Verbinding Nederland - Luxemburg
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Die nieuwe tweede beneluxtrein, begint die in Rotterdam? Of rijdt ie door naar Schiphol en Amsterdam / een van de noord-oost eindpunten?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 889
- Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
- Locatie: Leuven/Utrecht
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Het plan dat eerder door NS in een enquête was voorgelegd stelde voor dat ie naar Rotterdam zou doorrijden, dus de route van de huidige Benelux zonder het laaste deel naar Schiphol/Amsterdam.
請勿靠近車門
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Ik ben nog altijd van mening dat die trein van/naar Den Haag zou moeten rijden. Dan heeft Den Haag zijn hoogwaardige internationale trein weer terug.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Is er met 6 IC's tussen Leiden en Rotterdam nog wel nog wel genoeg ruimte op Den Haag HS voor een extra kruisende trein richting Den Haag Centraal?
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Op het moment is het daar minder druk omdat de s3200 slechts 8 treinen per week heeft, maar op Den Haag Centraal is niet zomaar extra ruimte voor een extra trein van/naar HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Het gaat natuurlijk wel over 2025, dan rijdt de 3200 hopelijk weer en zou ook de spoorverdubbeling van Delft en het vernieuwde emplacement van Den Haag Centraal (met aangesloten sporen 11/12) in dienst moeten zijn.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Dan nog houdt je dan de kruising bij Den Haag HS als bottleneck.
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Als de Benelux 10 minuten achter de 1100 aan rijdt moet het ook geen probleem zijn, dankzij de strakke tienminutendienst moet een overkruising exact 10 minuten later ook passen. De sprinter krijgt dan wel 1x per uur een langere haltering in HS maar dat lijkt op het eerste oog ook nog te passen met de overkruising in CS.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Mocht de spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam er komen, dan zou er helemaal geen probleem moeten zijn volgens mij. Dan kan de frequentie van de IC's ook omhoog.
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Dat duurt nog wel een jaartje of 15.
-
- Berichten: 8290
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Dat krijg je als er geen fatsoenlijke treinverbinding is en niemand daarin wil investeren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Definieer fatsoenlijk: Rotterdam - Luxemburg is één overstap maar immers. Zou hooguit sneller kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Rotterdam - Luxemburg is per spoor binnen 4 uur te doen, door die overstap duurt het echter een uur langer.
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
In de 70er jaren kon het in 4 uur met de TEE Edelweiss. Of een dergelijke verbinding nu ook haalbaar is?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Net even bij DB in de planner gekeken: het kan één keer per dag in 4u19 met Eurostar Red naar Brussel Zuid en dan de IC naar Luxemburg. Op andere momenten duurt die combi 4u49.
Met de IC Brussel is de overstaptijd vrijwel gelijk echter op Brussel Noord, dus je elimineert een dubbel stuk. Dat doet me toch vooral concluderen dat de meeste traagheid in het bereiken van Brussel zit.
Met de IC Brussel is de overstaptijd vrijwel gelijk echter op Brussel Noord, dus je elimineert een dubbel stuk. Dat doet me toch vooral concluderen dat de meeste traagheid in het bereiken van Brussel zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
4u05m zou moeten lukken als de snelle IC Brussel in Brussel-Noord zou stoppen (is vooralsnog niet gepland) en de IC Brussel - Luxemburg een aanzienlijk deel van de tijdbuffer wordt geschrapt (moet minstens een kwartier zijn), de lange stops (7 minuten in Libramont en Arlon) worden ingekort en de snelheidsverhoging naar 160 km/uur ten zuiden van Namen daadwerkelijk wordt verwerkt in de dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Het plan is wel dat er weer snellere treinen van Brussel naar Luxemburg komen, met weer minder stops dan de gewone IC.
- Willem
- Berichten: 153
- Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Die trein moet alleen in Namen, Libramont en Aarlen stoppen.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Mag ik hieruit een algemene conclusie trekken:
Dat allerlei internationale verbindingen beter worden, wanneer onze internationale basisverbindingen:
* Amsterdam - Brussel - Parijs
* Amsterdam - Hannover - Berlijn
* Amsterdam - Oberhausen - Frankfurt
sneller en/of vaker gaan rijden?
Dan krijg je bijv. ieder uur een fatsoenlijke overstap naar Luxemburg, maar ook naar allerlei (middel)grote steden in Duitsland, Zwitserland en verder.
Dat werkt m.i. beter dan 3x per dag een rechtstreekse Luxemburg-express en 2x per dag een rechtstreekse Hamburg-trein en 1x per dag een rechtstreekse ICE naar Lötchenbrücke.
Waarmee je dan wellicht een concurrerende reis t.o.v. vliegreizen kunt bieden.
Dat allerlei internationale verbindingen beter worden, wanneer onze internationale basisverbindingen:
* Amsterdam - Brussel - Parijs
* Amsterdam - Hannover - Berlijn
* Amsterdam - Oberhausen - Frankfurt
sneller en/of vaker gaan rijden?
Dan krijg je bijv. ieder uur een fatsoenlijke overstap naar Luxemburg, maar ook naar allerlei (middel)grote steden in Duitsland, Zwitserland en verder.
Dat werkt m.i. beter dan 3x per dag een rechtstreekse Luxemburg-express en 2x per dag een rechtstreekse Hamburg-trein en 1x per dag een rechtstreekse ICE naar Lötchenbrücke.
Waarmee je dan wellicht een concurrerende reis t.o.v. vliegreizen kunt bieden.
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Op zich denk ik dat ook, al kunnen rechtstreekse verbindingen ook wel heel aantrekkelijk zijn. (Dat merk ik bijvoorbeeld zelf: als ik een rechtstreekse trein Aachen - Berlin kan boeken, heb ik daar graag wat extra reistijd voor over als het betekent dat ik niet in het drukke Köln Hbf over hoef te stappen.) Het verbeteren van de basisverbindingen, betekent niet per se dat je die niet een paar keer door kunt trekken of af kunt buigen.
Maar het belangrijkste lijkt me dat je gemakkelijk en tegen een goede prijs doorgaande kaartjes kunt kopen, ook last-minute. Te vaak nog zie ik vragen voorbijkomen van mensen die denken dat als ze hun overstap (met treinbinding) missen, ze een groot probleem hebben. Die denken dat ze nieuwe kaartjes moeten kopen als hun trein uitvalt en dan hun oorspronkelijke kaartjes zelf annuleren waardoor ze minder geld terugkrijgen. Zo blijft internationaal treinreizen iets exotisch: daar valt nog een wereld te winnen.
En dan: parkeren in Bad Bentheim omdat kaartjes vanaf Hengelo substantieel duurder zijn. Je kaartje moeten splitsen in Visé voor een reis Maastricht-Brussel, ondanks dat er NMBS-kaartautomaten in Maastricht staan, omdat je daar alleen dure kaartjes uit kunt krijgen (we leven in 2024 mensen...
). Geen rechten hebben als je je overstap op een langeafstandstrein mist, wanneer je het eerste stuk met het Deutschlandticket hebt gereisd. Dat soort onzin, daar moeten we echt vanaf.
Maar het belangrijkste lijkt me dat je gemakkelijk en tegen een goede prijs doorgaande kaartjes kunt kopen, ook last-minute. Te vaak nog zie ik vragen voorbijkomen van mensen die denken dat als ze hun overstap (met treinbinding) missen, ze een groot probleem hebben. Die denken dat ze nieuwe kaartjes moeten kopen als hun trein uitvalt en dan hun oorspronkelijke kaartjes zelf annuleren waardoor ze minder geld terugkrijgen. Zo blijft internationaal treinreizen iets exotisch: daar valt nog een wereld te winnen.
En dan: parkeren in Bad Bentheim omdat kaartjes vanaf Hengelo substantieel duurder zijn. Je kaartje moeten splitsen in Visé voor een reis Maastricht-Brussel, ondanks dat er NMBS-kaartautomaten in Maastricht staan, omdat je daar alleen dure kaartjes uit kunt krijgen (we leven in 2024 mensen...

-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
En hoe zit het als je Rotterdam-Luxemburg gedeeltelijk met Eurostar doet. Terug mis je de Eurostar vanwege vertraging. Heb je wel een probleem?
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
AJC is van toepassing. Je mag de volgende beschikbare Eurostar gebruiken. In de praktijk worden zulke reizigers volgens mij ook wel eens met de IC gestuurd.
-
- Berichten: 8476
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Wat is AJC?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten