Korte Wiki vragen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Ja, omdat de haltes Kaldenkirchen Markt en Kaldenkirchen Krankenhaus ook daadwerkelijk de toevoeging Kaldenkirchen dragen, aangezien er meerdere haltes Markt of Krankenhaus in Nettetal kunnen zijn. De haltes Frankstraße en Am Schwimmbad dragen deze toevoeging niet!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Voorheen stond dat er dus ook niet bij in de lijnstrip van lijn 1 en is Kaldenkirchen ook nog toegevoegd geworden.
Edit: en weer wordt het teruggedraaid... sorry Regenmaker, niet cool. Kunnen jullie als beheer nu eindelijk eens op 1 lijn komen? Want dit begint flauw te worden.
Edit: en weer wordt het teruggedraaid... sorry Regenmaker, niet cool. Kunnen jullie als beheer nu eindelijk eens op 1 lijn komen? Want dit begint flauw te worden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Donateur
en weer teruggedraait. Regenmaker denk dat hij de dienst uitmaakt. Dat hele Nettetal is al onzinnig.
Het dorp heet Kaldenkirchen het is geen wijk van Nettetal. Maar dat is al eerder ooit zo duidelijk gemaakt. Dat die Duitsers het zo nodeloos ingewikkeld maakt wil niet zeggen dat wij dat ook klakkeloos moeten doen.
Eigenlijk zouden alle Duitse buslijnpagina's op de schop moeten
Het dorp heet Kaldenkirchen het is geen wijk van Nettetal. Maar dat is al eerder ooit zo duidelijk gemaakt. Dat die Duitsers het zo nodeloos ingewikkeld maakt wil niet zeggen dat wij dat ook klakkeloos moeten doen.
Eigenlijk zouden alle Duitse buslijnpagina's op de schop moeten

- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Volgens is mij is al meerdere malen gezegd dat de adressen in Nettetal liggen en niet in Kaldenkirchen. Het Duitse systeem is niet ingewikkeld, maar juist handig want je kan gewoon de grenzen van de Stadt of Gemeinde aanhouden.
-
[sarcasme]Als dat systeem zo handig is, snap ik niet waarom we dat in Nederland niet aanhouden. Want het is immers toch direct duidelijk waar de halte Hollands Kroon, Winkelcentrum ligt...[/sarcasme]
Ik vermoed maar zo dat als je een Nederlander vraagt welke plaats er vlak over de grens met Venlo ligt, dat deze (als deze al een plaats weet te noemen) de naam Kaldenkirchen noemt en absoluut niet Nettetal. Wij maken hier een wiki voor Nederlanders (of op zijn minst Nederlandstaligen), dus is het wel zo handig dat we ook een opzet gebruiken die voor Nederlanders duidelijkheid biedt en enigszins aanduidt in welke hoek een halte te vinden is.
Maar goed, het lijkt erop dat we hier nagenoeg unaniem in staan, maar omdat die ene persoon die het niet wil een beheerder is gebeurt het niet/wordt het weggemodereerd. Dat geeft volgens mij het duidelijkst aan hoe het er nu voor staat... Maar misschien moeten we hem het dan maar alles zelf laten doen, want het idee van een wiki is dan ver te zoeken...

Ik vermoed maar zo dat als je een Nederlander vraagt welke plaats er vlak over de grens met Venlo ligt, dat deze (als deze al een plaats weet te noemen) de naam Kaldenkirchen noemt en absoluut niet Nettetal. Wij maken hier een wiki voor Nederlanders (of op zijn minst Nederlandstaligen), dus is het wel zo handig dat we ook een opzet gebruiken die voor Nederlanders duidelijkheid biedt en enigszins aanduidt in welke hoek een halte te vinden is.
Maar goed, het lijkt erop dat we hier nagenoeg unaniem in staan, maar omdat die ene persoon die het niet wil een beheerder is gebeurt het niet/wordt het weggemodereerd. Dat geeft volgens mij het duidelijkst aan hoe het er nu voor staat... Maar misschien moeten we hem het dan maar alles zelf laten doen, want het idee van een wiki is dan ver te zoeken...
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Eerlijk gezegd ben ik het hier ook met de "gewone" gebruikers eens. Als ik kijk op Google Maps dan liggen de haltes van lijn 1 (om het zo maar even te noemen) toch echt in Kaldenkirchen; Nettetal ligt enkele kilometers oostwaarts. Dat Kaldenkirchen (ook?) Nettetal wordt genoemd is prima, maar waarom zouden wij dit ook toepassen? Ik vergelijk het met een gemeente: bij Nederlandse plaatsnamen hanteren we toch ook niet de gemeentenaam? Dan zouden alle haltes in Weesp de toevoeging Amsterdam moeten krijgen en zouden alle haltes op de Waddeneilanden de naam van dat eiland als toevoeging moeten krijgen...
De wiki zal voornamelijk door Nederlanders bekeken worden, dus waarom niet de meest gangbare plaatsnaam hanteren en dat is in dit geval toch echt Kaldenkirchen? Als je alles wil doorvoeren "zoals men dat in Duitsland doet", zou je ook de wikipagina's in het Duits moeten vertalen...
De wiki zal voornamelijk door Nederlanders bekeken worden, dus waarom niet de meest gangbare plaatsnaam hanteren en dat is in dit geval toch echt Kaldenkirchen? Als je alles wil doorvoeren "zoals men dat in Duitsland doet", zou je ook de wikipagina's in het Duits moeten vertalen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
- nvdw
- Donateur
De vraag hoort te zijn: hanteren we bij een grensoverschrijdende lijn voor de haltes 'over de grens' de naam zoals de vervoerder ter plaatse die gebruikt, of zoals de vervoerder van de grensoverschrijdende lijn die gebruikt? Beide is volgens het beleid van de wiki immers helemaal correct.
Het Duitse systeem is voor ons nogal wezensvreemd omdat de naam van de gemeente/Gemeinde leidend is, waarbij alle ondergeschikte kernen Ortsteile zijn (dus eerder buurten of wijken), ook als de gemeentenaam een typische fusienaam is zoals Nettetal of Schwalmtal, die beide op zichzelf geen Ortsteil zijn. Volgens mij is dit weer van Bundesland tot Bundesland verschillend.
In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten: langs de A61 heb je een afrit Kaldenkirchen, het station heet gewoon Kaldenkirchen zonder meer, en je brief komt ook wel aan als je geen Nettetal schrijft. Maar dat doet voor de discussie niet ter zake.
Als we niet ook nog half Duitsland in de OV-wiki hadden opgenomen (met 90 procent van de buslijnen daar op 'verouderd') hadden we deze discussie vermoedelijk nooit hoeven voeren, maar dat terzijde.
Het Duitse systeem is voor ons nogal wezensvreemd omdat de naam van de gemeente/Gemeinde leidend is, waarbij alle ondergeschikte kernen Ortsteile zijn (dus eerder buurten of wijken), ook als de gemeentenaam een typische fusienaam is zoals Nettetal of Schwalmtal, die beide op zichzelf geen Ortsteil zijn. Volgens mij is dit weer van Bundesland tot Bundesland verschillend.
In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten: langs de A61 heb je een afrit Kaldenkirchen, het station heet gewoon Kaldenkirchen zonder meer, en je brief komt ook wel aan als je geen Nettetal schrijft. Maar dat doet voor de discussie niet ter zake.
Als we niet ook nog half Duitsland in de OV-wiki hadden opgenomen (met 90 procent van de buslijnen daar op 'verouderd') hadden we deze discussie vermoedelijk nooit hoeven voeren, maar dat terzijde.
Feed the childrens
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Volgens mij is het duidelijk wat de meningen zijn. Daarom ste ik in voor om met het compromis in te stemmen. Dan is het duidelijk dat de halte in Kaldenkirchen ligt. Ik heb dat nu bij zijn voorganger ook zo aangepast, want dat wordt vaak (helaas) vergeten waardoor er niet consequent wordt toegepast. De argumenten hier veranderen vaak:
- Eerst wordt geopperd om wat de vervoerder doet aan te houden. Maar dat snijd niet in alle gevallen hout en krijg je verschillen tussen de vervoerders.
- Vervolgens wordt het gegooid op, ja wij Nederlanders snappen het niet. Maar in Duitsland is niet altijd duidelijk waar een Stadtteil of Ortsteil ophoudt of begint vandaar dat ik destijds consequent voor de gemeentenaam heb gekozen hetgeen dus ook door de meeste Duitse vervoerders wordt gebruikt. Bij meerdere haltes in dezelfde plaats wordt vaak het voorvoegsel van Stadtteil of Ortsteil gebruikt.
- Het aanpassen is veel te veel werk nu, dat ga ik in ieder geval niet doen. Anders krijg je weer inconsequente gevallen hetgeen ik probeer te vermijden. Ik denk dat de gemeentenaan in combinatie met de Stadtteil of Ortsteil naam de meeste gevallen tackled waar discussie over kan staan.
Dat de buslijnen op verouderd staan, betekent niet dat ze niet meer actueel zijn. Ik gebruik het vooral om systematisch regio's af te strepen. Toevallig moet ik nu de VRR nog doen. In België staat ook zat op verouderd.
- Eerst wordt geopperd om wat de vervoerder doet aan te houden. Maar dat snijd niet in alle gevallen hout en krijg je verschillen tussen de vervoerders.
- Vervolgens wordt het gegooid op, ja wij Nederlanders snappen het niet. Maar in Duitsland is niet altijd duidelijk waar een Stadtteil of Ortsteil ophoudt of begint vandaar dat ik destijds consequent voor de gemeentenaam heb gekozen hetgeen dus ook door de meeste Duitse vervoerders wordt gebruikt. Bij meerdere haltes in dezelfde plaats wordt vaak het voorvoegsel van Stadtteil of Ortsteil gebruikt.
- Het aanpassen is veel te veel werk nu, dat ga ik in ieder geval niet doen. Anders krijg je weer inconsequente gevallen hetgeen ik probeer te vermijden. Ik denk dat de gemeentenaan in combinatie met de Stadtteil of Ortsteil naam de meeste gevallen tackled waar discussie over kan staan.
Dat de buslijnen op verouderd staan, betekent niet dat ze niet meer actueel zijn. Ik gebruik het vooral om systematisch regio's af te strepen. Toevallig moet ik nu de VRR nog doen. In België staat ook zat op verouderd.
-
Nou, heel verrassend dat je het nu toch inziet dat dit het beste recht doet aan de situatie.
Vanaf het begin heb ik maatwerk voorgesteld, daarom vond ik het jammer dat je toch een tikkeltje stug dingen terugdraaide. Gelukkig waren er meer medestanders voor maatwerk (waarvoor dank collega's), waardoor het nu vollediger is.
Als je de titel nog ff hersteld, dan kan er wat mij betreft een streep onder.
Vanaf het begin heb ik maatwerk voorgesteld, daarom vond ik het jammer dat je toch een tikkeltje stug dingen terugdraaide. Gelukkig waren er meer medestanders voor maatwerk (waarvoor dank collega's), waardoor het nu vollediger is.
Als je de titel nog ff hersteld, dan kan er wat mij betreft een streep onder.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Ik zat te denken om een lijstje te maken met de ontwikkelingen van internationaal spoorvervoer vanuit Nederland. Dus per jaar het overzicht van nieuwe of gewijzigde treinseries. Bijvoorbeeld start van RE19 Arnhem - Düsseldorf en start Eurostar Londen etc.? Is daar behoefte aan of bestaat er al zo'n pagina?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Voor NRW bestaat al zo'n pagina: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... -Westfalen
-
- Donateur
Dat klinkt helemaal zo gek nog niet. Maar wellicht is er ook wel een oplossing te bedenken waarbij wat tabellen worden gegenereerd voor de trein voor de pagina Grensoverschrijdend openbaar vervoer, net als bij de bus. Het treingedeelte is daar nu ook al niet zo onderhoudsvriendelijk.tjoektjoek schreef: ↑zo 18 aug 2024, 13:56 Ik zat te denken om een lijstje te maken met de ontwikkelingen van internationaal spoorvervoer vanuit Nederland. Dus per jaar het overzicht van nieuwe of gewijzigde treinseries. Bijvoorbeeld start van RE19 Arnhem - Düsseldorf en start Eurostar Londen etc.? Is daar behoefte aan of bestaat er al zo'n pagina?
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Even testen 
Op Lijn 294 Oss Centraal Station - Ravenstein Station worden in Schaijk enkele haltes 2x bediend op een rit van Oss naar Ravenstein of v.v. Ik heb eens een poging gewaagd de routestrip zo aan te passen dat de haltes maar 1x in de strip staan. Het is even wennen en kan wellicht netter (pas het gerust aan!), maar is dit wellicht een optie of zien we liever de oude variant waarbij de haltes dan 2x worden vermeld?

Op Lijn 294 Oss Centraal Station - Ravenstein Station worden in Schaijk enkele haltes 2x bediend op een rit van Oss naar Ravenstein of v.v. Ik heb eens een poging gewaagd de routestrip zo aan te passen dat de haltes maar 1x in de strip staan. Het is even wennen en kan wellicht netter (pas het gerust aan!), maar is dit wellicht een optie of zien we liever de oude variant waarbij de haltes dan 2x worden vermeld?
Updates:
Updates:
-
Ik vind het zeker beter om de haltes maar 1 keer in de lijst te hebben staan. Misschien dat het ook kan om de lijn twee keer langs de haltes te laten komen? Iets zoals de Alfons Ariënslaan op lijn 274: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... mstelplein. Maar misschien is dat wel juist verwarrender
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Lijn 274 is sowieso een geval apart met zijn route die in een soort van 8 loopt, maar bij reguliere lijnen die enkel halverwege een stukje heen en weer rijden zou ik er wel voor kiezen om de routestrip van boven naar beneden te laten lopen, met halverwege een constructie zoals ik bij lijn 294 dus als test heb toegepast.
Updates:
Updates:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Iets als dit is denk ik consequenter te hanteren, mochten er ook éénrichtingshaltes bij voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Zat ik ook aan te denken bij lijn 294, maar dan nog heb je de haltes 2x in de routestrip staan en dat probeer ik juist te voorkomen.
Updates:
Updates:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Hoe bedoel je? Er staan twee bolletjes, maar de halte hoeft er maar één keer te staan.
Schapekop in de Keistad
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Lijn 294 bedient de haltes Herperduin t/m Netjeshof 2x op een rit van Oss naar Ravenstein of andersom.
Updates:
Updates:
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Hoe het er stond lijkt het net of de ritten alleen tussen Oss en Schaijk rijden en dan in Schaijk overgestapt dient te worden voor Schaijk - Ravenstein. Ik heb het nu aangepast. Maar persoonlijk vind ik 2x dezelfde halte noemen mooier.Milco schreef: ↑vr 23 aug 2024, 10:51 Even testen
-
Eens met het overstapgedeelte. Deze nieuwe variant is wat ik bedoelde met het voorbeeld van 274.
Haltes 2 keer noemen vind ik juist verwarrend, alsof er dan twee haltes met die naam zouden zijn.
Haltes 2 keer noemen vind ik juist verwarrend, alsof er dan twee haltes met die naam zouden zijn.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Deze versie is ook prima, alleen is de routestrip dan wel weer breder, maar het kan prima. Overigens kan er altijd een uitleg geplaatst worden dat je hier hoeft over te stappen, onder het kopje “Dienstregeling” of desnoods direct boven de routestrip onder het kopje “Route”.
Ik wilde inderdaad eens experimenteren met het niet 2x kiemen van een halte die wel 2x wordt bediend. Leuk om hier eens mee te puzzelen en er met z’n allen over na te denken.
Ik wilde inderdaad eens experimenteren met het niet 2x kiemen van een halte die wel 2x wordt bediend. Leuk om hier eens mee te puzzelen en er met z’n allen over na te denken.

Updates:
Updates:
-
Deze versie (ook zonder de beginpunten die ik na @regenmaker nog heb toegevoegd) vind ik inderdaad beter.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Normaal gesproken doen we nooit specifiek vermelden dat de eerste rit ergens anders begint en al helemaal niet weergeven in de routestrip.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ook ik zou hier inderdaad de afwijkende begin-/eindpunten weghalen (zowel in de strip als bij “Dienstregeling”), aangezien een afwijkende route veelvuldig gebeurt bij eerste/laatste ritten. Verder vind ik deze variant er ook prima uitzien! 

Updates:
Updates: