Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Het heeft ook grotendeels te maken met dat er vanuit Köln rechtstreeks richting het noorden (Bremen, Hamburg) en vanuit Düsseldorf, Essen en Dortmund rechtstreeks tuchting het zuiden (Stuttgart, Karlsruhe, München) gereisd kan worden en er is onvoldoende infrastructuur om ICE's uit het zuiden te laten eindigen in Dortmund en ICE's uit het noorden te laten eindigen in Köln of Bonn. Bovendien was het aantal lange treinritten vroeger niet minder, aangezien je vroeger op het ene uur rond Köln het volgende had:

-30 Hamburg-Köln-Mainz-Stuttgart
-55 Köln-Hannover-Dresden
-43 Köln-F Flughafen-Basel

Het andere uur:

-31 Hamburg-Köln-Mainz-Frankfurt
-42 Dortmund-Köln-F Flughafen-Stuttgart-München


Nu is het het ene uur:

-43 Hamburg-Köln-F Flughafen-Basel
-55 Dresden-Hannover-Köln-Mainz-Stuttgart

Het andere uur:

-42 Hamburg-Köln-F Flughafen-Stuttgart-München
-91 Dortmund-Köln-Mainz-Frankfurt-Wien

De verbinding NRW-Leipzig-Dresden is te belangrijker om te splitsen in Hannover
Z2N schreef: ma 15 jul 2024, 08:38
Nitein-Repart schreef: ma 15 jul 2024, 07:52 Dit soort treinen moeten echt de allerlaagste prioriteit krijgen met het toedelen van treinpaden en bij vertraging moeten dit soort treinen aan de kant worden gezet totdat er een treinpad beschikbaar is. Ik ben gewoon bang dat juist de regionale reiziger de dupe is als dit soort treinen voorgelaten worden en dus regionale treinen en normale Intercities vertraging krijgen. En bovendien zou je voor dit soort treinen toch wel onderweg buffers moeten inbouwen van minimaal een half uur tot wel langer dan een uur, afhankelijk van de lengte.
Als dit soort treinen veel meer mensen vervoeren, zouden die toch juist voorrang moeten krijgen? Langeafstandstreinen trekken vaak grote groepen reizigers, trein 105 gaat bijvoorbeeld bijna dagelijks met 700+ reizigers aan boord de grens over. Dat lukt menig regionale trein niet. Bovendien is her nogal kort door de bocht om de Duitse situatie te vergelijken met die elders in Europa, de Duitse punctualiteit komt veel meer door de beroerde staat van het spoor daar dan door een paar langeafstandstreinen.
Het probleem is niet enkel Duitsland, ook in andere landen zijn treinen met ritten van meer dan 500 kilometer regelmatig te laat. En als je op een volledig dubbelsporig traject slechts 1 of 2 treinen per uur laat rijden, past een langeafstandstrein die slechts enkele keren per dag rijdt er nog wel bij, maar bij een hogere frequentie dan wordt het passen en meten en dan geeft ik liever de voorkeur aan een goede frequente dienstregeling waarbij er voor sommige verbindingen moet worden overgestapt, dan een ratjetoe van treinverbindingen waarbij trein 1 van A naar B rijdt, trein 2 van C naar D, trein 3 van E naar F, etc. Zoals bijvoorbeeld in Polen, daar rijden rechtstreekse treinen van Świnouśjie naar Przemyśl, maar wat is het nut ervan? Nadeel van dit systeem is naast het ontbreken van een klokvaste dienstregeling (terwijl Tsjechië, Slowakije en Hongarije wel grotendeels een klokvaste dienstregeling op hoofdlijnen hebben) ook dat aansluitingen soms op toeval berusten. Er wordt bijvoorbeeld op Drehscheibe geklaagd dat de verbinding Berlin-Gdańsk zo slecht is en dit komt vooral door het ratjetoe van treinverbindingen. Juist met corridorrijden en overstappunten op bijvoorbeeld Poznań kun je juist meer verbindingen per dag aanbieden, maar dan wel met overstap.

Vind juist het systeem in Zwitserland zo goed. Open Access, wat juist verstorend is op het drukke Zwitserse spoornet wordt buiten de deur gehouden. Vertraagde treinen uit het buitenland worden ingekort, maar op die manier behoudt je de punctualiteit en de hoge frequentie van allerlei verbindingen, al dan niet met een overstap onderweg. Je kunt wel niet rechtstreeks van Basel naar Lausanne of Genève, maar overstappen in Biel of Olten gaan vlekkeloos.
-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Dat met onvoldoende infrastructuur denk ik niet want vroeger had je de ICEs uit het zuiden (München of Basel via Mannheim en HSL Köln-Frankfurt) in de meeste gevallen (met enkele uitzonderingen in de vroege ochtend of late avond) ten noorden van Köln ook niet verder rijden dan Dortmund, terwijl de IC naar/van Hamburg of in Köln hun eind-/beginpunt hadden of verder reden via het Rijndal van/naar Frankfurt.
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Maar waarom stopt DB dan niet wat extra (veel) speling in de ICE's zodat vertragingen beter gedempt kunnen worden?
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rvdborgt »

Gamma schreef: di 16 jul 2024, 10:35 Maar waarom stopt DB dan niet wat extra (veel) speling in de ICE's zodat vertragingen beter gedempt kunnen worden?
Dat doen ze eigenlijk al, maar die speling wordt vaak opgesoupeerd door snelheidsbeperkingen en allerlei kleinere verstoringen.
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Ik had vorige week zondag ICE 626 München - Düsseldorf en we kwamen met -5 in Würzburg aan. Dus die speling is er soms wel.
en-es
Berichten: 5404
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3839
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Der Postillion is zo'n beetje het Duitse De Speld, dus geen hooligans maar humor om te lachen. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52116
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Vias heeft last van een coronagolf onder de machinisten van de RE19, waardoor uitval de komende tijd vaker zal voorkomen.

https://www.waz.de/lokales/oberhausen/a ... glich.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40638
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Na de aanvaring in februari was in april een tijdelijke spoorbrug bij Elsfleth in gebruik genomen, zodat er weer treinen konden rijden. De tijdelijk brug is echter nu weer aangevaren :')
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 8483
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Murphy is bezig.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Het financiele verlies van Deutsche Bahn in de eerste helft van 2024 is maar liefst 1,2 miljard euro, daarvan 680 miljoen euro voor operatieve zaken, waar men in 2023 nog een winst van 330 miljoen euro had. Reden zijn voor al de nodige investeringen in het verrotte spoorwegnet, de crisis van DB Cargo en het - ook vanwege het 49-Euro-Ticket - verliesgevende langeafstandsvervoer. Natuurlijk wil men maatregelen nemen, onder andere hogere ticketprijzen, aangepaste condities voor Sparpreise en reductie van het langeafstandsvervoer naar een economisch haalbare basisaanbod.

https://www.wiwo.de/unternehmen/dienstl ... 12078.html
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

...dus omdat ze niet rondkomen worden de ticketprijzen nog maar eens hoger, waardoor het onaantrekkelijker wordt en ze niet meer rondkomen... et cetera et cetera.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk eerder dat Deutsche Bahn zich echt moet gaan focussen op hoofdlijnen en slecht bezette Intercity- en ICE-verbindingen maar eens moet gaan schrappen. Dagelijks dieselen naar de Allgäu en Sylt (en Dagebüll) is wel leuk voor de treinhobbyist, maar niet echt efficiënt en ik zou niet verbaasd zijn als de verbindingen naar de Allgäu en Sylt (en Dagebüll) verlieslatend zijn, zeker buiten het vakantieseizoen. Hetzelfde geldt voor de verbindingen die door de lokale politiek zijn opgedrongen, zoals de IC's die via Siegen rijden en de IC's naar Chemnitz en Bremerhaven. Die één of twee Intercity-verbindingen naar Chemnitz en Bremerhaven zorgen echt niet ervoor dat Chemnitz en Bremerhaven beter op het Fernverkehrnetz worden aangesloten en ik durf wel te veronderstellen dat de Intercity-verbindingen naar Chemnitz en Bremerhaven verlieslatend zijn voor Deutsche Bahn.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op do 25 jul 2024, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Oberstdorf weet ik niet, maar Sylt en Dagebüll zijn in ieder geval rendabel omdat het populaire vakantiebestemmingen zijn. Op de lijn Niebüll-Dagebüll zijn er per jaar volgens NEG tussen 250.000 en 300.000 reizigers en het merendeel ervan in de IC-rijtuigen omdat men daarmee doorgaand naar belangrijke bestemmingen zoals Berlin, Rhein/Ruhr en Frankfurt kan reizen. Op bepaalde dagen zijn er al maanden tevoren geen reserveringen voor zitplaatsen meer mogelijk. Het aanbod is er buiten het seizoen ook al tradietiegetrouw duidelijk verminderd. Volgens mij zijn de grote verliesgevers vooral de genoemde "politieke" ICs, welke geen echte nut hebben (ok, Bremerhaven misschien vanwege cruiseschepen, maar deze zijn er ook niet elke dag) behalve dat locale burgemeesters trots op hun "IC(E)-station" zijn. Of de recent van Köln naar Aachen en andersom verlengde ICEs vanuit/naar Berlin. Daar zie ik in Aachen nooit echt veel reizigers in- en uitstappen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9522
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Oberstdorf is net als Sylt en Dagebüll Mole een toeristische bestemming, alleen met een wat groter achterland dan die andere twee. Net als de kust zijn de Alpen wel heel seizoensgebonden qua toerisme (skiën in de winter, wandelen in de zomer), maar vanuit Oberstdorf kun je wel meerdere bestemmingen zoals het Oostenrijkse Kleinwalsertal bereiken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

De verbindingen naar Sylt, Oberstdorf, Norddeich en Ostseebad Binz kunnen wellicht wel lucratief zijn als Deutsche Bahn meer dezelfde constructie toepast als bij bijvoorbeeld de Zon- en Sky-Thalys, dus enkel rijden in het hoogseizoen. Afgelopen maart van Oberstdorf naar Duisburg gereisd met de IC2012. Tot Stuttgart het hele rijtuig voor mezelf.

Verder zijn de ICE-verbindingen in Duitsland enkel lucratief als ze tussen zeer grote metropolen rijden, dus tussen Berlin, Hamburg, Hannover, Rhein-Ruhr, Frankfurt, Mannheim, Basel, Stuttgart, Nürnberg en München. Steden als Freiburg, Ulm en Würzburg zijn enkel lucratief als tussenstation op een route tussen metropolen. Een stad als Regensburg met meer dan 100.000 inwoners en veel toerisme wordt ook slechts 1x/2 uur bediend door de ICE tussen Nürnberg en Wien. Het is niet lucratief om een aparte ICE naar Regensburg in te leggen naast de Wiener ICE's. Zelfs Dresden met zo'n 500.000 inwoners en veel toerisme heeft weinig ICE-verbindingen doordat het in een uithoek ligt.

Verder hebben de langzame IC-verbindingen zoals Karlsruhe-Stuttgart-Nürnberg veel last van het regionalverkehr wat vaak maar 20 minuten langzamer is, maar wel met veel goedkopere Ländertickets of het Deutschlandticket gebruikt kan worden in tegenstelling tot de IC. Daardoor zijn de parallel rijdende IRE1 en RE90 overvol en de Intercities leeg.
-
en-es
Berichten: 5404
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

DB gaat toch al verbindingen schrappen?
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Deutsche Bahn schrapt 30.000 banen na miljard verlies in een half jaar (NOS.nl)
NOS schreef:Volgens topman Richard Lutz zal er niet worden gesneden in de dienstregeling voor langeafstandstreinen. Wel erkent het bedrijf dat er op sommige trajecten tijdelijk minder gereden zal worden. Zo gaat er de rest van het jaar bijvoorbeeld geen ICE tussen Amsterdam en Bazel, vanwege langdurige werkzaamheden aan het spoor.
We gaan niet snijden in de dienstregeling, maar erkennen wel dat we gaan snijden in de dienstregeling. Wat een gebazel _O_
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Dit soort gebazel heeft hij van onze minister van Economische Zaken gekopieerd. ;) Deze heeft ooit gezegd: "Bedrijven gaan niet failliet. Ze stoppen gewoon met produceren." _O-
umbusko
Donateur
Berichten: 6009
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

ICE11 schreef: do 25 jul 2024, 12:17 Of de recent van Köln naar Aachen en andersom verlengde ICEs vanuit/naar Berlin. Daar zie ik in Aachen nooit echt veel reizigers in- en uitstappen.
Hé, blijf van mijn rechtstreekse ICE’s naar Aachen af. :evil: Het zijn niet de ICE’s met de snelste route naar Berlijn, dat zal wel meespelen. En tot aan Dortmund rijden ze parallel met de RE1. Maar je moet het denk ik ook wat tijd geven.
Commendatore
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Het lijkt me toch sterk dat er bij DB 30.000 mensen in bullshit jobs werken?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13280
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Er "werken" er sowieso een paar in het seinhuis van :') Dalheim :') (al weet ik niet of dat strikt gezien onder DB valt)
Gediplomeerd ongeluksmagneet
cassie127
Berichten: 7258
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

DB IngraGo ja zolang die lijn ook in beheer is van DB InfraGo
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5708
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Ik snap trouwens niet waarom je zoveel mensen wil ontslaan terwijl er aan de andere kant een groot personeelstekort is. Waarom ga je ze niet (gedwongen) omscholen tot buschauffeur, machinist of conducteur? Of heeft DB zo weinig vertrouwen in deze medewerkers dat ze dat niet aandurven en ze liever gewoon ontslaat?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Volgens DB zijn het banen welke vanwege demografie en/of digitalisering in de komende jaren "sowieso" zouden verdwijnen.... In ieder geval zal het zeker niet de hogere banen in het management treffen. Hun bonificaties blijven gewoon vloeien, inclusief de 2 miljoen euro salaris per jaar voor Bahnchef Richard Lutz...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten