Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dit ideetje kwam ik tegen op Reddit. Brabant heeft naar het aantal inwoners en de invloed op de wereldeconomie (ASML) relatief weinig spoor. Vooral rondom Eindhoven zou echt flink geïnvesteerd moeten worden in het spoor. Op zich vind ik dit een mooie uitwerking. Alleen wordt Valkenswaard niet meegenomen. Deze zou volgens het Duitse S-bahnconcept ook verbonden moeten worden door middel van een tunnel onder het centrum door naar Valkenswaard via de High Tech campus en eventueel verder aansluiten op de voormalige lijn richting België.
Wat wel mist is bijvoorbeeld de Halvezolenlijn die de steden langs de A59 moet bedienen.
Ik zie liever de lijn uit Veghel vlak voor Eindhoven Centraal de tunnel induiken en met een station bij het stadhuis richting aalsterweg. Daar tunnel uit en dan richting Valkenswaard.
Staat me iets van bij dat de gemeente Alphen-Chaam iets in de gemeenteregels heeft vastgelegd niet meer mee te werken met een spoorlijn. Maar ik kan zo niets vinden via Google, misschien dat de mensen hier welke wat meer in het beleidswerk het betreffende document op kunnen snorren.
Zo'n IC zou dan toch minstens op Nijmegen Heyendaal moeten stoppen (en in Nijmegen, daar staat ook geen IC-bolletje). Met maar 2x/uur een verbinding tussen Venray en Nijmegen Heyendaal ga je het in de spits niet redden.
Het is sowieso een lastig kaartje, omdat een aantal bestaande spoorlijnen (zoals Dordrecht-Geldermalsen) helemaal niet aangegeven staan.
JothamvW schreef: ↑za 03 aug 2024, 14:46
Er is een IC-verbinding ingetekend op die lijn.
Moet je alleen wel heel goed voor kijken om IC-stations te zien, en er is geen frequentie opgegeven.
En die stopt niet in Vierlingsbeek, dus dat dorp heeft daar niets aan.
Maar 2x/uur een verbinding voor een voorstadsstation in een S-baanverbinding vind ik ook gewoon erg karig. Zo zou ik de 4 dan ook doortrekken naar Bergen op Zoom Zuid, de 3 standaard doortrekken naar Oss in plaats van alleen in de spits (Rosmalen is nu al druk), de 15 doortrekken naar Venray, de 10 in frequentie verdubbelen en een spitslijn 16 (Nijmegen - Boxmeer) 4x/uur inleggen.
Als ik als reiziger met de S-Bahn zou willen reizen, zou ik liever minder lijnnummers hebben. Zo kan lijn 15 verdwijnen en kort-trajectritten van lijn 14 nemen dit dan over (waarbij het extra mooi zou zijn als die ritten doorrijden naar Venray). En dan hetzelfde voor lijn 1 tussen Breda en Raamsdonksveer, als lijn 5 op dat stuk vaker rijdt, is dat denk ik makkelijker voor de reiziger.
Wat ik me ook zou kunnen voorstellen is een zo homogeen mogelijke dienst, dus op het stuk Tilburg/'s-Hertogenbosch - Uden/Eindhoven e.v. rijdt de trein 4x/uur Tilburg - Uden e.ven 4x/uur 's-Hertogenbosch - Eindhoven e.v., want de trein 's-Hertogenbosch - Uden rijdt toch enorm om en Tilburg kan naar Eindhoven via lijn 8. In Boxtel komt dan een crossplatform overstap tussen deze lijnen.
Wat me ook wel leuk lijkt zou een drie treinensysteem zijn bij deze S-Bahn, dus de S-Bahn, een sneltrein en een écht snelle IC die bijvoorbeeld niet in Oss, Boxmeer en Venray zou hoeven stoppen.
In bovenstaande voorstellen ben ik uitgegaan van de huidige frequenties, maar het liefste zou ik veel hogere frequenties zien.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.