Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Is al bekend met welk type materieel Arriva in deze concessie wil gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Nee daar is nog niks officieels over bekend. Er zijn binnenkort personeelsbijeenkomsten dus wellicht word er daar wel wat over gezegd.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

Het zal mij ook benieuwen, vooral het Brabantliner mat.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Voor de BrabantLiners komt geen nieuw materieel. De huidige Intouro's krijgen een opknapbeurt en blijven gewoon rijden.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

Heeft Arriva dan al voor aanvang van de concessie een uitzondering overlegd? :')
Volgens punt 4.3.2 van het PvE geldt namelijk dat:
Indien de Concessiehouder Bussen, niet zijnde Zero-Emissiebussen, inzet voor de uitvoering van de Lijnen en Versterkingsritten genoemd in eis 4.2.2, zorgt hij ervoor dat de eerste afgifte van het kentekenbewijs deel 1 (in geval van een in Nederland nieuw afgegeven kenteken) of de eerste toelating in het buitenland niet eerder dan 2018 en niet later dan in 2024 is.
Ik geloof niet dat die Intouro's zo jong nog zijn.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

De reden dat ze blijven rijden is onder andere vanwege de verbreding van de A27. Dus daar zullen vast wel afspraken over gemaakt.

Tevens staat ook dit in het PVE:
Als uitwerking van bovenstaande ambitie en doelstellingen eist de Concessieverlener dat de
Concessiehouder vanaf de start alleen Zero-Emissievoertuigen voor de uitvoering van de Concessie
inzet, met uitzondering van de Bussen die de Concessiehouder op de Brabantliners en op
Versterkingsritten inzet en de Buurtbussen. Voor deze Voertuigen geldt dat de transitie naar Zero
Emissie gelet op de betaalbaarheid en het ontbreken aan adequate technische oplossingen meer tijd
vraagt. Daarom is het de Concessiehouder toegestaan om deze transitie binnen de periode tot en
met het Dienstregelingjaar 2030 door te voeren.
De Intouro's zijn in December 2014 nieuw in dienst gekomen en zijn dus 9,5 jaar oud
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Michael schreef: zo 26 mei 2024, 20:51 De reden dat ze blijven rijden is onder andere vanwege de verbreding van de A27.
Ik mis dit verband. :|
Verder zegt teun niet dat de BrabantLiners ZE moeten zijn, maar stelt hij wel kritische vragen over de leeftijd van de Intouro's.
Arriva zou eventueel ook wat Setra's van Qbuzz kunnen overnemen als deze vervangen worden door Van Hool's.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

De keuze in hogevloersbussen die elektrisch zijn is niet ruim voor zover er uberhaupt al elektrische hogevloersbussen leverbaar zijn. Probleem is vooral de actieradius van ZE bussen. Door de werkzaamheden op de A27 zal er nogal eens omgereden moeten worden via Den Bosch of vanaf Nieuwendijk binnendoor naar Zaltbommel. Wat dus veel extra kilometers betekent. En het vele optrekken en afremmen als men in de file staat zal ook niet bijdragen aam de actieradius. Want op het moment dat de werkzaamheden aan de A27 beginnen mag er op de gehele A27 niet meer over de vluchtstrook gereden worden en moet er dus structureel aangesloten worden in de file. En ondanks de leeftijd zijn de Intouro's op dit moment wel de meest betrouwbare bussen die rondrijden in de concessie aangezien deze zelden storingen hebben in tegenstelling tot de VDL's en Volvo's.

En zoals ik al zei er zullen ongetwijfeld afspraken over gemaakt zijn met de provincie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9514
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Het maakt voor de hoeveelheid storingen natuurlijk ook best uit op welke manier een bus gebruikt wordt. In tegenstelling tot de reguliere stads- en streekbussen worden zaken als deuren minder intensief gebruikt op een Brabantliner, puur omdat ze veel minder haltes hebben op zo'n redelijk lange rit over de snelweg. Daarnaast zorgt de constante snelheid die de Intouro's over het algemeen rijden voor veel minder belasting van de motor. Wat overigens geen garantie is dat ze het tot 2030 volhouden, want als er een affakkelt, branden ze net zo goed als een normale bus. (A)

Bij auto's zie je ook dat de voertuigen die veel snelwegkilometers c.q. lange ritten rijden makkelijker een hoge kilometerstand halen dan het boodschappenautootje van tante Elly die niet verder komt dan het dichtstbijzijnde winkelcentrum. Dat komt doordat je in stadsverkeer veel meer optrekt en afremt, en dit soort momenten voor de techniek het meest belastend zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stadsbus
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Stadsbus »

Ik kreeg het volgende doorgestuurd; geen idee natuurlijk of het klopt.

Afbeelding
ray78
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ray78 »

dit klopt wel hoor,heb het zelf ook op intranet gelezen..
Ik moet wel zeggen,dat ene meneer A H van zijn geloof is gedonderd...voorheen altijd volvo en vdl en nu solaris en vdl
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Dit klopt inderdaad.

26x 12 meter Solaris
4x 18 meter Solaris
52x 12 meter VDL
88x 13,5 meter VDL
Verder zijn er ook nog 10 nieuwe buurtbusjes besteld.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

ray78 schreef: ma 08 jul 2024, 17:33 dit klopt wel hoor,heb het zelf ook op intranet gelezen..
Ik moet wel zeggen,dat ene meneer A H van zijn geloof is gedonderd...voorheen altijd volvo en vdl en nu solaris en vdl
Volvo is gestopt of stopt binnenkort met complete bussen bouwen, dus ze moeten wel naar een andere fabrikant. :p
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10200
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Milco »

Zowel Volvo als Solaris wordt of werd toch in Polen gebouwd? :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

Ik vind het jammer dat MAN nog weinig voet aan de grond krijgt in Nederland met zijn e-bussen. In Duitsland net over de grens in NRW zie je veel nieuwe bussen van MAN rond rijden. Zijn echt mooie en goede bussen. En ze lijken lekker door te bouwen in Polen. ;)

https://press.mantruckandbus.com/corpor ... in-europe/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Suus »

Ik vind het relatief weinig buurtbussen eigenlijk, en eigenlijk ook wel relatief weinig 12 meter-bussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

De huidige buurtbussen blijven ook gewoon. Die zijn namelijk ook net nieuw. Dat het zo weinig streekbussen zijn valt ook wel te verklaren natuurlijk. Het merendeel van de lijnen is straks BravoDirect waar de 13,5 meter bussen op komen te rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat gaat er op de BrabantLiner rijden dan?
Stadsbus
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Stadsbus »

De huidige bussen:
Michael schreef: zo 26 mei 2024, 20:18 Voor de BrabantLiners komt geen nieuw materieel. De huidige Intouro's krijgen een opknapbeurt en blijven gewoon rijden.
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

Buurtbussen hoeven ook niet zero emissie te zijn. Sterker nog dat gaat tot 2030 niet gebeuren.
De vrijwilligers zouden dan een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben ivm de zwaarte van electrische taxibusjes.
Tegen die tijd zal de wet wel aangepast zijn omtrend hef gewicht vd busjes versus vrachtwagen rijbewijs.
Laatst gewijzigd door huibf op di 09 jul 2024, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
omaylie
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door omaylie »

Michael schreef: ma 08 jul 2024, 19:34 De huidige buurtbussen blijven ook gewoon. Die zijn namelijk ook net nieuw.
Ja inderdaad. Mensen lijken vergeten te zijn (of weten het nog steeds niet), maar sinds 10 december 2023 zijn er (in fases) 26 nieuwe buurtbussen gekomen (Mercedes-Benz Sprinters met nummers 6838-6863, ongeveer hetzelfde als de Sprinters met nummers 6769-6801). Dus dan zijn 10 buurtbussen voldoende om de oude busjes te vervangen.
ray78
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ray78 »

Hainje schreef: ma 08 jul 2024, 18:38
Volvo is gestopt of stopt binnenkort met complete bussen bouwen, dus ze moeten wel naar een andere fabrikant. :p
de fabriek in polen is gesloten na de levering van de consessie twente,nieuwe fabriek komt in Egypte,maar wanneer die fabriek er staat en draait...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Ik hoop vooral dat VDL de bussen op tijd kan leveren en dat de HOV-bussen ook een comfortabel interieur hebben.
Verder vind ik het wel mooie bussen.

De Solarissen zijn dus (in principe) niet bestemd voor de stadslijnen van Roosendaal en Bergen op Zoom?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

De Solarissen zijn alleen voor Breda stad inderdaad.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

Ben benieuwd of dat er wellicht Udense bussen eerst naar West-Brabant gaan nu. :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten