Ontwikkelingen reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Suus »

Vanochtend zag ik op Rotterdam Centraal dat de Eurostar naar Parijs van vlak voor 7 uur met twee stellen zou rijden. Echter, in plaats van de 16 rijtuigen en 4 motorwagens allemaal op het scherm te frotten, toonde de twee schermen slechts 2/3e van de trein, met het scherm aan de kant van de Willemsspoortunnel waar de achterkant ontbrak en de scherm aan de kant van Schiedam waar de voorkant ontbrak.

Helaas had ik niet de mogelijkheid foto’s te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gpvos »

Daar is best aardig over nagedacht.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

Is de trein niet 'gewoon' gecentreerd en beide uiteinden dan net buiten beeld gevallen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Daniel »

Of gewoon te groot afgebeeld? Vorig jaar pasten 16 bakken namelijk nog op de borden (en werden de motorwagens simpelweg weggelaten):
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Suus »

Vorig jaar was het nog zonder aanduiding van je locatie ten opzichte van de trein.
tjoektjoek schreef: ma 05 aug 2024, 22:24 Is de trein niet 'gewoon' gecentreerd en beide uiteinden dan net buiten beeld gevallen?
Nee, het was heel duidelijk dat een half treinstel uit beeld was, en door de verkleuring van de eerste klas was het ook duidelijk dat het op beide schermen een ander deel was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
John Hill
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door John Hill »

Ik zag gisteravond op Arnhem Centraal in plaats van een locatieaanduiding een lopend poppetje met een pijltje. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien.
(De locaties van de letterborden en de geschatte vertraging klopten trouwens voor geen meter).

Afbeelding
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

"Rear trainset" klopt ook niet, het zijn namelijk geen treinstellen...
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Bemined »

Trainset is dan ook niet de vertaling van treinstel.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door henrivanderweijden »

Sinds wanneer heeft de 403/402 5 Slaaprijtuigen?
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door en-es »

Sinds men ligrijtuigen als slaaprijtuigen beschouwt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: di 06 aug 2024, 13:53 Trainset is dan ook niet de vertaling van treinstel.
Waarvan dan wel? Volgens mij is het wel degelijk een vertaling van treinstel.

De slaap-/ligrijtuigen van de 403 gaan trouwens toch niet allemaal maar tot Basel? Dacht dat een deel naar Zürich door gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

Misschien dat het een steenkolenvertaling van treinstel is, maar trainset zou ik terug vertalen naar treinstam.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op di 06 aug 2024, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stadsbus
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Stadsbus »

Afgelopen vrijdag 2 aug mee geweest met de (60)403.
Alles gaat mee naar Zürich, ze willen de slaap/ligwagens enkel leeg hebben zodat ze alvast kunnen beginnen met schoonmaken + afhalen van de bedden.
Er miste nog een slaap/ligwagen. Daarvoor reed er in de plaats een SBB 1e klas wagen. Volgens personeel was dat al 5 weken zo met deze omloop/set wagens.
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Ik ben nu te Hvs, Op spoor 5/4 staan de 2 treinseries naar Hfd (Via Diemen Centraal en Diemen Zuid) aangekondigd. Bij de 5800 op spoor 5 worden op de TBP maar 2 regels met via-stations, de 5700 3 regels, terwijl bij beide series het om 4 regels gaat en ze dus scrollen. Het enige verschil dat ik zie is dat de 5800 de via Amsterdam Centraal heeft, maar dat zou in hoogte niets uit moeten maken...
waldo79
Berichten: 8477
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Wat is er met de opmaak van je bericht gebeurd? Ik begrijp er weinig van.
Hensepens
Berichten: 132
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Hensepens »

Wellicht al gemeld, maar voor mij even niet zo te vinden.

De led balken op Schiphol boven spoor 1 en 2 hebben een nieuw leven. Geven niet meer de positie aan waar de trein halteert en de deurenzijn, maar gewoon de bestemming van de trein. Dus balk is nu overwegend blauw gekleurd met om de zoveel meter blauwe tekst in een wit kader met de bestemming.

Aan het uiteinde ook lopende figuren met afsandsaanduiding om.aan te geven waar de uitgang is

Ziet er wel goed uit. Blij dat er toch nog iets is gevonden om die investering van jaren terug niet voor niks te laten zijn geweest.
Hensepens
Berichten: 132
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Hensepens »

John Hill schreef: di 06 aug 2024, 11:39 Ik zag gisteravond op Arnhem Centraal in plaats van een locatieaanduiding een lopend poppetje met een pijltje. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien.
(De locaties van de letterborden en de geschatte vertraging klopten trouwens voor geen meter).

Afbeelding
In regio Amsterdam hadden we ook een tijdje de letterborden als locatiebepaling waar de trein halteerde.

Dat is nu vervangen door een "u bent hier" pijltje. Was even wennen, maar ik moet zeggen .. het werkt boven verwachting goed en is toepasbaar op alle perrons aangezien de letterborden niet overal aanwezig zijn.
gkw1969
Berichten: 2353
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gkw1969 »

Dionysusnu schreef: di 06 aug 2024, 17:30 Misschien dat het een steenkolenvertaling van treinstel is, maar trainset zou ik terug vertalen naar treinstam.
trainset is wel degelijk het engelse woord voor treinstel. In het Engels bestaat er namelijk geen woord voor treinstam.
Voorzover mij bekend zijn wij het enige land ter wereld wat een eigen benaming heeft voor het fenomeen dat treinstellen in lengte aangepast kunnen worden.

Dus trainset is dus de juiste benaming voor een treinstel
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door umbusko »

Maar het gaat hier helemaal niet om een treinstel of treinstam, maar om de achterste rijtuigen. Ik zou ervan maken: "rear carriages till Basel SBB". (Of nog beter: je kunt de rijtuignummers gebruiken.) Sowieso vraag ik me af of die weergave wel helemaal klopt, maar dat terzijde.
gkw1969
Berichten: 2353
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gkw1969 »

Rijst bij mij de vraag hoe ze dat fysiek willen gaan doen (afgezien van wat er eerder in het forum is gezegd over afsluiten van de wagons). Zoals het hier nu staat lijkt het erop dat de slaaprijtuigen uit het treinstel gehaald worden.

De beste manier om te communiceren is: rear carriage closed from Basel SBB.
Ik zou, in mijn volledige onschuld en enkel ervaringen in de 1600/1700, denken dat het achterste deel afgetrapt wordt zoals dat geregeld gebeurt in Deventer.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Daniel »

Achterste deel eraf in Basel SBB werkt niet zo handig, want vanuit Duitsland naar Zürich moet je kopmaken. ( Als je doorrijdt komt je in Straatsburg uit :p )
Voorheen ging daar de Duitse loc met de voorste rijtuigen eraf meen ik en kwam er een Zwitserse loc aan de andere kant voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Suus »

De NightJet naar Zwitserland maakt echter ook kop op Frankfurt Hbf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 6005
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door umbusko »

gkw1969 schreef: wo 11 sep 2024, 13:04 De beste manier om te communiceren is: rear carriage closed from Basel SBB.
Nou ja, “till” zegt niet per se dat ze eraf gaan. Alleen dat ze vanaf daar niet meer in dienst zijn voor passagiers, dus leeg meerijden valt daar ook nog onder. Maar dat maakt voor de reiziger in de praktijk niet uit.
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

gkw1969 schreef: wo 11 sep 2024, 10:42
Dionysusnu schreef: di 06 aug 2024, 17:30 Misschien dat het een steenkolenvertaling van treinstel is, maar trainset zou ik terug vertalen naar treinstam.
trainset is wel degelijk het engelse woord voor treinstel. In het Engels bestaat er namelijk geen woord voor treinstam.
Voorzover mij bekend zijn wij het enige land ter wereld wat een eigen benaming heeft voor het fenomeen dat treinstellen in lengte aangepast kunnen worden.

Dus trainset is dus de juiste benaming voor een treinstel
Het gebruikelijke woord voor treinstel is unit. Set zou je daar niet zo snel voor gebruiken. Set is daarentegen wel degelijk standaard voor het aanduiden van een vaste stam, zo heb je bijvoorbeeld de "castle sets", 2 HST power cars met 4 wagons ertussen.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Jultar »

Bij al deze teksten is er rekening gehouden met het feit dat veel toeristen weinig tot vrijwel geen Engels spreken, dus er moeten woorden gebruikt worden die de meeste mensen op een of andere manier kunnen herkennen.
Inderdaad zijn er termen die wij gebruiken die niet overeenkomen met de termen die in Engeland gebruikelijk zijn, maar als ik het goed heb begrepen scoorden deze woorden beter in de herkenbaarheid en begrijpbaarheid, en daar gaat het uiteindelijk om.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten