Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, want beide lijnen gaan via de Walenburgerweg naar Blijdorp rijden!
-
- Contacteer:
Dan kan je ze nog steeds koppelen 125 gaat bij blijdorp over in 4 en vice versa
U bevindt zich in metrolijn L ri Rotterdam CS via Schiedam Centrum (tijdelijke grap)
This is Metroline L to Rotterdam CS via Schiedam Centrum (just a temporary joke)
Idea Disturb, no information
This is Metroline L to Rotterdam CS via Schiedam Centrum (just a temporary joke)
Idea Disturb, no information
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Op de walenburgerweg ligt toch geen tramrails?
-
Uiteraard ligt daar tramrails, anders kun je niet vanaf de Bentincklaan naar de Stationssingel rijden.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Even vergeten dat dat stukje nog Walenburgerweg is idd.
-
Bij de Westerstraat zijn er restaurants net naast de tram en het is leuk om trams van zo dichtbij zien terwijl je in een restaurant bent. Helaas gaat dat nu wegatroffa010 schreef: ↑za 06 jul 2024, 08:59 Ja, vanwege Rotterdam Unlimited & Zomercarnaval. En vanaf december zal tramlijn 25 (mijn favoriete lijn) niet meer van Carnisselande naar Schiebroek rijden
Vanaf dan gaat tramlijn 8 naar Schiebroek![]()

Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
-
Ja over dat traject gaat er ook helaas vanaf volgend jaar geen tram meer langs, wat ook heel raar is aangezien je daar juist de toeristische plekken van Rotterdam hebt. En de Waterbus naar Dordrecht
Tramlijn 25 rijdt al ruim 20 jaar tussen Schiebroek en Carnisselande. Snap echt niet zo goed waarom deze lijn wordt ingekort tot Rotterdam Centraal. Er wordt gezegd dat er door vele vertragingen en brugopeningen de lijn ingekort wordt, maar volgens mij gaat deze lijn alleen maar over de Erasmusbrug die maar een aantal keer per dag opengaat. Wijkraad van Schiebroek is er ook niet blij mee dat tramlijn 25 niet meer naar de wijk gaat rijden. De vertragingen op deze lijn komt mede door te krappe tijden in de dienstregeling en omdat de verkeerslichten bij o.a. Leuvehaven vaak te lang duurt voordat die op wit licht springt. Heb hierover al heel vaak bij de RET aangeklacht want soms wacht je daar bijna 5 minuten, maar de RET wilt er niks aan doen. Waarom er bijvoorbeeld maar 8 minuten rijtijd richting Schiebroek wordt gegeven tussen Carnisselande en Langenhorst begrijp ik ook niet. Veel mensen gaan hierdoor hun directe verbinding missen en zijn hierdoor aangewezen op de overvolle metrolijn E. Het inkorten van lijn 23 kan ik opzich nog wel begrijpen, aangezien die ook langs de Mathenesserbrug gaat, die veel vaker open gaat dan de Erasmusbrug. Ze hadden beter tramlijn 8 gewoon naar de Kleiweg kunnen laten rijden via de route van tramlijn 4 i.p.v. ook nog een onnodige tramlijn 6 in het leven te brengen!
Tramlijn 25 rijdt al ruim 20 jaar tussen Schiebroek en Carnisselande. Snap echt niet zo goed waarom deze lijn wordt ingekort tot Rotterdam Centraal. Er wordt gezegd dat er door vele vertragingen en brugopeningen de lijn ingekort wordt, maar volgens mij gaat deze lijn alleen maar over de Erasmusbrug die maar een aantal keer per dag opengaat. Wijkraad van Schiebroek is er ook niet blij mee dat tramlijn 25 niet meer naar de wijk gaat rijden. De vertragingen op deze lijn komt mede door te krappe tijden in de dienstregeling en omdat de verkeerslichten bij o.a. Leuvehaven vaak te lang duurt voordat die op wit licht springt. Heb hierover al heel vaak bij de RET aangeklacht want soms wacht je daar bijna 5 minuten, maar de RET wilt er niks aan doen. Waarom er bijvoorbeeld maar 8 minuten rijtijd richting Schiebroek wordt gegeven tussen Carnisselande en Langenhorst begrijp ik ook niet. Veel mensen gaan hierdoor hun directe verbinding missen en zijn hierdoor aangewezen op de overvolle metrolijn E. Het inkorten van lijn 23 kan ik opzich nog wel begrijpen, aangezien die ook langs de Mathenesserbrug gaat, die veel vaker open gaat dan de Erasmusbrug. Ze hadden beter tramlijn 8 gewoon naar de Kleiweg kunnen laten rijden via de route van tramlijn 4 i.p.v. ook nog een onnodige tramlijn 6 in het leven te brengen!
- Meltrain
- Donateur
Nee, pas 17,5 jaar.atroffa010 schreef: ↑zo 07 jul 2024, 10:44 Tramlijn 25 rijdt al ruim 20 jaar tussen Schiebroek en Carnisselande.

Maar hieveel doorgaande reizigers zijn er nu eigenlijk?Snap echt niet zo goed waarom deze lijn wordt ingekort tot Rotterdam Centraal. <knip>Wijkraad van Schiebroek is er ook niet blij mee dat tramlijn 25 niet meer naar de wijk gaat rijden. <knip> Veel mensen gaan hierdoor hun directe verbinding missen en zijn hierdoor aangewezen op de overvolle metrolijn E.
Toevallig maakt mijn moeder wel eens gebruik van lijn (1)25 om van Zuid naar Schiebroek te gaan, maar volgens mij is zij een uitzondering.
Het idee van lijn 6 is dat die lijn (en lijn 4) met een lage frequentie kunnen rijden, zodat de frequentie op het gemeenschappelijke traject hoog is en op de uitlopers laag.Ze hadden beter tramlijn 8 gewoon naar de Kleiweg kunnen laten rijden via de route van tramlijn 4 i.p.v. ook nog een onnodige tramlijn 6 in het leven te brengen!
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Mijn moeder maakt er ook toevallig gebruik van naar haar werk van Hillevliet/Randweg naar Franciscus Gasthuis. Zelf maak ik er ook gebruik van van Zuid naar Schiebroek. Ik vind het zonde om een lijn dat al 17,5 jaar een directe verbinding zorgt van o.a. Barendrecht, Zuid naar Noord nu ineens op te heffen. Je hebt natuurlijk ook nog Metrolijn E, maar niet iedereen wilt de metro pakken aangezien deze lijn bijna altijd overvol is. Hetzelfde geldt ook voor tramlijn 8. Die rijdt ook al inmiddels 17,5 jaar en zorgt voor een directe verbinding tussen Spangen en Kleiweg. Schiebroek krijgt hiermee ook een lage frequentie als tramlijn 8 hiernaartoe gaat rijden. Ik denk namelijk ook niet dat er op tramlijn 21/24 doorgaande reizigers zijn van De Esch naar o.a. Schiedam/Vlaardingen, maar toch rijdt deze tram ook.
Laatst gewijzigd door atroffa010 op zo 07 jul 2024, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als tramlijn 8 gewoon naar Kleiweg had gereden via de Noordsingel heb je ook hezelfde idee tussen Eendrachtsplein en Kootsekade 8x per uur een tram. 8x per uur een tram naar Heemraadsplein is namelijk niet nodig vind ik.Meltrain schreef: ↑zo 07 jul 2024, 11:35Nee, pas 17,5 jaar.atroffa010 schreef: ↑zo 07 jul 2024, 10:44 Tramlijn 25 rijdt al ruim 20 jaar tussen Schiebroek en Carnisselande.
Maar hieveel doorgaande reizigers zijn er nu eigenlijk?Snap echt niet zo goed waarom deze lijn wordt ingekort tot Rotterdam Centraal. <knip>Wijkraad van Schiebroek is er ook niet blij mee dat tramlijn 25 niet meer naar de wijk gaat rijden. <knip> Veel mensen gaan hierdoor hun directe verbinding missen en zijn hierdoor aangewezen op de overvolle metrolijn E.
Toevallig maakt mijn moeder wel eens gebruik van lijn (1)25 om van Zuid naar Schiebroek te gaan, maar volgens mij is zij een uitzondering.Het idee van lijn 6 is dat die lijn (en lijn 4) met een lage frequentie kunnen rijden, zodat de frequentie op het gemeenschappelijke traject hoog is en op de uitlopers laag.Ze hadden beter tramlijn 8 gewoon naar de Kleiweg kunnen laten rijden via de route van tramlijn 4 i.p.v. ook nog een onnodige tramlijn 6 in het leven te brengen!
Wijkraad Schiebroek = Kritisch op koppeling tram in Schiebroek aan de tram naar Delfshaven via Westzeedijk i.p.v. tram naar Carnisselande
https://rotterdamraad.bestuurlijkeinfor ... 7f543dd3d2
Laatst gewijzigd door atroffa010 op zo 07 jul 2024, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gelukkig worden dit soort beslissingen niet gemaakt op basis van 'vind ik niet nodig' en 'mijn moeder gebruikt toevallig deze lijn' maar op basis van echte cijfers.
-
Waarom rijdt buslijn 66 pas op 15 juli weer naar Feijenoord, terwijl de Roseknoop weer op 12 juli opengaat? De tram gaat wel gewoon vanaf 13 juli weer de normale route rijden.
-
Je kunt niet iedereen tevreden stellen
Op naar een Los Angeles aan de Maas waar de tramsporen uit de straten worden getrokken door beleidsmakers die met oogkleppen hebben gezeten.
Het frappante hieraan is is dat Karremans medeverantwoordelijk is voor het doordrukken van het streftramplan en nu verkast is naar Den Haag

Op naar een Los Angeles aan de Maas waar de tramsporen uit de straten worden getrokken door beleidsmakers die met oogkleppen hebben gezeten.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik vind het nog steeds een gemis dat ik straks vanuit Noord geen tram meer heb naar de meent maar wel twee naar Rotterdam West
-
Over het inkorten van lijn 25 (straks lijn 5). De route op zuid trekt ook veel meer reizigers dan het gedeelte naar Schiebroek. De metro is daar een grote concurrent. De metro is ook velen malen sneller tussen bijv Wilhelminaplein en Melanchtonweg.
Lijn 5 gaat straks 9x per uur rijden. Ik vraag me af of dat voldoende is voor in Zuid. Eigenlijk zou er een keervoorziening op de langenhorst moeten komen. Zo kan je vaker rijden in Zuid en minder vaak naar carnisselande. Zie dan liever bijv 12 ritten per uur. Waarvan de helft doorrijdt naar Barendrecht. Lijkt me meer dan voldoende.
Lijn 5 gaat straks 9x per uur rijden. Ik vraag me af of dat voldoende is voor in Zuid. Eigenlijk zou er een keervoorziening op de langenhorst moeten komen. Zo kan je vaker rijden in Zuid en minder vaak naar carnisselande. Zie dan liever bijv 12 ritten per uur. Waarvan de helft doorrijdt naar Barendrecht. Lijkt me meer dan voldoende.
-
Daar ben ik het wel met je eens. 9x per uur een tram op lijn 23 & 25 (straks 3 en 5) lijkt mij een betere frequentie voor een zaterdag.
- MarkNL
Is eigenlijk bekend wat er met de traminfrastructuur gaat gebeuren als het nieuwe Tramplan volledig is doorgevoerd? Gaat men direct saneren of laat men het nog even liggen?
-
Ik denk niet dat men straten gaat openbreken puur om tramrails weg te halen, maar pas als de boel sowieso opgebroken moet worden omdat de wissels versleten zijn, de riolering vervangen moet worden of de gemeente de weg opnieuw gaat inrichten.
-
Je moet dan lopen vanaf Leuvenhaven.atroffa010 schreef: ↑zo 07 jul 2024, 10:44 Ja over dat traject gaat er ook helaas vanaf volgend jaar geen tram meer langs, wat ook heel raar is aangezien je daar juist de toeristische plekken van Rotterdam hebt. En de Waterbus naar Dordrecht
- Suus
- Contacteer:
Op heel veel plekken in West liggen nog tramsporen die niet meer aansloten zijn, geen bovenleiding hebben en niemand maakt haast om de sporen op te ruimen. De sporen in de parallelweg van de Statenweg zijn zelfs nog netjes verwerkt in een nieuw laagje asfalt recent

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Busseninportland
- Contacteer:
Bovenleiding kapotgetrokken door een metro op Alexander. Het lijkt de 5632 met de 5603 waarvan bij 1 van die 2 metro's de pantrograaf is omhooggeschoten. Er rijden geen metro's tussen Alexander en Binnenhof en tussen Alexander en Hesseplaats. Tussen deze stations regelt RET nu een pendelbus.
-
Schiet de pantograaf niet automatisch omhoog als er geen bovenleiding is die hem tegenhoudt? Dus dan zou het de andere wagen zijn die de bovenleiding kapot heeft getrokken lijkt me?
-
Metro is zo te zien tot stilstand gekomen onder het viaduct van de A16, daar hangt de bovenleiding een stuk lager dan gemiddeld.
- Busseninportland
- Contacteer:
Hierbij nog een link waar ik dit kan bevestigen: https://www.ad.nl/rotterdam/metroverkee ... acb9169df/Busseninportland schreef: ↑wo 10 jul 2024, 20:40 Bovenleiding kapotgetrokken door een metro op Alexander. Het lijkt de 5632 met de 5603 waarvan bij 1 van die 2 metro's de pantrograaf is omhooggeschoten. Er rijden geen metro's tussen Alexander en Binnenhof en tussen Alexander en Hesseplaats. Tussen deze stations regelt RET nu een pendelbus.
-
Vanaf zaterdag rijdt lijn 25 weer de hele route en stopt voortaan ook bij de Varkenoordseviaduct. Die wijziging staat niet op de RET tramkaart en ik vraag me af hoe ze dat gaan uitbeelden.