Concessie Zuidoost-Brabant (2017-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Heel_Holland_Spot schreef: zo 04 aug 2024, 16:03 Eerder stond op dit forum iets over een verwachting:

Lijnen 2 en 4 die nu door bussen van de 400-lijnen worden gereden, omdat er meer bussen nodig gingen zijn voor de Bravodirect lijnen.

Dit dacht ik ergens te hebben gelezen.
Maar lijn 2 en 4 hebben niet zoveel wagens nodig. In de coronatijd reden 3, 5, 7 en 17 ook met geleed. Dat was dan wel om een andere reden maar zie in 5 en 7 ook wel kanshebbers
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Maar de MAN's zijn één op één vervangen met de Citea's, dus dan zouden ze toch een citea overschot krijgen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Maar het aantal afgevoerde amba's is groter dan het aantal Iveco's. Er zal in september wel weer opgeschaald worden. Plus dat de korte ritten van 319 en 321 nu met geleed gereden wordt.

En Hermes heeft volgens mij de verplichting om emissie-vrij te rijden
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13642
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hainje »

ZO6176 schreef: zo 04 aug 2024, 16:30 Maar lijn 2 en 4 hebben niet zoveel wagens nodig. In de coronatijd reden 3, 5, 7 en 17 ook met geleed.
Lijn 5 met geleed???! :shock: Intens.

(Vooral Pres. Steijnstraat/Cronjéstraat)
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Dat schijnt gemakkelijker te gaan dan met een 13-meter Citea
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6306
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

ZO6176 schreef: zo 04 aug 2024, 16:35 Maar het aantal afgevoerde amba's is groter dan het aantal Iveco's. Er zal in september wel weer opgeschaald worden. Plus dat de korte ritten van 319 en 321 nu met geleed gereden wordt.

En Hermes heeft volgens mij de verplichting om emissie-vrij te rijden
321 heeft toch geen korte ritten meer? Alles toch door Oost? De oude rittem maar het Pastoor Poellplein zijn nu toch 323? Gaat die dan geleed? Kan een gelede wel goed keren op Pelgrimsrust?
"Een touringcar is geen bus"
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Kan dat niet op de rotonde?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6306
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door fogeltje »

Verhip, je hebt daar natuurlijk meteen die rotonde, daar heb je gelijk in...maar dan zou hij wel aan de straat moeten halteren en niet op het "busstationneke". Wordt die halte aan de weg eigenlijk wel gebruikt? Ik vermoed dat de 25-light (655) daar stopt.
"Een touringcar is geen bus"
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

ZO6176 schreef: zo 04 aug 2024, 16:35 Maar het aantal afgevoerde amba's is groter dan het aantal Iveco's. Er zal in september wel weer opgeschaald worden. Plus dat de korte ritten van 319 en 321 nu met geleed gereden wordt.

En Hermes heeft volgens mij de verplichting om emissie-vrij te rijden
De gelede wagens hebben op lijn 321 gereden in de periode van ergens rond de aanvang van het afgelopen schooljaar tot aan de opschaling/ verplaatsing van ritten na de herfstvakantie. Het betrof eigenlijk niet korte ritten maar gewoon normale ritten, aangezien het eindpunt door de werkzaamheden in Gemert bij west-om/heuvel lag. De gelede wagens reden hier dan ook naar toe, al waren het geloof ik maar 4 retourritten per dag, met de best vreemde constructie dat deze wagens overdag op 404 reden maar dan in de spits daarvan af werden gehaald, waardoor er in de spits geen 404 reed. Na de herfstvakantie was 321 dan weer ieder kwartier in de spits en in het dal iedere 30 min met de streek 12,9 meters tot dat in december de 323 kwam en ze beiden ieder halfuur gingen rijden.

Tevens verwacht ik persoonlijk niet dat de wagens uit Oslo op de streeklijnen te zien zullen gaan zijn, maar eerder op lijnen als 2/4 in de stad om de direct geleden vrij te spelen voor ritten naar ASML en wellicht een eventuele opschaling. Ook dacht ik ergens iets te hebben gehoord over een toekomstige 419 naar de ASML? Wellicht is dat in de beslissing van de aanschaf van de 18 bussen mee genomen. Ben benieuwd wanneer ze op de dienst te zien zullen zijn.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

Maar worden de Noorse geledes geen direct wagens? Met andere woorden: zit er een flut Interieur in?

404 is echt voor de scholen aan de sterrenlaan. In het spitsuur zijn deze scholen al klaar. Dus is het wel te snappen dat dan geen 404 rijdt
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Over geleed op lijn 5, daar heb ik in het verleden voor de 1e concessie in december 2008 in ging geregeld gereden met gelede bussen. Die hadden we toen ruim voldoende itt 12-meter wagens af en toe. Toen reden we met geleed op zowel lijn 2, 3, 5 en 19 (huidige lijn 16).
Geleed heeft een kortere wielbasis, waardoor het inderdaad makkelijker kan zijn dan met een 13 meter.

De wagens uit Oslo gaan pas een rol spelen bij de eerst volgende opschaling en die is NIET in september. Aan de wagens moeten nog een aantal aanpassingen gedaan worden / zaken uitgezocht worden, viribus, Chico's en info-schermen ingebouwd worden en er moet nog Bravo bestickiering op komen.

Over het moment van opschaling en inzet van de diverse voertuigen ga / kan ik nu nog niets zeggen. Het is eerst zaak dat de plannen definitief zijn en de werkvloer er ook wat meer weet van heeft.
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

ZO6176 schreef: zo 04 aug 2024, 21:54 Maar worden de Noorse geledes geen direct wagens? Met andere woorden: zit er een flut Interieur in?

404 is echt voor de scholen aan de sterrenlaan. In het spitsuur zijn deze scholen al klaar. Dus is het wel te snappen dat dan geen 404 rijdt
Nu rijdt ie wel gewoon tijdens de spitsuren, tot ca half 6. Maar ook in de ochtendspits werden de bussen in die omstandigheden begin herfst vorig jaar van 404, wanneer er toch wel veel scholieren zijn:)

En over de Noorse wagens, op busposities zijn foto’s te vinden van het interieur van deze wagens, en daar zijn kiel hoge rugleuning stoelen te zien. Voor standaard stad lijnen maar ook voor de direct stadslijnen is dit een meer dan prima interieur, daar heeft de keuze voor normale of direct uitvoering lijkt me niet zoveel mee van doen.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Meltrain »

maurits-07 schreef: ma 05 aug 2024, 12:39 En over de Noorse wagens, op busposities zijn foto’s te vinden van het interieur van deze wagens, en daar zijn kiel hoge rugleuning stoelen te zien.
Waar dan? Bij geen enkele bus in dit overzicht staan foto's.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door omaylie »

Misschien moet je ook kijken bij UniBuss, de voorganger.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Of nog specifieker hier.
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Selivio »

Weet iemand ook wat de reden is dat de Noren deze relatief jonge bussen alweer van de hand doen? Voldoen ze daarr niet aan de verwachtingen, of heeft het een andere reden?
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Ik dacht dat het iets van een aflopende concessieperiode was.
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Lijn 45 schreef: ma 05 aug 2024, 13:40 Of nog specifieker hier.
Exact daar *bus*
De reden dat de Noren deze bussen van de hand wilden doen is vermoedelijk einde concessie, aangezien er op dit forum eerder werd bericht dat ook elektrische Solarissen en Mercedessen uit het zelfde bouwjaar (2019) te koop werden aangeboden, die reden voor dezelfde vervoerder in Oslo.
Dus het lijkt niet een op een ontevreden gebruiker o.i.d.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Wat hierboven vermeldt staat is inderdaad de reden. De concessie waarop deze bussen reden is afgelopen en gewonnen door een ander. Bussen zijn ingeruild / terug verkocht aan VDL.
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Ontevreden VDL gebruikers, dat kan niet...
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Selivio »

Grapjas :mrgreen: Maar dank jullie. Wel grappig dat ze het daar blijkbaar anders doen dan hier. Hier waren die bussen gegarandeerd meegegaan naar de nieuwe concessie (ook een beetje de reden dat ik die reden zelf eigenlijk afgeschreven had). Weer wat geleerd :pos:
Grt. Stefan
WALUIGI96
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door WALUIGI96 »

Hier gaan bussen niet altijd mee naar een nieuwe concessie als een andere vervoerder een concessie wint, meestal worden de bussen dan ook verkocht of verdeeld over andere concessies van de vervoerder om daar oude bussen te vervangen.
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Ik kan me niet herinneren dat er bij de aanbesteding van een nieuwe concessie niet in de eisen stond dat bussen van een vergelijkbare leeftijd als in Oslo (als dat ergens bij een concessiewissel in Nederland is voorgekomen) verplicht moesten worden meegenomen?

Oudere bussen gaan niet altijd mee nee en worden helemaal bij Arriva en Qbuzz vaak verdeeld over andere concessies zoals je zegt, maar bij zo’n jonge leeftijd?
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door The Greyhound »

Arriva Waterland liep van 2005 tot 2011 en geen van de bussen ging over naar EBS (wat naar later bleek door foute aannames te laag had ingeschreven en in financiële problemen kwam)
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door The Greyhound »

Selivio schreef: di 06 aug 2024, 09:54 Grapjas :mrgreen: Maar dank jullie. Wel grappig dat ze het daar blijkbaar anders doen dan hier. Hier waren die bussen gegarandeerd meegegaan naar de nieuwe concessie (ook een beetje de reden dat ik die reden zelf eigenlijk afgeschreven had). Weer wat geleerd :pos:
Eigenlijk vreemd dat je de bussen moet overnemen. Zo blijf je als nieuw bedrijf altijd zitten met de materieel keuzes van je voorganger. Het resultaat daarvan zien we op de Veluwe met de BYD bussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten