Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Enhabo

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Enhabo »

Zelf ben ik wat minder enthousiast over de voorgestelde routewijziging van lijn 63 van Houtveldweg naar De Vlinder.
Het busstation is als overstappunt van dermate belang, dat daar alle bussen zouden moeten blijven stoppen. Anders komt er versnippering en is het voor mensen ingewikkelder en langer lopen bij een overstap. Bovendien denk ik dat er dan overcapaciteit is in Zuiderspoor/Hembrugterrein. Elke keer als ik daar nu kom met lijn 64 zijn er nauwelijks in- of uitstappers. Toegegeven: ik kom ik daar niet vaak en zeker niet in de spits, dus ik weet niet hoe het daar op drukke momenten is. Bovendien denk ik dat voor mensen uit Assendelft een (directe) verbinding met Zaandam Centrum en/of Zaans Medisch Centrum van groter belang is dan met De Vlinder. Een doorkoppeling van 63 en 69, zowel bij station Zaandam alsmede station Krommenie, ligt dan ook wellicht meer voor de hand.
Overigens ben ik wel voorstander van een directe verbinding tussen de Vlinder en Hembrugterrein. Mijn idee is dan om van lijn 65 een ringlijn te maken: binnen Zaandam de huidige route vanaf De Vlinder via De Weer, Vermiljoenweg, ZMC, Van Goghweg en naar het station, en vervolgens verder naar Ronde Tocht, Symon Spierweg, Hembrugterrein, Den Uylbrug, Uitvaartcentrum, De Vlinder. De andere richting op kan bijv. onder nr. 66. Bij Houthavenkade komt dan alleen de 456. Dan kan lijn 64 ook weer over de korte route vanuit Westerwatering naar station Zaandam, want als doorreizende / overstappende reiziger erger ik me elke keer aan die omweg via Hembrugterrein. Het stuk tussen station Zaandam en Beverwijk kan gekoppeld worden aan bijv. 394 of 111; dan krijgt Beverwijk hiermee gelijk een doorgaande route naar Amsterdam Noord.
Om het Uitvaartcentrum goed bereikbaar te houden vanuit diverse richtingen, zou wat mij betreft de 111 daar ook moeten blijven stoppen.
Laatst gewijzigd door Enhabo op vr 02 aug 2024, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Klopt het dat de 306 vanaf september 2024 vertrekt vanaf P+R N244? Er was toch geen capaciteit om een extra lijn daar te beginnen, omdat geen extra buffer plaats aanwezig is en er geen faciliteiten voor de buschauffeur? Of is dit probleem nu opgelost?
marcelloch

Bericht door marcelloch »

eerst maar afwachten tot de nieuwe dienstregeling live komt, voordat we allemaal gaan speculeren ovver hoe en wat ;)
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Gezien de situatie vandaag zou ik als EBS voorzichtig zijn met het opschalen van de dienstregeling. Op de lijnen 111, 391 en 394 vielen vandaaag regelmatig meerdere diensten na elkaar uit. Bij De Vlinder waren zelfs mensen die ten einde raad maar een taxi belde.
vissertw

Bericht door vissertw »

Dit kan zo toch niet doorgaan, gegeven het feit dat de hele privatisering goed zou zijn, op dit moment gezien, eind van de zondagmorgen, rijdt er meer niet dan wel, naar schatting zestig procent van de ritten geschrapt.
En nou niet zeuren mocht er morgen weer een artikel in de Orkaan staan.
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

Vanmorgen weer begonnen met opbouwen in Purmerend ,kreeg te horen dat er vannancht 40 chauffeurs zich ziek gemeld hebben ,ik dacht wtf , keek op de lijst en het is idd waar ,regelmatig dat er lijnen uitvallen de sfeer is grimmig op de stalling , hoe dan? waarom gaat er niet eens iemand van de leiding chauffeurs motiveren of iets , doe iets denk ik dan , dit is geen zinkend schip meer maar het ligt al op de bodem ,na de nieuwe consessie , zijn er chauffeurs aan de kant gezet door de leiding en moesten ze verplicht naar Zaandam ,hoe hou je in godsnaam de mensen blij , ik merkte dus ook tijdens de ritten vanmorgen dat de passagiers steeds onaardiger worden , ik snap dat als je tevergeefs op je bus naar je werk wacht , en dan is dit nog zomervakantie ook ,
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Als ik kijk bij de actuele vertrektijden bij halte Schouw, Splitsing dan zie ik echter voor de komende uren relatief weinig uitval. Meeste ritten/lijnen rijden gewoon, enige wat doorgestreept is zijn de lijnen naar Amsterdam Holendrecht, maar die rijden sowieso al niet...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Het kan ook dat het grootste deel van die zieken vanavond moet werken of morgen.

Voorts is deze regio een broeinest van te felle FNV-leden die al in de tijd van de NZH stookten en frequent het werk neerlegde. Zo’n sfeer kan lang blijven hangen en erger worden bij veranderingen zoals een nieuwe concessiehouder.
Gr BasG
VIRM

Bericht door VIRM »

Enhabo schreef: vr 02 aug 2024, 17:53 Zelf ben ik wat minder enthousiast over de voorgestelde routewijziging van lijn 63 van Houtveldweg naar De Vlinder.
Het busstation is als overstappunt van dermate belang, dat daar alle bussen zouden moeten blijven stoppen. Anders komt er versnippering en is het voor mensen ingewikkelder en langer lopen bij een overstap. Bovendien denk ik dat er dan overcapaciteit is in Zuiderspoor/Hembrugterrein. Elke keer als ik daar nu kom met lijn 64 zijn er nauwelijks in- of uitstappers. Toegegeven: ik kom ik daar niet vaak en zeker niet in de spits, dus ik weet niet hoe het daar op drukke momenten is. Bovendien denk ik dat voor mensen uit Assendelft een (directe) verbinding met Zaandam Centrum en/of Zaans Medisch Centrum van groter belang is dan met De Vlinder. Een doorkoppeling van 63 en 69, zowel bij station Zaandam alsmede station Krommenie, ligt dan ook wellicht meer voor de hand.
Overigens ben ik wel voorstander van een directe verbinding tussen de Vlinder en Hembrugterrein. Mijn idee is dan om van lijn 65 een ringlijn te maken: binnen Zaandam de huidige route vanaf De Vlinder via De Weer, Vermiljoenweg, ZMC, Van Goghweg en naar het station, en vervolgens verder naar Ronde Tocht, Symon Spierweg, Hembrugterrein, Den Uylbrug, Uitvaartcentrum, De Vlinder. De andere richting op kan bijv. onder nr. 66. Bij Houthavenkade komt dan alleen de 456. Dan kan lijn 64 ook weer over de korte route vanuit Westerwatering naar station Zaandam, want als doorreizende / overstappende reiziger erger ik me elke keer aan die omweg via Hembrugterrein. Het stuk tussen station Zaandam en Beverwijk kan gekoppeld worden aan bijv. 394 of 111; dan krijgt Beverwijk hiermee gelijk een doorgaande route naar Amsterdam Noord.
Om het Uitvaartcentrum goed bereikbaar te houden vanuit diverse richtingen, zou wat mij betreft de 111 daar ook moeten blijven stoppen.
Eens dat het verstandig blijft de 63 via het busstation te blijven sturen. En je ziet dat EBS op deze manier de werkwijze van Connexxion overneemt: om de zoveel tijd worden de doorkoppelingen over station Zaandam heen gewijzigd.

Maar de wijziging van de 63 hangt waarschijnlijk samen met de woningbouw op het Hemburgterrein. Geen idee in hoeverre die al is begonnen. Maar is een aparte lijn voor dat gebied niet wat handiger, in plaats van rommelen met de 63 en 64?
Beul van de blindegeleidelijn
david_meyer24
Contacteer:

Bericht door david_meyer24 »

er gaat een tijdelijke lijn rijden tussen Zaandam de vlinder en Amsterdam Centraal vanaf 2 September tot 18 oktober en dat is lijn 291

https://www.meerplus.nl/reizen/dienstr24sept
EWilsonAdam

Finley1965 schreef: ma 05 aug 2024, 08:27 Vanmorgen weer begonnen met opbouwen in Purmerend ,kreeg te horen dat er vannancht 40 chauffeurs zich ziek gemeld hebben ,ik dacht wtf , keek op de lijst en het is idd waar ,regelmatig dat er lijnen uitvallen de sfeer is grimmig op de stalling , hoe dan? waarom gaat er niet eens iemand van de leiding chauffeurs motiveren of iets , doe iets denk ik dan , dit is geen zinkend schip meer maar het ligt al op de bodem ,na de nieuwe consessie , zijn er chauffeurs aan de kant gezet door de leiding en moesten ze verplicht naar Zaandam ,hoe hou je in godsnaam de mensen blij , ik merkte dus ook tijdens de ritten vanmorgen dat de passagiers steeds onaardiger worden , ik snap dat als je tevergeefs op je bus naar je werk wacht , en dan is dit nog zomervakantie ook ,
Ik ben als passagier zeker niet blij als er bussen uitvallen, maar het heeft ook geen zin als ik boos wordt op een buschauffeur die niet zijn best doet. Ik kom niet eerder daardoor op mijn werk.

Op zich kan ik frustratie van een buschauffeur wel begrijpen als je met tegenzin wordt overgeplaatst naar Zaandam. Weet alleen niet of je goed aan doet om je dan ziek te melden. Los je niks mee op. Uiteraard weet ik als passagier niet alle feiten waarom een buschauffeur zich ziek meldt.

Vanochtend zei de buschauffeur doordat ik instapte dat ik in Spotlight stond door het felle licht. Zo een opmerking brengt een glimlach op mijn gezicht. Daarop heb ik de buschauffeur bedankt voor zijn inzet.
EWilsonAdam

david_meyer24 schreef: di 06 aug 2024, 07:44 er gaat een tijdelijke lijn rijden tussen Zaandam de vlinder en Amsterdam Centraal vanaf 2 September tot 18 oktober en dat is lijn 291

Wel apart dat alleen de 291 wordt genoemd aangezien meer wijzigt per 1 september 2024
david_meyer24
Contacteer:

Bericht door david_meyer24 »

EWilsonAdam schreef: di 06 aug 2024, 17:14
david_meyer24 schreef: di 06 aug 2024, 07:44 er gaat een tijdelijke lijn rijden tussen Zaandam de vlinder en Amsterdam Centraal vanaf 2 September tot 18 oktober en dat is lijn 291

Wel apart dat alleen de 291 wordt genoemd aangezien meer wijzigt per 1 september 2024
Blijkbaar veranderd er niks anders behalve die 291.
Finley1965

EWilsonAdam schreef: di 06 aug 2024, 15:43
Finley1965 schreef: ma 05 aug 2024, 08:27 Vanmorgen weer begonnen met opbouwen in Purmerend ,kreeg te horen dat er vannancht 40 chauffeurs zich ziek gemeld hebben ,ik dacht wtf , keek op de lijst en het is idd waar ,regelmatig dat er lijnen uitvallen de sfeer is grimmig op de stalling , hoe dan? waarom gaat er niet eens iemand van de leiding chauffeurs motiveren of iets , doe iets denk ik dan , dit is geen zinkend schip meer maar het ligt al op de bodem ,na de nieuwe consessie , zijn er chauffeurs aan de kant gezet door de leiding en moesten ze verplicht naar Zaandam ,hoe hou je in godsnaam de mensen blij , ik merkte dus ook tijdens de ritten vanmorgen dat de passagiers steeds onaardiger worden , ik snap dat als je tevergeefs op je bus naar je werk wacht , en dan is dit nog zomervakantie ook ,
Ik ben als passagier zeker niet blij als er bussen uitvallen, maar het heeft ook geen zin als ik boos wordt op een buschauffeur die niet zijn best doet. Ik kom niet eerder daardoor op mijn werk.

Op zich kan ik frustratie van een buschauffeur wel begrijpen als je met tegenzin wordt overgeplaatst naar Zaandam. Weet alleen niet of je goed aan doet om je dan ziek te melden. Los je niks mee op. Uiteraard weet ik als passagier niet alle feiten waarom een buschauffeur zich ziek meldt.

Vanochtend zei de buschauffeur doordat ik instapte dat ik in Spotlight stond door het felle licht. Zo een opmerking brengt een glimlach op mijn gezicht. Daarop heb ik de buschauffeur bedankt voor zijn inzet.
Ja prachtig , van zulke passagiers word ik blij ,we doen het uiteindelijk voor elkaar , dat de werkgever er een zootje van maakt is niet best , wij als chauffeur hebben een zeer byzonder beroep ,dat word er door uitvallende ritten niet beter op ,de baas weet ervan en ik heb het idee dat het ze geen reet kan schelen en aan het einde van de dag gaan die ook weer naar huis
EWilsonAdam

david_meyer24 schreef: di 06 aug 2024, 17:21
EWilsonAdam schreef: di 06 aug 2024, 17:14

Blijkbaar veranderd er niks anders behalve die 291.
In de vervoersplan 2025 wordt nimmer gerept over een lijn 291. Verder wordt met betrekking tot de werkzaamheden aan de viaduct van de A7 alleen gerept over rijtijden, maar niet dat bijvoorbeeld de 305, 314 en de 316 bij uitloop van de werkzaamheden tot half oktober tot Station Noord blijven rijden. Heb een email gestuurd naar de klantenservice van Meerplus/EBS
BusOV40

Bericht door BusOV40 »

Finley1965 schreef: di 06 aug 2024, 21:29
EWilsonAdam schreef: di 06 aug 2024, 15:43

Ja prachtig , van zulke passagiers word ik blij ,we doen het uiteindelijk voor elkaar , dat de werkgever er een zootje van maakt is niet best , wij als chauffeur hebben een zeer byzonder beroep ,dat word er door uitvallende ritten niet beter op ,de baas weet ervan en ik heb het idee dat het ze geen reet kan schelen en aan het einde van de dag gaan die ook weer naar huis
Ikzelf reis veel binnen Haarlem met de bus. De meeste reizigers zeggen de chauffeur gedag en bedanken hem/haar bij het uitstappen. Zo hoort het!
Finley1965

Haarlemmers( muggen) zijn net als Alkmaarders mooie mensen ,ervaar dat in haarlem ook ,aardige mensen ,verder Amsterdam in word dat al minder
VIRM

Bericht door VIRM »

VIRM schreef: ma 05 aug 2024, 13:49
Enhabo schreef: vr 02 aug 2024, 17:53 Zelf ben ik wat minder enthousiast over de voorgestelde routewijziging van lijn 63 van Houtveldweg naar De Vlinder.
Eens dat het verstandig blijft de 63 via het busstation te blijven sturen. En je ziet dat EBS op deze manier de werkwijze van Connexxion overneemt: om de zoveel tijd worden de doorkoppelingen over station Zaandam heen gewijzigd.

Maar de wijziging van de 63 hangt waarschijnlijk samen met de woningbouw op het Hemburgterrein. Geen idee in hoeverre die al is begonnen. Maar is een aparte lijn voor dat gebied niet wat handiger, in plaats van rommelen met de 63 en 64?
Overigens bedacht ik mij dat er de laatste jaren veel te doen is om de toegankelijkheid rondom het station door de vele defecte liften en roltrappen. Als de 63 niet doorrijdt naar het busstation, verwacht ik eigenlijk al vrij snel boze berichten over mensen met een beperking of die slecht ter been zijn en dan met moeite kunnen overstappen op een bus bij het busstation.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik snap dat dat een probleem is, maar dan zou EBS het probleem van ProRail moeten oplossen en dat lijkt mij omgekeerde wereld...

Updates:
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

VIRM schreef: vr 09 aug 2024, 10:35 Als de 63 niet doorrijdt naar het busstation, verwacht ik eigenlijk al vrij snel boze berichten over mensen met een beperking of die slecht ter been zijn en dan met moeite kunnen overstappen op een bus bij het busstation.
Milco schreef: vr 09 aug 2024, 10:41 Ik snap dat dat een probleem is, maar dan zou EBS het probleem van ProRail moeten oplossen en dat lijkt mij omgekeerde wereld...
Hoe is een overstap van bus op bus een probleem van ProRail?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Het repareren van liften en roltrappen is toch wel een taak voor ProRail?
VIRM schreef: vr 09 aug 2024, 10:35 Overigens bedacht ik mij dat er de laatste jaren veel te doen is om de toegankelijkheid rondom het station door de vele defecte liften en roltrappen. Als de 63 niet doorrijdt naar het busstation, verwacht ik eigenlijk al vrij snel boze berichten over mensen met een beperking of die slecht ter been zijn en dan met moeite kunnen overstappen op een bus bij het busstation.
In dat geval kunnen reizigers bij de Albert Heijnweg / Hoofdtocht nog overstappen op buslijn 64 of 65.

Maar wellicht is het interessant om eerst na te gaan hoeveel reizigers eigenlijk overstappen van buslijn 63 op een andere buslijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De roltrappen en liften in het centrum en het busstation van Zaandam zijn geen taak van ProRail maar van de wegbeheerder, waarschijnlijk de gemeente.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM

Bericht door VIRM »

Van wat ik heb begrepen is in ieder geval de roltrap vanaf uitgang Houtveldweg van ProRail; ik weet even niet van wie de lift is. Behalve de lift en roltrappen in het stationsgebouw zelf, is de rest van de gemeente. En daar gaat vaak wel eens wat mis door bijvoorbeeld vandalisme, of door open roltrappen naast een waterval te plaatsen.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Sorry, mijn fout. Ik had een andere stationsinrichting in mijn hoofd...

Maar was het niet logischer geweest om één van de volgende opties te kiezen:
  • lijn 65 in plaats van via Zaandam Station naar De Vlinder juist eerst naar De Vlinder sturen en Zaandam Station juist als eindpunt te nemen. Nadeel: "fors" langere reistijd naar Zaandam Station. Voordeel: "fors" kortere reistijd naar De Vlinder.
  • Lijn 111 omleggen via Hembrugterrein. Tussen De Vlinder en Zaandam Station rijdt die immers deels parallel aan lijn 391 en lijn 394. Het zou zelfs kunnen dat daardoor de rijtijd tussen De Vlinder en Zaandam Station voor lijn 111 afneemt.
  • Iets meer puzzelen, maar lijn 64 naar De Vlinder en dus niet meer tussen Hembrugterrein en Zaandam Station. Om de frequentie tussen Hembrugterrein en Zaandam Station gelijk te houden lijn 65 via Hembrugterrein naar Zaandam Station (die hoeft er minder ver voor om te rijden dan lijn 63). Lijn 63 zorgt juist voor de rechtstreekse verbinding tussen kern Assendelft en een station, terwijl reizigers van lijn 64 nog andere stations als alternatief hebben. Ik snap sowieso die veredelde stadsdienst op lijn 64 niet zo, maar blijkbaar kan dat uit.
Gezien de reizigersaantallen in het vervoersplan kon deze aanpassing aan lijn 63 (waarbij niet meer op het busstation gestopt wordt) wel eens de doodsteek van die lijn worden...
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Je kan altijd de plannen doorsturen naar EBS. Niet geschoten is altijd mis. Hoewel ik mij afvraag of de routewijziging wel minder reizigers zal opleveren; wellicht zijn er vanuit lijn 63 al weinig reizigers richting het centrum en het station blijft gewoon bediend. Reizigers die nu overstappen op de trein doen dat vanuit lijn 63 al op de Houtveldweg; dat scheelt een omweg en reiskosten. Overstappen op een andere bus gaat dan via lopen tussen de Houtveldweg en het busstation, maar zo heel ver is dat ook weer niet. Zolang de roltrappen en liften werken zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Updates:
Plaats reactie