Nutteloze bushaltes

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Daan!

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Daan! »

En in IJmuiden? Zijn nutteloze bushaltes?
IJmuidenaar

Bericht door IJmuidenaar »

In IJmuiden zijn er niet echt nutteloze haltes. De lijn 3 naar Haarlem stopt vaak, elke paar honderd meter, maar dat is ook zijn functie. Zo krijgen mensen die ver van een R-net halte in Haarlem en Velserbroek wonen ook een bus voor hun huis.
Er rijdt ook een R-net lijn (385) naar Haarlem, die voor een deel zelfs een eigen busbaan heeft.
Laatst gewijzigd door IJmuidenaar op zo 12 feb 2023, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan!

Bericht door Daan! »

Scheldestraat, Velserduinweg, Badweg, Laaglandersluisweg. Wat mij betreft overbodig.
IJmuidenaar

Bericht door IJmuidenaar »

De Scheldestraat was ik helemaal vergeten :oops: Het verbaast me dat de 385 daar stopt, lijn 3 naar Haarlem stopt daar ook en het is maar 400m van de volgende R-net halte.
Bij de overige haltes is de 382 de enige bus die rijdt over die route, dus het is die bus of geen bus. Hij rijdt ook maar 2x per uur verder naar het strand (en dus langs de Badweg), vergeleken met 4x per uur naar Zeewijk vanaf Amsterdam.

Edit: Bij de Velserduinweg stoppen alleen de stadsbussen.
Pindatje

Bericht door Pindatje »

Ik heb er wel twee. Op lijn 12 tussen Haarlem-Noord en Spaarndam heb je twee haltes: Vondelweg en Noorderbegraafplaats. Nu pak ik de 12 vrijwel dagelijks en ik zie de bus daar vrijwel nooit stoppen (de bus stopt sowieso nauwelijks).
In mijn opinie zou ik de twee haltes samenvoegen
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Als er meestal niet meer dan één gebruikt wordt, bereik je niks met het samenvoegen behalve dat je voor sommige reizigers meer looptijd creëert.
Pindatje

Bericht door Pindatje »

Dat is wel zo. Nu liggen de twee haltes echt 2 minuten lopen van elkaar vandaan. Dan zou ik Noorderbegraafplaats schrappen en Vondelweg houden omdat die aan de rand van een woonwijk ligt, dus dan heeft het toch nog een beetje nut.
Hainje

Bericht door Hainje »

Noorderbegraafplaats zou ik ook gewoon houden. Als er niemand uitstapt, dan zal daar ook weinig tijd voor ingemeten zijn in de dienstregeling. Echter is het gewoon een extra service voor een eventueel minder mobiel persoon welke het graf van hun overleden partner/ouder/etc. wil bezoeken. Het ding staat niemand in de weg en je maakt er misschien toch een paar mensen nog blij mee.
trolly

Bericht door trolly »

trolly doet een duim omhoog
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Mijn plaatselijke lijn 50 in Utrecht heeft ook wel wat overbodige haltes zoals Leersum, Genista of Doorn, Sonora. Worden heel vaak overgeslagen, zelden stapt er iemand uit. Geen idee waarom de provincie er zoveel in de lijn doet.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Als ze nauwelijks bediend worden levert het nauwelijks reistijdverlies op (er wordt dus geen reistijd toegevoegd voor doorgaande reizigers), terwijl het voor die paar reizigers die er wel gebruik van willen maken een flinke reistijdverkorting is. De halte Genista ligt bovendien in de bebouwde kom, de halte Sonora ligt naast het Doornse Gat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Dat snap ik wel, maar kost het dan niet extra veel voor de provincie om dat soort haltes te behouden? Kijk ik snap ook wel dat als je veel van dat soort weghaalt dat je het dan drukker maakt bij andere haltes en de haltetijd langer maakt. Maar bij deze haltes staat echt 99% van de keren dat ik er voorbij rij niemand.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Die haltes lagen er waarschijnlijk al toen er nog 'NBM' op de bussen stond...

Op het stuk Elst-Rhenen-Wageningen zijn niet te lang geleden nog haltes opgeheven. Dat ging toen op basis van reizigersaantallen (vrijwel nul) en de gedachte dat (eventueel) stoppen buiten de bebouwde kom meer tijd kost.

Misschien dat die mensen bij Sonora in- en uitstappen als jij niet in de bus zit? 8-)

In feite kosten bestaande haltes 'niks', onderhoud (voor de provincie) en reisinformatie (vervoerder) daargelaten.
Feed the childrens
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Het onderhoud wordt overigens mede betaald door de advertenties in de bushokjes, rustige haltes hoeven daarmee niet een slecht iets te zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Laat ik wel even zeggen dat ik het niet perse slechte haltes vind, maar ik vroeg mij gewoon af als iemand die minstens 2 keer per week een retour doet met die bus en er bijna naast woont. Leer ik ook weer meer! ;)
Stefan

Bericht door Stefan »

Kopri schreef: za 03 aug 2024, 11:59 Mijn plaatselijke lijn 50 in Utrecht heeft ook wel wat overbodige haltes zoals Leersum, Genista of Doorn, Sonora. Worden heel vaak overgeslagen, zelden stapt er iemand uit. Geen idee waarom de provincie er zoveel in de lijn doet.
Toch moet ik bij de genoemde 2 haltes toch echt met enige regelmaat stoppen.. en dan zit ik in het late rooster! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Maar is dat om uit te laten stappen of voor instappers? Want ik begrijp alleen dat er niemand uitstapt, maar dat er dus wel instappers zijn :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

En in welk geval maakt dat een bushalte dan nutteloos?

Ik vrees namelijk voor het voortbestaan van begin- danwel eindhaltes. En als die opgeheven zouden worden, dan herhaalt het probleem zich, zodat een doortastende concessieverlener of OV-uitbater dan binnen de kortste keren compleet buslijnloos is :cry:

________________________________________________________________________________________________
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dat geeft ruimte voor flinke besparingen bij de opdrachtgever. :lol:
trolly

Bericht door trolly »

Absoluut. Maar het zou weleens de doodsteek voor dit forum kunnen zijn.

Stefan

Bericht door Stefan »

Suus schreef: zo 04 aug 2024, 12:42 Maar is dat om uit te laten stappen of voor instappers? Want ik begrijp alleen dat er niemand uitstapt, maar dat er dus wel instappers zijn :)
Als ik rij, zijn het vaak uitstappers. Maar aangezien dat in de avonduren is, ga ik er toch wel vanuit dat ze daar ook ingestapt zijn, maar je weet maar nooit! :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

trolly schreef: zo 04 aug 2024, 13:42 En in welk geval maakt dat een bushalte dan nutteloos?

Ik vrees namelijk voor het voortbestaan van begin- danwel eindhaltes. En als die opgeheven zouden worden, dan herhaalt het probleem zich, zodat een doortastende concessieverlener of OV-uitbater dan binnen de kortste keren compleet buslijnloos is :cry:
Ow, maar dat soort vervoerders hebben we al hoor... Ik herinner me een zeker moment in het weekend waarin lijn 117 vanaf de paar haltes in Klundert naar Zevenbergen reed en dan als 119 doorging naar Breda. Werd volgens Arriva slecht gebruikt, en dus op een zeker moment opgeheven (net alsof veel andere lijnen op de eerste paar haltes druk zijn, zoals je al zegt)
Kopri schreef: za 03 aug 2024, 12:13 Dat snap ik wel, maar kost het dan niet extra veel voor de provincie om dat soort haltes te behouden? Kijk ik snap ook wel dat als je veel van dat soort weghaalt dat je het dan drukker maakt bij andere haltes en de haltetijd langer maakt. Maar bij deze haltes staat echt 99% van de keren dat ik er voorbij rij niemand.
De provincie Utrecht is wel fan van het opheffen van weinig gebruikte haltes anders. Alleen zie ik het, als zo'n verzoek bij het Rocov beland, soms toch wel eens een beetje als puur naar de cijfers kijken in plaats van logische keuzes maken.
Zijn wel meer aardige voorbeelden van in de provincie. Zo liggen er bij Baarn langs lijn 70 drie weinig gebruikte haltes, waarvan men er twee die nog iets bedienen wilde opheffen en een derde die in de middle of nowhere ligt niet.
En er was ook nog iets in Leusden, waar ze meen ik halte Ursulineweg (die nog geregeld instappers heeft) wilden opheffen en Heiligenbergerweg (waar zelden iemand instapt) niet.
Syntus ziet er nu in vervoerplan 2025 wel van af om Geerestein en De Boom voor 280 te laten vervallen (stapt bijna nooit iemand in, dus dan kost het ook geen tijd). Al zou ik het ook geen heel slecht idee vinden om die twee geheel te laten vervallen, want dat zijn toch best linke haltes waarvoor de bus vol in de ankers moet als er iemand staat (en de chauffeur dat ook tijdig opmerkt, dat gaat weleens mis daar).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Waarom vol in de ankers? De chauffeur kan toch het gas even loslaten bij het naderen van de halte en zodra hij vlak voor de halte is en ziet of hij moet stoppen of niet de keuze maken tussen stoppen of doorrijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Van de haltes die Daniel noemt lijkt mij alleen de halte Boom in zuidelijke richting daadwerkelijk op een onveilige locatie te liggen. Nu ligt deze net in een knik in de weg, welke het zicht op de halte ontneemt. Die halte had beter 100 meter terug of verder kunnen liggen, dan had je eerder (als in op langere afstand van de halte) zicht op de halte gehad en lag die halte ook op een overzichtelijker punt.

Voor de haltes bij Geerenstein geldt weliswaar dat de halte laat zichtbaar wordt door de bomen langs de weg, maar tegelijkertijd ligt daar het tempo als het goed is al niet meer of nog niet op 80km/h, aangezien die haltes vlak voor/na de bebouwde kom van Woudenstein liggen. Als er rustig wordt opgetrokken bij het uitrijden van Woudenstein of iets eerder het gas los wordt gelaten bij het inrijden van Woudenstein geef je jezelf als chauffeur daar extra reactietijd (oftewel rustig rijgedrag van de chauffeurs zou hier afdoende moeten zijn). De halte Boom in noordelijke richting lijkt mij gewoon tijdig zichtbaar.
Plaats reactie