Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

@albertjan96 ik heb de melding inmiddels m.b.t. die bus inmiddels gemaakt. Hopelijk wordt dit snel opgepakt en de bus uit voorzorg even uit de dienst gehaald want veiligheid is lijkt mij wel belangrijk voor zowel de passagier als chauffeur.
koekje

Bericht door koekje »

Je weet dat er ook personeel aan boord van de bus is waar je het aan kan melden? Die zit voorin, achter het stuur. Kun je het ook aan melden, gaat waarschijnlijk een stuk sneller dan via internet.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Of het sneller is waag ik te betwijfelen bij enkele collega's. Ik maak er altijd wel melding van als ik zelf iets hoor of als een passagier iets aangeeft.
Dit klinkt als een gevalletje aandrijfas of achteras. Ze komen er snel genoeg achter als iets niet goed is, want dan rijdt de bus niet meer. Voor de veiligheid van de passagier en chauffeur hoef je niet echt bang te zijn als de aandrijfas los raakt.
Ze beginnen dit allemaal zo langzamerhand te krijgen. Zodra de logistiek medewerker terug is van vakantie zal ik eens informeren.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
MichOV

Bericht door MichOV »

Thanks voor je reactie gkw1969 :pos:

Even een vraag aan iedereen hier m.b.t. de bussen van Breng in zijn geheel in Arnhem/Nijmegen.

Als die Man Lion City bussen uit dienst gaan wat zouden jullie dan als vervangend/nieuw materieel graag zien? Ik bedoel dan los van het trolleymaterieel die er is. Ben wel benieuwd.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Wat ik op zich altijd wel mooie bussen vind, zijn MAN Lion's City electric (ook omdat ze nog niet (veel) in Nederland rijden), VDL Citea-NG en Solarissen. Maar ik vind alles wel best zolang het rijdt en de trolley's blauw blijven, of comfortRRReis worden, omdat ik de comfortRRReis-kleuren mooier vind en hier nog wel een deel blauw in zit.

Maar misschien is fantaseren over mooie bussen voor de nieuwe concessie niet helemaal on-topic en meer iets voor op het ideeënforum. Op zich kan het hier wel bij:
viewtopic.php?f=57&t=17058
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
albertjan96

Bericht door albertjan96 »

Aankomende vrijdag de eerste wedstrijd van het seizoen voor Vitesse, en alhoewel er officieel nog geen pendelvervoer voor het seizoen is ingericht rijden er aankomende vrijdag wel pendelbussen tussen Arnhem CS en Gelredome; iemand die daar meer van weet?
Heel_Holland_Spot

Het contract tussen Vitesse/Gelredome en Breng is afgelopen en het is niet verlengd, de enige lijn die blijft rijden is lijn 607 tussen CS en Gelredome.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
albertjan96

Ja maar die lijn is toch juist waar dat contract om draait?
Heel_Holland_Spot

Maar wel waren veel meer lijnen, o.a. ook naar Rijkerswoerd, Velp en Duiven. Die zijn nu opgeheven.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

De lijnen 660, 662, 627 en 643 waren verleden jaar al opgeheven, die vielen onder het contract met Vitesse. 607 valt volgens mij onder een contract met Gelredome want die rijdt ook bij concerten etc. Voor vrijdag zie ik 1 Gelredome dienst staan, maar dat zegt niks aangezien ze die ook wel eens in zijn geheel uitbesteden aan Toonen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

MichOV schreef: wo 07 aug 2024, 17:11 Thanks voor je reactie gkw1969 :pos:

Even een vraag aan iedereen hier m.b.t. de bussen van Breng in zijn geheel in Arnhem/Nijmegen.

Als die Man Lion City bussen uit dienst gaan wat zouden jullie dan als vervangend/nieuw materieel graag zien? Ik bedoel dan los van het trolleymaterieel die er is. Ben wel benieuwd.
Je moet dan niet gaan kijken naar elektrisch maar naar CNG. Voor de nieuwe concessie wordt tot 2030 aanschaf nieuwe CNG toegestaan ivm de netcongestie van het stroom net.

Dan kom je op 4 grote merken:
Mercedes Citaro C2
MAN lions City G
Iveco Urbanway/Crossway
Solaris Urbino CNG.

Persoonlijk verwacht ik (en hoop ik) de MAN.
albertjan96

gkw1969 schreef: wo 07 aug 2024, 18:36 De lijnen 660, 662, 627 en 643 waren verleden jaar al opgeheven, die vielen onder het contract met Vitesse. 607 valt volgens mij onder een contract met Gelredome want die rijdt ook bij concerten etc. Voor vrijdag zie ik 1 Gelredome dienst staan, maar dat zegt niks aangezien ze die ook wel eens in zijn geheel uitbesteden aan Toonen.
Is het trouwens niet zo dat Breng een vervoerplicht heeft bij evenementen in het Gelredome?
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

gkw1969 schreef: wo 07 aug 2024, 18:40
Je moet dan niet gaan kijken naar elektrisch maar naar CNG. Voor de nieuwe concessie wordt tot 2030 aanschaf nieuwe CNG toegestaan ivm de netcongestie van het stroom net.

Mercedes Citaro C2
MAN lions City G
Iveco Urbanway/Crossway
Solaris Urbino CNG.

Dat het toegestaan is wil niet zeggen dat vervoerders het ook gaan aanbieden. Qua kosten in exploitatie zou elektrisch wel eens flink goedkoper kunnen zijn. Vervoerders hebben ook op andere plekken al inventieve oplossingen gevonden voor netcongestie
Heel_Holland_Spot

gkw1969 schreef: wo 07 aug 2024, 18:40

Mercedes Citaro C2
MAN lions City G
Iveco Urbanway/Crossway
Solaris Urbino CNG.

Om welke reden(en) verwacht/hoop jij MAN?

Persoonlijk (ik heb liever mooie bussen, aangezien ik geen buschauffeur ben, dus daar niet over kan spreken) vind ik de Citaro C2 en Urbino het mooiste.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Voor vrijdagavond zijn er bussen geregeld naar Vitesse maar nog geen afspraken voor het hele seizoen.
https://archive.is/24N4A
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

Ik hoop eigenlijk vooral op een uitbreiding van het Trolley 2.0 net in de nieuwe concessie. (Met een vervolglevering van bijvoorbeeld meer Trollino’s)
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 07 aug 2024, 19:22
Om welke reden(en) verwacht/hoop jij MAN?

Persoonlijk (ik heb liever mooie bussen, aangezien ik geen buschauffeur ben, dus daar niet over kan spreken) vind ik de Citaro C2 en Urbino het mooiste.
Ik heb met alle vier modellen gereden, waarbij de Citaro en MAN als CNG en de Urbino en Iveco als diesel.
Iveco valt, wat mij betreft, af omdat je dan beide modellen moet nemen vanwege de mix van stad- en streek. Dan zie ik het al weer gebeuren dan komt er een Crossway op de Nijmeegse lijn 6 en dat wil je niet. Neem je alleen Urbanways dan ga je met je zitplaatsen en comfort de mist in op de 302, 231.
Urbino heeft met het normale front als nadeel dat de voorruit te bol staat waardoor je de binnenverlichting achter de chauffeur rechts in de voorruit ziet
Citaro C2 vind ik zo'n 13 in een dozijn bus. Je moet Mercedes nemen omdat het Mercedes is. Maar qua rij-eigenschappen liggen de Crossway en Urbino beter op de weg. Ik zit niet ontspannen in een Mercedes, de C2 zit beter dan de C1 facelift, maar nog niet lekker genoeg.
MAN is gewoon een hele fijne bus om mee te rijden en de zitpositie is gewoon ontspannen en je rijdt er zo mee weg (net als bij VDL)
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Scania Citywide LE is ook met gasmotoren beschikbaar dus ook nog een optie. En Yutong heeft ze ook, dus dat kan nog alle kanten op...
Heel_Holland_Spot

En het kan ook alsnog elektrisch worden. Ik zou het eerlijk gezegd best wel zonde vinden om voor die 4 à 5 jaar nieuwe CNG-bussen aan te schaffen en ze daarna te vervangen door elektrische bussen. Zou er iets bestaan dat je (bijvoorbeeld bij Mercedes) CNG bussen besteld, om ze na 5 jaar in te ruilen voor elektrische exemplaren van hetzelfde type?

Zouden de buurtbussen al elektrisch worden? Of wordt daarmee gewacht tot 2030.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Elektrische buurtbussen zijn niet mogelijk zolang de wet/regelgeving niet word aangepast. Elektrische buurtbusjes zijn vanwege de accu's te zwaar om met een B rijbewijs bestuurd te mogen worden.
omaylie

Bericht door omaylie »

In Nederland rijden er volgens mij maar twee elektrische buurtbussen rond, namelijk op de Noord-Brabantse lijn 250 (station 's-Hertogenbosch - Bokhoven).
Laatst gewijzigd door omaylie op vr 09 aug 2024, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Dat is lijn 250. Volgens de RDW data zijn die Volkswagen e-crafters licht genoeg om met een B rijbewijs bestuurd te mogen worden. Maar ze hebben daar 2 busjes van aangeschaft omdat ze niet genoeg actieradius hebben om de hele dag te kunnen rijden. Er word dus gedurende de dag gewisseld van busje om alle ritten te kunnen rijden.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Bovendien zijn beide busjes niet voorzien van een lage vloer wat ivm de toegankelijkheid niet gewenst is. De combinatie accu en lage vloer zorgt voor een te hoog gewicht.
teun

Bericht door teun »

De vraag is natuurlijk hoe ver we nog van een bruikbaar ZE 8-persoons B-rijbewijs geschikt voertuig afstaan; het zou mij niet verbazen als de ontwikkelingstak van een bedrijf als VDL daar na het denk ik wel bewezen succes van de NGC druk mee bezig is momenteel. Het BAZOB had natuurlijk niet voor niks een uitzondering voor buurtbussen maar ik vermoed dat opdrachtgevers als het technisch haalbaar is best een oortje naar een batterijbuurtbus hebben.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Tribus heeft al tijdenlang een elektrische achtpersoonsbus met lage vloer ‘in ontwikkeling’ op basis van de VW Crafter. Vermoed dat het ding allang af is, maar niet binnen de 3.500 kg toelaatbare massa valt die nodig is om er met een B-rijbewijs op te mogen rijden. Waarschijnlijk hoopt Tribus, net als al die pakketboeren, dat die grens naar 4.250 kg of hoger wordt opgerekt.
Feed the childrens
Plaats reactie