Leuke plekjes om te bezoeken

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Vinny

Re: Beste plaats om te bezoeken in Nederland (en hoe kom je daar van R’dam?)

Bericht door Vinny »

In Friesland kan ik de volgende steden en dorpen wel aanraden:
Spoiler: show
- Leeuwarden
- Sneek
- IJlst
- Stavoren
- Workum
- Hindeloopen
- Sloten
- Lemmer
- Oudemirdum
- Harlingen
- Franeker
- Holwerd
- Dokkum
- Grou
- Terherne
Niet alles is even goed bereikbaar per openbaar vervoer; zeker niet vanuit Rotterdam. Heerenveen is dat wel, maar aan daar mis je niet veel aan. Wel kun je vanaf het station daar makkelijk naar de landgoederen bij Oranjeoud, of naar het meertje Nannewijd. Dat heeft zeker zijn charme.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Zoveel plaatsen tussen Aadorp en Zijtaart....

Bronkhorst, Vijlen, Heusden, Giethoorn, Thorn, Bourtange, Zaltbommel, Blokzijl, Valkenburg, Makkum, Enkhuizen, gazomaardoor.
trolly

Bericht door trolly »

Gazomaardoor is een absolute aanrader :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Zo heb ik ook hele goede ervaringen in Enzovoort en Noemmaarop opgedaan :Y
Hainje

Bericht door Hainje »

Om over het Limburgse Etcetera maar te zwijgen (ligt vlakbij Chevremont).
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Zeker - dat is de oude Romeinse naam van Enzovoort :Y

Vergeet daar vooral de oude bibliotheek van Vice Versa en de ruïnes van de badhuizen van Normaliter niet te bezoeken :pos:
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Geen Dienst is ook wel pittoresk, en vanuit grote delen van het land bereikbaar per bus.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

En mocht TS Nederland ooit beu worden, is er altijd nog megastad Ausfahrt (alleen over de snelweg te bereiken) bij de Oosterburen *O*
umbusko schreef: di 30 jul 2024, 09:26 Geen Dienst is ook wel pittoresk, en vanuit grote delen van het land bereikbaar per bus.
Is dat niet in dat Engelse graafschap? Ik zie er overigens nooit een reiziger in zitten, terwijl ze inderdaad wel overal op de gekste tijdstippen rijden. Toont wel het failliet van het Nederlandse OV aan wat mij betreft: het rijdt vooral daarheen waar niemand heen wil :N
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

TffpaA schreef: di 30 jul 2024, 09:28 En mocht TS Nederland ooit beu worden, is er altijd nog megastad Ausfahrt (alleen over de snelweg te bereiken) bij de Oosterburen *O*
Ik heb horen zeggen dat dat in de buurt van "Bielefeld" ligt.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Wisten jullie dat de brug in de A27 over de Bergse Maas Keizersveer heet omdat er voorheen een veerdienst was in de door Napoleon aangelegde Route impériale 2 van Parijs naar Amsterdam. Je kan deze Route Impériale nog vrijwel volledig volgen met de bus in Nederland. Vanaf Amsterdam bus 120 naar Utrecht, vanaf Utrecht bus 400 naar Breda (niet 401!) en dan vanaf Breda bus 115 naar Zundert. En de rest naar Wuustwezel zal je moeten lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hainje

Bericht door Hainje »

Hainje waardeert dit bericht

Zijn er in België en Frankrijk ook nog busdiensten welke deze route nog volgt?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In België wel, in ieder geval tot Waarloos onder Antwerpen. Vanaf Wuustwezel Stelplaats kan je lijn 640 nemen, die tot aan Merksem P+R de Route Imperiale volgt. Vanaf daar neem je een tram naar het centrum. Vanuit Antwerpen kan je tram 7 nemen naar Mortsel, en dan bus 91 naar Waarloos. Daarna wordt het een beetje troebel, ik heb een gat tot Vosberg. Vanaf Vosberg rijdt lijn 500 tot Mechelen over de N1. Van Mechelen tot Vilvoorde neem je bus 282, gevolgd door bus 58 van de MIVB.

Vanaf Brussel-Zuid neem je respectievelijk lijn R71 van De Lijn, daarna lijn 116 en 15 van de TEC, gevolgd door lijn 41 gereden door TEC en STIBUS.

Vanaf Maubeuge wordt het allemaal een stuk lastiger helaas -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun

Bericht door teun »

Lijn 77 van Arriva in Limburg en lijn 63 en 62 van De Lijn volgen voor een groot gedeelte ook de oude RI 3.

Voorbij Tongeren kun je met lijn 74 naar Luik, dan met de Luikse lijn 3 naar Flémalle en vervolgens met lijn 46 naar Amay. Daar zul je of met de trein ofwel lijn 9 die eigenlijk aan de verkeerde kant van de Maas verkeert verder moeten naar Huy. In Huy kun je vervolgens met lijn 12 weer aan de juiste zijde van de Maas helemaal door naar Namur. vanaf daar neem je 21 naar Annevoie en 35 naar Dinant. Vanaf Dinant de 25 naar Mesnil en de 422 (let wel op dat je deze route niet in de vakanties neemt) naar Givet en helaas houdt het daar ook een beetje op.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

En als je dan toch al door Luik komt, vergeet dan niet om de zinken reisbadkuip van Napoleon te bekijken in het Huis van de metallurgie en industrie van Luik. (Staat nog altijd op mijn lijstje.)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Kijk, dat zijn de interessante feiten. Ik moet nog eens een serieuze verkenning van Luik doen, nu de tram in aantocht is en dit schrijf ik zeker op mijn lijstje.
Durashift

Bericht door Durashift »

Julius schreef: vr 26 jul 2024, 05:34 (..)

Ik heb echt genoeg van Rotterdam, te weinig te doen hier. Dus waar kan ik gaan?
(..)
Stap in R'dam in een trein naar A'dam. Stap daar over in de trein naar Den Helder.

In Den Helder stap je uit, loopt rechtdoor het station uit, steek de weg over en ga dan rechtsaf, voor de HEMA langs, door de Beatrixstraat naar de oude Rijkswerf a.k.a. Willemsoord. En passant loop je nog even langs ' de beste bieb van het land' en dan steek je het water over naar het reddingsmuseum.

Als je dat gezien hebt loop je noordwaarts op Willemsoord naar het Marine museum alwaar je ook een kijkje in een onderzeeër op het droge kan maken.

Hierna loop je door naar de dijk, naar Lands End (hotel). Je kán ook voor de boot naar Texel kiezen maar een lekker frisse wandeling langs het Marsdiep is ook een aanrader. Dit was laatst nog op tv bij Vroege Vogels. Je loopt door tot Huisduinen, alwaar je op de bus terug richting station kan stappen (dit kan weer sinds de nieuwe dienstregeling). *bus*

Je kan ook nog even het aquarium in Fort Kijkduin gaan bekijken, als ze nog open zijn.

Nou, terug met de bus en in de trein terug naar A'dam en dan R'dam. Wil je niet dezelfde weg terug (deels), stap dan in Alkmaar over in de trein naar Haarlem (zou ook HHwaard kunnen zijn, tegenwoordig).

Veel.plezier. :)
Julius

Bericht door Julius »

^^^^^^^^^^
Naar Haarlem om verse Nederlandse zeevruchten te eten. _O-
TffpaA schreef: di 30 jul 2024, 09:28 En mocht TS Nederland ooit beu worden, is er altijd nog megastad Ausfahrt (alleen over de snelweg te bereiken) bij de Oosterburen *O*
Weetje: toen ik de eerste keer naar Duitsland reed en ik zag “ausfahrt”. Dacht ik dat dat een naam was voor een stad. Toen zag ik steeds ausfahrt en zei tegen mijzelf: hoe kan een stad zoveel afritten hebben van een snelweg? Later realiseerde ik pas dat ausfahrt afrit betekent. _O-

Ja, mein(e? iets anders?) Deutsch ist scheiße.
Suus schreef: di 30 jul 2024, 21:47 Kijk, dat zijn de interessante feiten. Ik moet nog eens een serieuze verkenning van Luik doen, nu de tram in aantocht is en dit schrijf ik zeker op mijn lijstje.
Hmm. Liège/Luik/LNDR (staat voor Luik naar de riolering (ik denk altijd aan luiken als iemand Luik zeg, dus gebruik aub Liège))
Ja, de ehh (1e, 2e, 3e, 4e, 5e (denk ik?)) tramnet/-lijn van België.

O nee, België haalt ons in met aantal tramnetwerken. Iemand maak snel een tramnetwerk in Arnhem/Nijmegen met je rare OV-plannen! Of Groningen kan ook!

Nou, even over Liège bezoeken. Ik wil graag de tramlijn zien en… dat was alles.

Iemand raad mij iets aan in Liège.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ze hebben in Luik een trap met 374 treden. Wie het eerst boven is (A)
VIRM

Bericht door VIRM »

De Kusttram doen?
Beul van de blindegeleidelijn
Zugführer
OVNL-beheerder

Bericht door Zugführer »

Suus schreef: di 30 jul 2024, 21:47 Kijk, dat zijn de interessante feiten. Ik moet nog eens een serieuze verkenning van Luik doen, nu de tram in aantocht is en dit schrijf ik zeker op mijn lijstje.
Badkuip staat ook op mijn lijstje ;)
Ik ken dat verhaal uit het boek over Moresnet van Philip Dröge. Echt een aanrader als je van (maffe) geografische geschiedenis houdt. Heel leuk geschreven bovendien.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Gaat het weer een beetje? (A)
Julius

Bericht door Julius »

VIRM schreef: wo 31 jul 2024, 07:24De Kusttram doen?
Suus schreef: wo 31 jul 2024, 07:04 Ze hebben in Luik een trap met 374 treden. Wie het eerst boven is (A)
Ik heb een goeie idee voor een challenge, misschien wat OVNL-leden die geïnteresseerd zijn? Ik doe niet mee hoor.

Je moet met de OV reizen.

De deelnemers beginnen zomaar op verschillende plekken in West-Vlaanderen dat makkelijk te bereiken is van De Panne. Wie de eerste bij Knokke is! Nachtje rust en ronde 2: Je reist zo snel mogelijk naar Liège en loop je die trap. (A) En je begint om 7:00. Vroeg uit bed dus! :mrgreen:

Verder probeer je zo snel mogelijk naar Brussel waar je alle tramlijnen probeert te reizen, je hoeft niet naar alle haltes te gaan, alleen instappen en minstens een halte reizen. Je krijgt 1 dag de tijd en als je nog wat tijd over heb van Liège, mag je die gebruiken. En dan klaar! Leuk toch?

En als iemand nog verder wilt, nachtje rust en dan zo snel mogelijk naar Rotterdam, waar je alle metrostations gaat bezoeken. Ja, ook in HvH. En in Den Haag. Nachtje rust en dan hetzelfde doen maar dan in Amsterdam.

Maar je hebt maar een budget van 400 euro om met treinen te reizen. Dus gebruik je geld goed! Ik betaal je kosten niet hoor, alleen je OV-kaarten.

Als je een gratis OV kaart heb of gratis reizen heb gooi ik die in de prullenbak en geef ik je een saldo OV-chip, een De Lijn dagkaart en een TEC dagkaart.

De challenge is gewoon ga zo snel mogelijk naar alle plekken voor zo min mogelijk geld. Als je bij de finish aankomt tel ik je geld en neem ik overig geld terug :mrgreen: Probeer zo veel mogelijk punten te krijgen:

Bijv: er zijn 12 deelnemers.
1e krijgt 12,
2e krijgt 11
3e krijgt 10
Enz.

De overige geld van jou wordt geteld en 1 euro is 1 punt. Extra centen worden niet geteld.

Dus bijvoorbeeld je komt 3e aan en je hebt nog €23. Dan heb je 33 punten.
Suus schreef: wo 31 jul 2024, 07:04 Ze hebben in Luik een trap met 374 treden. Wie het eerst boven is (A)
Nee bedankt, ik reis liever naar Charleroi en loop die hele verlaten metro-/tramlijn.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik heb overigens prima frieten gegeten een paar weken geleden bij de Friterie du Perron, op een hoekje tussen het Place Saint-Lambert en de markt, maar ook Concordia in de Rue des Guillemins is mij daarvoor aangeraden. Al waren ze denk ik niet vegetarisch. ;) Een “kleine” portie volstaat, zoals eigenlijk altijd in België.

De beste wafels krijg je bij ‘Une Gauffre Saperlipopette’, in de Rue des Mineurs vlakbij de markt. Ze hebben daar ook nog een tweede zaakje aan de overkant van de straat met precies dezelfde wafels, dus een kwestie van kijken waar de rij het kortst is.

Je kunt overwegen een paar glaasjes Peket te drinken bij het Maison du Peket, maar ik vind het persoonlijk vooral zoete meuk waar je nog snel dronken van kunt worden ook, als je niet uitkijkt. Al heb ik daar dan gelukkig weer geen ervaring mee. Ik heb geen enkele smaak (van het gemengde plankje) met zekerheid kunnen identificeren. :')

Het tramspoor ligt er al, grotendeels met een flinke laag roest, en wat een verademing dat er niet meer 80.000 bussen per uur over de markt jakkeren.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat frietadresje bij Guillemins moet ik zeker onthouden, ik heb tot nu toe altijd erg veel moeite gehad een goede portie friet te vinden daar. Al winnen de stations waar een frietkot letterlijk op het stationsplein staat het altijd qua gemak, zoals Kortrijk of Aarschot.
Julius

Bericht door Julius »

umbusko schreef: wo 31 jul 2024, 11:04
maar ook Concordia in de Rue des Guillemins is mij daarvoor aangeraden. Al waren ze denk ik niet vegetarisch. ;)
Ik weet niet of jullie houden van vega dingen, maar ik eet toch liever een stuk echt vlees of zoiets.

Nou, dit is een gesprek geworden over Liège, lekker man.
Plaats reactie