Waarom zou een verlening naar het centrum van Malmö geen optie zijn? Heeft Malmö problemen met de bodemgesteldheid?rooddolfijn schreef: ↑za 22 jun 2024, 15:40 Klopt, wel opvallend vind ik dat de metro in beide steden niet een station in het 'echte' centrum krijgt; in Malmö eindigt de metro bij het Centraal Station en in København ook.
Kort buitenlands nieuws
-
- Berichten: 4163
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
-
- Suus
- Berichten: 52118
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik snap niet dat je wel de moeite neemt om de plaatsnamen in Polen goed te spellen, maar dan wel structureel de naam van de Tsjechische spoorwegen verkeerd te spellen…Nitein-Repart schreef:Die Denen bouwen wel stug door met hun metro. Ze willen toch ook nog een metrolijn naar Malmö bouwen?
In ander nieuws: volgend jaar gaan PKP en CD vier keer per dag een trein Gdynia-Praha rijden. Er wordt onder andere in Gdansk, Bydgoszcz, Gniezno, Poznań, Wrocław en Pardubice gestopt. Hopelijk komt er in Poznań goede aansluiting op de EIC van en naar Berlin. Zie hier voor meer informatie: https://www.lok-report.de/news/europa/i ... dynia.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
Gepard Express, je weet wel, dat bedrijf dat met een gele Regiojet-trein midden in de nacht 1 retour Brno-Flughafen Wien uitvoert en ook dit jaar de stilgelegde smalspoorlijnen rond Jindřichův Hradec weer leven heeft ingeblazen, heeft wilde plannen voor 5 langeafstandstreinen van of door Tsjechië. Eentje daarvan lijkt concreet: Praha-Litouwen, en zou komende augustus in proefbedrijf moeten gaan. Het gaat om een dagelijkse trein Praha-Kaunas, met aansluiting op een Litouwse trein naar Vilnius. bron (Tsjechisch)
(Ze rijden trouwens ook nog het een en ander met bestelbusjes, zoals een "bus"lijn Brno - Praha Airport (klik voor een foto))...
In ander nieuws: nightjet krijgt het allemaal niet meer geregeld (goh) en laat van 12 augustus t/m 25 oktober de nightjets Wenen-Parijs, Berlijn-Parijs en Berlijn-Brussel uitvallen, officieel door werkzaamheden in Duitsland en Frankrijk, zie bijvoorbeeld de nightjet homepage. (Wenen-Brussel schijnbaar niet?) En van 8 juni t/m 9 september kan men ook al niet naar Rome rijden door werkzaamheden in Italië... Laten we hopen dat het in ieder geval de overige verbindingen wat betrouwbaarder maakt.
(Ze rijden trouwens ook nog het een en ander met bestelbusjes, zoals een "bus"lijn Brno - Praha Airport (klik voor een foto))...
In ander nieuws: nightjet krijgt het allemaal niet meer geregeld (goh) en laat van 12 augustus t/m 25 oktober de nightjets Wenen-Parijs, Berlijn-Parijs en Berlijn-Brussel uitvallen, officieel door werkzaamheden in Duitsland en Frankrijk, zie bijvoorbeeld de nightjet homepage. (Wenen-Brussel schijnbaar niet?) En van 8 juni t/m 9 september kan men ook al niet naar Rome rijden door werkzaamheden in Italië... Laten we hopen dat het in ieder geval de overige verbindingen wat betrouwbaarder maakt.
-
- Berichten: 5409
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Tja, Nightjet. 

- ICE11
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Omdat DB InfraGo (voormalig DB Netz) de kosten voor treinpaden fors gaat verhogen is DB van plan om vanaf 2025 volgende langeafstandstreinen vanwege gebrek aan reizigers te schrappen:
IC 34 Münster-Siegen-Frankfurt
IC 51 Gera-Kassel-Köln
IC 61 Karlsruhe-Nürnberg-Leipzig
en IC(E)s naar Stralsund.
https://archive.is/9gQSW
IC 34 Münster-Siegen-Frankfurt
IC 51 Gera-Kassel-Köln
IC 61 Karlsruhe-Nürnberg-Leipzig
en IC(E)s naar Stralsund.
https://archive.is/9gQSW
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is geen uitvlucht, het gaat over concrete werken, die ook nog eens bovenop andere werken rond het Nightjet-traject zoals de Riedbahn (Frankfurt - Mannheim) komen:umbusko schreef: ↑vr 28 jun 2024, 00:11 In ander nieuws: nightjet krijgt het allemaal niet meer geregeld (goh) en laat van 12 augustus t/m 25 oktober de nightjets Wenen-Parijs, Berlijn-Parijs en Berlijn-Brussel uitvallen, officieel door werkzaamheden in Duitsland en Frankrijk, zie bijvoorbeeld de nightjet homepage.
- belangrijke werken tussen Epernay en Château-Thierry tussen 12/8 en 26/10
- Berlin-Mannheim, meer bepaald tussen Halle en Eisenach
https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html
En ik las ook dat de Nightjet naar Frankrijk te laat zal zijn voor de werken in Frankrijk overdag:
"SNCF Réseau réalisera en France d'importants travaux sur le tronçon Épernay/Château-Thierry qui empêcheront la circulation optimale des trains de nuit. Dans le même temps, divers travaux auront lieu en Allemagne le long de la ligne Berlin/Mannheim, ce qui pourrait entraîner des déviations et des temps de trajet plus longs. Les déviations entraîneront des retards sur la route vers Mannheim. En cas de retards importants à Mannheim, la poursuite du voyage vers Paris n'est alors plus possible"
https://www.bfmtv.com/economie/entrepri ... 70275.html
Eigenlijk is het goed dat ze het vooraf eerlijk zeggen en niet proberen tegen beter weten in te slalommen van omleiding naar omleiding.
Dat geeft hen ook de gelegenheid hun andere trajecten wel in optimale omstandigheden (treinmaterieel) af te werken.
Inderdaad.(Wenen-Brussel schijnbaar niet?)
-
- Berichten: 5409
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
http://deutschebahn.com/de/presse/press ... k-12935008
Berichten over schrappen verbindingen lijken voorbarig te zijn.
Berichten over schrappen verbindingen lijken voorbarig te zijn.
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
Lijkt me allemaal hogere politiek om via publieke verontwaardiging voor elkaar te krijgen dat de prijzen betaalbaar blijven of er ergens een zak geld bij komt.
-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Kort buitenlands nieuws
De Gotthard Basistunnel wordt naar verwachting weer volledig in gebruik genomen op 2 september 2024, na de ontsporing van een goederentrein in augustus vorig jaar. De uitgestelde introductie van de halfuursdienst door deze tunnel, wat eigenlijk gepland stond om ingevoerd te worden in december 2023, wordt dan als nog ingevoerd. Op de EC Frankfurt - Basel - Milaan worden vanaf 2 september 2024 ook de Giruno treinstellen (RABe 501) geïntroduceerd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 6081
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Kort buitenlands nieuws
Nare, frontale, botsing tussen twee bussen van de Lijn, net over de Zeeuwse grens te Kieldrecht vanmiddag.
https://nos.nl/artikel/2527305-lijnbuss ... f-gewonden
https://nos.nl/artikel/2527305-lijnbuss ... f-gewonden
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 15 sep 2023, 09:08
Re: Kort buitenlands nieuws
Nee, Malmö ligt op hele stabiele kalksteen. Het is meer dat de dichterbevolkte centrale gebieden van Malmö (Hyllie, Triangeln) al een trein hebben. Veel werkgelegenheid ligt ook vlakbij Malmö C, ook al lijkt dat op de kaart niet heel centraal te liggen!Nitein-Repart schreef: ↑za 22 jun 2024, 18:50Waarom zou een verlening naar het centrum van Malmö geen optie zijn? Heeft Malmö problemen met de bodemgesteldheid?rooddolfijn schreef: ↑za 22 jun 2024, 15:40 Klopt, wel opvallend vind ik dat de metro in beide steden niet een station in het 'echte' centrum krijgt; in Malmö eindigt de metro bij het Centraal Station en in København ook.
Malmö is qua oppervlakte vrij vergelijkbaar met de gemeente Amsterdam, met maar de helft van de inwoners. Je legt dus voorbij het centraal station eigenlijk altijd een verbinding aan die al bestaat of die nergens heen gaat.
- ICE11
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Een aanbeveling voor iedereen wie graag presentaties van DB InfraGo (voormalig DB Netz) leest. Vanaf 2026 is men van plan om de betrouwbaarheid van het net te sterken door op overbelaste lijnen verplichte "buffertijden" tussen de treinpaden in te plannen, zodat vertragingen van de ene niet de andere trein beinvloeden.
https://www.dbinfrago.com/web/schienenn ... n-12847824
Maar veel spannender is dan toch deze presentatie, waar de maatregelen per regio zijn genoemd. Onder andere, dat bij voorbeeld op bepaalde lijnen (o. a. in Viersen) goederentreinen niet meer voor personeelswisseling mogen stoppen, op bepaalde stations (bij voorbeeld meerdere in Berlin) geen locs meer mogen omlopen of er en "minimale reistijd" voor goederentreinen op bepaalde trajecten komt. En dan nog dat vanaf 2026 de ICE Hamburg-Basel niet meer met kopmaken via Köln Hbf. rijden maar via Deutz (tief), om in Köln Hbf. treinpaden vrij te maken voor de verlenging van de RE29 uit Luik via Aachen naar Köln....
https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... t-data.pdf
https://www.dbinfrago.com/web/schienenn ... n-12847824
Maar veel spannender is dan toch deze presentatie, waar de maatregelen per regio zijn genoemd. Onder andere, dat bij voorbeeld op bepaalde lijnen (o. a. in Viersen) goederentreinen niet meer voor personeelswisseling mogen stoppen, op bepaalde stations (bij voorbeeld meerdere in Berlin) geen locs meer mogen omlopen of er en "minimale reistijd" voor goederentreinen op bepaalde trajecten komt. En dan nog dat vanaf 2026 de ICE Hamburg-Basel niet meer met kopmaken via Köln Hbf. rijden maar via Deutz (tief), om in Köln Hbf. treinpaden vrij te maken voor de verlenging van de RE29 uit Luik via Aachen naar Köln....

https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... t-data.pdf
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
Er zijn paden aangevraagd per december 2025, zie de volgende documenten inclusief indicatieve dienstregelingen: Of er ook iets van terechtkomt, moeten we natuurlijk nog maar zien...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3840
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Kort buitenlands nieuws
Split - Vilnius

Dat duurt toch minstens iets van 30 uur? Exclusief vertragingen op het Kroatische/Sloveense/Tsjechische/Poolse spoorwegnet?


Dat duurt toch minstens iets van 30 uur? Exclusief vertragingen op het Kroatische/Sloveense/Tsjechische/Poolse spoorwegnet?
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens de bijgeleverde dienstregeling (in het gelinkte document) zonder enige vorm van buffer zo’n 37,5 uur. Overigens niet via Slovenië en Oostenrijk, maar via Hongarije en Slowakije.
-
- Berichten: 5409
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Best wel avontuurlijk. Er zal wel vraag zijn naar zo'n verbinding?
- MarkNL
- Berichten: 518
- Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
- Locatie: Spijkenisse
Re: Kort buitenlands nieuws
Inclusief met de aantekening van "7 Dosto's". Benieuwd of we dan moeten gaan denken aan een M7 stam + HLE 17 locomotief welke geschikt moet worden voor 15 kV. En hoe de dienst in Belgie er dan überhaupt eruit moet gaan zien.ICE11 schreef: ↑zo 07 jul 2024, 19:30Maar veel spannender is dan toch deze presentatie, waar de maatregelen per regio zijn genoemd. Onder andere, dat bij voorbeeld op bepaalde lijnen (o. a. in Viersen) goederentreinen niet meer voor personeelswisseling mogen stoppen, op bepaalde stations (bij voorbeeld meerdere in Berlin) geen locs meer mogen omlopen of er en "minimale reistijd" voor goederentreinen op bepaalde trajecten komt. En dan nog dat vanaf 2026 de ICE Hamburg-Basel niet meer met kopmaken via Köln Hbf. rijden maar via Deutz (tief), om in Köln Hbf. treinpaden vrij te maken voor de verlenging van de RE29 uit Luik via Aachen naar Köln....![]()
https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... t-data.pdf
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
Als ze nou in België hun idee “Eupen-Brussel moet rechtstreeks” opzij kunnen schuiven, is het duidelijk: IC Oostende-Köln, aangevuld met een pendel Welkenraedt-Eupen (of liever: een stoptrein Liège-Eupen of zelfs Spa-Eupen) met gegarandeerde aansluiting in Welkenraedt. Zolang dat niet gaat, zit je altijd met overcapaciteit naar Eupen en ondercapaciteit naar Köln (wat zonde is, want eigenlijk zou je de niet onaanzienlijke groep pendelaars Aachen-Köln ook met die snelle trein mee willen sturen).
(Maar je zaagt dan wel aan de prijsstelling van de ICE en Eurostar, dus te aantrekkelijk zal het wel niet mogen worden, net als de Benelux in feite…)
(Maar je zaagt dan wel aan de prijsstelling van de ICE en Eurostar, dus te aantrekkelijk zal het wel niet mogen worden, net als de Benelux in feite…)
-
- Berichten: 5409
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik denk niet dat ze in Eupen er vrolijk van worden als de IC naar Brussel-Oostende vervangen wordt door een stoppertje naar Luik.
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Kort buitenlands nieuws
En iedere trein die enigszins aan het perron van Hergenrath (129 meter) past, heeft onvoldoende capaciteit voor de drukke as Luik-Brussel.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Kort buitenlands nieuws
De samenstelling die in de plannen van DB staat past ook niet aan het perron daar.
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
En in Hoogeveen (meer dan 2,5 keer zo groot) zijn ze ook niet vrolijk dat ze geen IC hebben; je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Het is alsof je alle IC's uit Amsterdam naar Tiel laat rijden (2x zo groot als Eupen!) en vervolgens een stopper Utrecht - Den Bosch inlegt die als IC verder rijdt naar het zuiden. Ik zeg er niet voor niets bij dat je voor een gegarandeerde (!) aansluiting moet zorgen in Welkenraedt.
(En anders Eupen-Stolberg maar reactiveren, dan worden ze in Aachen ongelukkig.

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, maar daar zal dan toch iets op bedacht moeten worden. Bij veel stations doet men in België nog aan "alleen uitstappen in de voorste twee rijtuigen", al weet ik niet of men dat ook nog voor stations zo mag inrichten waar dat tot nu toe niet gebeurde. Het lijkt mij in ieder geval een betere oplossing dan sluiten. Ook hier: je kunt toch niet een dorpje van nog geen 3.000 inwoners een broodnodige internationale verbinding laten gijzelen?
- MarkNL
- Berichten: 518
- Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
- Locatie: Spijkenisse
Re: Kort buitenlands nieuws
In het ideale scenario heb je zowel een stopper naar Aachen als een IC/RE naar Aachen en Köln. In de toekomst moet dat in principe mogelijk zijn met de geplande AM30 (3 kV alleen maar met accu's voor het grensverkeer is het idee kennelijk).
Of de Belgen daar het geld voor over hebben is vers twee natuurlijk.
Of de Belgen daar het geld voor over hebben is vers twee natuurlijk.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Kort buitenlands nieuws
Helaas, M7-rijtuigen kunnen niet in Duitsland rijden omdat ze niet om kunnen met de 1~kV wisselspanning die de loc maakt van de Duitse bovenleidingsspanning.
De toekomstige MS30 in batterijversie zal niet zo ver als Keulen kunnen rijden, en die versie zal niet dubbeldeks zijn.
Ik zie dus geen dubbeldeks (Dosto=Doppelstock)-rijtuigen die tussen België en Keulen kunnen rijden.
En dan is het volgende probleem dat een enkeldekstrein niet genoeg capaciteit heeft om geïntegreerd op de binnenlandse hoofdassen (door de Brusselse Noord-Zuidverbinding) te rijden, een mogelijke verbinding Oostende - Brussel - Luik - Keulen is daarom problematisch.
Eupen is de hoofdstad van de Duitstalige Gemeenschap, een van de drie gemeenschappen in België, en het ligt politiek gevoelig om een van de drie taalgemeenschappen hun enige rechtstreekse verbinding met Brussel af te pakken.umbusko schreef: ↑ma 08 jul 2024, 11:48En in Hoogeveen (meer dan 2,5 keer zo groot) zijn ze ook niet vrolijk dat ze geen IC hebben; je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Het is alsof je alle IC's uit Amsterdam naar Tiel laat rijden (2x zo groot als Eupen!) en vervolgens een stopper Utrecht - Den Bosch inlegt die als IC verder rijdt naar het zuiden. Ik zeg er niet voor niets bij dat je voor een gegarandeerde (!) aansluiting moet zorgen in Welkenraedt.
Een "gegarandeerde aansluiting" bestaat in de praktijk niet als je weet dat een trein Brussel-Keulen zijn rijpad zeker niet mag verliezen.
Een overstap is in de praktijk trappen nemen en is sowieso een psychologische drempel.
En de vergelijking loopt mank: er rijden wel degelijk al snelle rechtstreekse treinen tussen Keulen - Aken - Luik - Brussel: namelijk de ICE en de Eurostar. Neemt niet weg dat ik ook graag een RE/IC naar Duitsland als derde niveau tussen de hst en de stoptrein wil.
-
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Kort buitenlands nieuws
Reisproblemen voor Oranje richting halve finale door problemen op Duitse spoor
Het Nederlands elftal kampt met reisproblemen in de aanloop naar de halve finale tegen Engeland. Een dag voor de wedstrijd is de treinreis komen te vervallen door problemen op het spoor.
Oranje zou dinsdagmiddag om 16.00 uur de trein pakken om van de vaste uitvalsbasis in Wolfsburg naar Dortmund te reizen. In laatstgenoemde stad wordt woensdag om 21.00 uur de halvefinalewedstrijd tegen Engeland gespeeld.
Door "een stremming op het traject" is de treinreis komen te vervallen, meldt de KNVB in een persbericht. Oranje vliegt nu dinsdagavond om 20.20 uur naar Dortmund. Wolfsburg en Dortmund liggen zo'n 300 kilometer van elkaar vandaan.
Bron en meer: Nu.nl
Het Nederlands elftal kampt met reisproblemen in de aanloop naar de halve finale tegen Engeland. Een dag voor de wedstrijd is de treinreis komen te vervallen door problemen op het spoor.
Oranje zou dinsdagmiddag om 16.00 uur de trein pakken om van de vaste uitvalsbasis in Wolfsburg naar Dortmund te reizen. In laatstgenoemde stad wordt woensdag om 21.00 uur de halvefinalewedstrijd tegen Engeland gespeeld.
Door "een stremming op het traject" is de treinreis komen te vervallen, meldt de KNVB in een persbericht. Oranje vliegt nu dinsdagavond om 20.20 uur naar Dortmund. Wolfsburg en Dortmund liggen zo'n 300 kilometer van elkaar vandaan.
Bron en meer: Nu.nl
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten