Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ook voor NS kunnen uitgelopen werkzaamheden voor allerlei last-minute acties zorgen, waardoor er opeens heel veel tegelijk geregeld moet worden waar wellicht - want personeelstekort - niet altijd voldoende mankracht voor is. Dan kunnen enkele zaken (helaas) wat langer blijven liggen, zoals informatie, maar het belangrijkste bericht "werkzaamheden lopen uit" is wel al direct gecommuniceerd. De rest volgt later wel...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
Logischerwijs wordt er slechts beperkt gecommuniceerd zolang onduidelijk is wat er gecommuniceerd moet worden.
Voor de duidelijkheid: dit
lijkt mij verdomd veel op de standaard communicatielijn bij werkzaamheden.
- Mikos
- Contacteer:
Daar komt bij dat je de reiziger graag een eenduidig verhaal voor wilt leggen. Je wilt met een duidelijk verhaal komen waaruit direct blijkt hoe het zit. Als je elke keer wisselt van verhaal, raakt de klant het overzicht kwijt. Achter de schermen werd er al gesproken over een negatief reisadvies, dat wil je pas uitgeven als alle opties bekeken zijn. Als vervolgens ProRail komt met de mededeling dat de uitloop ook uitloopt, moet je daar weer op acteren. Want misschien is er een meevaller en is een negatief reisadvies helemaal niet nodig.
De afgelopen dagen heeft er achter de schermen al heel veel overleg plaatsgevonden. Er zijn vragen gesteld, er zijn mogelijkheden bekeken, er wordt nog gewacht op antwoorden. In de tussentijd worden er diverse scenario's opgezet. Welk scenario uiteindelijk gekozen wordt, hangt afhankelijk van de antwoorden op de gestelde vragen (welke sporen kunnen er wel weer in dienst genomen worden, welke niet?). Zo komt Rotterdam-Schiedam waarschijnlijk weer terug. Dat maakt het al een heel ander scenario dan wanneer alles tussen Rotterdam en Den Haag eruit blijft liggen.
Frustrerend? Zeker. Even afwachten op meer duidelijkheid zodat er een maakbaar plan ligt, in plaats van een halfbakken plan dat uiteindelijk helemaal niet uitvoerbaar is? Beter.
De afgelopen dagen heeft er achter de schermen al heel veel overleg plaatsgevonden. Er zijn vragen gesteld, er zijn mogelijkheden bekeken, er wordt nog gewacht op antwoorden. In de tussentijd worden er diverse scenario's opgezet. Welk scenario uiteindelijk gekozen wordt, hangt afhankelijk van de antwoorden op de gestelde vragen (welke sporen kunnen er wel weer in dienst genomen worden, welke niet?). Zo komt Rotterdam-Schiedam waarschijnlijk weer terug. Dat maakt het al een heel ander scenario dan wanneer alles tussen Rotterdam en Den Haag eruit blijft liggen.
Frustrerend? Zeker. Even afwachten op meer duidelijkheid zodat er een maakbaar plan ligt, in plaats van een halfbakken plan dat uiteindelijk helemaal niet uitvoerbaar is? Beter.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
- Meltrain
- Donateur
Maar NS geeft zelf aan dat ik een dag van tevoren de reis moet plannen. Dan mag ik toch ook verwachten dat een dag van tevoren de plannen bekend zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Als je nou gewoon even je gemak houdt en afwacht...
Man man man, je loopt te stampvoeten als een klein kind dat hun/haar/zijn zin niet krijgt. NS is druk bezig om alle mogelijkheden te onderzoeken, zoals Mikos al eerder schreef. Kijk morgenochtend nog een keer, of ga ervan uit dat er niets rijdt, dan kun je je op dat laatste voorbereiden.
En ja, ik val ook binnen het spectrum en ik heb er begrip voor dat je duidelijkheid wilt, maar door hier te gaan mopperen c.q. je frustratie af te reageren krijg je die duidelijkheid echt niet sneller.
Man man man, je loopt te stampvoeten als een klein kind dat hun/haar/zijn zin niet krijgt. NS is druk bezig om alle mogelijkheden te onderzoeken, zoals Mikos al eerder schreef. Kijk morgenochtend nog een keer, of ga ervan uit dat er niets rijdt, dan kun je je op dat laatste voorbereiden.
En ja, ik val ook binnen het spectrum en ik heb er begrip voor dat je duidelijkheid wilt, maar door hier te gaan mopperen c.q. je frustratie af te reageren krijg je die duidelijkheid echt niet sneller.
F.k.a. Bollenstad
- Meltrain
- Donateur
Mijn excuses voor het doordrammen, maar ik hoop dat NS hiervan leert dat de communicatie echt beter kan en dat dit intern doorgegeven wordt.
Ook het feit dat de NS klantenservice nu al aangaf dat ik geen declaratie van gemaakte reiskosten kan indienen, terwijl die volledig buiten mijn schuld om gemaakt zullen worden, hielp niet mee bij het verbeteren van mijn stemming.
Voor het laatste probleem zal ik de tips van sneltram opvolgen en voor de rest zal ik regelmatig kijken in hoeverre de Reisplanner bijgewerkt is.
Ook het feit dat de NS klantenservice nu al aangaf dat ik geen declaratie van gemaakte reiskosten kan indienen, terwijl die volledig buiten mijn schuld om gemaakt zullen worden, hielp niet mee bij het verbeteren van mijn stemming.
Voor het laatste probleem zal ik de tips van sneltram opvolgen en voor de rest zal ik regelmatig kijken in hoeverre de Reisplanner bijgewerkt is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
De routeborden voor het NS vervoer op Veenendaal-De Klomp vanaf maandag sturen NS bussen linksaf het tunneltje in... Naast dat je zo niet op de A12 naar Driebergen of N224 naar Ede komt heb ik nog niet vaak NS bussen gezien die met 3 meter doorrijhoogte overweg kunnen 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
"Beste reizigers, vanwege het mooie weer gaan we deze route afleggen als cabriobus." 

Updates:
Updates:
-
Tja, als je hier de reacties van bijvoorbeeld Cassie hebt gelezen, zie je wel dat de klantenservice voor zijn beurt heeft gesproken als het om gtbv gaat.Meltrain schreef: ↑vr 26 jul 2024, 16:15 Mijn excuses voor het doordrammen, maar ik hoop dat NS hiervan leert dat de communicatie echt beter kan en dat dit intern doorgegeven wordt.
En als er verder achtergrondinformatie wordt gezocht door reizigers over de reden van de uitloop van werkzaamheden, dan is de nieuwspagina van ProRail vaak wel een goede.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Ik zou niet zo durven zeggen dat de klantenservice voor de beurt gesproken heeft aangezien bij de voorwaarden van GTBV punt 1 staat: Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaam- heden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd. Dat dit weekend nog geen treinen gingen rijden was gisteren al bekend. https://www.ns.nl/binaries/_ht_16962533 ... raging.pdf
Verder staat bij de "veelgestelde vragen over werk aan het spoor" dit: Moet je omreizen met een andere vervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder. https://www.ns.nl/klantenservice/werkza ... spoor.html
Dus nee, in principe hoeft NS niet de extra gemaakte kosten te vergoeden, als je je aan de omreisadviezen in de reisplanner houdt. Ding is wel dat nou juist die reisplanner nog niet bijgewerkt is met die omreisadviezen behalve de tram 19 variant.
Verder staat bij de "veelgestelde vragen over werk aan het spoor" dit: Moet je omreizen met een andere vervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder. https://www.ns.nl/klantenservice/werkza ... spoor.html
Dus nee, in principe hoeft NS niet de extra gemaakte kosten te vergoeden, als je je aan de omreisadviezen in de reisplanner houdt. Ding is wel dat nou juist die reisplanner nog niet bijgewerkt is met die omreisadviezen behalve de tram 19 variant.
Grt. Stefan
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
De tram 19 variant komt niet uit de planner als je de tram uit zet, dus dat is geen vervangend vervoer waar je op je treinkaartje mee mag.
Inmiddels komt er wel 1x/uur een NS snelbus van Delft naar Schiedam uit de planner.
Edit: volgens NS Community is HTM afgekocht voor lijn 1 en 19 als TVV tussen Delft en Den Haag/Ypenburg. Lijn E ook versterkt, maar niet toegankelijk met treinkaartje.
Inmiddels komt er wel 1x/uur een NS snelbus van Delft naar Schiedam uit de planner.
Edit: volgens NS Community is HTM afgekocht voor lijn 1 en 19 als TVV tussen Delft en Den Haag/Ypenburg. Lijn E ook versterkt, maar niet toegankelijk met treinkaartje.
Schapekop in de Keistad
- Meltrain
- Donateur
Dat laatste zou wat mij betreft ook de minst slechte oplossing zijn: vervangend busvervoer waar het moet (tussen Delft en Schiedam) en op andere trajecten de reizigers zo veel mogelijk gebruik laten maken van andere vervoerders, zonder dat het hen extra geld kost.
Heb je toevallig een link naar dat bericht van de NS Community? Ik kan het namelijk niet vinden.
Heb je toevallig een link naar dat bericht van de NS Community? Ik kan het namelijk niet vinden.
- Mikos
- Contacteer:
Onder normale omstandigheden wel, maar dit zijn uitlopende werkzaamheden. Er is nog geen plan, dat wordt momenteel gemaakt, het hoe en waarom is al eerder aan je uitgelegd. Heb geduld.
Er is nog geen plan, dat wordt momenteel gemaakt, het hoe en waarom is al eerder aan je uitgelegd. Heb geduld.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
En de NS Community is heel eenvoudig te vinden via Google. Dan nog even naar het juiste topic zoeken en je komt er vanzelf!
Updates:
Updates:
- Meltrain
- Donateur
Klopt, dat was ook niet het probleem.

Het juiste topic vinden, is wel het probleem.
Ik zie het niet onder "Werkzaamheden en evenementen" en de zoekopdrachten "Delft", "HTM", "Lijn 1" en "Lijn 19" leverden niets op.
Dat snap ik, maar dan had die tekst ook beter aangepast kunnen worden naar "Plan uw reis de avond van tevoren".
Verder pak ik morgen wel tram 19 naar Ypenburg en hoop ik voor die tijd te weten hoe het zit met reiskosten en anders gebruik ik de suggestie van sneltram wel.
-
Dat is lastig want de NS Reisplanner geeft tegenwoordig ook algemene OV-adviezen.Selivio schreef: ↑vr 26 jul 2024, 17:24 Ik zou niet zo durven zeggen dat de klantenservice voor de beurt gesproken heeft aangezien bij de voorwaarden van GTBV punt 1 staat: Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaam- heden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd. Dat dit weekend nog geen treinen gingen rijden was gisteren al bekend. https://www.ns.nl/binaries/_ht_16962533 ... raging.pdf
Ik weet wel dat een tijd geleden er werkzaamheden waren rond Amsterdam en NS-kaartjes in de metro geldig waren, NS had toen "treinen" ingelegd op het metronet (die alleen op stations reden) - wat dan superirritant was omdat in OVinfo tegelijkertijd 2 metro's zichtbaar waren, de echte van GVB en de vervangende die alleen op CS, Amstel, Duivendrecht, Bijlmer en Holendrecht stopte (o.i.d.)
===
Ik was vandaag even een vriend uitzwaaien die in London woont, hij ging met Eurostar Red 9358, maar de t9458 (dat is dezelfde trein, maar het in dit geval achterste stel, kennelijk naar Brussel) was gecanceld. Dat gaf een behoorlijke oploop bij de achterste deur, maar iedereen werd aangeraden een half uur later de opvolgende Eurostar-trein te nemen. Getuige de DRIS was dat een E320-stel, waar de voorste helft van rood/wit afgekruisd was. Hoe gaat dat dan? Wordt in Brussel er een hek halverwege het perron gezet, waarna de in Brussel door de douane gegaane mensen in de voorste helft instappen terwijl de achterste helft leegloopt?
Is er eigenlijk een manier om digitaal te zien bij welk bakbord waar je moet instappen als je je rijtuignummer weet, vóór je trein op de DRIS staat? 9358 vertrok om 13:08, maar om 13.01+3 vertrok nog een spr naar Hoofddorp, zodat iedereen bij elkaar stond en pas bij vertrek van de spr naar de juiste plek op het perron verdeelde, en dat perron is al vrij smal door de werkzaamheden aan spoor 14.
Overigens liggen er op perron 13a nog "Thalys"-instaptegels, die niet kloppen met de huidige rijtuigvolgorde (tegel 18 lag direct west van de westtunnel, bij waar nu rijtuig 11 stopte, en dan telden de tegels af naar het westen terwijl de rijtuigen juist optelden)
Bij vertrek van de 9358 was ook een cameraploeg van RTL Nieuws, die enkelen mensen interviewden over de te verwachten chaos in Frankrijk. Regisseur tegen cameraman: "Oh, straks gaan ze fluiten, zullen we dat ook nog even opnemen?" "Ja, leuk idee, en het vertrek ook!"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Schapekop in de Keistad
-
Het kaartje op de NS website daarentegen vermeld op dit moment expliciet "geen NS-tarief" bij de HTM lijnen: https://www.ns.nl/reisinformatie/betere ... -haag.html
-
Er heeft een foutje in de communicatie gezeten. De HTM en RET zijn niet afgekocht. Je mag dus niet met je NS Check-In reizen bij deze vervoerders. RET gaat wel zorgen dat de metro’s op maximale lengte gaan rijden van/naar Den Haag Centraal.
Er gaan (beperkt) bussen rijden tussen Schiedam en Delft en een taxibusje tussen Delft en Delft Campus. De Intercity die dit weekend tussen Utrecht en Den Haag HS rijdt zal extra stoppen op Den Haag Ypenburg. Reizigers die geen extra kosten willen maken tussen Delft en Den Haag moeten omreizen via Rotterdam en Gouda. Deze oplossing is voor dit weekend. Wat er vanaf maandag gaat gebeuren is nog niet besloten.
Er gaan (beperkt) bussen rijden tussen Schiedam en Delft en een taxibusje tussen Delft en Delft Campus. De Intercity die dit weekend tussen Utrecht en Den Haag HS rijdt zal extra stoppen op Den Haag Ypenburg. Reizigers die geen extra kosten willen maken tussen Delft en Den Haag moeten omreizen via Rotterdam en Gouda. Deze oplossing is voor dit weekend. Wat er vanaf maandag gaat gebeuren is nog niet besloten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
De RET rijdt sowieso al op maximale lengte op lijn E.
Vanwege de werkzaamheden op Centraal was trouwens gepland dat de 8800 kopmaakt in Leiden en dan non-stop naar Den Haag Centraal rijdt, deze verschijnt nu ook als omreisadvies tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal in de reisplanner als je niet met de HTM naar HS wilt reizen.
Vanwege de werkzaamheden op Centraal was trouwens gepland dat de 8800 kopmaakt in Leiden en dan non-stop naar Den Haag Centraal rijdt, deze verschijnt nu ook als omreisadvies tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal in de reisplanner als je niet met de HTM naar HS wilt reizen.
- Meltrain
- Donateur
Wel jammer dat het niet gelukt is om hierover afspraken te maken. Die waren er in het verleden wel, dus ik snap niet waarom dat niet opnieuw kan.
Maar ook dan had NS ervoor kunnen kiezen om coulant te zijn en aan te bieden dat reizigers met een abonnement of NS-vervoerbewijs het te veel betaalde bedrag later kunnen terugvragen. Waarom is dasr niet voor gekozen? NS kan die kosten immers weer verhalen op ProRail en/of Strukton.
Nu worden reizigers met extra kosten opgezadeld, terwijl zij al het grootste slachtoffer zijn.
-
De 2800 rijdt extra in de ochtend om een betere overstap in Gouda te bieden. Deze stopt tevens in Woerden, maar de ritten van/naar Driebergen-Zeist vervallen.
-
- Donateur
- Contacteer:
Ook rijdt de 8900 tussen Utrecht en Leiden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
Voor welke groep reizigers rijdt de 8900 dan extra vandaag?