Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

:)
Ik reken een gekoppelde M7 als 1 metro. Als die overstap moet maken, neem je plaats in de metro die aan de Isolatorwegkant zit.
(Sowieso vind ik dat metro's op spoor 1 veel te ver naar het oosten stoppen, maar dat is weer een andere discussie.)
Het is mij laatst al opgevallen dat bordje 4 (voor de tegenovergestelde richting) flink naar het oosten is verplaatst, dus waarschijnlijk is alles wel meegeschoven. Dit was gewoon bij het einde perron. Wellicht zal het te maken hebben de werkzaamheden? Dat die opgang op een gegeven moment gesloopt wordt en hebben ze het alvast verplaatst?

Die stopplekken moeten ook in de beveiliging worden verwerkt dus misschien dat dat samen met andere updates in 1 keer kon worden gedaan.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

De webstek van de VRA heeft zo te zien een likje verf gehad:

https://vervoerregio.nl/
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

...en het al jaren wegkwijnende wijnjeminee is - eindelijk - ter ziele, en ondergebracht als aparte subpagina onder de webstek van de VRA:

https://vervoerregio.nl/wijnemenjemee
VIRM

Bericht door VIRM »

Zo te zien is de reactiemogelijkheid helemaal geschrapt. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
trolly

Bericht door trolly »

Dat is maar goed ook, want stel je toch voor dat er iemand iets zou willen opmerken. Daar kan die site toch nooit voor bedoeld zijn geweest?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat was al heel lang het geval, al was dat tijden lang op de houtje-touwtjeste manier denkbaar geïmplementeerd door mensen wel de mogelijkheid te bieden een reactie in te meppen, maar die vervolgens niet te tonen als op het postknopje was gemept. De Xwitterfeed toonde ook al een hele tijd niets meer.

Het is wel duidelijk dat sinds de overname van de website van het open en eerlijk communicerende en in gesprek gaande projectbureau Noord/Zuidlijn door de VRA weer gewoon de oude vertrouwde gesloten bureaucratische wind is gaan waaien.
trolly

Bericht door trolly »

Jep.

Was weer een boeiende demonstratie "lerend vermogen van ambtelijke organisaties". Leve de kloof!

________________________________________________________________________________________________
VIRM

Bericht door VIRM »

Dus waar moet je nu vragen waarom de M7 vijftig tinten grijs lichter is gespoten dan de M5?
Beul van de blindegeleidelijn
trolly

Bericht door trolly »

Die vraag had je aan wijzemenjeplee.nl kunnen stellen. Maar je bent dus te laat -0-

TLP

Bericht door TLP »

TffpaA schreef: do 18 jul 2024, 11:38 Het is wel duidelijk dat sinds de overname van de website van het open en eerlijk communicerende en in gesprek gaande projectbureau Noord/Zuidlijn door de VRA weer gewoon de oude vertrouwde gesloten bureaucratische wind is gaan waaien.
Afgezien van dit gegeven, hoe komt het dat zoveel organisaties zo gesloten en bureaucratisch opereren in plaats van open en eerlijk communiceren en in gesprek gaan? Vanuit het oogpunt van burgerparticipatie die op langere termijn de geloofwaardigheid en daarmee de effectiviteit van een organisatie verbetert kan ik er met mijn hoofd niet bij.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Burgers/klanten zijn moeilijk en sturen onze mooibedachte plannen alleen maar in de war!

Ik vind het projectbureau Noord-Zuidlijn écht een goed voorbeeld van goede communicatie. Nadat eerst qua beeldvorming alles misgegaan was wat mis kon gaan en het imago nog erger ingestort was dan de panden op de Vijzelgracht (wat uiteindelijk de schuld van een nukkige eigenaar was), hebben ze het over een andere boeg gegoood en open gecommuniceerd met de omgeving. Toen bleek ineens dat ondernemers echt wel inzagen dat die metrobouw nuttig was, maar als ze nou eens de hekken 10cm konden verplaatsen zodat de entree zichtbaarder was en bovendien fietsen wegknippen... Met een paar man/vrouw hebben ze het imago van de bouw in de buurt enorm op weten te vijzelen (pun intended). Daar is later Hierzijnwij.nu uit voortgekomen.

Nog zo'n mooie vind ik het bezoekerscentrum Rijkswaterstaat (al boodt die geen reactiemogelijkheid) voor de grote snelwegprojecten A1-2-6-9-10 waar echt goede auto-reizigerscommunicatie nodig was, maar óók voor de buurt. Ik heb behoorlijke overlast gehad van de bouw van de Gaasperdammertunnel en heb zelfs iemand bij mij op het balkon gehad om te horen of het geluid van die aggregraten nou zo erg was (ze schrok ervan, op die afstand), maar ben ook behoorlijk vaak uitgenodigd voor leuke evenementen zoals een rondje over de bouwplaats. Hoeft weinig te kosten maar je houdt de buurt er mee geïnformeerd en daarmee kweek je begrip en vermijdt je onrust.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Stem ondertussen op je favoriete Amsterdamse tramlijn, lieve mensen! Het kan nog tot 22 juli, daarna niet meer! Stem, of heb voor altijd spijt...
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dus dan heb ik één dag om mijn mening te veranderen over lijn 25?

(grapje, ik ga toch niet stemmen. Ik maak zó zelden gebruik van Amsterdamse trams, ik heb zelfs de helft van de eindpunten nog nooit heb gedaan. Terwijl ik in Amsterdam woon)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik was vanmorgen bij de feestelijke opening van de Uithoornlijn.
De (papieren) reisinfo was nogal een ramp, met héél veel fouten. De digitale klopte ook nog niet maar dat kan na morgen beter zijn.

Het was erg druk, maar de organisatie was chaotisch. Mensen waren uitgenodigd van 10:00-14:00 en mochten tussen Aan de Zoom en Centrum gratis meerijden. De trams reden een verruimde proefdienstregeling: dus in dienst van Zuid naar Westwijk, vervolgens leeg naar Aan de Zoom, waarna ze met reizigers doorreden naar Uithoorn Centrum. Op Aan de Zoom en Uithoorn (Bus)Station hadden de trams zo'n 2 minuten rijtijdspeling.
Terug werd iedereen bij Aan de Zoom uit de tram gejaagd. Daar was een foodstalletje met smoothies, die om 10:50 al op waren. Op Uithoorn Busstation was een DJ die maar 4 nummers leek te hebben (waaronder kedengedeng van Guus Meeuwis) maar wel ijsjes in de kleuren van de Uithoornlijn (ok, het waren gewoon raketjes) en op Uithoorn Centrum waren de meeste dingen, ik zag mensen met goodiebags, tot 11:30 toen de officiële opening was, daarna was alles daar al weg.

Iemand met GVB-blauw hesje vroeg iets voor die opening de bestuurder van een tram (die al 4 minuten had moeten wachten voor het inrijden van Centrum nadat hij met het wisselijzer de wissel omgezet had) of hij de tram even op "gereserveerd" kon zetten voor de officiële opening die over 10 minuten zou zijn, de bestuurder zei dat hij weer weg moest waarop de GVB'ster weer een beetje gepikeerd werd, niet doorhebbende dat deze tram even verderop een normale dienstregeling moest rijden. Ik heb de met Uithoorntram beplakte tram niet gezien, die hadden ze natuurlijk even kunnen inzetten voor die officiële opening.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Waarom noemt GVB de tramhalte bij het Busstation in Uithoorn eigenlijk "Uithoorn, Station"?
Het is voor overstappers (iets) minder duidelijk dat je daar kunt overstappen op de bus en historisch is het ook onjuist, aangezien het oude station zich juist bij de eindhalte bevond.
"Uithoorn, Busstation" was dus veel beter geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
trolly

Bericht door trolly »

Zeker. Maar GVB.

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Vanaf 2025 gaat lijn 49 (Bijlmer-Weesp) ook 's avonds en in het weekend rijden: https://www.weespernieuws.nl/vervoer-ve ... d%20rijden.

Geen idee of het dienstregeling 2025 betreft ingaande december 2024 of pas ergens in 2025, maar we zullen zien. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Philip

Bericht door Philip »

Is volgens mij verplicht volgens de nieuwe concessie-eisen. Die zijn - zoals we van de VRA gewend zijn - tamelijk beroerd, waardoor het GVB wordt gedwongen om overcapaciteit aan te bieden om sommige lijnen. Ik meen dat lijn 49 daarvan een voorbeeld was. (Vandaar ook de tekst 'minimaal 4x per uur' in het artikel). De avond- en weekendbediening lijkt me goed nieuws, maar overdag extra gaan rijden is ècht geldverspilling.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Meltrain schreef: zo 21 jul 2024, 12:12 Waarom noemt GVB de tramhalte bij het Busstation in Uithoorn eigenlijk "Uithoorn, Station"?
Het is voor overstappers (iets) minder duidelijk dat je daar kunt overstappen op de bus en historisch is het ook onjuist, aangezien het oude station zich juist bij de eindhalte bevond.
"Uithoorn, Busstation" was dus veel beter geweest.
GVB weet zelf niet hoe het het noemt.

(Uithoorn) Station op:
* De halteborden
* De te downloaden route op de website
* Het abri-infopaneel met de GVB-kaart op de halte: https://mapstodon.space/@IIVQ/112819120482968536 (foto 3)
* In de displays in de tram

(Uithoorn) Busstation op:
* De route op de GVB-site: https://www.gvb.nl/reisinformatie/lijn/GVB/25
* De reisplanner op de GVB-site: https://www.gvb.nl/reisinformatie/reisp ... =Departure
* Het abri-infopaneel met de omgevingskaart op de halte: https://mapstodon.space/@IIVQ/112819120482968536 (foto 2)
* Op de GVB Lijnennetkaart van Carto Studio https://mapstodon.space/@IIVQ/112819120482968536 (foto 4)

9292 heeft het dan weer over busstation, de Connexxion-reisplanner heeft het over station.

Ook zijn het busstation (voor bussen) en het station (voor trams) niet gekoppeld in het CHB, dus je kan niet swipen in OVinfo. Hetzelfde geldt voor de bus- en tramhalte Centrum.

Maar het mooiste is dat op de knooppuntkaart op het busstation van de VRA (de nieuwe, gedrukt juli 2024, met trams) nog o.a. een R-NET-kaart uit begin 2021 hangt. Met lijn 340 naar Mijdrecht en een lijn 342. En dat is niet de enige fout, zie de roze omkaderde zaken in de bovengelinkte mastodonpost (tekstuele uitleg in de afbeeldingsomschrijvingen)

Kortom, het is één grote clusterfuck qua reisinformatie vanuit GVB/VRA.

Ik zou zeggen: Busstation noemen we "Uithoorn Centraal Busstation (tramhalte)" en de eindhalte "Uithoorn, Haarlemmermeerstation". Aan de Zoom noemen we "Medisch Centrum West" :trein:

Over lijn 49:
Ik ben er wel blij mee, het geeft mij 4x per uur een verbinding met mijn werk in Hilversum als alternatief voor de 2x per uur IC vanaf Duivendrecht.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Op https://www.gvb.nl/reisinformatie/lijn/GVB/25 is het bovenaan bij de actuele tijden Station en als je iets naar beneden scroll bij de dienstregeling Busstation.

Op de Railkaart op https://assets.ctfassets.net/d6yaib7us1 ... _Q1_Q2.pdf staat lijn 25 met als eindhalte Amstelveen Westwijk.

Gisteren stonden op de pagina met plattegronden twee Daglijnkaarten, waarvan een vanaf 21 juli. Dat is dan wel weer netjes. Die oude is nu weg, maar de Railkaart is nog niet aangepast. Al staat lijn 12 naar het Amstelstation er wel (weer) op terwijl de kaart van 12-2023. Overigens heb ik nog nooit een kaart van Carto Studio zonder fouten gezien.
Gr BasG
robert1955

Bericht door robert1955 »

De tijdelijke eindpuntwissel van lijnen 3 en 4 leidt tot de bestemming '3 Drentepark' op wagens en andere data gestuurde media [alleen op de printjes in de abri's staat gewoon Station RAI]. Heel informatief, wie kent het niet, het Drentepark?
Anne

Bericht door Anne »

BasGeluk schreef: ma 22 jul 2024, 13:22
Op de Railkaart op https://assets.ctfassets.net/d6yaib7us1 ... _Q1_Q2.pdf staat lijn 25 met als eindhalte Amstelveen Westwijk.

Gisteren stonden op de pagina met plattegronden twee Daglijnkaarten, waarvan een vanaf 21 juli. Dat is dan wel weer netjes. Die oude is nu weg, maar de Railkaart is nog niet aangepast. Al staat lijn 12 naar het Amstelstation er wel (weer) op terwijl de kaart van 12-2023. Overigens heb ik nog nooit een kaart van Carto Studio zonder fouten gezien.
Ach, ook Connexxion loopt nog achter. Zij geven voor Amstel-Meerlanden de kaart van december 2023.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Interessant is ook dat in de reisplanners van GVB zelf en ook 9292 een reis van Amstelveen Westwijk naar Amsterdam Zuid, of een andere plek in de stad, goedkoper is dan een reis van Uithoorn Centrum naar Amsterdam Zuid, of die andere plek in de stad. Terwijl het traject vanaf Uithoorn langer is.

Ik heb verschillende opties geprobeerd, uiteraard wel altijd voor de reis met lijn 25 gekozen en niet met Connexxion.

Van Westwijk naar Station Zuid kost E 2,93;

https://9292.nl/reisadvies/amstelveen_t ... ress=False

Van Uithoorn Centrum naar Station Zuid kost E 2,15;

https://9292.nl/reisadvies/uithoorn_tra ... ress=False

Geen idee wat de tarieven in het echt zullen zijn.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

BasGeluk schreef: ma 22 jul 2024, 21:55 Interessant is ook dat in de reisplanners van GVB zelf en ook 9292 een reis van Amstelveen Westwijk naar Amsterdam Zuid, of een andere plek in de stad, goedkoper is dan een reis van Uithoorn Centrum naar Amsterdam Zuid, of die andere plek in de stad.
Je schrijft het precies verkeerd om, want zo is het wel logisch natuurlijk ;)

De echte prijs is € 4,13 volgens mijn reishistorie (weliswaar van station Zuid naar Uithoorn Centrum, dus andersom kan wellicht een paar meter en dus cent schelen).
Andersom € 3,88 vanaf Uithoorn Station (ja, die staat dus zo in de reishistorie ook)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Philip

Bericht door Philip »

Dan is het 1-uur kaartje van het GVB à € 3,40 een goedkopere optie.
Plaats reactie