Treinverbinding Maastricht-Luik
-
- Donateur
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het einde van de Break. Op dat traject dan.
-
- Donateur
Ik begrijp via-via dat volgens "iemand van Arriva" de bedoeling is dat beide paaltjes gaan werken: inchecken bij NS voor de richting Sittard (per IC), inchecken bij Arriva voor de richting Heerlen. En dat er een bordje bijkomt om dat te verduidelijken. Blijkbaar moet er een NS-paal blijven staan, omdat Eijsden onder het Hoofdrailnet valt, maar wil men ook van het omchecken voor doorgaande reizigers af.
-
"Betalen voor uw treinreis. Makkelijker kunnen we het niet maken."
-
Die incheckpaaltjes van Arriva te station Eijsden werken al sinds 30 juni.
simpel en meedogenloos
-
Maar als ik met een trein van NS arriveer ik Maastricht hoef ik niet om te checken voor station Edn. Eigenlijk hetzelfde als voorheen.
- Suus
- Contacteer:
Nou, niet heelmaal hetzelfde als voorheen. Want het kopen van e-tickets van/naar station Eijsden bij NS is sinds 30 juni kapot 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Op Hafas zie ik dat het vanaf Heerlen nog altijd 11-13 minuten sneller is om via Aken naar Luik te reizen dan met de 3LT. Naar Brussel Zuid is dat verschil zelfs een halfuur. Gaat er nog iets aan de lange wachttijd in Maastricht gebeuren?
Anders was het doortrekken van de IC uit Sittard, Eindhoven en verder naar Luik waarschijnlijk een logischere keuze geweest.
Anders was het doortrekken van de IC uit Sittard, Eindhoven en verder naar Luik waarschijnlijk een logischere keuze geweest.
-
Klein probleempje: dan zeggen die VIRMs boem als ze de grens oversteken. En die komen uit Amsterdam, dus het is niet heel makkelijk om de materieelinzet daarvan aan te passen.
-
Den Helder zelfs. Een enkele reis kan in krap 5½ uur, dus je hebt 22 composities (dus 44 stellen bij dubbele stellen, + reserve, - iets omdat je niet altijd van/naar Amr rijdt) nodig.
Met moderne vermogenelectronica is het niet zo heel moeilijk om de 4 in en direct om Nederland courante voltages aan te kunnen, het probleem zit hem vooral erin dat je voor zover ik weet voor Duitsland en België andere vormen schuitjes nodig hebt, waardoor je dus 6 stroomafnemers per stel nodig hebt als je reserve wil hebben, dat betekent minstens één laag stel (want je wil geen lange HV-leidingen bij dubbeldeksmaterieel.
Dat betekent al direct een andere materieelpool voor Duitsland en België, maar dat betekent dan weer inflexibiliteit in matetieel op de as Amsterdam/Sittard.
Natuurlijk is er de 3LT, maar ik denk dat er veel meer reizigerspotentieel vanuit Amsterdam-Sittard naar Luik en/of Aaken (en verder) is dan vanuit Meerssen-Kerkrade. Die eerste groep zadel je op met een extra overstap. Vervoerkundig wil je natuurlijk beiden: liefst 2xpu een IC naar zowel Aken als Luik, én stoptreinen (want Bressoux en Eygelshoven Markt moeten ook bediend worden). Dat hieft wellicht niet met de volle 12-baks VIRM-achtige, je kan ook één stel achterlaten in Mt/Hrl en één door laten rijden.
Met moderne vermogenelectronica is het niet zo heel moeilijk om de 4 in en direct om Nederland courante voltages aan te kunnen, het probleem zit hem vooral erin dat je voor zover ik weet voor Duitsland en België andere vormen schuitjes nodig hebt, waardoor je dus 6 stroomafnemers per stel nodig hebt als je reserve wil hebben, dat betekent minstens één laag stel (want je wil geen lange HV-leidingen bij dubbeldeksmaterieel.
Dat betekent al direct een andere materieelpool voor Duitsland en België, maar dat betekent dan weer inflexibiliteit in matetieel op de as Amsterdam/Sittard.
Natuurlijk is er de 3LT, maar ik denk dat er veel meer reizigerspotentieel vanuit Amsterdam-Sittard naar Luik en/of Aaken (en verder) is dan vanuit Meerssen-Kerkrade. Die eerste groep zadel je op met een extra overstap. Vervoerkundig wil je natuurlijk beiden: liefst 2xpu een IC naar zowel Aken als Luik, én stoptreinen (want Bressoux en Eygelshoven Markt moeten ook bediend worden). Dat hieft wellicht niet met de volle 12-baks VIRM-achtige, je kan ook één stel achterlaten in Mt/Hrl en één door laten rijden.
-
-
Klopt, maar die extra meters tot Den Helder maken wel uit voor het aantal omlopen. (gevalletje beroepsdeformatie, sorry)
-
(Somda modus aan) aantal omlopen blijft gelijk, maar aantal diensten in die omloop neemt toe.
-
Tenzij met een omloop in treinland iets anders bedoeld wordt dan in streekbusland (Namelijk wat een bus op één dag doet = hoeveel bussen je nodig hebt): Volgens mij nemen met veel extra rijtijd (bij gelijke frequentie) het aantal omlopen toe.
Wat is een omloop in treinland? En wat wordt er bedoeld als een trein 's morgens uit 2 treinstellen bestaat, die in de loop van de dag elk huns weegs gaan, hoeveel omlopen zijn dat?
Wat is een omloop in treinland? En wat wordt er bedoeld als een trein 's morgens uit 2 treinstellen bestaat, die in de loop van de dag elk huns weegs gaan, hoeveel omlopen zijn dat?
-
Alleen als je die frequentie de hele tijd rijdt. Als je het bij op- of afbouw van dienstregeling doet, is het geen extra omloop. Alleen laat je de bus eerder vertrekken vanaf een andere stalling.
Bij de ritten naar Den Helder in de middagspits is dat trouwens niet precies het geval, de kerende ritten vanaf Alkmaar worden dan ingevuld door stellen uit de 3000.
Bij NS 2. Ieder stel is een eigen omloop. Vandaar dat de term composities vaak gebruikt wordt*, dan maakt het niet uit of er enkele of dubbele stellen ingezet worden als ze de hele dag gekoppeld rijden. (*Ik zag al dat jij dat ook deed)
-
Dat heet in treinland een materieeldienst.
-
Je hebt gelijk, de eerste 800 vanuit het zuiden komt pas om 8:33 aan in Alkmaar, terwijl de laatste 800 vanuit Den Helder om 7:54 in Alkmaar komt. Dus dat kost idd geen extra omlopen.
Omgekeerd gaat om 18:06 de eerste van 2 IC's 800 door naar Hdr, terwijl om 18:27 nog een 800 richting het zuiden vertrekt. Dát kost dus wel een extra compositie. Volgens mij wordt dat opgelost door rond die tijd treinen in Amr te splitsen (vanaf 17:27 vertrekken de IC's naar het zuiden met 1 stel, terwijl ze tot 18:33 als dubbele stellen aankomen), waardoor het aantal benodigde treinstellen niet ophoogt t.o.v. het overdag met 2 stellen rijden.
Omgekeerd gaat om 18:06 de eerste van 2 IC's 800 door naar Hdr, terwijl om 18:27 nog een 800 richting het zuiden vertrekt. Dát kost dus wel een extra compositie. Volgens mij wordt dat opgelost door rond die tijd treinen in Amr te splitsen (vanaf 17:27 vertrekken de IC's naar het zuiden met 1 stel, terwijl ze tot 18:33 als dubbele stellen aankomen), waardoor het aantal benodigde treinstellen niet ophoogt t.o.v. het overdag met 2 stellen rijden.
-
Ik ben jullie kwijt. De Drielandentrein is mijns inziens geïntroduceerd om het Heuvelland een eenvoudiger verbinding met zowel Luik als Aken te geven.
-
Bedoel je dat men off topic gaat?
-
We zijn het spoor bijster!
-
Helemaal correct 

-
Hoe gaat het tot nu toe met de drielandentrein? Geen grote storingen hopelijk?
- Suus
- Contacteer:
Af en toe wat personeelsgebrek tussen Heerlen en Aachen waardoor de treindienst wordt uitgedund, maar verder weinig opmerkelijks.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
Als ik het goed heb begrepen is het uitdunnen van twee ritten in de ochtend planmatig omdat tussen Herzogenrath en Heerlen paden voor goederentreinen nodig zijn.
-
Op maandag en donderdag ontbreken er planmatig drie slagen Heerlen <> Aken vanwege goederentreinen, op dinsdag, woensdag en vrijdag ontbreken er twee slagen.
-
- Donateur
De trein wordt nog steeds aangekondigd als S43, inmiddels ook in de NMBS-reisplanner. Ook op de borden in Luik staat hij als S43 naar Maastricht en Aix-la-Chapl (sic, want meer ruimte is er niet).
Bij aankomst aan het begin van de middag duurde het ongeveer 4 minuten in Luik voordat de deuren opengingen. (Ook was 1 van de 3 deuren, net als het toilet, defect.) Later op de middag kwam de trein van 16:51 met +28 aanzetten, na 2 spoorwijzigingen, en daar ging vervolgens ook van alles mis met de deuren: die gingen 3 seconden open, en daarna piep-piep-piep hermetisch dicht, hoewel er mensen tussen probeerden te gaan staan. Een paar minuten later kon iedereen uitstappen, maar gebeurde hetzelfde nadat er net een paar mensen waren ingestapt. Ook hier - ander stel - was trouwens 1 van de 3 deuren defect. De schermen waren zwart met allemaal kleine witte computerlettertjes - meestal geen best teken. We hebben ook nog een minuut of 10 stil gestaan waarbij niemand de trein in of uit kon en uiteindelijk werden we met +35 of zo opgeheven. De HC leek erg gestrest...
De trein van een uur later reed dan wel weer gewoon, maar de HC was ook hier de hele rit ontzettend druk, met name met de vertrekprocedure. De NMBS voert een rare vertrekprocedure uit, althans in die ene trein: fluiten, HC naar binnen, stiltecoupé in (achter de machinist; wellicht kreeg ze daar iets van te horen?) - ondertussen gaat de deur piep-piep-piep dicht -, snel weer terug, deur open en zo sleutelen dat er een lange piep komt en een permanent rood lampje (ik neem aan dat hij dan vergrendeld open blijft), het perron op, nog eens goed langs de trein kijken, dichtsleutelen. Dit heb ik op alle stations zo zien gebeuren, inclusief het op en neer de stiltecoupé in. Maar die trein is toch gewoon geschikt voor eenmansbediening: waarom de HC niet kan fluiten en de machinist laten vergrendelen...? (De trein van 2 uur later is trouwens ook uitgevallen, die heeft Luik nooit bereikt want die zag ik als "RE18 Liège-Guillemins" op kopspoor 3 in Mt staan.)
Verder nog een paar opmerkingen: de verschillende apps ruziën over de aankomst- en vertrektijden: Arriva (en bijv. treinposities) heeft het over een vertrek van .27 uit Eijsden en aankomst in Luik om .50, de NMBS over vertrek om .27 en aankomst om .51 en NS International (waar je o.a. je kaartje kunt/moet kopen) over vertrek om .29 (!!) en aankomst om .51. Ook over het vertrek uit Luik is men het niet eens: volgens de Belgen en NSI om .07, maar volgens Arriva en treinposities, OVInfo etc. om .08