen die onderdeel zijn van de gemeente Bocholt. Die zijn dan conform het Duitse systeem aangeduid als gemeentenaam plus naam van het stadsdeel. Verschil bij Bocholt is alleen dat de naamgevende plaats wel bestaat en de naam Nettetal meer slaat op het grotere gebied, net als bij een Nederlandse gemeentenaam als Beekdaelen.

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat NRW en Hessen behoorlijk de kroon spannen in het fuseren van steden en dorpen tot grotere gemeentes. Rondom Frankfurt zijn er ook veel belachelijk grote gemeentes die een aantal dorpen hebben dat bijna niet meer op twee handen te tellen is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Het adres wordt in Duitsland als volgt aangegeven: Ringstraße 12, 41334 Nettetal, ondanks dat het is dus in Kaldenkirchen is. Kijk ook maar naar de Stadt Nettetal die is gevestigd aan de:
Stadt Nettetal
Doerkesplatz 11
41334 Nettetal
https://www.nettetal.de/
Dus niet in Lobberich!

Vaak is de haltenaam zelf al onderscheidend genoeg anders wordt vaak het Stadtteil of Ortsteil naam toegevoegd aan de haltenaam. Er bijvoorbeeld maar 1 halte Am Schwimmbad in de Stadt Nettetal, dus niet nodig om Kaldenkirchen aan te duiden. Maar blijkbaar is dit voor sommige Nederlanders moeilijk te begrijpen.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

ArrivaBas schreef: zo 30 jun 2024, 20:16 Wat een bullshit weer. Nettetal is GEEN fictieve naam, maar de naam van de gemeente waar de dorpen zoals Kaldenkirchen en Lobberich deel van uitmaken. Op een aantal afritten van de snelweg A61 binnen die gemeente komt de naam ook voor. Bij Bocholt geldt eveneens dat er rondom de stad dorpjes liggen die onderdeel zijn van de gemeente Bocholt. Die zijn dan conform het Duitse systeem aangeduid als gemeentenaam plus naam van het stadsdeel. Verschil bij Bocholt is alleen dat de naamgevende plaats wel bestaat en de naam Nettetal meer slaat op het grotere gebied, net als bij een Nederlandse gemeentenaam als Beekdaelen.

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat NRW en Hessen behoorlijk de kroon spannen in het fuseren van steden en dorpen tot grotere gemeentes. Rondom Frankfurt zijn er ook veel belachelijk grote gemeentes die een aantal dorpen hebben dat bijna niet meer op twee handen te tellen is.
Ik bedoel fictief in de zin dat de er geen dorp/stad is dat Nettetal heet. Zoals dat in Nederlands ook is.
In Duitsland kunnen ook gemeenten Stadsrechten krijgen maar dat is echt wat anders zoals een stad als Aken. Dát is een echte stad.
Een stadtteile wordt dus ook vaak foutief vertaald als stadsdeel terwijl ze eigenlijk een het dorp bedoelen.
regenmaker schreef: zo 30 jun 2024, 20:22 Het adres wordt in Duitsland als volgt aangegeven: Ringstraße 12, 41334 Nettetal, ondanks dat het is dus in Kaldenkirchen is. Kijk ook maar naar de Stadt Nettetal die is gevestigd aan de:
Stadt Nettetal
Doerkesplatz 11
41334 Nettetal
https://www.nettetal.de/
Dus niet in Lobberich!

Vaak is de haltenaam zelf al onderscheidend genoeg anders wordt vaak het Stadtteil of Ortsteil naam toegevoegd aan de haltenaam. Er bijvoorbeeld maar 1 halte Am Schwimmbad in de Stadt Nettetal, dus niet nodig om Kaldenkirchen aan te duiden. Maar blijkbaar is dit voor sommige Nederlanders moeilijk te begrijpen.
Dat ligt dus gewoon in Lobberich !

Maar..... het is al heel wat dat men tegenwoordig wel elkaars namen overnemen ! en niet twee verschillende haltenamen gebruiken voor dezelfde halte.
Voor Zuidoost Brabant weet ik nog wel dat de halten van de buurtbuslijn van Hermes in Achel afweek van wat men bij De Lijn gebruikte. :trein:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... Achel_Kerk

In Goirle is eindelijk dit jaar halte Wittendijk van de Lijn ook hernoemd naar Nieuwkerksedijk (Halte wittendijk lag namelijk elders)
Laatst gewijzigd door huibf op zo 30 jun 2024, 23:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Zelfs in de officiële brondata van de VRR wordt de bushalte "Nettetal Am Schwimmbad" genoemd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Maar de Duitsers weten zelf ook niet zo goed wat ze er nu mee aanmoeten betreffende Bocholt of Barlo.
Daar lijken ze nu zowel online als op PDF weer terug te gaan het benoemen van de dorpen zelf:

https://www.rvm-online.de/fileadmin/sta ... 0_2023.pdf
en
https://www.rvm-online.de/fahrgast/fahr ... enfahrplan (kies dan T10)

en zou dus https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... %9Fe_Allee weer nu incorrect zijn en moeten hernoemd naar het orgineel in 2020 :shock:
zo ook https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... lohn_Markt :shock:

Eindelijk zoals het weer hoort :-)
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Etienne schreef: zo 30 jun 2024, 22:00 Zelfs in de officiële brondata van de VRR wordt de bushalte "Nettetal Am Schwimmbad" genoemd.
Maar het probleem is dus dat Arriva dat niet doet. Ik blijf het vreemd vinden als we nu zelf afgeweken zijn van hetgene wat Arriva in haar dienstregeling en lijnfilm doet. Daar wordt nergens over Nettetal gesproken. De mensen in de grensstreek en Kaldenkirchen zelf zeggen ook dat ze in Kaldenkirchen wonen.

Voor we in een discussie verder verzanden: ik stel een compromis voor. Alle haltes krijgen een toevoeging van Kaldenkirchen achter de haltenaam en in de titel. Dan is het voor beide landen wel juist en volledig.

Verder is het trouwens wel interessant, want in hoeverre wijken we meer af van wat officieel is, wat de vervoerder zegt en wat daadwerkelijk de situatie is (binnen Nederland is de BAG-woonplaats leidend). Blerick is officieel Venlo in het BAG, Tegelen weer niet. De haltes op Steyl worden door Arriva in Tegelen geplaatst, terwijl Steyl een eigen woonplaats is. Voorbeeld: de Duitse haltebenaming Venlo Tegelen Heijskampstraat is dus helemaal fout.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Ik zou Kaldenkirchen, Am Swimmbadd aanhouden.
En dus dehernoeming destijds terugdraaien.

Daarnaast moet men nu een kritsch kijken naar de lijnen rondom Barlo. Want daar heeft de vervoerder dus onlangs weer alles teruggedraaid zoals het oorspronkelijk ook was. Maar er zullen in de regio wel meer lijnen zijn.

Daarnaast moet je niet zomaar alles klakkeloos overnemen van wat de vervoerder meent.

Halte Gemert, Pelgrimsrust ligt ook niet in Handel, wel volgens Hermes. Arriva heeft het wel goed.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

De RVM houdt altijd al Barlo aan maar dat is dus fout aangezien de DB Rheinlandbus weer Bocholt aanhoudt (voorbeeld: lijn 61). Ook staan de haltes onder de naam: Barlo, Schloss, Bocholt op de website van het Westfalentarif. Zie hieronder, je vindt 0 haltes als je alleen op Barlo zoekt. Maar precies deze discussie hebben we laatst al gehad.
Afbeelding
Afbeelding
En Arriva heeft het fout met de benaming Kaldenkirchen, dat is niet ons probleem maar die van Arriva. We zijn een wiki en geen copy-shop van de dienstregeling of wijzigingen die de vervoerder samenvat. Aangezien de andere vervoerders (DB Rheinlandbus en KVS) en de VRR consequent Nettetal aanhouden analoog aan hoe Duitse adressen worden vormgegeven, dus de enige correcte manier.

Ik zie nu geen reden in om dit te wijzigen omdat alle lijnen in Duitsland nu hetzelfde zijn opgezet met eenduidige verwijzing naar de correcte naam met die dus van Gemeinde of Stadt. Als je het gaat aanpassen naar wat de vervoerder A, B of C hanteert, krijg je dus verschillen tussen lijnen die bij dezelfde halte stoppen.

Als we jullie analogie voor de SB58 volgen dan moet de halte Beek, Sportpark dus hernoemd worden naar Ubbergen, Beek Sportpark. Dat slaat nergens op, daarom houden we daar de Nederlandse naam aan. En voor de Hermes lijnen moeten we de naam Handel, Pelgrimsrust gaan gebruiken.
teun

Bericht door teun »

De halte Pelgrimsrust ligt overigens voor het BAG wel gewoon in Handel (tenzij deze na 2022 nog verplaatst is). Dat is wat mij betreft voor Nederland de leidende bron. In de praktijk bedient de halte natuurlijk eerder een uithoek van Gemert dan de kern van Handel dus een leek zal je gek aan als je het over de halte Pelgrimsrust in Handel hebt. Vandaar dat het op de lijnfilms bijvoorbeeld wel over Gemert gaat
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: ma 01 jul 2024, 17:24 De RVM houdt altijd al Barlo aan maar dat is dus fout aangezien de DB Rheinlandbus weer Bocholt aanhoudt (voorbeeld: lijn 61).
Maar waarom is de RVM dan fout en niet DB Rheinlandbus? :|

Overigens ligt de halte "Den Hoorn, Schoolstraat" ook niet in Den Hoorn, maar in Delft. (De Schoolstraat zelf ligt overigens wel in Den Hoorn.) Moet ik dat dan ook maar aanpassen?

En nu we toch bezig zijn: zou nog iemand anders dan umbusko alsjeblieft een reactie willen geven op mijn vraag over Groot-Bijgaarden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Kunnen we niet gewoon de haltenamen aanhouden zoals deze in de Zentrale Haltestellenverzeichnis (ZHV, de Duitse variant van het Centraal Haltebestand) staan? Dus bijv. Barlo, Schloss voor de eerder genoemde halte in Barlo (waar DB Rheinlandbus het dus fout heeft) en Nettetal, Am Schwimmbad voor de halte in Kaldenkirchen.

Als alternatief is het compromis van TomSteyl ook geschikt: zowel de formele haltenaam als een verduidelijking van de ligging binnen de Gemeinde.
TomSteyl schreef: ma 01 jul 2024, 07:58 ik stel een compromis voor. Alle haltes krijgen een toevoeging van Kaldenkirchen achter de haltenaam en in de titel. Dan is het voor beide landen wel juist en volledig.
Om op de vraag van Meltrain te antwoorden: ik zou gewoon de staande richtlijn aanhouden en dus 2x Groot-Bijgaarden in de titel opnemen.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Ik hou consequent de haltenaam aan die de VRR en WT hanteren (zoals eerder aangegeven staat hij in de database van de WT als Barlo, Schloss, Bocholt als je op Barlo zoekt vind je niets). Dat is in bijna alle gevallen met de gemeentenaam. Dus in mijn ogen heeft de RVM het hier fout ook als je naar het adres in Barlo kijkt. Ik zie niet in waarom er nu opeens weer 1000+ pagina's aangepast zouden moeten worden vanwege 2 grensoverschrijdende lijntjes? Nu staat overal netjes consequent hetzelfde genoteerd met dezelfde haltenaam en in de route en beschrijving staat gewoon netjes dat de lijn naar Bocholt Barlo rijdt.

Wat betreft de vraag van Meltrain, zou ik gewoon de naam tweemaal of eenmaal in de titel noemen en niet opeens Dorp, Centrum of willekeurig ander verzinsel in de titel plaatsen.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

regenmaker schreef: di 02 jul 2024, 15:20 (zoals eerder aangegeven staat hij in de database van de WT als Barlo, Schloss, Bocholt als je op Barlo zoekt vind je niets)
Maar ligt dat aan het feit dat de plaatsnaam/haltenaam/etc. niet klopt of aan het feit dat de zoekfunctie van Westfalentarif beroerd werkt. Immers: als ik Bocholt intyp, vind ik die halte ook niet (dan komen er namelijk slechts drie haltes uit).

Daarnaast hanteert VRR voor die halte gewoon Barlo, Schloss (met ligging in de Gemeinde Bocholt), zoals ook in de ZHV aangegeven staat.
regenmaker schreef: di 02 jul 2024, 15:20 Ik hou consequent de haltenaam aan die de VRR en WT hanteren
Het probleem is echter dat de VRR en de WT verschillende haltenamen hanteren voor dezelfde halte. Oftewel: je moet al een keuze maken, waarvan je niet weet of je mede-wikigebruikers diezelfde keuze zouden maken.

Het is trouwens geen verwijt naar jou, maar volgens mij proberen de andere gebruikers hier gewoon aan te geven dat er een eenduidige naamgeving moet komen. Aangezien verschillende Verkehrsverbunden aantoonbaar verschillende naamgevingen aanhouden, lijkt mij dat ook verstandig. Nog even los van welke aanpak dan aangehouden zou moeten worden. Daarbij lijkt het mij ook belangrijk om niet te vergeten dat de wiki primair op Nederlanders gericht is en dus voor Nederlanders te begrijpen zou moeten zijn.
De reden dat in Duitsland de naam van de Gemeinde vaker voorkomt bij haltenamen, lijkt trouwens mede te maken te hebben met de Duitse keuze om de IFOPT op te stellen met een gemeentecode, waar we in Nederland het zonenummer op die positie hanteren. Juist daardoor is een halte al in zijn code gekoppeld aan een gemeente, wat het logischer maakt om de halte ook aan de hand van deze gemeentenaam vindbaar te maken.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Die eenduidige naamgeving bestaat nu al voor Duitse lijnen op de wiki (altijd de Gemeinde of Stadt naam), dus welk probleem proberen we hier op te lossen? Ik zie alleen maar extra werk dat hier wordt gegenereerd.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Zou iemand me kunnen helpen om het sjabloon SerieInfo (en VSerieInfo) geschikt te maken voor twee concessies? De Drielandentrein valt immers zowel onder de concessie Limburg (Maastricht-Aachen) als onder de concessie Hoofdrailnet (Maastricht-Eijsden). Ik heb zelf al iets geprobeerd, maar dat werkte niet en heb ik dus maar weer snel teruggedraaid.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Gedaan.
ITF

Bericht door ITF »

De wijzigingen in Amstelland-Meerlanden door de verlening van tram 25 heb ik verwerkt. Mocht er iets niet kloppen of ontbreken, schroom niet om dat aan te passen :pos:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Goed bezig!

Ik zal tzt als het lukt de nieuwe pagina’s van de lijnen 245, 246 en 247 van GVB van toekomst afhalen en de huidige pagina’s op voormalig zetten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: do 04 jul 2024, 07:50Gedaan.
Thanks! :)
Plaats reactie