Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Station Luchtbal

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Station Luchtbal »

Ik zit nu in de sprinter van 11.33 van Baarn richting Hilversum. Volgens een beeldscherm is Science Park het eerstvolgende station.
Dat was tussen Sloterdijk en Lelylaan nog steeds het geval (voorste stel). - Afijn, de mededeling was dus waarschijnlijk na Diemen gedurende 3 minuten correct.
en-es

Bericht door en-es »

Groeten uit Utrecht Overvecht waar een verwarde kerel rondloopt en die gewoon via de rails van de ene naar de andere perron gaat. Ik krijg er geen gemakkelijk gevoel bij. De sprinter van 16.00 naar Almere reed door zonder te stoppen. Tot verbazing van de reizigers die deze trein wilden nemen.

Update 16:17:
Foute boel in Utrecht Overvecht. Treinen hebben plotseling allemaal vertraging en inmiddels is de politie er ook. Ik denk dat ik later thuis ben. :shock:

Update 16:35:
De IC's rijden zeer langzaam Utrecht Overvecht voorbij. Mijn sprinter van 16.11 naar Baarn vertrok met 22 minuten vertraging. Onderweg nog een stilstaande IC gepasseerd.
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

De 9235 werd vanwege harde wind omgeleid tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Namelijk via Gouda en Breukelen. Op de borden stond dat hij extra in Gouda zou stoppen. In de trein werd omgeroepen dat we daar niet stoppen.

Te Gouda zag ik vanuit de trein dat de borden de 9235 wederom aangeven. We rolden door tot einde perron en bleven een minuut met de deuren vergrendeld halteren. Vervolgens gingen we door naar Asd.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Volgens ns.nl is die trein van Rtd via Shl en Gd naar Asd (ja, die volgorde) gegaan. Hogesnelheidstrein zeker, in 5mn van Shl naar Gd, 5mn de remmen af laten koelen en dan in 2mn van Gd naar Asd! *O*
VIRM

Bericht door VIRM »

Treintje1989 schreef: za 06 jul 2024, 17:33 De 9235 werd vanwege harde wind omgeleid tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Namelijk via Gouda en Breukelen. Op de borden stond dat hij extra in Gouda zou stoppen. In de trein werd omgeroepen dat we daar niet stoppen.

Te Gouda zag ik vanuit de trein dat de borden de 9235 wederom aangeven. We rolden door tot einde perron en bleven een minuut met de deuren vergrendeld halteren. Vervolgens gingen we door naar Asd.
Ik zag gisteren ook bij de storingsmeldingen dat harde wind problemen gaf op de HSL ten zuiden van Rotterdam. Maar hadden ze daar niet van die windschermen voor geplaatst...?
Beul van de blindegeleidelijn
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Mijn 9200 reed inderdaad om via Dordrecht, maar terwijl wij over de oude Moerdijkbrug reden, zag ik in tegengestelde richting wel een trein over de HSL rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Gisteren was windkracht 9 in West-Brabant, dat is boven de toegestane limiet van windkracht 7-8 voor de HSL. Voor de windschermen geïnstalleerd werden was die limiet overigens windkracht 5-6.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar

Bericht door Jultar »

Het was juist windkracht 7-8 voor de windschermen geplaatst werden, nu is het windkracht 9-10 voor zover ik weet.
Probleem is echter dat het bovenop de brug een stukje harder waait dan net boven het maaiveld, waardoor de windkracht die je in apps/nieuws/weer websites ziet niet overeenkomt met de windkracht op de brug zelf.

Overigens was in dit geval de noordsectie de pineut. Daar staan verder geen windschermen.
De zuidsectie was voor zover ik weet gewoon open. Waarom die trein dan omgeleid werd weet ik overigens niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

3 augustus is de Canal Parade in Amsterdam, en op die dag rijden er vanwege "een evenement" minder treinen rond Utrecht (geen 2000, 2800 en 3100 naar Schiphol) en minder sprinters in Noord Holland (6300 1× per uur en 4800 1x per uur tussen Alkmaar en Hoorn). Nogal forse ingrepen voor dit evenement.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ik neem aan (althans hoop) dat er dan andere treinserie's extra zullen rijden, maar 3 augustus is waarschijnlijk nog te ver weg om dat nu al te kunnen zien.
ITF

Bericht door ITF »

Wubbo schreef: zo 07 jul 2024, 20:07 3 augustus is de Canal Parade in Amsterdam, en op die dag rijden er vanwege "een evenement" minder treinen rond Utrecht 2000, 2800 en 3100 naar Schiphol) en minder sprinters in Noord Holland (6300 1× per uur en 4800 1x per uur tussen Alkmaar en Hoorn). Nogal forse ingrepen voor dit evenement.
De 3100 rijdt toch altijd naar Schiphol? Wat is er op 3 augustus anders dan?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Die valt onder de categorie "geen", oftewel die rijdt dan alleen Ah-Ut.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Het is nog erger: hij rijdt alleen Db-Ut ivm werkzaamheden bij Ede. Al zou het me niet verbazen als dat stukje ook nog opgeheven wordt.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Dat kan niet. Deze staat als omleiding voor de werkzaamheden rondom Amersfoort als omleidingsroute gepland.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Hoe kan een trein Ut - Db dienen als omreisroute voor werkzaamheden bij Amersfoort?

Overigens snap ik nooit waarom wegens een evenement andere treinen opgeheven worden. Is er dan meer materieel nodig dan beschikbaar is? :s
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 07 jul 2024, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Doordat er snelbussen Amf-Db rijden voor de reizigersstroom Amf-Ut.
Bemined

Bericht door Bemined »

Volgens de kaartjes op de NS website is de omleidingsroute via Driebergen dat alleen van 18 t/m 28 juli en van 15 t/m 19 augustus. Van 29 juli t/m 14 augustus wordt de 5600 omgeleid via Hilversum.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Meltrain schreef: zo 07 jul 2024, 23:15 Overigens snap ik nooit waarom wegens een evenement andere treinen opgeheven worden. Is er dan meer materieel nodig dan beschikbaar is? :s
Gokje: het gaat niet om materieel, maar personeel dat van elders geschraapt moet worden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar rijden er dan ook extra treinen?
Want anders heb je niet meer personeel nodig dan normaal.
VIRM

Bericht door VIRM »

De 722 vertrok volgens rijdendetreinen met +10 uit Groningen en +21 uit Assen. Volgens mij is deze trein uiteindelijk in Zwolle opgeheven. In Zwolle kreeg ik wel een solo ICM4 voorgeschoteld als 300722 (en overigens keurig op tijd vertrokken). Volgens de HC kwam dit door een eerdere verstoring, en dat het alternatief voor een korte trein geen trein was. ;) Mooi stukje snelle bijsturing. :pos:snelle
Beul van de blindegeleidelijn
sneltram

Bericht door sneltram »

Meltrain schreef: zo 07 jul 2024, 23:50 Maar rijden er dan ook extra treinen?
Er rijden langere treinen. Dat kost extra conducteurs. En er rijden meer treinen, met name in de avond. Dat kost extra machinisten en conducteurs. Vorig jaar werd er eveneens geschrapt (o.a. de 4800, 6300 en 7300), maar viel het minder op omdat de 2000, 2800 en 3100 sowieso al niet reden in het weekend.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ook wel bijzonder: morgen staat er welgeteld één reizigerstrein gepland tussen Eindhoven en Tilburg. Vanwege werkzaamheden is er slechts één spoor beschikbaar, de meeste capaciteit is verdeeld aan goederentreinen maar de 1112 mag er ook even tussendoor.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

sneltram schreef: ma 08 jul 2024, 08:11
Meltrain schreef: zo 07 jul 2024, 23:50 Maar rijden er dan ook extra treinen?
Er rijden langere treinen. Dat kost extra conducteurs.
Is dat wettelijk verplicht?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nee, maar NS heeft werkafspraken met het personeel hoeveel personeel ingezet moet worden bij welke treinlengte en wijkt daar in ieder geval niet gepland vanaf. Dus als er een heel lange intercity van Utrecht naar Amsterdam gereden moet worden, moet de tweede conducteur voor die trein ergens anders vandaan komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Vanwege code oranje (noodweer, geen voetbal) rijden er tot 20:00 geen treinen over het Hollandsc Diep via de HSL.

In Brussel zijn er al trams met boeggolf gesignaleerd: https://www.instagram.com/p/C9NOrZvN_of ... mg_index=2
Plaats reactie