Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Overal op dit forum zijn tips te vinden, van liefhebber voor liefhebbers, van ingewijden voor minder ervaren reizigers, van hobbyisten voor nieuwelingen. En met de zoekfunctie kun je vast nog wel eens ergens iets terugvinden, maar waarom zouden we onze (internationale) reistips niet bij elkaar zetten, zodat er niet steeds naar elders verwezen hoeft te worden om iets te kunnen lezen?
Een mooi voorbeeld van een tip die voor iedereen die naar Tsjechië zou willen reizen en op zoek is naar een bepaalde treinsoort, kwam daarjuist voorbij in een topic waarin een ander het niet gaat zoeken. Zonde om verloren te laten gaan!
umbusko schreef: ↑do 18 jul 2024, 14:49
Vooral op kleine lokale lijnen, maar dat snapte je natuurlijk al. Hier staat het een en ander, maar die lijst is niet compleet. Maar als je in de Můj vlak-app kijkt, kun je per trein die *nu* rijdt ook de materieelinzet zien. Er moet dan “typ: 810” staan. Dan heb je in ieder geval een idee wat je op die lijn kunt verwachten.
Ga jij een (internationale) treinreis maken waar je een vraag over hebt? Of heb je een reis gemaakt en wil je graag een reistip met anderen delen? Heb je een andere tip over het reizen met OV? Dan kun je hier terecht. En de tips die voorbij komen kunnen niet ondergesneeuwd raken in de vele, vele andere topics die er al zijn.
(En nee, "Steek je hand op als je met de bus mee wilt om de bus te laten stoppen" is niet helemaal de insteek van dit topic... )
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Mikos schreef: ↑do 18 jul 2024, 15:56
(En nee, "Steek je hand op als je met de bus mee wilt om de bus te laten stoppen" is niet helemaal de insteek van dit topic... )
Een tip voor wie met de fiets wil reizen per trein en niet weet waar de fietsruimte te verwachten valt.
Een van mijn collega's heeft een overzicht gemaakt dat ook op www.ns.nl/fiets staat onder het kopje "Waar kan ik instappen met mijn fiets in de trein?". Het overzicht is een PDF met afbeeldingen van de diverse treintypes van NS met daarop aangegeven waar de fietsplek te vinden is en voor hoeveel fietsen er daar plaats is.
In de maanden juli en augustus is er geen spitsbeperking voor het meenemen van een fiets. Een dagkaart fiets is wel altijd verplicht. Deze is aan te schaffen in de kaartautomaat en in de Reisplanner app onder 'Toeslagen'. De voorwaarden staan op de website onder www.ns.nl/fiets
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Handig kaartje! Wel een vraag: Waar is het aantal fietsen op gebaseerd? Vooral die van SLT-6 valt me op: Een van die twee rijtuigen is een open ruimte. Langs de zijkanten, zonder dubbel parkeren passen er zeker al 4. Aan de andere kant wens ik je succes om 4 fietsen in 1 ICNG-balkon te stallen, dan wordt de doorgang best wel krap.
Ik vermoed om een streep te trekken bij Sprinters, zodat het dan niet uitmaakt wat voor materieel er wordt ingezet; Standaard plek voor twee fietsen.
In Intercity's dan dezelfde streep, met een ander maximum: Standaard plek voor drie fietsen. Wordt er een ICNG ingezet, dan heb je geluk met per fietsplek een plek extra.
Maar dat zijn beleidskeuzes vanuit het bedrijf.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Mikos schreef: ↑vr 19 jul 2024, 22:28
[...]
Voor wie het boek fysiek in een boekhandel wil kopen, kan ook terecht bij Boekhandel Douwes, dat op enkele minuten lopen van station Den Haag Centraal ligt. Daar hebben ze een grote afdeling met boeken over de spoorwegen
Vind deze eigenlijk ook wel in een verzameltiptopic thuishoren. Nog nooit van de boekhandel in kwestie gehoord, maar dank voor de tip! Geeft mij een reden eerdaags eens naar het Haagse af te reizen.
Voor wie geïnteresseerd is in de werking van het spoor, link ik hier naar de Cursus Spoor die ik in 2017 al eens heb geschreven en heb geplaatst op dit forum. Opgediept voor een ander topic, maar ik link het hier ook nog even. Enerzijds tijdverdrijf, anderzijds een manier om de werking van het spoor (beter) te begrijpen. Dateert dus wel al uit 2017 (dus hier en daar zijn er al dingen gewijzigd intussen), maar de basis blijft hetzelfde:
NS Wintercity
Tijdens de decembermaand houdt NS weer de jaarlijkse NS Wintercity-actie; een adventskalender waarbij er iedere dag een cadeautje valt te winnen. Deze actie is bestemd voor abonnementhouders (met uitzondering van Kids Vrij, zakelijke abonnementen en het Studentenreisproduct). Meedoen kan door je aan te melden via onderstaande link.
Heb je geen NS-abonnement, of wel een zakelijk abonnement of een Studentenreisproduct? Dan kun je tóch meedoen, door je aan te melden via onderstaande link. Je krijgt dan een mail waarin je gewezen wordt op een maand gratis NS Flex Dal Voordeel ("De 1e maand gratis, daarna €5,95 per maand"). Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Daarna kun je ook meedoen met de NS Wintercity-actie. Voorwaarden zijn van toepassing.
De Wintercity-actie en de actie met 1 maand gratis NS Flex Dal Voordeel voor niet-abonnementhouders, houders van een zakelijk abonnement en houders van een Studentenreisproduct zijn te vinden op Wintercity.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Voor wie met de trein in Tsjechië wil reizen heb ik een uitstekende gratis app gevonden: NaVlak. Dit is een app zonder frutsels waarin je actuele vertrek- en aankomsttijden, perrons en sporen, en wat informatie over de treinen kunt zien. De data komen van de spoorwegbeheerder SŽDC en bevatten daardoor ook alle andere vervoerders. De app is een stuk overzichtelijker dan de officiële app van SŽDC (Infotabule).
Voor langeafstandsreizen met ČD blijft de app van ČD waarschijnlijk beter, bijvoorbeeld omdat je daar ook niet-gereserveerde plaatsen kunt bekijken. Maar voor een snel overzicht vind ik NaVlak echt uitstekend, en dat je de precieze route van niet-ČD-treinen kunt zien is wel zo handig natuurlijk. Ik zou zeggen: probeer het vooral eens uit.