Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Suus schreef: ↑zo 30 jun 2024, 05:22
- NS heeft geen onbeperkte hoeveelheid VIRM, dus dat moet ook nog ergens vandaan komen. Gaan we ergens anders SNG in intercitydiensten aantreffen?
De 3200 rijdt nu voor minimaal 33% met SNG. Misschien gaat er nog wel meer SNG in deze treinserie rijden. De 2000/2800, die straks beide tussen Rotterdam en Utrecht rijden, is natuurlijk ook nog een optie.
In de ochtendspits rijden 2 van de 3 treinen richting Arnhem met SNG. Ik weet niet met welk materieel de 3 treinen richting Rotterdam rijden,maar minimaal 2 van de 6 treinen rijden dus met SNG.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Heeft Break een cultstatus? En ik neem aan dat die gewoon nog rijdt, alleen niet meer naar NL.
Uiteraard en echt cultstatus hebben ze bij mijn weten ook niet. Misschien dat die journalist ietsje te veel heeft geluisterd naar fans van ramen die open kunnen.
Niet dat er iets mis mee is, buiten de missende airco in de zomer en geen gelijkvloerse instap voor de mensen die het nodig hebben.
Suus schreef: ↑zo 30 jun 2024, 05:22
- NS heeft geen onbeperkte hoeveelheid VIRM, dus dat moet ook nog ergens vandaan komen. Gaan we ergens anders SNG in intercitydiensten aantreffen?
De 3200 rijdt nu voor minimaal 33% met SNG. Misschien gaat er nog wel meer SNG in deze treinserie rijden. De 2000/2800, die straks beide tussen Rotterdam en Utrecht rijden, is natuurlijk ook nog een optie.
In de ochtendspits rijden 2 van de 3 treinen richting Arnhem met SNG. Ik weet niet met welk materieel de 3 treinen richting Rotterdam rijden,maar minimaal 2 van de 6 treinen rijden dus met SNG.
Hoeveel extra VIRM heb je nodig om de 3600 door te trekken naar Vlissingen? De 3600 rijdt afwisselend met vier, zes en acht stellen VIRM voor zover ik kan zien, maar ik denk dat één enkel stelletje voorbij Roosendaal wel voldoende is?
Als je de huidige tijdligging behoud heb je het over 3 stellen, want dan krijg je zowel in Roosendaal als Vlissingen een lange kering. Mogelijk dat men dit nog kan optimaliseren met een 15/45 symmetrie of door de 2200 en 3600 op elkaar te laten keren, dat is nu aan de NS om uit te zoeken.
De 3600 bedient een groot aantal studentensteden en is dus allerminst rustig. Tot voor kort reed NS er structureel met ICM en zeker als er losse stellen reden was dat proppen geblazen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
^^
NS heeft ook structureel met DDZ of een mix van DDZ en VIRM op die lijn gereden; daar zullen ze qua drukte wel aanleiding toe hebben gehad. De 3600 is in ieder geval allerminst een rustige serie.
En? Wie van jullie NERDS zaten in de eerste Drielandentrein, op een zondag om 07h17?
Beetje een laffe inhuldiging. Net als Rutte die zijn feestje houdt tijdens het voetbal. Alsof ze eigenlijk niet willen dat het iets wordt met grensoverschrijdend geboemel. En wat is er precies het nut van als je halverwege moet uitchecken en een nieuw kaartje moet kopen om van Aken in Luik te geraken? Direct is er zelfs een ICE én een Eurostar. Ik begrijp niet waarom dat scharnier over Mt dan per se moet, met een driedubbele reistijd.
Laatst gewijzigd door bjrndlw op wo 03 jul 2024, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenlijk is het, tot er fatsoenlijke doorgaande vervoersbewijzen zijn, vooral een logistiek efficiënte koppeling. Tenminste, ik denk dat het totaal 1 omloop uitspaart omdat ze anders tegelijk lang staan te keren in Maastricht.
Als je eenmaal niet meer hoeft om te checken (laten we hopen dat dat zo wordt), is het voor de kortere afstand natuurlijk wel handig. Een reis Heerlen-Luik wordt dan wel comfortabeler.
Voor de reiziger tussen Aachen en Liège zal hij niet rijden: Zelfs als de Eurostar en ICE te duur is doet de NMBS stoptrein er 40 minuten minder lang over dan de Drielandentrein. Het is vooral omlooptechnisch en voor reizigers vanuit Parkstad richting Liège handig.
Dit is natuurlijk gewoon een typisch geval van dakpanvervoer: vrijwel niemand legt het volledige traject af, maar met de deeltrajecten bij elkaar krijg je wel een trein vol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik zet het hier maar even neer: ik hoorde vanmiddag bij BNR een item over het boek Betere Bus, over hoogwaardig busvervoer; de bus moet sexy worden.
De term BRT kende ik wel van hier maar ik begrijp dat er ook een minder snelle variant is: de BHLS (bus met hoog niveau van service)
(..)‘Betere bus’ is een standaardwerk over hoogwaardige bus. Ongetwijfeld zal het gebruikt worden als een gereedschapskist die ten dienste staat aan ontwerpers en planners, aan opdrachtgevers en vervoerders, aan politici en bestuurders en niet in de laatste plaats aan reizigers en hun belangverenigingen. De hoogwaardige én toegankelijke inhoud maken het ook tot een waardevol studieboek.(..)
Niet goedkoop:
(..)Het standaardwerk ‘Betere bus’ zal uit bijna 400 pagina’s hoogwaardige én lezenswaardige kennis bestaan en € 49,95 (ex btw) per exemplaar kosten. (..)
(..)De bus verdient meer aandacht als volwaardige OV-oplossing. Dat vinden Niels van Oort, mededirecteur van het Smart Public Transport Lab van de TU Delft en Rob van der Bijl, zelfstandig stedenbouwkundige in Amsterdam en gastprofessor mobiliteit aan Universiteit Gent. Ze schreven het boek 'Betere bus' over de kansen en uitdagingen voor hoogwaardige busverbindingen(..)
Suus schreef: ↑di 02 jul 2024, 04:31
De BLHS heet in het Frans BHNS en dat sluit perfect aan bij de Nederlandse term, dus waarom moet dit weer persé in het Engels?
Volgensmij kun je beide termen prima onder de bestaande Nederlandse term Hoogwaardig Openbaar Vervoer scharen.
En als je het nou specifiek over een hoogfrequente, vrijliggende busverbinding wil hebben met kaartvallidatie op een perron, gelijkvloerse instap etc. (m.a.w. 'echte' BRT volgens het Zuid-Amerikaanse model), dan is de specifiekere term BRT zeker nog beschikaar. Maar datsoort verbindingen hebben we in Nederland überhaupt niet.
Gelukkig gaat NS met de huidige lijnvoering er niet in mee ivm de aansluitingen in Gn. En heeft men geen geld verspild bij het verleggen van die bocht.
Misschien wordt het wel een optie om de 3e en 4e ICs ook in Hgv te laten stoppen. Maar dan moet eerst de flessenhals te Mp opgelost worden en dat is ook een 80 jaren plan.
De sneltrein die Arriva volgend jaar wil gaan rijden heeft een stop in Hgv, maar aangezien dat pad eens per uur samenvalt met een goederenpad kan die trein niet zonder meer de hele dag gaan rijden.