Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Ideale combinatie... ICE 228 uit Wenen was te vroeg in Würzburg, waardoor ik daar met gemak alsnog ICE 880 haalde die vertraagd was. Wat mooi uit kwam want de alternatieve ICE die ik wegens een dienstregelingwijziging gereserveerd had (de 538) viel uit.

Beetje jammer alleen dat zowel voor ICE 228 in Wenen als IC 142 in Hannover de treinsamenstelling verkeerd om op de borden stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es

Bericht door en-es »

Vandaag van Queens Park (Glasgow) naar Londen Kings Cross gereisd. De kaartautomaat in Queens Park werkte niet. Dus kaartje bij de conducteur gekocht in de trein van 8.35 naar Glasgow Central. Daarna een korte wandeling naar Queen Street om de trein van 9.15 naar Edinburgh te nemen. Het Scotrail treinstel had 8 bakken maar was goed bezet. In Edinburgh vertrok ik om 11.00 met een Azuma van LNER naar Londen. Wat een fijne treinreis was dat in de First Class. Ik kreeg meer eten en drinken aangeboden dan ik aan kon! De trein kwam rond 15.40 aan in Kings Cross. Hier nam ik nog de metro naar Liverpool Street.
cassie127

Bericht door cassie127 »

ICE-3 Neo stel 8026 rijdt vandaag haar eerste rit met Passagiere als ICE 224 van Köln naar Amsterdam https://treinposities.nl/ritinfo/20240809/224
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Na een rit van 12 uur en 55 minuten dwars door Duitsland met slechts +1 in Amersfoort aangekomen. Jawel het kan gewoon :mrgreen:
Een week eerder deed ik nog Luxembourg - Trier - Saarbrücken - Mannheim - Offenburg - Singen (Hohentwiel) - Konstanz - Winterthur eveneens met exact 0 minuten vertraging :D

Op de twee van de drie dagen waarop ik door Oostenrijk reisde had ik respectievelijk 120 en 60 minuten vertraging. De ÖBB lijkt de nieuwe DB wel ;)
Schapekop in de Keistad

waldo79

Bericht door waldo79 »

En hoe ruim waren je overstappen? Het kan best zijn dat je ergens +30 hebt opgelopen, maar dat valt weg als je alleen begin- en eindpunten meet :)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Gisteren zou ik 47 minuten in Würzburg hebben, maar die aansluiting viel uit. De aankomende trein had echter -5 en de oorspronkelijke aansluiting (die door een wijziging niet mogelijk zou zijn) +5, dus die haalde ik met gemak.
In Hannover had ik daardoor weer 75 minuten in plaats van 23. Deventer was door vertraging wel van 20 naar 5 minuten gegaan. Gelukkig mochten we in Hengelo tussen Blauwnet en m'n aansluitende trein in.

Week eerder had ik 7 minuten in Trier, 17 in Saarbrücken en Mannheim, 28 in Offenburg, 12 in Singen en 24 in Konstanz. Dat was iets minder ruim dus.
Schapekop in de Keistad

waldo79

Bericht door waldo79 »

Ach, het blijft een loterij in Duitsland waarbij een beetje geluk nodig is.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

De nachttrein Budapest - Split past eigenlijk wonderbaarlijk goed in mijn vakantieplanning, maar de MAV heeft de tarieven ook nogal opgeschroefd zeg. Voor een eenpersoonscoupe in het slaaprijtuig 250 euro. Dat was twee jaar terug nog een heel stuk minder.
en-es

Bericht door en-es »

Goedkoper dan die honderden euro's die Nightjet vraagt voor een slaapcompartiment voor eigen gebruik. Ik vond 400 euro voor Utrecht-Wenen aan de hoge kant.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef: za 10 aug 2024, 11:30 Ach, het blijft een loterij in Duitsland waarbij een beetje geluk nodig is.
Voor regionale treinen zijn excessieve vertragingen van meer dan een half uur gelukkig eerder uitzondering dan regel. Negatieve uitzondering zijn de lange RE-lijnen dwars door de Rhein-Ruhrregio. Ook uitval van treinen is vaak een probleem.

Ook voor het Fernverkehr verschilt de kans op vertraging ook per regio. Zolang een ICE niet door Hamburg, Hannover of de Rhein-Ruhrregio moet dan is de kans dat de ICE excessief vertraagd is niet erg hoog. Helaas moet alleen het grootste deel van de ICE’s of door Hamburg, of door Hannover of door de Rhein-Ruhrregio en vaak een combinatie van diverse knelpunten.
en-es schreef: za 10 aug 2024, 12:00 Goedkoper dan die honderden euro's die Nightjet vraagt voor een slaapcompartiment voor eigen gebruik. Ik vond 400 euro voor Utrecht-Wenen aan de hoge kant.
Blijf wachten en geduld hebben op de Neue NightJet die in de toekomst ook op Amsterdam-Wien gaat rijden met de nieuwe, betaalbare Mini-Cabins. Tot die tijd gewoon maar met de ICE naar Wien en daar een goedkoop hotelletje pakken. Volgende dag kun je verder reizen naar Oost-Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië en over een paar jaar ook Servië.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op di 01 okt 2024, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
cassie127

Bericht door cassie127 »

Je kunt natuurlijk ook 3 uur eerder vertrekken en met de 241 vanuit Nederland naar Hannover en daar in iets minder dan 2 uur overstappen op de NJ naar Innsbruck/Wenen met Mini Cabin.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Op zich vond ik het overdag ook nog wel te doen anders. Ik deed er dan 13 uur over, maar het kan anderhalf uur sneller als de NBS Frankfurt - Köln niet buiten dienst is.

Voor of na zo'n lange reis is de Ibis Wien Hauptbahnhof wel ideaal trouwens. Zeker niet het goedkoopste wat je kunt krijgen, maar verdomd praktisch dat het welgeteld één straat oversteken is vanuit het station naar je hotel.
Oneven kamernummer vragen en dan zit je aan de stationskant, krijg je dit uitzicht bij :D
Afbeelding
Schapekop in de Keistad

Hainje

Bericht door Hainje »

Accountje aanmaken bij Accor Hotels (keten waar Ibis onder valt) en je krijgt gelijk extra korting.

Sowieso niet boeken via AirBnB en Booking.com, zij verhuren woningen/kamers op de bezette Palestijnse gebieden en dus medeplichtig in het financieren van de genocide. Plus dat rechtstreeks boeken bij hotel vaak sowieso goedkoper is dan via die platforms.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Hainje schreef: za 10 aug 2024, 14:50 zij verhuren woningen/kamers op de bezette Palestijnse gebieden en dus medeplichtig in het financieren van de genocide
Moet dit er nou echt iedere keer met de haren bij getrokken worden... :')
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: za 10 aug 2024, 14:50 Accountje aanmaken bij Accor Hotels (keten waar Ibis onder valt) en je krijgt gelijk extra korting.
Check, niet dat het dan heel goedkoop is hoor. M'n overnachtingen in Zwitserland waren goedkoper.
Schapekop in de Keistad

Hainje

Bericht door Hainje »

TffpaA schreef: za 10 aug 2024, 15:13
Hainje schreef: za 10 aug 2024, 14:50 zij verhuren woningen/kamers op de bezette Palestijnse gebieden en dus medeplichtig in het financieren van de genocide
Moet dit er nou echt iedere keer met de haren bij getrokken worden... :')
:Y

Awareness voor de misstanden in die Welt, mein Freund.
En zo vaak maak ik er nu ook weer geen opmerking meer over.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: za 10 aug 2024, 12:38 Op zich vond ik het overdag ook nog wel te doen anders. Ik deed er dan 13 uur over, maar het kan anderhalf uur sneller als de NBS Frankfurt - Köln niet buiten dienst is.
Toen ik klein was, reisden we vaker Maastricht-Bratislava in één dag. Met de Interliner naar Aachen, ICE naar Frankfurt, IC “Alpenland” naar Nürnberg (wat een drama was die trein, zeg. Ook nog ooit in de rokersafdeling beland omdat de rest vol zat…), ICE naar Wien Westbahnhof, dan per tram of metro de stad door en dan vanaf Wien Südbahnhof (het huidige Hbf) of Wien Simmering naar Bratislava. Die trein reed dan in een 2-uursdienst en het was altijd spannend of je hem zou halen. En van tevoren een dagje Aachen om bij het Reisezentrum de kaartjes te halen, want bij het loket in Maastricht stuurden ze je daarvoor naar Eindhoven. :')

Het leven is echt heel veel makkelijker geworden sindsdien, wat dit soort reizen betreft. Al is de ICE naar Wien wel soort van overbelast, en het probleem dat je na een paar uur in een ICE-T óf in een sauna óf in een ijsstorm zit, bestaat ook nog altijd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: za 10 aug 2024, 15:41 Al is de ICE naar Wien wel soort van overbelast, en het probleem dat je na een paar uur in een ICE-T óf in een sauna óf in een ijsstorm zit, bestaat ook nog altijd.
Dat zeker ja. Ik wilde oorspronkelijk op zaterdag terugreizen, maar de ICEs uit Wenen waren al in mei vrijwel volgeboekt voor vandaag.
Voer gisteren was er toen nog zat keuze.

Overigens liep de trein pas in Duitsland in de 1e klas echt vol.
Schapekop in de Keistad

Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat komt omdat je precies op het moment van de geplande Taylor Swift-concerten in Wenen was, dat zal ook invloed op de hotelprijzen hebben gehad. Die concerten zijn uiteindelijk afgelast vanwege een verijdelde terreuraanslag. Die data van de concerten waren al in 2023 aangekondigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Tom024 schreef: za 10 aug 2024, 11:46 De nachttrein Budapest - Split past eigenlijk wonderbaarlijk goed in mijn vakantieplanning, maar de MAV heeft de tarieven ook nogal opgeschroefd zeg. Voor een eenpersoonscoupe in het slaaprijtuig 250 euro. Dat was twee jaar terug nog een heel stuk minder.
Prijs varieert een beetje, ik vond net 328 voor de laatste week van augustus maar dat is ook niet goedkoop.
Een Interrail-toeslag is €174. Als je daarnaast nog een paar dagen de trein gebruikt, kan dat al snel uit.
Mijn Single naar Koper was onlangs maar €70 (bij een Interrail).
cassie127

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: za 10 aug 2024, 15:18
Hainje schreef: za 10 aug 2024, 14:50 Accountje aanmaken bij Accor Hotels (keten waar Ibis onder valt) en je krijgt gelijk extra korting.
Check, niet dat het dan heel goedkoop is hoor. M'n overnachtingen in Zwitserland waren goedkoper.
Het Taylor Swift effect :Y
Durashift

Bericht door Durashift »

Suus schreef: za 10 aug 2024, 19:07 Dat komt omdat je precies op het moment van de geplande Taylor Swift-concerten in Wenen was, dat zal ook invloed op de hotelprijzen hebben gehad. Die concerten zijn uiteindelijk afgelast vanwege een verijdelde terreuraanslag. (..)
Die concerten hadden toch best weer aangekondigd worden, lijkt mij. De dreiging was aangepakt dus waarom niet optreden?
Echt, al die Swifty's blijven er met boter en suiker in geloven.. maken haar rijker en rijker.. ongelofelijk. :6
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

cassie127 schreef: za 10 aug 2024, 19:15
Daniel schreef: za 10 aug 2024, 15:18
Het Taylor Swift effect :Y
Daar had ik in juli in Zürich ook al last van. CHF 600 voor in hotelkamer daar.
ICE11

Bericht door ICE11 »

In Luik was vanochtend een spontane staking van NMBS-personeel omdat gisteren avond een medewerker op het opstelterrein Kinkempois met een mes werden aangevallen:

https://brf.be/regional/1886294/
Hainje

Bericht door Hainje »

Durashift schreef: zo 11 aug 2024, 01:44 Die concerten hadden toch best weer aangekondigd worden, lijkt mij. De dreiging was aangepakt dus waarom niet optreden?
Echt, al die Swifty's blijven er met boter en suiker in geloven.. maken haar rijker en rijker.. ongelofelijk. :6
Je weet nooit zeker of je de hele bende opgerold hebt natuurlijk. Liever alles helemaal annuleren, dan weet je zeker dat je geen Manchester 2.0 krijgt. Dat geld van die kaartjes wordt uiteindelijk gewoon weer terugbetaald aan de concertgangers.
Plaats reactie