Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ja, maar nogmaals, je moet maar weten dat die verbinding een optie is. Hij komt niet uit de planner als je er niet specifiek naar vraagt.
-
Ligt eraan hoe laat je plant en waarheen. Zowel de optie over Memmingen als de optie met de IRE over Friedrichshafen komen uit de reisplanner voor een reis richting Ulm. Over het algemeen heb ik verder niet vaak last van vertragingen op Lindau - Memmingen - Ulm dat ik daardoor aansluitingen misloop.
Daarnaast verkies ik deze route toch boven de route over Friedrichshafen vanwege het hogere comfort (en zeker omdat ik vrijwel altijd 1e klas onderweg ben). 1,5 uur lang op een stoeltje die je ook in een S-Bahn hebt maar dan over een afstand van ruim 130 kilometer probeer ik zoveel mogelijk te mijden. En daarnaast probeer ik altijd extra speling in mijn planning in te bouwen.
En ja aansluitingen mislopen? Dat hoort er in het openbaar vervoer helaas nou eenmaal bij. Ook buiten Duitsland (en dus ook bij ons in Nederland) loopt er dagelijks genoeg mis waardoor je een uur vertraging hebt. Alleen daar hoor ik hier bijna niemand over zeiken en over wat in Duitsland gebeurt wordt voor mijn gevoel hier al snel telkens van een mug een olifant gemaakt.
En ja in Duitsland is het momenteel even behelpen wegens de vele werkzaamheden, vooral op routes die je vanuit Nederland veel gebruikt zoals momenteel Köln - Frankfurt Flughafen - Mannheim wat buitendienst is. Maar ja het is nu even wat slechter maar vanaf december weer wat beter.
Ben zelf heel benieuwd hoe de Riedbahn vanaf dienstregeling 2025 gaat presteren. En als je in 2025 wat ruim plant vanaf bijvoorbeeld de hoek van de Bodensee dan heb je straks vanaf Ulm een directe trein naar Nederland (tevens de laatste ICE naar NL van de dag). Maar hierdoor kun je in de meeste gevallen zo'n driekwartier later weg dan nu het geval is vanuit München, Augsburg en Ulm. Reistijd van München naar Arnhem zal dan planmatig minder dan 6 uur bedragen.
Zodra Stuttgart'21 indienst komt neemt de reistijd naar München nog eens verder af en krijg je aansluitingen van ±20 minuten (die vaak ook nog enkele minuten wachten bij aankomstvertragingen) op treinen naar Innsbruck en Wenen. Die naar Innsbruck is er nu al maar is met 8 minuten vrij kort (maar wacht dus vaak bij enkele minuten bij aankomstvertragingen). Daarmee is Innsbruck in 8 uur bereikbaar vanaf Arnhem.
En nog even een voorbeeld hoe het ook kan: gisteren heb ik met gemak een officiële aansluiting van 4 minuten (crossplatform) gehaald in Erfurt tussen twee ICE's.
Maar ja aan al die internationale vertragingen ben ik inmiddels ook wel gewend geraakt en hou daarom tegenwoordig altijd een back-up achter de hand. Ik heb nu bijvoorbeeld een 3 maanden Interrailpas 1e klas welke ik tot nu toe 39 reisdagen mee gemaakt heb en nog 42 reisdagen mag maken (van de 92 dagen totaal) de Pass kostte €675,- en daarvan kan ik nu zo'n €132,- aan geld terug bij vertraging claimen (11× een vertraging van 60 minuten of meer). En van deze 39 gemaakte reisdagen was ik het overgrote deel van de tijd in Duitsland te vinden.
Daarnaast verkies ik deze route toch boven de route over Friedrichshafen vanwege het hogere comfort (en zeker omdat ik vrijwel altijd 1e klas onderweg ben). 1,5 uur lang op een stoeltje die je ook in een S-Bahn hebt maar dan over een afstand van ruim 130 kilometer probeer ik zoveel mogelijk te mijden. En daarnaast probeer ik altijd extra speling in mijn planning in te bouwen.
En ja aansluitingen mislopen? Dat hoort er in het openbaar vervoer helaas nou eenmaal bij. Ook buiten Duitsland (en dus ook bij ons in Nederland) loopt er dagelijks genoeg mis waardoor je een uur vertraging hebt. Alleen daar hoor ik hier bijna niemand over zeiken en over wat in Duitsland gebeurt wordt voor mijn gevoel hier al snel telkens van een mug een olifant gemaakt.
En ja in Duitsland is het momenteel even behelpen wegens de vele werkzaamheden, vooral op routes die je vanuit Nederland veel gebruikt zoals momenteel Köln - Frankfurt Flughafen - Mannheim wat buitendienst is. Maar ja het is nu even wat slechter maar vanaf december weer wat beter.
Ben zelf heel benieuwd hoe de Riedbahn vanaf dienstregeling 2025 gaat presteren. En als je in 2025 wat ruim plant vanaf bijvoorbeeld de hoek van de Bodensee dan heb je straks vanaf Ulm een directe trein naar Nederland (tevens de laatste ICE naar NL van de dag). Maar hierdoor kun je in de meeste gevallen zo'n driekwartier later weg dan nu het geval is vanuit München, Augsburg en Ulm. Reistijd van München naar Arnhem zal dan planmatig minder dan 6 uur bedragen.
Zodra Stuttgart'21 indienst komt neemt de reistijd naar München nog eens verder af en krijg je aansluitingen van ±20 minuten (die vaak ook nog enkele minuten wachten bij aankomstvertragingen) op treinen naar Innsbruck en Wenen. Die naar Innsbruck is er nu al maar is met 8 minuten vrij kort (maar wacht dus vaak bij enkele minuten bij aankomstvertragingen). Daarmee is Innsbruck in 8 uur bereikbaar vanaf Arnhem.
En nog even een voorbeeld hoe het ook kan: gisteren heb ik met gemak een officiële aansluiting van 4 minuten (crossplatform) gehaald in Erfurt tussen twee ICE's.
Maar ja aan al die internationale vertragingen ben ik inmiddels ook wel gewend geraakt en hou daarom tegenwoordig altijd een back-up achter de hand. Ik heb nu bijvoorbeeld een 3 maanden Interrailpas 1e klas welke ik tot nu toe 39 reisdagen mee gemaakt heb en nog 42 reisdagen mag maken (van de 92 dagen totaal) de Pass kostte €675,- en daarvan kan ik nu zo'n €132,- aan geld terug bij vertraging claimen (11× een vertraging van 60 minuten of meer). En van deze 39 gemaakte reisdagen was ik het overgrote deel van de tijd in Duitsland te vinden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Het spijt me, maar dat is toch een nuttloze opmerking? Als ik even voor 11 uur in Bregenz op het perron sta ga ik toch niet kijken hoe ik 3 uur later kan reizen? Want ja, dan komt die optie er wel uit als je route van Bregenz naar Ulm zoekt. Als ik voor vertrek vanaf 11 uur een route zoek krijg je hem toch echt niet te zien.Ligt eraan hoe laat je plant en waarheen. Zowel de optie over Memmingen als de optie met de IRE over Friedrichshafen komen uit de reisplanner voor een reis richting Ulm.
En dan nog. Moet je dan elk deelstuk of elke permutatie van tussenstations apart plannen om de meest optimale reis te krijgen? Daar ben ik echt niet mee bezig.
Alleen had ik geen uur vertraging maar 3 uur vertraging op een reis van 7,5 uur (die normaal zelfs maar 6,5 uur duurt).En ja aansluitingen mislopen? Dat hoort er in het openbaar vervoer helaas nou eenmaal bij. Ook buiten Duitsland (en dus ook bij ons in Nederland) loopt er dagelijks genoeg mis waardoor je een uur vertraging hebt. Alleen daar hoor ik hier bijna niemand over zeiken en over wat in Duitsland gebeurt wordt voor mijn gevoel hier al snel telkens van een mug een olifant gemaakt.
En normaal heb je aansluitingen en neem je aansluitingen over. Dat hoort bij het spel. Als je metrofrequenties rijdt zoals op delen in Nederland, dan kan ik me er iets bij indenken dat je niet wacht op een vertraagde trein. Maar als je uurdiensten rijdt? Dan doe je dat of je loopt het risico je reizigers (en ik was echt niet de enige) boos te maken.
-
-
Krijg je voor een reis Bregenz - Nederland de route over Friedrichshafen uit de planner?cassie127 schreef: ↑zo 21 jul 2024, 12:37 Ligt eraan hoe laat je plant en waarheen. Zowel de optie over Memmingen als de optie met de IRE over Friedrichshafen komen uit de reisplanner voor een reis richting Ulm. Over het algemeen heb ik verder niet vaak last van vertragingen op Lindau - Memmingen - Ulm dat ik daardoor aansluitingen misloop.
- Z2N
- Donateur
Niet als meest aantrekkelijke optie, dan krijg je namelijk opties met overstappen in Lindau-Reutin, Ulm en Keulen.
-
Groeten uit de IC115 naar Krakow (Polen), waar alle raampjes open kunnen, en de airco niet werkt. Wat wel handig zou zijn, want echt koud is het met 32 graden(!) buiten niet echt. Verder ben ik met mijn Interrailpass voor de 1e klasse toch maar in de 2e klasse gaan zitten. Net als iedereen die een 1e klasse reservering heeft, want die. Bestaat. Vandaag. Even. Niet. Er is geen, ik herhaal, géén rijtuig namelijk met een "1" op het klasseschildje
. Dus iedereen die toevallig geen stoeltje heeft mag de komende twee uur op de vloer staan/hangen/liggen (doorhalen wat niet van toepassing is). Schijnt volgens de Mikossin van dienst door ofwel een teveel aan defect materieel, dan wel een tekort aan inzetbaar materieel te komen.
Ah. Die hebben we vaker gehoord, namelijk in de voorlopende EC130 uit Budapest-Nyugati Palyaudvar (Hongarije), die last had van een defect aan de tractie (zei de Mikos van dienst in ieder geval). En die daarom waarschijnlijk al met +30 vertrok van voornoemd station. En ondertussen liep de vertraging richting Bohumin (Tsjechie) rustig op naar +75(!). Nou ken ik een Siemens Vectron natuurlijk niet helemaal goed, maar zo'n ding is toch superbetrouwbaar? Enniewee, we zijn onderweg, en langzaam koelt het hier wat af. En de eerste drankjes (al dan niet alcoholisch) verschijnen ook alweer in het rijtuig. Komt goed.
UPDATE (18.03 uur): oorspronkelijke aankomsttijd was 16.45 uur, dus met +78 geen gekke score.

Ah. Die hebben we vaker gehoord, namelijk in de voorlopende EC130 uit Budapest-Nyugati Palyaudvar (Hongarije), die last had van een defect aan de tractie (zei de Mikos van dienst in ieder geval). En die daarom waarschijnlijk al met +30 vertrok van voornoemd station. En ondertussen liep de vertraging richting Bohumin (Tsjechie) rustig op naar +75(!). Nou ken ik een Siemens Vectron natuurlijk niet helemaal goed, maar zo'n ding is toch superbetrouwbaar? Enniewee, we zijn onderweg, en langzaam koelt het hier wat af. En de eerste drankjes (al dan niet alcoholisch) verschijnen ook alweer in het rijtuig. Komt goed.
UPDATE (18.03 uur): oorspronkelijke aankomsttijd was 16.45 uur, dus met +78 geen gekke score.
Laatst gewijzigd door rikthoff op ma 22 jul 2024, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
IC115 is een van de treinen waarin normaalgezien een half rijtuig 1e klas mee rijdt, de andere helft is de Speisewagen. Daar mis je sowieso niets aan.
-
Tsja, aansluitingen over nemen. Dat gebeurd bij de DB nog hoogst zelden. En eerlijk gezegd is het denk ik ook beter dat ze dit niet doen. Het is heel vervelend voor de aansluiting missende reiziger maar het voorkomt een sneeuwbaleffect verder op de route.MaartenD schreef: ↑zo 21 jul 2024, 17:33 Alleen had ik geen uur vertraging maar 3 uur vertraging op een reis van 7,5 uur (die normaal zelfs maar 6,5 uur duurt).
En normaal heb je aansluitingen en neem je aansluitingen over. Dat hoort bij het spel. Als je metrofrequenties rijdt zoals op delen in Nederland, dan kan ik me er iets bij indenken dat je niet wacht op een vertraagde trein. Maar als je uurdiensten rijdt? Dan doe je dat of je loopt het risico je reizigers (en ik was echt niet de enige) boos te maken.
Als in Memmingen die RE had gewacht op jou, dan was die te laat geweest. Dan hadden in Ulm dus ook alle treinen, incl jou ICE moeten wachten, die dan dus ook weer te laat vertrekken. Jou ICE geeft in Mannheim aansluiting op een ICE richting Frankfurt e.v., die moet dus ook wachten enz enz.
Beter is de schuld niet bij de DB neer te leggen maar bij jezelf. Je kan namelijk heel eenvoudig in de DB planner je overstap tijd oprekken. ALS ik nog per DB reis (30 sep ga ik t weer proberen, tot die tijd vlieg ik) dan vul ik minimaal 15 minuten overstaptijd in. Meestal geeft de planner dan ruimere overstappen, maar het reist een stuk relaxer.
-
Die krijg je net zo goed als je via Memmingen reist en je reist bovendien om. De overstap in Memmingen van de ECE op de RE75 is extreem risicovol gezien de ECE Zürich-München erg vertragingsgevoelig is.
-
- Z2N
- Donateur
De reisplanner is voor 99% van de reizigers leidend, en de reisplanner zegt via Lindau en Ulm. Dat is bovendien een kortere afstand dan via Memmingen.
-
Het is ook de gebruikelijke route.
-
Niet altijd ik krijg meestal beide opties zowel over Memmingen als over Friedrichshafen. De reiziger krijgt overigens het meest de route over Memmingen met de ECE uit de reisplanner want dat is de snelste optie tussen Ulm en Lindau-Reutin/Bregenz. Alleen is de overstap in Ulm dan (vrij) kort.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
-
Dat heb ik in Polen wel vaker meegemaakt. Een keer de IC 107 willen nemen (die gaat naar Graz en het materieel gaat dan over op een IC naar Zwitserland en die heeft een panoramarijtuig). Kom je in Rzeszow, geen pano, en ook geen vervanger.rikthoff schreef: ↑ma 22 jul 2024, 16:44 Groeten uit de IC115 naar Krakow (Polen), waar alle raampjes open kunnen, en de airco niet werkt. Wat wel handig zou zijn, want echt koud is het met 32 graden(!) buiten niet echt. Verder ben ik met mijn Interrailpass voor de 1e klasse toch maar in de 2e klasse gaan zitten. Net als iedereen die een 1e klasse reservering heeft, want die. Bestaat. Vandaag. Even. Niet. Er is geen, ik herhaal, géén rijtuig namelijk met een "1" op het klasseschildje.
-
Ik zag net op Rotterdam dat er inmiddels ook blauwe Eurostars (dus het model dat oorspronkelijk gemaakt is voor de Kanaaltunnel) worden ingezet op de route Amsterdam-Parijs.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Is de Eurostar TMST überhaupt toegelaten in Nederland? Ik dacht dat alleen de Eurostar Velaro en de Thalys PBA en Thalys PBKA toegelaten zijn in Nederland.
-
- Z2N
- Donateur
Nee, maar er rijden al wel een paar weken e320-stellen op de verbinding Amsterdam - Parijs. Dat is wat gpvos zal bedoelen.
-
Het was uiteraard een e320. Er zijn maar vijf TMST's uitgerust geweest voor 1500V voor skitreinen en binnenlandse dienst in Frankrijk, dus toegelaten in Nederland zullen ze niet zijn geweest.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Groeten uit de EC56 naar Berlin Hbf, waar de vertraging die bij instap in Krakow (Polen) al opliep naar +35, helaas niet is goedgemaakt. De Siemens Vectron die er voor gezet werd bij een locwissel heeft z'n taak dus niet kunnen volbrengen. Zonde, wat tot dan toe was de vertraging slechts +12. Enniwee, we zullen er dus in Frankfurt (Oder) waarschijnlijk uit gegooid worden, waarna we het zelf wel weer mogen uitzoeken.
EDIT (16.57 uur): er is zowaar SchienenErsatzVerkehr (SEV) geregeld. Gelukkig is Berlin Hbf mijn eindbestemming. Ik hoorde al van mijn coupégenoten dat ze naar Hannover door moeten vanmiddag. Succes mensen!
EDIT (17.24 uur): we staan met het SchienenErsatzVerkehr (SEV) stil op een parkeerplaats langs de A12, omdat een mevrouw haar hondje even een plasje moet laten doen. Ondertussen meldt zich ook nog een mevrouw die dat zelf wel even wil. Hi-la-risch!
EDIT (18.38 uur): Gearriveerd! Oorsponkelijke aankomsttijd was 17.39, dus een schamele +59.
EDIT (16.57 uur): er is zowaar SchienenErsatzVerkehr (SEV) geregeld. Gelukkig is Berlin Hbf mijn eindbestemming. Ik hoorde al van mijn coupégenoten dat ze naar Hannover door moeten vanmiddag. Succes mensen!
EDIT (17.24 uur): we staan met het SchienenErsatzVerkehr (SEV) stil op een parkeerplaats langs de A12, omdat een mevrouw haar hondje even een plasje moet laten doen. Ondertussen meldt zich ook nog een mevrouw die dat zelf wel even wil. Hi-la-risch!
EDIT (18.38 uur): Gearriveerd! Oorsponkelijke aankomsttijd was 17.39, dus een schamele +59.
-
- ThatPCDude
- Donateur
In Frankrijk is een zooitje idioten bezig geweest om het treinverkeer vakkundig te verstoren. Een waarschuwing voor iedereen die via Parijs moet reizen de komende tijd (including yours truely): het kan een zooi worden.
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... ntparnasse
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... ntparnasse
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Goh, wie doet nou zoiets. 

-
Ik dacht dat je pas vanaf 60 minuten vertraging compensatie krijgt in Duitsland
-
Groeten vanaf Berlin Hbf, waar we sinds 12.06 uur braaf wachten op de binnenkomst van IC 144. Eigen treinen mogen eerst van de verkeersleiding, de Nederlanders kunnen de t*ring krijgen, lijkt het wel.
Update (13.12 uur): gelukkig heb ik een eerste klas Interrail. Had ik een tweede klas, en een reservering voor rijtuig 23 of 30, dan mocht ik nóg een uurtje wachten. De Airco in die rijtuigen werkt namelijk niet, zegt de Mikos van dienst. U kunt niet mee met deze trein, want afgesloten.
Update (13.45 uur): na herhaalde oproepen van de Mikos van dienst dat dit niet de trein is naar Köln, en derhalve die passagiers de trein moeten verlaten, en de mededeling dat er in rijtuig 26 nog zitplaatsen over zijn, zijn we met +100 vertrokken. Heeft er iemand alvast een GTBV mogelijkheid voor mij?
Update (15:38 uur): aankomst in Hannover Hbf. Een dame wil de plaatsen claimen die niet te claimen zijn. Namelijk die van de reisgenoten die sinds Berlin Hbf al op die plaatsen zitten, en kunnen bewijzen dat die reservering geldig is. Klaarblijkelijk heeft Deutsche Bahn dus dubbele reserveringen uitgegeven, want voornoemde dame heeft ook een geldige reservering op papier. De Mikos van dienst deelt mee dat we riching +105 koersen vanwege een ICE die voorgelaten moet worden.
Update (17.34 uur): aankomst in Rheine. De Nederlandse crew heeft inmiddels de trein overgenomen van Deutsche Bahn in Osnabruck. En ook maar even op mijn advies gelijk de airco op vol gezet, want het werd toch wel wat warm in de eerste klasse. Nu is het wachten op een trein die voor ons uit moet, maar waar geen machinist voor is. Wordt vervolgd.
Update (18.48 uur): gearriveerd op station Deventer, waar ik de IC144 verlaat. Oorspronkelijke aankomsttijd was 16.41 uur, dus dat wordt een dikke GTBV naar DB.
Update (13.12 uur): gelukkig heb ik een eerste klas Interrail. Had ik een tweede klas, en een reservering voor rijtuig 23 of 30, dan mocht ik nóg een uurtje wachten. De Airco in die rijtuigen werkt namelijk niet, zegt de Mikos van dienst. U kunt niet mee met deze trein, want afgesloten.

Update (13.45 uur): na herhaalde oproepen van de Mikos van dienst dat dit niet de trein is naar Köln, en derhalve die passagiers de trein moeten verlaten, en de mededeling dat er in rijtuig 26 nog zitplaatsen over zijn, zijn we met +100 vertrokken. Heeft er iemand alvast een GTBV mogelijkheid voor mij?
Update (15:38 uur): aankomst in Hannover Hbf. Een dame wil de plaatsen claimen die niet te claimen zijn. Namelijk die van de reisgenoten die sinds Berlin Hbf al op die plaatsen zitten, en kunnen bewijzen dat die reservering geldig is. Klaarblijkelijk heeft Deutsche Bahn dus dubbele reserveringen uitgegeven, want voornoemde dame heeft ook een geldige reservering op papier. De Mikos van dienst deelt mee dat we riching +105 koersen vanwege een ICE die voorgelaten moet worden.
Update (17.34 uur): aankomst in Rheine. De Nederlandse crew heeft inmiddels de trein overgenomen van Deutsche Bahn in Osnabruck. En ook maar even op mijn advies gelijk de airco op vol gezet, want het werd toch wel wat warm in de eerste klasse. Nu is het wachten op een trein die voor ons uit moet, maar waar geen machinist voor is. Wordt vervolgd.
Update (18.48 uur): gearriveerd op station Deventer, waar ik de IC144 verlaat. Oorspronkelijke aankomsttijd was 16.41 uur, dus dat wordt een dikke GTBV naar DB.
Laatst gewijzigd door rikthoff op zo 28 jul 2024, 18:57, 8 keer totaal gewijzigd.
-
De IC144 is toch ook een eigen trein voor de Duitsers?