Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik denk dat Transdev na alle problemen met de levering van de Ebusco 3.0 bussen in Hilversum wel genoeg weet en voor een ander merk gaat kiezen. Ze hebben ook net een serie BYD bussen uit Alkmaar voortijdig teruggestuurd naar de fabriek.
Met het dreigende faillissement van Ebusco komt ook de vraag, wat er gaat gebeuren met de Ebusco 2.2 bussen in Utrecht bij de concessie overdracht. Bij het faillissement met Ebusco vervallen de afspraken over garantie en de levering van reserve onderdelen. Dat zal de waarde van de bussen sterk doen dalen. Wordt dat bij de overdracht een strop voor Qbuzz of een strop voor Transdev?
Met het dreigende faillissement van Ebusco komt ook de vraag, wat er gaat gebeuren met de Ebusco 2.2 bussen in Utrecht bij de concessie overdracht. Bij het faillissement met Ebusco vervallen de afspraken over garantie en de levering van reserve onderdelen. Dat zal de waarde van de bussen sterk doen dalen. Wordt dat bij de overdracht een strop voor Qbuzz of een strop voor Transdev?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10196
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Welke problemen met de 3.0? Als je de late levering bedoelt moet je ook VDL uitsluiten, bij hetzelfde bedrijf stroomden nieuwe bussen in Eindhoven immers ook veel te laat in dan eigenlijk gepland...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Transdev kan ook wel Solaris in hun bieding hebben staan, dan hoeven ze zich (v.z.i.w.) geen zorgen te maken. Zo lang we niet weten (1) of Ebusco failliet gaat en (2) of Transdev of Keolis Ebusco in hun biedingen hebben zitten is het toch slechts koffiedik kijken.
Late levering is bij veel meer fabrikanten een risico, aangezien wel meer fabrikanten de afgelopen jaren vertragingen in hun leveringen hebben gehad als gevolg van tekorten. Zo waren de Volvo's in Twente (net) te laat, waren de VDL's in ZaWa en ZO-Brabant niet op tijd en ook de Ebusco 3.0 bussen in GV konden niet op tijd geleverd worden.
Late levering is bij veel meer fabrikanten een risico, aangezien wel meer fabrikanten de afgelopen jaren vertragingen in hun leveringen hebben gehad als gevolg van tekorten. Zo waren de Volvo's in Twente (net) te laat, waren de VDL's in ZaWa en ZO-Brabant niet op tijd en ook de Ebusco 3.0 bussen in GV konden niet op tijd geleverd worden.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
In DMG waren de Ebusco's ook iets later dan de concessie startte afgeleverd, maar niet de ruim negen maanden die de nieuwe bussen van VDL inmiddels te laat geleverd worden bij EBS... Wat VDL dan betrouwbaarder maakt dan Ebusco buiten de huidige financiële malaise bij laatstgenoemde ontgaat mij even.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Voor de concessie rondom Hilversum werden tegelijkertijd VDL Citea LLE electric bussen en Ebusco 3.0 bussen besteld.
In de zomer van 2021 kwamen de Citea’s in dienst. De eerste Ebusco kwam bijna 2 jaar later en de laatste moet nog in dienst komen.
Dat door de corona epidemie en daarna ontstane schaarste aan materialen alle busbouwers te maken hadden met vertraging is een bekend gegeven. VDL is die vertraging aan het inhalen itt Ebusco.
Het verschil was wel dat de Ebusco’s verre van af waren toen ze in dienst kwamen. Er is nog een hoop aan gesleuteld.ArrivaBas schreef: ↑ma 05 aug 2024, 13:01 In DMG waren de Ebusco's ook iets later dan de concessie startte afgeleverd, maar niet de ruim negen maanden die de nieuwe bussen van VDL inmiddels te laat geleverd worden bij EBS... Wat VDL dan betrouwbaarder maakt dan Ebusco buiten de huidige financiële malaise bij laatstgenoemde ontgaat mij even.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10196
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dat VDL in Hilversum direct in dienst kwam was logisch; een aantal bussen reden immers al in dienst rond Alkmaar... De nieuwe VDL's kwamen voor zover ik weet niet direct in dienst bij het ingaan van de concessie...
Maar goed, genoeg gezever. Terug naar het onderwerp?
Maar goed, genoeg gezever. Terug naar het onderwerp?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik denk dat vervoerders het beste de eCitaro kunnen bestellen, want dat is het enige elektrische bustype in Nederland waar nog geen problemen mee zijn. 

Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 05 aug 2024, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Op zich een kanshebber bij Keolis: die hebben immers een stel slechts 8 jaar oude Setra's om in te ruilen bij Evobus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Zou een paar MAN's of dubbelgelede Hess ook wel leuk vinden voor in de stad. Ze hebben vanaf start concesssie 3 jaar de tijd voor de transitie, als er in die tussentijd nieuwe intercity bussen ontwikkeld worden die bijv. bij de U-liner beter zouden passen dan wat ze hebben ingeschreven bij de aanbesteding, een beter alternatief dat op de markt is gekomen, is het dan nog mogelijk om af te wijken van hun plannen?
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Het is sowieso een verkeerde vergelijking om de levertijden van de Ebusco 3.0 en de Citea LLE-115 tegenover elkaar te zetten, omdat de LLE-115 toen van een bestaande productielijn kwam. De Ebusco 3.0 was daarentegen nog volop in ontwikkeling toen Transdev deze bestelling plaatste, vrijwel gelijktijdig met de order van Hermes voor de Eindhovense stadsbussen bij VDL die van het nieuwste model Citea zijn. De levering van beide types is in 2023 ook nagenoeg tegelijk gestart, waarbij Ebusco minder bussen afleverde, omdat het bedrijf ook veel kleinere orders voor bijvoorbeeld Scandinavische klanten afwerkte tussen de 39 bussen voor Transdev door.Milco schreef: ↑ma 05 aug 2024, 15:35 Dat VDL in Hilversum direct in dienst kwam was logisch; een aantal bussen reden immers al in dienst rond Alkmaar... De nieuwe VDL's kwamen voor zover ik weet niet direct in dienst bij het ingaan van de concessie...
Maar goed, genoeg gezever. Terug naar het onderwerp?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 668
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Een redenatie die natuurlijk raar is om te gebruiken. Het is niet heel gek dat daar zover wij weten in Nederland nog geen problemen zijn met dat type bus. Enkel bij Qbuzz rijd er een handje vol van die bussen rond en ook pas sinds een paar weken. Dus over dat type bus in Nederland valt natuurlijk nog niet veel zinnigs te zeggen.
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik ben benieuwd of Keolis wat meer variatie gaat nemen in hun nieuwe selectie van elektrische bussen. Nu hebben ze vooral de Citea's en Setra's. Ik ben vooral benieuwd waarmee ze de Setra gaan vervangen. Bij Veenendaal-De Klomp heb je ook het lage spoorviaduct. Ben benieuwd of ze weer een speciaal aangepaste bus nemen. Nu hebben de Citea's die naar Veenendaal gaan speciale airco units zodat ze onder het viaduct passen. Bij een elektrische bus lijkt dat mij lastiger toe te passen omdat de batterij ook ergens geplaatst moet worden. Of gaan ze ervoor kiezen om de bussen een klein beetje om te laten rijden, wat ze nu ook al doen als er toevallig een Setra ingezet wordt op dat traject.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
De provincie heeft in een gebiedsuitwerkingssessie over het netwerkperspectief Zuidoost waar ik bij zat aangegeven dat er mogelijk twee busstations bij Veenendaal-De Klomp komen in de toekomst. Want elektrische bussen die door dat tunneltje kunnen bestaan inderdaad niet (al helemaal niet gezien 50 ook nog een U-liner wordt).Kopri schreef: ↑di 06 aug 2024, 10:37 Bij Veenendaal-De Klomp heb je ook het lage spoorviaduct. Ben benieuwd of ze weer een speciaal aangepaste bus nemen. Nu hebben de Citea's die naar Veenendaal gaan speciale airco units zodat ze onder het viaduct passen. Bij een elektrische bus lijkt dat mij lastiger toe te passen omdat de batterij ook ergens geplaatst moet worden.
Omrijden via de andere tunnel kost je de aansluitingen immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Nouja, vroeger ging het alleen om de Veenendaalse stadslijn 3 (nu 83) en reed daarnaast ook lijn 80 door het tunneltje. Ondertussen is dat wel wat meer geworden.
En de omgeving is ook wel behoorlijk veranderd met de aanleg van de rondweg waardoor de achterkant van het station een stuk bereikbaarder geworden is. Volgens mij heb ik nog wel ergens een oude foto van lijn 3 van Stadsvervoer Nederland op de oude keerlus bij De Klomp wat niet veel meer was dan een pleintje in het groen.
Ben wel benieuwd hoe ze dat uiteindelijk willen gaan inrichten, want de overstapfunctie is aldaar toch wel een stuk sterker geworden in de jaren. Ik keek ooit eens terug in een oude dienstregeling van Stadsvervoer Nederland met het spoorboekje ernaast, waarbij bleek dat destijds een treinaansluiting op De Klomp iets geheel niet bestaands was.
En de omgeving is ook wel behoorlijk veranderd met de aanleg van de rondweg waardoor de achterkant van het station een stuk bereikbaarder geworden is. Volgens mij heb ik nog wel ergens een oude foto van lijn 3 van Stadsvervoer Nederland op de oude keerlus bij De Klomp wat niet veel meer was dan een pleintje in het groen.
Ben wel benieuwd hoe ze dat uiteindelijk willen gaan inrichten, want de overstapfunctie is aldaar toch wel een stuk sterker geworden in de jaren. Ik keek ooit eens terug in een oude dienstregeling van Stadsvervoer Nederland met het spoorboekje ernaast, waarbij bleek dat destijds een treinaansluiting op De Klomp iets geheel niet bestaands was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Berichten: 8489
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Lijkt mij beter om bij ProRail aan te gaan dringen om dat tunneltje gewoon wat te gaan verdiepen. Het is misschien 10 centimeter die extra uitgegraven moet worden, maar het scheelt wel weer in aanschaf van aparte bussen tot in het einde der tijden.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Kan dat wel zo makkelijk? Vaak zijn dat soort tunneltjes betonnen kokers die je niet zo makkelijk kan uitdiepen.
Hooguit asfalt dunner maken zoals ze in de Velsertunnel hebben gedaan.
Hooguit asfalt dunner maken zoals ze in de Velsertunnel hebben gedaan.
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
In dat geval wordt het eens tijd voor een nieuwe buis/koker.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 3773
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
En een groter probleem: er ligt een kruising pal tegen de tunnel aan, kan je niet zomaar verdiepen.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Het tunneltje is al eens verdiept en zoals gezegd: er liggen kruisingen aan weerszijden vlak naast.
Nog verder verdiepen lijkt me geen succes, er staat nu al een bord dat je niet moet doorrijden indien de tunnel vol water staat want dan wordt het echt een diep zwembad.
Nog verder verdiepen lijkt me geen succes, er staat nu al een bord dat je niet moet doorrijden indien de tunnel vol water staat want dan wordt het echt een diep zwembad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik ben benieuwd wat het gaat worden, want zo ver ik weet ligt De Klomp ook net buiten Utrecht. Dus samenwerking tussen twee provincies is ook nodig denk ik.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 8477
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
De Klomp is gemeente Ede, prov. Gelderland.
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ze hebben nu best wel grote parkeerplaatsen aan beide kanten van het station. Ze kunnen best wel wat ruimte maken aan de zuidzijde voor een bushalte, waardoor het probleem gewoon weg is. De parkeerplaats aan de noordzijde staat 9 van de 10 keer toch niet helemaal vol. Gewoon terug naar de situatie voordat de N-weg er was zoals het voorbeeld hierboven.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 3773
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Lijkt me geen ideale plaats. Dan heb je een lift nodig en moet je je als rolstoeler tussen de fietsers manoeuvreren als je bij de bus wilt komen.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten