Kort Nederlands nieuws
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat is precies het probleem? Als de chauffeurs een noodsituatie tegenkomen, kunnen ze toch 112 bellen?
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat valt wat meer op dan ongemerkt op de noodknop drukken waarna de verkeersleiding mee kan luisteren zonder dat iemand iets merkt natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Kort Nederlands nieuws
NS schrapt 500 banen, reizen met de trein wordt fors duurder
De NS gaat 500 banen schrappen. Het openbaarvervoerbedrijf maakt verlies en zegt de financiële prestaties te willen verbeteren. Die 500 banen moeten verdwijnen op het hoofdkantoor en dat zal gaan via natuurlijk verloop. Dan gaat het dus om mensen die met pensioen gaan of zelf stoppen omdat ze ergens anders gaan werken. Op welke termijn dat moet gebeuren, is niet duidelijk. Maar het zal langer duren dan een jaar, verwacht de NS.
Die 500 banen zijn zo'n 10 procent van het aantal mensen dat nu nog op het hoofdkantoor werkt. Er vallen geen gedwongen ontslagen en de NS zegt dat er geen banen verdwijnen "in de operatie". Er hoeven dus geen machinisten en conducteurs weg.
In de eerste helft van dit jaar leed de NS 33 miljoen euro verlies. Om minder kosten te maken gaat de NS ook kantoorruimte afstoten en het aantal IT-systemen verminderen. Ook bekijkt het bedrijf of opknapbeurten van treinen soberder kunnen. "Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers", aldus de NS.
Bron en meer:
NOS
De NS gaat 500 banen schrappen. Het openbaarvervoerbedrijf maakt verlies en zegt de financiële prestaties te willen verbeteren. Die 500 banen moeten verdwijnen op het hoofdkantoor en dat zal gaan via natuurlijk verloop. Dan gaat het dus om mensen die met pensioen gaan of zelf stoppen omdat ze ergens anders gaan werken. Op welke termijn dat moet gebeuren, is niet duidelijk. Maar het zal langer duren dan een jaar, verwacht de NS.
Die 500 banen zijn zo'n 10 procent van het aantal mensen dat nu nog op het hoofdkantoor werkt. Er vallen geen gedwongen ontslagen en de NS zegt dat er geen banen verdwijnen "in de operatie". Er hoeven dus geen machinisten en conducteurs weg.
In de eerste helft van dit jaar leed de NS 33 miljoen euro verlies. Om minder kosten te maken gaat de NS ook kantoorruimte afstoten en het aantal IT-systemen verminderen. Ook bekijkt het bedrijf of opknapbeurten van treinen soberder kunnen. "Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers", aldus de NS.
Bron en meer:
NOS
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 5394
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort Nederlands nieuws
Je verwacht het niet 

- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Kleine kanttekening. Als ik het onderliggende financiële document in het persbericht van NS goed begrijp, heeft de Rijksoverheid de 120 miljoen compensatie voor de prijsbevriezing nog niet uitbetaald en komt er waarschijnlijk ook nog 89 miljoen euro extra aan compensatie voor de Studenten-OV dit jaar. Dan is het gat in de begroting toch al grotendeels gestelpt volgens mij…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Kort Nederlands nieuws
Is die compensatie niet eenmalig? Dan heb je er voor volgend jaar niets aan.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
De compensatie is eenmalig, maar met de eenmalige vergoeding voor de prijsbevriezing, de terugkerende herijking voor de Studenten-OV en dus een programma om de overhead-organisatie te stroomlijnen zou men toch al een heel stuk verder zijn. Bovendien vervalt na dit jaar ook de jaarlijkse vergoeding voor de concessie, waarmee nog eens 80 miljoen aan jaarlijkse terugkerende kosten uit de boeken verdwijnt.
Hogere prijzen voor treinkaartjes zullen ook niet direct meer treinreizigers lokken, dus alles wat ingezet kan worden om een naar schatting 11 tot 12% verhoging van de prijzen terug te dringen lijkt mij welkom.
Hogere prijzen voor treinkaartjes zullen ook niet direct meer treinreizigers lokken, dus alles wat ingezet kan worden om een naar schatting 11 tot 12% verhoging van de prijzen terug te dringen lijkt mij welkom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Kort Nederlands nieuws
En over die prijsverhoging gesproken: dat lokt inderdaad geen reizigers. Vanuit de zijlijn gezien is NS heel erg bezig om de bedrijfsvoering te stroomlijnen (ook al hanteer ik zelf de 'NS Weeklynorm': als je elke week een heel nieuwsfilmpje kunt publiceren, heb je nog wel wat vet aan de botten). Maar NS heeft naar mijn idee nog niet een beeld wat ze met reizigers willen: reispatronen en -volumes zijn ondertussen veranderd, en prijzen verhogen zonder enige kwaliteitsverbetering levert negatieve PR op.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1773
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Het gaat toch om een uitgestelde inflatiecorrectie? Volgens de afspraken heeft NS het recht om die door te voeren. Denk dat NS het inzet als breekijzer om wat geld los te peuteren. Qua pricing is het natuurlijk niet verstandig om de kaartjes meer dan 10% duurder te maken. Een groot deel van het geld uit de prijsverhoging zal negatief gecompenseerd worden door vraaguitval. Netto levert het dus veel minder op. Maar ik denk dat de economen bij NS dat ook wel zien.
-
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort Nederlands nieuws
Geen belasting meer op treinkaartjes heffen zou zorgen dat de prijs gelijk blijft of met maximaal 0,5% kan dalen. Daar zie ik ook nog wel weer een nieuwe lobby voor starten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43
Re: Kort Nederlands nieuws
Toch maar even hier, ondanks dat het nieuws zelf niet ov-gerelateerd is, maar het gaat het ov wel aan. De rodejassen kunnen het gerust verplaatsen indien nodig. Qmusic begint aanstaande maandag met 'het geluid' en zonet is aangekondigd dat het geluid om 8:10 voor het eerst te horen is via de omroep op deze stations:
- Amsterdam Centraal
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Den Haag Centraal
- Rotterdam Centraal
- Eindhoven Centraal
Kan er nog geen nieuwsartikel van vinden (het is net om 8:00 aangekondigd). Aan de ene kant vind ik het tof en ben benieuwd hoe dat gaat, dus hoop dat iemand er een opname van maakt. Aan de andere kant: moet de stationsomroep voor zoiets 'misbruikt' worden?
- Amsterdam Centraal
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Den Haag Centraal
- Rotterdam Centraal
- Eindhoven Centraal
Kan er nog geen nieuwsartikel van vinden (het is net om 8:00 aangekondigd). Aan de ene kant vind ik het tof en ben benieuwd hoe dat gaat, dus hoop dat iemand er een opname van maakt. Aan de andere kant: moet de stationsomroep voor zoiets 'misbruikt' worden?
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Goh, NS weer een nieuwe manier gevonden om geld te verdienen aan hun stationsvoorzieningen: reclame over de omroepinstallatie.
Tuurlijk zou dit niet moeten.

Tuurlijk zou dit niet moeten.
-
- Berichten: 2353
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Kort Nederlands nieuws
Pure discriminatie. Wij in het Noord Oosten kunnen dus niet meedoenJoey schreef: ↑vr 09 aug 2024, 08:21 Toch maar even hier, ondanks dat het nieuws zelf niet ov-gerelateerd is, maar het gaat het ov wel aan. De rodejassen kunnen het gerust verplaatsen indien nodig. Qmusic begint aanstaande maandag met 'het geluid' en zonet is aangekondigd dat het geluid om 8:10 voor het eerst te horen is via de omroep op deze stations:
- Amsterdam Centraal
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Den Haag Centraal
- Rotterdam Centraal
- Eindhoven Centraal
Kan er nog geen nieuwsartikel van vinden (het is net om 8:00 aangekondigd). Aan de ene kant vind ik het tof en ben benieuwd hoe dat gaat, dus hoop dat iemand er een opname van maakt. Aan de andere kant: moet de stationsomroep voor zoiets 'misbruikt' worden?
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Als het om 8:10 op stations te horen is, is het waarschijnlijk “Plan uw reis in de app”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13756
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Kort Nederlands nieuws
De NOS heeft een artikel over het fenomeen 'treinrukken'.
Beul van de blindegeleidelijn
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Kort Nederlands nieuws
Iew. 

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 5706
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Kort Nederlands nieuws
In Stadskanaal denken ze aan heel iets anders als je het over treinrukken hebt

https://www.stadskanaalrail.nl/2024/06/ ... intrekken/
-
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Kort Nederlands nieuws
De reisegors sijn ontefredon:
https://www.mobiliteit.nl/mobiliteitsbe ... -onveilig/
Eigenlijk geen nieuws natuurlijk, maar wel fijn dat een rapport de niet al te goede perceptie van de man in de straat ten aanzien van het OV maar weer even onderstreept.
https://www.mobiliteit.nl/mobiliteitsbe ... -onveilig/
Eigenlijk geen nieuws natuurlijk, maar wel fijn dat een rapport de niet al te goede perceptie van de man in de straat ten aanzien van het OV maar weer even onderstreept.
-
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Kort Nederlands nieuws
Ben erg benieuwd hoe dit zich allemaal uitsplitst over mensen die daadwerkelijk OV gebruiken en zij die dat niet doen. Dat men het gevoel heeft dat buiten de “Randstad” meer vertraging optreed is daar voor mij al tekenend in.
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Kort Nederlands nieuws
En weer de roep om nationalisering.
Ik heb geen intrinsieke voorkeur voor privatisering of nationalisering, dat is een politieke keuze.
Maar het is niet zo dat sec nationalisering de resultaten van de NS (of een busbedrijf in, zeg, de nieuwe concessie Zeeland) ineens stukken beter gaat maken.
De betreffende entiteit moet toch bedrijfsmatig bestuurd worden. Als er meer of betere productie geleverd moet worden en dat niet uit efficientie of beter bestuur kan (want dat had een privaat bedrijf ook gekund), moet er meer geld bij, uit de staats- of provinciekas. Dat kan nu ook al bij private bedrijven, zie alle streekbusconcessies. Wil je meer bus, moet de overheid meer geld leveren.
Privaat of publiek maakt daarbij weinig uit, zéker in het geval van de NS, waar eventuele winst weglekt naar ... de staatskas.
(Misschien een onderwerp voor een eigen draadje, als die er al is, excuses)
Ik heb geen intrinsieke voorkeur voor privatisering of nationalisering, dat is een politieke keuze.
Maar het is niet zo dat sec nationalisering de resultaten van de NS (of een busbedrijf in, zeg, de nieuwe concessie Zeeland) ineens stukken beter gaat maken.
De betreffende entiteit moet toch bedrijfsmatig bestuurd worden. Als er meer of betere productie geleverd moet worden en dat niet uit efficientie of beter bestuur kan (want dat had een privaat bedrijf ook gekund), moet er meer geld bij, uit de staats- of provinciekas. Dat kan nu ook al bij private bedrijven, zie alle streekbusconcessies. Wil je meer bus, moet de overheid meer geld leveren.
Privaat of publiek maakt daarbij weinig uit, zéker in het geval van de NS, waar eventuele winst weglekt naar ... de staatskas.
(Misschien een onderwerp voor een eigen draadje, als die er al is, excuses)
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Kort Nederlands nieuws
De perceptie van heel veel mensen is wel dat bij geprivatiseerde bedrijven de eventuele winst (hoe minuscuul ook) weglekt naar aandeelhouders van (vooral buitenlandse) vervoersbedrijven. Terwijl bij genationaliseerde bedrijven in theorie die winst teruggaat naar danwel wel de Nederlandse staatskas, danwel naar verbetering van het vervoer in de regio.
Grt. Stefan
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik denk dat een groot deel van dat gevoel veroorzaakt wordt doordat het missen van een overstap buiten de Randstad vaker +30 of zelfs +60 op de hele reis als gevolg heeft (aangezien de aansluitende bus/trein vaker een halfuurs- of zelfs uursdienst rijdt).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten