Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Hoe zeker is het dat Arriva tussen Zwolle en Groningen gaat rijden? Volgens mij mogen ze in Hogeveen daar al überhaupt blij mee zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het is open toegang dus zekerheid heb je pas als de trein vertrekt. En volgens mij is er ook in de middagspits overlap met enkele goederenpaden dus je hebt kans dat het een gatenkaasdienstregeling wordt zoals bij de 18900 waar soms een slag ontbreekt vanwege een goederentrein.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Pak de popcorn er maar weer bij:

Opnieuw snelheidsverlaging op de HSL
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Treintje1989 »

Hoe lang is het nodig om dit allemaal te herstellen vraag ik mij af. Op deze manier zal het vast 2030 worden voordat de ICD naar het noorden gaat *O*
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10191
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Wel toeslag blijven dokken natuurlijk…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Treintje1989 »

Ja die toeslag moet er af inderdaad. Aan de andere kant... er wordt toch bijna nooit gecontroleerd op de HSL dus wat dat betreft...

Volgens mij is die toeslag er vooral omdat je van Shl naar Rtd v.v. een stuk afsnijdt. En ze de ICs over Ledn lekker traag maken door ze in Laa en Sdm etc te laten stoppen. En voila NS kan extra geld vangen
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik betwijfel of dit minder treinen per uur oplevert, met 80 kan je immers dichter op elkaar rijden.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Nee, want de HSL gebruikt vaste blokken.
Treintje1989 schreef: di 09 jul 2024, 21:47 En voila NS kan extra geld vangen
De NS gebruikt dit geld vervolgens weer om de HSL heffing te betalen. De staatssecretaris heeft destijds wel bepaald dat de HSL heffing vervalt indien er door snelheidsbeperkingen meer dan 10 minuten vertraging optreed (Besluit HSL-heffing 2015 artikel 3 eerste lid punt b), dus nog een paar snelheidsbeperkingen erbij en we de heffing kan eraf.
Dionysusnu
Berichten: 1989
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: di 09 jul 2024, 21:56 Nee, want de HSL gebruikt vaste blokken.
Hoeveel is de blokafstand? Als die klein genoeg is kan je met ERTMS dichter op elkaar rijden, en dus wel dezelfde capaciteit bieden.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Zo'n 2 tot 2,5 kilometer.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Met ERTMS is het verkorten van die blokken toch min of meer een kwestie van nieuwe balises plaatsen en het RBC opnieuw inregelen? Uiteraard vanwege certificering geen supersimpele klus, maar veel simpeler dan een blokafstand verminderen bij klassieke lichtseinen.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Je zult ook extra assentellers moeten plaatsen want de secties zijn nu even lang als de blokken. Maar kortere blokken lossen het probleem verder ook niet op, het probleem met de extra treinen is eerder dat het niet in de dienstregeling past omdat de Eurostar door de rijtijdverlenging nu deels in het pad rijdt wat eigenlijk voor de extra ICD bedoelt is.
bjrndlw
Berichten: 33
Lid geworden op: do 14 dec 2023, 18:44

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door bjrndlw »

Treintje1989 schreef: di 09 jul 2024, 21:47 Ja die toeslag moet er af inderdaad. Aan de andere kant... er wordt toch bijna nooit gecontroleerd op de HSL dus wat dat betreft...

Volgens mij is die toeslag er vooral omdat je van Shl naar Rtd v.v. een stuk afsnijdt. En ze de ICs over Ledn lekker traag maken door ze in Laa en Sdm etc te laten stoppen. En voila NS kan extra geld vangen
Nou nou wat een cynisch commentaar. Straks ga je ook nog zeggen dat de twee a drie extra minuten een uitgeklede dienstregeling uitlokt en zo NS nog wat meer personeel een dagje vrij kan geven!
Bij Rijpwetering was al eerder een snelheidsbeperking ingevoerd. Daar komen vanaf woensdag nog eens vijf locaties bij. Daardoor zijn treinen twee à drie minuten langer onderweg. ProRail zegt de ontstane situatie te betreuren en nog niet te weten welke gevolgen dit heeft voor de dienstregeling. "De komende dagen zullen we dit nadrukkelijk in de gaten houden. Wellicht zijn we genoodzaakt minder treinen te laten rijden om ervoor te zorgen dat de dienstregeling wel betrouwbaar blijft."
Betrouwbaar. De ICD? Wat een gotspe.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Bemined schreef: di 09 jul 2024, 22:48 Je zult ook extra assentellers moeten plaatsen want de secties zijn nu even lang als de blokken. Maar kortere blokken lossen het probleem verder ook niet op, het probleem met de extra treinen is eerder dat het niet in de dienstregeling past omdat de Eurostar door de rijtijdverlenging nu deels in het pad rijdt wat eigenlijk voor de extra ICD bedoelt is.
Ah, ik lees https://transport.ec.europa.eu/transpor ... d-modes_en. Ik wist niet dat er ook een ERTMS L2-casus was waarbij baanapparatuur nodig is voor de spoorbezetmelding (ik dacht de trein dat zelf communiceerde en dus treinintegriteitsdetectie nodig was).

Erg jammer dat men voor deze erg conservatieve en dus inflexibele vorm van ERTMS L2 gekozen heeft, die ook nog eens duurder aan te leggen is dan de alleen-Eurobalise-variant, want meer actieve baanapparatuur nodig. Terwijl treinstellen die met ETCS uitgerust zijn vrijwel altijd al over treinintegriteitscontrole beschikken. Alleen bij getrokken treinen is dat moeilijker, maar die waren bij aanleg van de HSL niet voorzien.

En ik ken mensen die erg tevreden zijn met de betrouwbaarheid van de ICD. Suus is behoorlijk binnengelopen op de GTBV toen ze over de lijn forensde. *O*
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Treintje1989 »

Dus als de rit 10 min langer duurt dan normaal dan kan de toeslag afgeschaft worden volgens dat artikel? Op hoeveel minuten zitten we met de verlaging tot 120 en hoeveel minuten straks met max 80 km u. We zullen vast onder de 10 min blijven zodat NS (of indirect de overheid voor die heffing) gewoon de toeslag kan blijven innen.
bjrndlw schreef: di 09 jul 2024, 22:59 Nou nou wat een cynisch commentaar. Straks ga je ook nog zeggen dat de twee a drie extra minuten een uitgeklede dienstregeling uitlokt en zo NS nog wat meer personeel een dagje vrij kan geven.
Nou erg serieus valt er niet op te reageren toch? Het is behoorlijk lachwekkend aan het worden. Eerst het Fyra debacle, sinds 2022 als een veredelde boemel over de HSL en nu nog langzamer.

Daarom vraag ik mij dus ook al eerder af wat er nodig is om de boel zo snel mogelijk te fixen. Maar ik voel al aankomen dat het erg lang zal gaan duren...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52105
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

De eerdere snelheidsverlaging zorgde in Rotterdam voor de ICD structureel voor 2 tot 3 minuten aankomstvertraging, die nu weer verdwenen is met de aangepaste dienstregeling. Ik ga er niet vanuit dat deze verdere snelheidsverlaging voor nog eens 7 minuten vertraging zorgt.

Overigens op sociale media veel overbodig gescheld richting NS en ProRail hierover, terwijl het toch echt Rijkswaterstaat is incapabel genoeg was om te denken "och, een HSL bouwen dat regelen wij wel even".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Dan is er alsnog te weinig toezicht gehouden op het bouwproces vanuit de overheid.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

IIVQ schreef: di 09 jul 2024, 23:13Erg jammer dat men voor deze erg conservatieve en dus inflexibele vorm van ERTMS L2 gekozen heeft, die ook nog eens duurder aan te leggen is dan de alleen-Eurobalise-variant, want meer actieve baanapparatuur nodig.
Level 2 was altijd met vaste baanapparatuur, de zwevende blokken zaten pas in level 3. Later ontstond het idee voor een hybrid tussen 2 en 3 en pas recent zijn beide levels samengevoegd. Toen bestond onze HSL echter al lang en breed, en daarnaast is de HSL ook aangelegd met level 1 en 2 (waarbij de blokken onder level 1 nóg langer zijn).
WSM
Berichten: 1467
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door WSM »

Een medewerker van een schoonmaakbedrijf is woensdagavond overleden nadat hij een dag eerder onwel was geworden na een schoonmaakdienst bij de NS. Een collega van hem ligt in het ziekenhuis.

De oorzaak is onbekend, maar NS weet in elk geval wel met zekerheid te melden dat de werkplek veilig was, aldus de diverse nieuwsberichten.

https://nos.nl/artikel/2528519-schoonma ... ziekenhuis
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1444224 ... inke-schok
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik las het. Echt verschrikkelijk. Hopelijk wordt duidelijk hoe dit kon gebeuren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

De politie meldt nu dat de schoonmakers na hun dienst wat gedronken hebben, en dat dat de doodsoorzaak is. Wat ze precies gedronken hebben wordt nog onderzocht.
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Teletekst schreef:Extra RET-metro's naar Den Haag

Tussen Rotterdam en Den Haag rijden vanaf morgen extra metro's in de spits. Reizigers klagen over enorme drukte nu er twee weken lang geen treinen kunnen rijden op het traject omdat er aan het spoor wordt gewerkt.

Er worden wel bussen ingezet en mensen kunnen ook omrijden via Gouda, maar de metro is sneller tussen Rotterdam-Zuid en Den Haag. Dat leidt tot topdrukte in de metro's, ook doordat er in de zomer sowieso minder metro's worden ingezet.

Vervoerder RET zegt deze drukte niet te hebben voorzien maar belooft nu wel de dienstregeling aan te passen. De extra metro's blijven rijden tot het werk aan het spoor klaar is.
Ik mag aannemen dat de RET-planners in kwestie dit jaar geen opslag krijgen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Hoezo de RET planners?
NS heeft bussen ingezet en je kan omrijden via Gouda.
NS planner geeft dit alleen niet aan in hun reisplanner, die verwijst naar de Metro.
Wie maakt er dan de fout? NS of RET?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

In ieder geval ook de RET. Je kan verwachten dat reizigers van Laan van NOI naar een bestemming op het metronetwerk van Rotterdam hun overstap op de metro gaan verplaatsen van Schiedam Centrum naar Laan van NOI. Een reis met het NS alternatief is namelijk minimaal een overstap extra. Om dan minder metro's in te zetten is niet handig.

Maar van mij mag die planner gewoon zijn bonus krijgen.
gkw1969
Berichten: 2351
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gkw1969 »

https://nos.nl/l/2529464

Live storing Windows | KLM schrapt vluchten en staakt werk op Schiphol door computerstoring https://www.nu.nl/tech/6321308/live-sto ... oring.html

Wereldwijde computerstoring die ook het KRC van Keolis heeft plat gelegd. Zoals het er naar uit ziet is alleen Keolis slachtoffer van deze storing. Er rijden geen bussen Syntus Utrecht, Keolis R-Net (vanuit Almere) en All-Go
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten