Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Toekomst van bussenbouwer Ebusco onzeker na weer slechte cijfers
Na weer een teleurstellend eerste half jaar staat de toekomst van elektrische bussenbouwer Ebusco op het spel.
Het bedrijf noemt in de rapportage over het eerste halfjaar een aantal onzekere factoren, waaronder de vraag of het geld kan ophalen bij externe financiers. Dat is wel nodig om te kunnen doorgaan met bussen bouwen, en dus omzet maken. Het bedrijf werkt aan een herstelplan.
De in Deurne gevestigde onderneming blijft last houden van logistieke en operationele problemen. Eerder besloot het bedrijf weer in China bussen te gaan assembleren. Dat levert vanwege opstartproblemen nog niet op wat ervan verwacht werd.
Mede hierdoor valt de productie tegen en komt er minder geld binnen. De eerste zes maanden van dit jaar leverde Ebusco 98 bussen af. Eind 2025 moeten dat er tussen de 40 en 50 per maand zijn.
Ik las bij Sustainable Bus dat Ebusco nu een orderboek gevuld heeft met meer dan 1600 bussen, waarbij ik ervan uitga dat het raamcontract van de Deutsche Bahn voor ruim 500 bussen hier ook in meegeteld is. Bij een opgevoerde productie van 40 tot 50 bussen per maand betekent dat een levertijd van bijna drie jaar als je nu bussen zou bestellen bij ze.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Een groot bedrijf opzetten kost altijd klauwen met geld. Tesla heeft ook meerdere keren op de rand van faillissement gestaan en is nu een van de winstgevendste autobouwers. Bij Ebusco zal het niet anders zijn. Het is elke keer weer de vraag of het lukt.
De orderportefeuille laat zich volgens Ebusco zelf overigens als volgt lezen:
Deze orders kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën: vaste (697), call-off contracten (178), aanvullende opties binnen gewonnen contract (787).
Kortom: van de 1.662 bussen in het orderboek zijn er 697 ook echt besteld. De bijna duizend overige plaatsen zijn opties die nog niet gelicht zijn of bestellingen die geannuleerd kunnen worden. Gezien de moeilijkheden in de productie zijn die 700 echte orders een last op zich; niet (op tijd) leveren kan leiden tot een boete. De vraag is ook in hoeverre die echte orders zijn aanbetaald.
Ebusco zit vast in een cirkeltje: er komt alleen geld binnen als er bussen worden geleverd, maar die worden niet geleverd omdat ze niet af zijn of er helemaal niet zijn, omdat er geen geld is om de leveranciers te betalen. Het aandeel is bijna niks meer waard dus geld ophalen op de beurs gaat ook niet meer lukken; sterker, de grote jongens hebben al (delen van) hun portefeuille verkocht.
IIVQ schreef: ↑wo 31 jul 2024, 10:51
Een groot bedrijf opzetten kost altijd klauwen met geld. Tesla heeft ook meerdere keren op de rand van faillissement gestaan en is nu een van de winstgevendste autobouwers. Bij Ebusco zal het niet anders zijn. Het is elke keer weer de vraag of het lukt.
Het vraagt maast geld ook expertise, die heeft Tesla wel van het begin gehad, maar bij Ebusco lijkt de kennis over het opzetten van een productie lijn voor bussen volledige te ontbreken. Het in elkaar zetten van de 3.0 was puur handwerk en dat is niet schaalbaar en zeer kostbaar Bovendien is de kwaliteit van de 3.0 niet om over naar huis te schrijven.
Inmiddels worden ook de leveranciers niet meer op tijd betaald wat geen goed teken is voor de continuïteit van het bedrijf.
Geen goed bericht voor de klanten die op hun bestelling wachten en ook niet voor de bestaande eigenaren van de in China gebouwde Ebusco 2.2 bussen, die na een faillisementen geen aanspraak meer kunnen maken op garantie en ook reserve onderdelen zouden wel eens een dingetje kunnen worden.
Gelukkig krijgt VDL de productie van de Citea inmiddels aardig op stoom, waarmee we een top elektrische bus hebben van een lokale busbouwer.
En het bashen van Chinese producten gaat zich herhalen in, 3... 2... 1...
Dat de rode cijfers van Ebusco eraan zaten te komen was wel te voorspellen. In de jaren dat de keten aan onderdelenleveranciers op zijn kop stond door leveringsproblemen van diverse componenten kwamen er juist die tientallen orders, waaronder het contract met Deutsche Bahn voor ruim 500 bussen, binnen bij het bedrijf. Dan begin je als je een nieuw model in zo'n tijd uitrolt al op achterstand en aan deze ongelukkige samenloop kon Ebusco zelf niets doen. Ze waren ook niet de enige met leveringsproblemen, want ook diverse autofabrikanten hadden lange levertijden op hun producten en VDL heeft ook lang moeite gehad om de nieuwe generatie Citea vlot te produceren.
Investeringen zoals de extra productiehal vlakbij Rouen in Frankrijk hebben tijd nodig om zich uit te betalen. Van een nieuwe productielijn kun je niet verwachten dat het vanaf seconde één zwarte cijfers schrijft.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
De fabriek in Rouen is nooit in productie geweest en zal dat met de huidige plannen ook nooit komen omdat de productie weer naar China en Portugal(?) is verplaatst. Daar is dus een hoop geld verbrand zonder dat daar ooit inkomsten tegenover zullen staan.
Andere leveranciers van elektrische bussen hebben hun productie inmiddels weer aardig op orde. Ebusco slaagt er niet eens in op grote schaal Ebusco 2.2 bussen uit China te importeren. Om over de productie van de 3.0 nog maar te zwijgen. De 3.0 werd recentelijk in de Duitse test nog compleet afgebrand.
Ebusco had bij de DB een slechts raamcontract, wat wil zeggen is dat de DB voor een vooraf afgesproken bedrag een aantal bussen mag kopen. Zoiets geeft geen zekerheid over het daadwerkelijk aantal te leveren bussen.Bovendien was dat contract voor de oude in China gebouwde 2.2.
Een gevuld orderboek is leuk, maar die bussen zijn nog niet betaald. Een producent moet middelen (o.a. lonen) en materiaal vooruit kunnen betalen om aan het einde van de rit pas inkomsten te krijgen.
Mayer Werft in Papenburg die die gigantische cruiseschepen maakt waardoor de brug bij Weener telkens weer verwijderd moet worden heeft hetzelfde probleem. Orderboek is gevuld maar er is geen geld om te bouwen.
Daarvoor heb je een bank die je een kredietlijn verstrekt. Maar als dat geld niet terugkomt, of er geen vertrouwen meer is dat dat geld terugkomt, gaat de kraan dicht.
The Greyhound schreef: ↑wo 31 jul 2024, 15:01
Andere leveranciers van elektrische bussen hebben hun productie inmiddels weer aardig op orde.
Hmm ja, zoals die Hermes VDL's die oorspronkelijk in januari 2022 geleverd zouden worden en pas 3 maanden geleden de weg op kwamen, evenals de De Lijn VDL's die in de herfst van 2022 verwacht werden en die pas sinds vorige maand langzaam op dienst komen...
Ik weet niet of aanbetalingen op nieuwe bussen gebruikelijk zijn, maar als ze er zijn, is dat een lachertje in verhouding tot de daadwerkelijke verkoopprijs.
Het is voor Ebusco, of ze nou aanbetalingen krijgen bij nieuwe orders of niet, zaak dat het masterplan waar de directie nu mee bezig is volgens de toko zelf, ervoor zorgt dat er in ieder geval winst gemaakt kan worden op de bussen die daadwerkelijk in bestelling zijn en daarna als de wiedeweerga de productie opgevoerd wordt op locaties waar de continuïteit ervan minder in gevaar komt. 98 bussen afleveren in een half jaar is op 700 bussen die met pen in de orderboeken staan geschreven een lachertje en dat zou betekenen dat de levertijd van opties die nu gelicht worden in het slechtste geval meer dan drie jaar is.
Het laaghangend fruit in het beperken van de verliezen is ervoor zorgen dat de levering van onderdelen zo stabiel mogelijk wordt. Zonder onderdelen is er geen stabiele productielijn en komt er ook geen geld binnen om de verliezen in te perken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Volgens het persbericht wordt er wel winst genoteerd op de bussen die afgeleverd zijn, maar die wordt helaas ruimschoots 'gecompenseerd':
The €9.0 million negative margin on buses can be split in a base margin of €6.1 million positive, offset
by late delivery penalties and direct damage claims from customers for an amount of €10.4 million,
costs for onerous contracts for an amount of €2.8 million, and future performance obligations for an
amount of €1.9 million.
In het persbericht zie ik het niet zo terug, maar in de nieuwsberichten komt sterk naar voren dat Ebusco nogal wat schuld heeft uitstaan. Vermoedelijk zal een deel van het tekort aan onderdelen daar op terug te voeren zijn: de leveranciers geven de spullen alleen nog af bij directe betaling.
Er staan wel rond de 800 fte op de loonlijst. Die zullen hun loon nog wel krijgen, anders was het faillissement allang aangevraagd.
VIRM schreef: ↑do 01 aug 2024, 08:29
Heb je niet bij dergelijke grote orders - of het nu bussen, cruises of vliegtuigen zijn - niet gewoon een aanbetaling?
Nee. Normaal regel je als bestellende partij een bankgarantie en met die bankgarantie loopt de fabriek naar zijn geldschieters (bank of investeerders) om geld te "huren" om onderdelen te kopen en loon, gebouwhuur en stroom te kunnen betalen.
In dit soort werelden is het heel ongebruikelijk om veel meer echt geld in kas te hebben dan om de komende maand mee door te komen, de rest zijn allemaal leningen enzo. Zoals onze huidige CFO im een vorige functie eens vertelde: "Ja ik zit de hele dag een beetje op de Marktplaats of Ebay voor geld, te kijken of ik ergens nog ergens een goede deal is".
^^ Tja, volgens mij las ik in de necrologie over Frits Goldschmeding juist zijn mantra "cash is king". Randstad is toch wel een wereldspeler geworden (die het nu ook niet makkelijk heeft maar goed, die moeilijke tijden komen nou eenmaal eens in de zoveel tijd).
Natuurlijk is er op de kapitaalmarkt altijd vraag naar geld en aanbod ervan. Producenten hebben vaak ook een financieringstak zodat gemaakte producten in de lease weggezet kunnen worden. Daar is ook altijd kapitaal voor nodig.
Het meest bizarre aan de necrologie van Frits Goldschmeding vond ik dat hij filantropie bedreef om de invloed van de economie op de maatschappij te verminderen. Tja, hoe zou dat nu gebeurd zijn
Het zou jammer zijn als een bedrijf dat de gevestigde markt op zijn kop heeft gezet kopje onder gaat, maar ondertussen is praktisch elke fabrikant dankzij Ebusco en VDL er wel van overtuigd dat elektrische bussen de toekomst zijn. Dus in die zin heeft het bereikt wat het moest bereiken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bijzondere beslissing om zo iemand aan te wijzen om het bedrijf te leiden. Je zou eerder iemand verwachten die verstand heeft van het optimaliseren van productie processen en de supplychain.
Twee CEOs, alias 2 kapiteins op 1 schip, gaat spreekwoordelijk al niet goed en in de praktijk dus kennelijk ook niet.
Nu maar hopen dat Kapitän Schreyer de boel weer op de rit krijgt.
Het zou toch zonde zijn als de boel op de fles gaat.