Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Julius

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

De beenruimte is inderdaad wel te doen, beter dan vliegtuigen :mrgreen:

Maar weet iemand wat de eerste mogelijkheid is om te keren vanaf Schiedam Centrum richting Oost voor de metro? Als een ongebruikte stukje spoor niet wordt gebruikt kan dat ook. Zoals Marconiplein spoor 3.

Of heeft iemand de spoorkaart van Rotterdam metro?
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Spoorkaart van de Rotterdamse metro staat gewoon op sporenplan.nl ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Gleisplanweb.eu heeft mijn voorkeur :)
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

Meltrain schreef: di 06 aug 2024, 07:03
hauptbahnhof schreef: ma 05 aug 2024, 23:06 Tenzij ik echt ver moet met de metro, blijf ik vaak liever staan. Wat een krappe oncomfortabele stoelen zijn het in de metro zeg.
Dat ben ik niet met je eens. In tegenstelling tot de Amsterdamse metro's hebben ze een zachte zitting en zeker in vergelijking met de S1/S2 (na verbouwing) of M4 hebben de stoelen geen rare bobbel in de rugleuning en is de beenruimte ook best prima.
Ik vind de stoelen van de Rotterdamse metro ook veel beter zitten dan de Amsterdamse metro.
Julius

Bericht door Julius »

Daniel schreef: di 06 aug 2024, 09:25 Spoorkaart van de Rotterdamse metro staat gewoon op sporenplan.nl ;)
Bedankt :)
HSG3 5722

Bericht door HSG3 5722 »

Julius schreef: di 06 aug 2024, 07:05 De beenruimte is inderdaad wel te doen, beter dan vliegtuigen :mrgreen:

Maar weet iemand wat de eerste mogelijkheid is om te keren vanaf Schiedam Centrum richting Oost voor de metro? Als een ongebruikte stukje spoor niet wordt gebruikt kan dat ook. Zoals Marconiplein spoor 3.

Of heeft iemand de spoorkaart van Rotterdam metro?
Achter de wissels Schiedam Centrum 1. In principe kan er achter ieder wc gekeerd worden.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: di 06 aug 2024, 07:03
hauptbahnhof schreef: ma 05 aug 2024, 23:06 Tenzij ik echt ver moet met de metro, blijf ik vaak liever staan. Wat een krappe oncomfortabele stoelen zijn het in de metro zeg.
Dat ben ik niet met je eens. In tegenstelling tot de Amsterdamse metro's hebben ze een zachte zitting en zeker in vergelijking met de S1/S2 (na verbouwing) of M4 hebben de stoelen geen rare bobbel in de rugleuning en is de beenruimte ook best prima.
Zo zacht zijn ze niet (i.t.t. die in de trams). Want dan kun je ook zeggen: de stoelen in een SNG zitten ook beter dan andere stoelen want het zijn zachte stoelen. :X

Maar mijn punt is:
Ze zijn smal. Dus iemand naast je hebben zetten betekent dat je aan het gangpad met een halve kont uitsteekt, of tegen het raam gedrukt wordt. Er was ook een filmpje van de RET op facebook. Dit illustreert heel erg hoe krap die stoelen zijn. Buiten dat zijn die rugleuningen behoorlijk recht. Helemaal de stoelen in de coachopstelling voelen dan nog beroerder vanwege de ruimte.

De stoelen in de S1/S2 waren idd behoorlijk kut. Dat klopt idd. Maar M4 M5 en M7, buiten dat het plastic stoelen zijn, zitten prima. Genoeg beenruimte, geen kaarsrechte rugleuningen en niet al te smal. Ik heb wat vet en zitvlees dus die plastic stoelen kan ik wel hebben voor dat kwartiertje max dat ik in de metro zit.
Julius

Bericht door Julius »

Wat is een S1/S2 en M4 eigenlijk? :s
ITF

Bericht door ITF »

Dat zijn de benamingen voor de Amsterdamse metrostellen: Wikipedia.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined

Bericht door Bemined »

De Tour de France Femmes zal maandag de spoorwegovergang bij Maassluis passeren. Hierdoor zal het metroverkeer op lijn B zo'n 20 minuten stilgelegd worden. Hierdoor zullen er twee metro's gaan keren op respectievelijk Maassluis Centrum en Vlaardingen West.
Julius

Bericht door Julius »

Tja, maar de strandreizigers dan? Zijn ze allemaal thuis de wedstrijd aan het kijken?
MarkNL

Bericht door MarkNL »

hauptbahnhof schreef: di 06 aug 2024, 15:15Maar mijn punt is:
Ze zijn smal. Dus iemand naast je hebben zetten betekent dat je aan het gangpad met een halve kont uitsteekt, of tegen het raam gedrukt wordt.
De plastic stoeltjes in de 5200/5300/5400 metrostellen waren wat dat betreft beter gepositioneerd. Er zat daar net wat meer ruimte tussen de stoeltjes waardoor je minder dicht op elkaar zat.
Julius

Bericht door Julius »

Nog meer RET-logica: op lijn 38 wordt er op zaterdag 2x/uur tussen Schiedam en Rotterdam gereden en op zondag 4x/uur :s of is dit een foutje van de wiki?

Inderdaad, foutje
Laatst gewijzigd door Julius op wo 07 aug 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

Lijn 32 naar Schiedam? Volgens mij bedoel je lijn 38 ;)
jesse-cruzu

Bericht door jesse-cruzu »

Lijn 32 naar Schiedam of een doorgetrokken lijn 35 door Zestienhoven, Overschie zo naar Schiedam zou voor veel mensen een uitkomst zijn. Blijf het een missing link vinden.
Julius

Bericht door Julius »

32 naar Schiedam is zeker een goed idee, want ik neem aan dat er wat reizigers zijn die van Centrum/Overschie naar Schiedam/Spaanse Polder moet. ‘s Avonds en ‘s weekends (vooral ‘s ochtends) vind ik wel dat de helft van de ritten wel in Overschie mogen keren. Lijn 35 naar 16Hoven kan ook, maar ik vind een buurtbuslijntje wel beter.
Bemined

Bericht door Bemined »

Zojuist op lijn 30 een Citea Electric en op lijn 31 een Citaro, beide i.p.v. de gebruikelijke diesel Citea's.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Julius schreef: wo 07 aug 2024, 16:23 Lijn 35 naar 16Hoven kan ook, maar ik vind een buurtbuslijntje wel beter.
Buslijn 34 reed tussen half 2020 en eind 2022 op dat traject, maar die is inmiddels alweer opgeheven.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

Bemined schreef: wo 07 aug 2024, 16:35 Zojuist op lijn 30 een Citea Electric en op lijn 31 een Citaro, beide i.p.v. de gebruikelijke diesel Citea's.
Die elektrische citea (1448) reed daar, omdat een diesel citea (1114) een tak door de zijruit heeft gekregen. Op de lijnen van garage Krimpen rijden de laatste tijd ook chauffeurs van andere stallingen, omdat er een chauffeurstekort is. Deze chauffeurs nemen vanuit hun dichtstbijzijnde stalling als ze dat willen van daar een bus mee op een dienst van de stalling Krimpen. Alleen camerabus 1535 staat wel op Krimpen, want ze hebben ook een tekort aan bussen op die stalling.
Chollo

Bericht door Chollo »

Julius schreef: wo 07 aug 2024, 16:23 32 naar Schiedam is zeker een goed idee, want ik neem aan dat er wat reizigers zijn die van Centrum/Overschie naar Schiedam/Spaanse Polder moet. ‘s Avonds en ‘s weekends (vooral ‘s ochtends) vind ik wel dat de helft van de ritten wel in Overschie mogen keren. Lijn 35 naar 16Hoven kan ook, maar ik vind een buurtbuslijntje wel beter.
Vanuit het centrum kan je al via Marconiplein met lijn 42 naar Spaanse Polder. Voor de doorgaande reiziger lijkt het mij het meest aantrekkelijk om lijn 35 door te trekken over de v.d. Duijn v. Maasdamweg, Zuiderlaan, vervolgens via de route van lijn 33 tot halte van der Sasstraat, Giessenweg, Industrieweg en dan over de Horvathweg of Franselaan richting station Schiedam Centrum. Dan bedien je 16hoven, waar momenteel nog flink bijgebouwd wordt, ook gelijk en heb je in mijn optiek een hele mooie oost-west verbinding aan de noordrand van Rotterdam die veel wijken direct met elkaar verbindt.
Let op: links uitstappen!
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Zou zeker een mooie verbinding zijn lijn 35 van Schiedam naar Alexander. ik zie het liefst meer verbindingen tussen buitenwijken onderling. Ook bijvoorbeeld tussen Ridderkerk, Barendrecht en Rhoon. Deels rijdt daar lijn 65. Maar met een onaantrekkelijke frequentie. Helaas in deze tijden niet mogelijk.

Ik zag gister bij halte tiendplein van lijn 44 een abri met daarin reisinformatie van het gebied van rondom Alexander. Ik vraag mij echt af welke lummel dat project bedacht heeft. Er zijn nog steeds haltes langs de route zonder abri. Zo ook bij Dijkzigt voor lijn 32. We wonen in Nederland… sta je daar in een flinke bui zonder bushokje op een hov lijn te wachten. Niet goed over nagedacht.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Op de bouwhekken bij Schiedam Centrum is een tramlijn naar Zestienhoven ingetekend. Ergens heb ik het vermoeden dat die er niet gaat komen…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chollo

Bericht door Chollo »

010rdamm schreef: do 08 aug 2024, 21:09 Er zijn nog steeds haltes langs de route zonder abri. Zo ook bij Dijkzigt voor lijn 32.
Mag ik hieruit opmaken dat ze voor de haltes van lijn 44 onderhand wel geplaatst zijn?
Let op: links uitstappen!
jesse-cruzu

Bericht door jesse-cruzu »

Vandaag toevallig zag ik bij de volgende nieuwe haltes een abri staan:
Lijn 32: Breitnerstraat alleen richting Overschie
Lijn 44: Tiendplein en Dijkzigt. Beide alleen richting Zuidplein.
Bij geen van allen een DRIS... -0-
Julius

Bericht door Julius »

^^^^^^^^
Dus als je in de verkeerde richting in de ochtendspits moet heb je grote pech?
Chollo schreef: do 08 aug 2024, 18:40
Julius schreef: wo 07 aug 2024, 16:23 32 naar Schiedam is zeker een goed idee, want ik neem aan dat er wat reizigers zijn die van Centrum/Overschie naar Schiedam/Spaanse Polder moet. ‘s Avonds en ‘s weekends (vooral ‘s ochtends) vind ik wel dat de helft van de ritten wel in Overschie mogen keren. Lijn 35 naar 16Hoven kan ook, maar ik vind een buurtbuslijntje wel beter.
Vanuit het centrum kan je al via Marconiplein met lijn 42 naar Spaanse Polder. Voor de doorgaande reiziger lijkt het mij het meest aantrekkelijk om lijn 35 door te trekken over de v.d. Duijn v. Maasdamweg, Zuiderlaan, vervolgens via de route van lijn 33 tot halte van der Sasstraat, Giessenweg, Industrieweg en dan over de Horvathweg of Franselaan richting station Schiedam Centrum. Dan bedien je 16hoven, waar momenteel nog flink bijgebouwd wordt, ook gelijk en heb je in mijn optiek een hele mooie oost-west verbinding aan de noordrand van Rotterdam die veel wijken direct met elkaar verbindt.
Kan je gelijk ook de vliegveld bedienen :), maar dan alleen op beperkte tijdstippen. Verder met lijn 33 naar De Lugt en dan vervolgens over de Overschieseweg, Strickledeweg en Kommiezen laan naar de Matelingeweg wat de Tjaklaan wordt. Bij de kruising met de Franselaan wordt het een beetje moeilijk. Richting Marconiplein heb je overstap op de tramlijnen en de Calandlijn en bij Schiedam Centrum heb je overstap op de trein, Calandlijn, minder tramlijnen, de stadsnet van Schiedam en twee streeklijnen. (Als ik het zo formulier lijkt Schiedam Centrum de duidelijke keuze, maar er zijn hoogstwaarschijnlijk reizigers die met lijn 8 moeten). Ik kies uiteindelijk wel voor Schiedam, lijn 8 kan je toch verlengen naar Station Centrum :mrgreen:
010rdamm schreef: do 08 aug 2024, 21:09 Zou zeker een mooie verbinding zijn lijn 35 van Schiedam naar Alexander. ik zie het liefst meer verbindingen tussen buitenwijken onderling. Ook bijvoorbeeld tussen Ridderkerk, Barendrecht en Rhoon. Deels rijdt daar lijn 65. Maar met een onaantrekkelijke frequentie. Helaas in deze tijden niet mogelijk.
Misschien kan je lijn 603 verlengen naar Rhoon (of eventueel Poortugaal) en naar Ridderkerk Sporthal Drievliet (Ik zeg zomaar een eindpunt).
Ik zag gister bij halte tiendplein van lijn 44 een abri met daarin reisinformatie van het gebied van rondom Alexander. Ik vraag mij echt af welke lummel dat project bedacht heeft. Er zijn nog steeds haltes langs de route zonder abri. Zo ook bij Dijkzigt voor lijn 32. We wonen in Nederland… sta je daar in een flinke bui zonder bushokje op een hov lijn te wachten. Niet goed over nagedacht.
Fotootje? En die bus is zeker geen R-net, die krijgt niet eens de branding. Doe het maar lekker weer via Carnisse en houd het 6-4-2
Suus schreef: do 08 aug 2024, 21:13 Op de bouwhekken bij Schiedam Centrum is een tramlijn naar Zestienhoven ingetekend. Ergens heb ik het vermoeden dat die er niet gaat komen…
Nee! Dus daar gaat al de derde stadsbrug geld naar! :shock: :mrgreen:
Plaats reactie