Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
umbusko
Donateur

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Als je eerder vertrekt, is dat een eigen keuze om je oorspronkelijke planning te redden (maar heeft dat dus geen invloed op GtbV). Maar je mag gewoon op de oorspronkelijke tijd op komen draven, dan dus noodgedwongen de volgende nemen (indien plek) en GtbV claimen. Maar inderdaad: waarom zou je? Met Interrail is dat sowieso niet zo interessant en ook nog eens een heel gedoe om aan te tonen.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: za 06 jul 2024, 21:54 Voor de terugreis van m'n zomervakantie heb ik reserveringen (voor bij m'n Interrail) geboekt voor Wenen - Würzburg - Hannover - Deventer (en dan door naar Amersfoort). Nou kreeg ik vandaag een mailtje van DB dat m'n eerste trein een dienstregelingwijziging heeft en een half uur eerder vanuit Wenen vertrekt. Telt dat nou eigenlijk ook mee als half uur vertraging en zou ik dan al bij aankomst met +30 recht hebben op geld terug?
Ik gok dat dit niet onder vertraging valt. Als er in Nederland geplande werkzaamheden zijn dan telt dit ook niet mee.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het gaat om vertraging ten opzichte van de reis zoals die bekend was toen je je ticket kocht. Als je je ticket dus gekocht hebt voordat werkzaamheden in Nederland bekend werden, tellen die wel mee.

Dat is iets anders dan de GtbV-regeling van NS zelf die ruimer is dan de Europese regeling, maar uitgaat van de dienstregeling zoals die aan het begin van je reisdag bekend is.
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Momenteel loopt er een kortingsactie voor NS Flex Weekendvrij (50% korting): https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij

Ik ken iemand die hierin geïnteresseerd is maar alleen voor die maand. Hoe zit het met opzeggen? Kan dat direct en blijft deze dan geldig of moet dat op een specifiek moment?
en-es

Bericht door en-es »

Elk moment na eerste maand staat er op de website.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Dat moet op een specifiek moment, is na 1 maand op iedere willekeurige dag mogelijk en gaat per direct in. Je betaalt iedere maand steeds vooraf, en na het opzeggen krijg je het teveel betaalde naar rato terug. Als je na 1 maand en 2 dagen opzegt bijvoorbeeld, betaal je slechts 2 dagen van de tweede maand en krijg je dus het grootste deel van die tweede maand weer terug. Je kunt kiezen om het abonnement te wijzigen naar NS Flex Basis (d.w.z. reizen op rekening zonder kortingsproduct, met maandelijkse facturen van €0,00) of om NS Flex geheel op te zeggen, maar in het laatste geval moet je dat dan ook bevestigen bij een kaartautomaat.

Ik denk - maar dat weet ik niet 100% zeker - dat als je na precies 1 maand opzegt, dat je dan wel eens de factuur voor het voorafbetalen van de tweede maand voor zou kunnen zijn. Dat is natuurlijk gunstig, want dan hoef je niet op je geld te wachten.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Mijn factuur komt altijd op de 2e van de maand. Heb al meerdere keren mijn abbonnement gewijzigd op de 1e van de maand en dat was dan al verwerkt op de factuur.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Ik heb op 4 juli gebruik gemaakt van die actie. Als ik nu probeer te wijzigen/op te zeggen, krijg ik de melding dat ik niet eerder dan op 4 augustus een wijziging/opzegging kan doen. Het opzeggen kan dus echt pas vanaf het aflopen van die maand.
umbusko schreef: ma 08 jul 2024, 14:19 Dat moet op een specifiek moment, is na 1 maand op iedere willekeurige dag mogelijk en gaat per direct in. Je betaalt iedere maand steeds vooraf, en na het opzeggen krijg je het teveel betaalde naar rato terug. Als je na 1 maand en 2 dagen opzegt bijvoorbeeld, betaal je slechts 2 dagen van de tweede maand en krijg je dus het grootste deel van die tweede maand weer terug. Je kunt kiezen om het abonnement te wijzigen naar NS Flex Basis (d.w.z. reizen op rekening zonder kortingsproduct, met maandelijkse facturen van €0,00) of om NS Flex geheel op te zeggen, maar in het laatste geval moet je dat dan ook bevestigen bij een kaartautomaat.
Inderdaad, als ik op 5 augustus opzeg betaal ik alleen die ene extra dag voor het volle tarief.
umbusko schreef: ma 08 jul 2024, 14:19 Ik denk - maar dat weet ik niet 100% zeker - dat als je na precies 1 maand opzegt, dat je dan wel eens de factuur voor het voorafbetalen van de tweede maand voor zou kunnen zijn. Dat is natuurlijk gunstig, want dan hoef je niet op je geld te wachten.
Grote kans, want mijn eerste NS Flex abonnement is op 1 juni 2023 ingegaan, de factuur voor het volgende abonnement (dat dus op 1 juli inging) kreeg ik pas op 3 juli en deze is pas op 10 juli geïncasseerd. Ook een wijziging op 29 februari 2024 stond keurig op de factuur die ik op 2 maart 2024 ontving.
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Dank voor de antwoorden, precies de informatie die ik nodig had. :)
ITF

Bericht door ITF »

Hoe kan het dat de Intercity tussen Hannover en Berlin even snel is als de ICE's op datzelfde traject, terwijl de maximumsnelheid op grote delen 250 kmh is?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dan zijn alle ICE's ook ingelegd op een snelheid van 200 km/h. De buffer in de rijtijd die dat geeft heb je in Duitsland overigens ook wel enigszins nodig om een vertraging (deels) in te lopen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Bij vertraging rijdt de ICE er op Wolfsburg-Berlijn inderdaad wel een minuut of 10 à 15 af. Irritant als je net aan 1 of 2 uur vertraging zit. ;)
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Het is ook nooit goed hé? ;)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Mag je een internationaal treinkaartje splitsen op stations waar de trein niet stopt?
Concreet: mag ik in december met de "Snelle" ICD Amsterdam Zuid-Brussel (en verder naar het zuiden) reizen met een treinkaartje tot Noorderkempen en dan een Standaard Multi ten zuiden daarvan, of moet ik dan splitsen in Antwerpen?
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Volgens het nieuwsbericht in dit topic gaat die snelle IC in België in open toegang rijden (i.t.t. Nederland), waardoor reguliere NMBS-tarieven helemaal niet geldig zullen zijn.
en-es

Bericht door en-es »

IIVQ schreef: do 11 jul 2024, 12:58 Mag je een internationaal treinkaartje splitsen op stations waar de trein niet stopt?
Concreet: mag ik in december met de "Snelle" ICD Amsterdam Zuid-Brussel (en verder naar het zuiden) reizen met een treinkaartje tot Noorderkempen en dan een Standaard Multi ten zuiden daarvan, of moet ik dan splitsen in Antwerpen?
Volgens mij niet. Als ik de link van umbusko goed begrepen heb is je treinkaartje vanaf Noorderkempen niet geldig in die trein.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: do 11 jul 2024, 12:58 Mag je een internationaal treinkaartje splitsen op stations waar de trein niet stopt?
Als op die snelle trein de huidige tarieven zouden gaan gelden, dan zou dat mogen. Tickets in België mogen al meer dan 20 jaar gesplitst worden op stations waar niet gestopt wordt. In het verleden bv. in Essen (of Wildert, dat pakte vaak goedkoper uit).
Maar NMBS gaat hoogstwaarschijnlijk tarifair iets aparts bedenken voor deze trein want binnenlandse reizigers zijn niet welkom, aldus recente berichten, en hoogstwaarschijnlijk dus ook geen binnenlandse tickets.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dank!
IIVQ

Bericht door IIVQ »

En nog een vraag: Ik heb Dal Voordeel en mijn OVC verloopt binnen een maand. Is het nog steeds zo dat je van NS dan een nieuwe pas hoort te krijgen?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ja:
NS schreef:Als je OV-chipkaart verlopen is en je een NS-abonnement hebt, zorgen wij er automatisch voor dat je een nieuwe kaart krijgt. Eventueel vragen we je voor afloop van je huidige kaart om een digitale pasfoto te uploaden. Doe dit wel op tijd, anders verloopt je OV-chipkaart alsnog. Je bestelt dan via OV-chipkaart.nl een nieuwe OV-chipkaart.
Maar:
NS schreef: Heb je geen bericht van ons gekregen en verloopt je pas binnenkort?
Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart. Zorg dat je een vervangende nieuwe OV-chipkaart bestelt. Dan worden actieve abonnementen en reisproducten direct op je kaart gezet. De aanschafkosten van € 7,50 krijg je van ons terug. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.
Dit is overigens het eerste resultaat als ik zoek op "ns ov chipkaart verloopt".
en-es

Bericht door en-es »

Normaal gesproken moet je bericht krijgen. Maar het schijnt ook vaak voor te komen dat je geen bericht krijgt en er zelf achteraan moet.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik heb toen mijn chipkaart verlengd moest worden enkele jaren terug geen bericht erover gehad van NS. Na contact te hebben gehad met NS heb ik toen zelf mijn chipkaart verlengd en de aanschafkosten terug gekregen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ik zag op de webcam van Leeuwarden meerdere Arriva WINK's met stroomafnemer op binnenkomen en vertrekken van/naar Stavoren/Sneek. Was dat al zo of is dat sinds de verbouwing? Voorheen eindigde de bovenleiding halverwege het emplacement, met de verbouwing is die doorgetrokken tot voorbij het viaduct.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dat is inderdaad nieuw. Doordat de bovenleiding is verlengd kunnen de WINK's met stroom optrekken tot de baanvaksnelheid is bereikt. Dat scheelt best wel wat diesel.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Heeft iemand de lijnennetkaart(en) voor Noord-Holland Noord van de huidige dienstregeling? Die op de site van connexxion/overal zijn al wat voorbarig naar die van 21 juli geupdate.
Plaats reactie