Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Durashift

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Dit laatste zit er aan te komen. De bestaande gedoog constructie tot 4250 kg. voor voertuigen die voor 1 oktober 2023 besteld zijn of geregistreerd is verlengd.
Minister Mark Harbers heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat er definitieve wetgeving in de maak is om de rijbewijseisen voor zero-emissiebedrijfsvoertuigen (ZE) tot 4.250 kg te verlichten. Deze wetgeving, waar BOVAG zich sterk voor heeft ingezet, zal naar verwachting na 1 juli 2025 van kracht worden. Tot die tijd wordt de huidige gedoogconstructie verlengd. Hierdoor kunnen bestuurders met een B-rijbewijs ZE-bestelauto's blijven besturen en worden ondernemers die reeds geïnvesteerd hebben in elektrische bedrijfswagens niet gestraft voor hun duurzame keuze.

Voor BOVAG is dit een mooi lobbyresultaat, dat we samen met organisaties als TLN, Evofenedex, RAI Verenigingen met steun van VNONCW voor elkaar hebben gekregen. (..)
(..)Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt middels een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) voor een permanente vrijstelling van de rijbewijs C-verplichting. Hier tegenover staat wel dat er, in samenspraak met de branche, wordt afgesproken dat chauffeurs een cursus moeten volgen om de verkeersveiligheidsrisico’s beter in te schatten. Dit is overigens een formalisatie van wat nu al in de praktijk gebeurt.(..)
De branche moet alleen nog iets verzinnen op de tachograafplicht.
(..)Vanaf 1 juli 2025 geldt opnieuw een tachograafplicht voor ZE-bedrijfsvoertuigen, tenzij de branche met een duidelijk handhaafbaar en uitvoerbaar plan komt om de Arbeidstijdenwetgeving te waarborgen en de risico’s voor verkeersveiligheid af te dekken.(..)
https://www.bovag.nl/pers/persberichten ... dere-e-bus
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Heel_Holland_Spot schreef: do 08 aug 2024, 12:31 En het kan ook alsnog elektrisch worden. Ik zou het eerlijk gezegd best wel zonde vinden om voor die 4 à 5 jaar nieuwe CNG-bussen aan te schaffen en ze daarna te vervangen door elektrische bussen. Zou er iets bestaan dat je (bijvoorbeeld bij Mercedes) CNG bussen besteld, om ze na 5 jaar in te ruilen voor elektrische exemplaren van hetzelfde type?

Zouden de buurtbussen al elektrisch worden? Of wordt daarmee gewacht tot 2030.
De bussen mogen gewoon de hele concessieperiode uit rijden tot 2036. Alleen bussen die aangeschaft worden na 2030 moeten ZE zijn. Je hoeft dus niet de bussen na 5 jaar te vervangen.

Het is in Nederland gewoon niet mogelijk voor 2030 concessies vanaf het begin volledig elektrisch uit te voeren.
Dus ga er maar van uit dat geen enkele vervoerder elektrisch gaat bestellen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Vrijdag speelde Vitesse voor het eerst dit seizoen thuis. Seizoenkaarten zijn niet meer geldig op het busvervoer in Arnhem en op de pendelbus Station - Gelredome. Voor deze laatste vraagt Connexxion € 5,90 retour.
Fors betaald maar oké, slecht vind ik dan dat er bij een wedstrijd met ruim 17000 bezoekers er na afloop slechts ongeveer 6 12 meter bussen pendelen tussen Gelredome en Station.
Beetje heel weinig...
Durashift

Bericht door Durashift »

Zes euro voor heen en weer, lijkt mij niet al te veel. Kan best ook ongeveer het bedrag zijn geweest dat CXX aan Vitesse rekende.
Maar ja, die hebben geen cent te makken.. dus toch wel logisch dat je nu zelf voor het vervoer moet betalen?
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

henrivanderweijden schreef: slecht vind ik dan dat er bij een wedstrijd met ruim 17000 bezoekers er na afloop slechts ongeveer 6 12 meter bussen pendelen tussen Gelredome en Station.
Beetje heel weinig...
Tsja, er wordt gereden met hetzelfde aantal pendelbussen als alle andere activiteiten in het Gelredome. Vandaar ook de prijs, want dit vervoer valt niet meer onder een contract met Vitesse, maar met Gelredome.
Je kunt van Hermes niet verwachten meer te rijden dan afgesproken. Blijkt dat het allemaal niet lukt, dan zal Vitesse of Gelredome meer vervoer in moeten kopen
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Durashift schreef: zo 11 aug 2024, 01:28 Zes euro voor heen en weer, lijkt mij niet al te veel. Kan best ook ongeveer het bedrag zijn geweest dat CXX aan Vitesse rekende.
Maar ja, die hebben geen cent te makken.. dus toch wel logisch dat je nu zelf voor het vervoer moet betalen?
Lijn 11 rekent € 1,58 enkele reis, dus €3,16 retour. Dan is €5,90 bijna het dubbele. ( Vorig jaar nog €32,- voor het hele seizoen) Dat is niet erg maar zorg dan voor voldoende bussen en zet in ieder geval gelede wagens in zoals in voorgaande jaren ook gebeurde.
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Overigens was vorig seizoen de seizoenkaart ook al niet meer geldig, alleen bij de eerste speelronde omdat men toen nog in onderhandeling was. Maar inderdaad, pak gewoon lijn 7, 11 of 331, of loop vanaf halte Speenkruidstraat van de 14.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

henrivanderweijden schreef: zo 11 aug 2024, 06:06
Lijn 11 rekent € 1,58 enkele reis, dus €3,16 retour. Dan is €5,90 bijna het dubbele. ( Vorig jaar nog €32,- voor het hele seizoen) Dat is niet erg maar zorg dan voor voldoende bussen en zet in ieder geval gelede wagens in zoals in voorgaande jaren ook gebeurde.
Je kunt dit niet vergelijken met de OV chipkaart. Dan moet je met het gewone losse kaartjes vergelijken. Dat is dan 5,20 voor een retour. Je betaald dan 70 cent extra om niet te stoppen onderweg en op het terrein van het Gelredome afgezet te worden.

Inzet van materiaal is niet aan de vervoerder maar aan de opdrachtgever. Je kunt van een commercieel bedrijf niet verwachten dat hij op eigen kosten extra materiaal gaat inzetten, zeker niet zonder toestemming van de opdrachtgever. De opdrachtgever in dit geval is Gelredome en niet Vitesse. Nogmaals: er wordt door Hermes net zoveel ingezet als bij andere activiteiten in Gelredome. Dat er eerder meer bussen reden of dat er bij andere activiteiten meer bussen reden komt omdat Vitesse of de organisator de rekening betaalde. Gelredome betaald voor 6x12 terwijl Vitesse t/m seizoen 2022/2023 veel meer betaalde en eiste dat op bepaalde ritten gelede bussen reden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik vind dit soort redeneringen fascinerend. Als Gelredome geen regeling treft met Hermes, gaan Gelredome-bezoekers gebruik maken van reguliere buslijnen tegen regulier tarief, en heeft Hermes een probleem omdat er heel veel achterblijvende reizigers zijn, ook op tussengelegen haltes. Daarnaast zijn de inkomsten lager, want OV Pay en chipkaart zijn ondertussen behoorlijk ingeburgerd.

Kennelijk is het Gelredome zo vriendelijk om contact op te nemen met Hermes zodat de vervoerder weet hoeveel reizigers er komen en daar dus zijn lijnen en inzet op kan afstemmen (en ook nog eens meer reizigersinkomsten kan genereren), maar is dat niet genoeg en moet Gelredome ook nog eens meer gaan betalen zodat Hermes aan zijn vervoerplicht kan voldoen. Ik vind dat de omgekeerde wereld.
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

Onvoorstelbaar hoe sommige chauffeurs met die trolleys omgaan. Nu weer een ontsporing bij Arnhems Buiten door een chauffeur die meent dat je een andere trolley aan de draad gewoon kan inhalen. Van wennen kan toch geen sprake meer zijn? Dat je een keer ontspoort in een wissel of omdat je te ver moet uitwijken kan gebeuren maar dit is toch ronduit onverantwoordelijk rijden?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Wellicht een nieuwe chauffeur op de trolley?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Wageningen1998

Dat kan, maar je weet toch dat je vast zit aan de draad? De 5275 lijkt nu weer schade te hebben aan de poten. 5280 waar ik in zat kon wonderbaarlijk verder rijden aan de draad.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Les één bij het rijden van een trolleybus is dat je een andere trolleybus nergens kan inhalen totdat jij of je voorligger een ander spoor volgt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Wageningen1998 schreef: ma 12 aug 2024, 14:30 Onvoorstelbaar hoe sommige chauffeurs met die trolleys omgaan. Nu weer een ontsporing bij Arnhems Buiten door een chauffeur die meent dat je een andere trolley aan de draad gewoon kan inhalen. Van wennen kan toch geen sprake meer zijn? Dat je een keer ontspoort in een wissel of omdat je te ver moet uitwijken kan gebeuren maar dit is toch ronduit onverantwoordelijk rijden?
WTF. Hoe dan? Waarom moet je je voorligger inhalen? Wat is dat voor ongein.
En zoals ArrivaBas al zei: dat is het eerste wat je leert. Je kunt geen andere trolley inhalen aan de draad. Sjongejonge, nou ja, die krijgt eerst weer instructie voordat hij weer de trolley op mag, dat weet ik wel.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

De ritinfo is nu uit OVInfo verdwenen, maar toen ik eerder keek leek het erop dat de inhalende bus met +32 reed door een eerder probleem, en bij Arnhems Buiten de rit van een half uur later heeft geprobeerd in te halen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

hmmm... tsja, dan nog kun je niet inhalen met een trolley. Pas bij De Oude Herberg is het mogelijk, of hij had bij Arnhems Buiten van de draad gemoeten en direct naar Renkum moeten rijden en daar keren. Dan is hij redelijk weer op tijd.
Wageningen1998

De inhalende trolley 5275 was inderdaad zwaar vertraagd door politie-inzet in Heelsum. Wij (5280) namen de passagiers mee van die rit en haalden in (dat kan daar zonder draad). Maar omdat de 5275 daarna leeg en ‘buiten dienst’ achter ons aan kwam, kwamen we elkaar tegen bij Arnhems Buiten. En ondanks veel getoeter van onze chauffeur reed hij vol onze poten van de draad.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

DPDelft schreef: do 08 aug 2024, 16:31 Bovendien zijn beide busjes niet voorzien van een lage vloer wat ivm de toegankelijkheid niet gewenst is. De combinatie accu en lage vloer zorgt voor een te hoog gewicht.
Tja, dat zijn de andere nieuwe buurtbusjes van Arriva in Brabant ook niet.... *O*
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Wageningen1998 schreef: ma 12 aug 2024, 14:36 Dat kan, maar je weet toch dat je vast zit aan de draad? De 5275 lijkt nu weer schade te hebben aan de poten. 5280 waar ik in zat kon wonderbaarlijk verder rijden aan de draad.
Inmiddels staat ook de 5278 weer aan de kant met een ontbrekende trolleystang. Het gaat wel heel hard met die stangen. (en goedkoop zijn ze ook niet)
erjeebee

Bericht door erjeebee »

(schudt zijn wijze hoofd)
Ik heb nooit trolley gereden, maar zoals we hier zeggen "you don't have to be a rocket scientist" om te snappen dat je met een trolley geen andere trolley kunt inhalen. Het zou niet in me opkomen dat te proberen.

Tamelijk verbijsterend dat een chauffeur die training heeft gehad om trolley te rijden het in zijn hoofd haalt dat te proberen.

Ja, ik zeg "zijn hoofd" omdat het gewoon een man MOET zijn. Geen vrouwelijke chauffeur zou dat in haar hoofd halen.
Vraag maar aan Harry :)
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Het probleem zit hem er in dat het hier om een 2.0 gaat. Hij reed eerst een stuk op de accu, is verplicht bij De Oude Herberg aan te koppelen, en daarna aan de bovenleiding. Je merkt als chauffeur weinig verschil of je op de accu rijdt of aan de draad en dus, zeker als je haast hebt, denk je dat je er gewoon voorbij kunt. Dit alles heeft te maken met dat collega's veel te gehaast zijn en in paniek raken als ze in de vertraging komen. Ook ervaren chauffeurs hebben dat probleem. Een beetje hetzelfde idee als op een smalle dijk keren omdat je verkeerd bent gereden.
Caferacer026

Bericht door Caferacer026 »

Het valt mij op dat de stangen van de solarissen veel flexibeler zijn dan die van de Hess trolleys. Bij wissels en dergelijke zie ik ze alle kanten op gaan. Zou dit meespelen?
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Ze zijn dunner, dus mogelijk flexibeler. Ik denk dat dit wel mee kan spelen.

Overigens hebben we de laatste tijd best wel veel problemen met de bovenleiding en ontsporingen. Op de een of andere manier zit er teveel speling in de bovenleiding waardoor bij hobbels de "schoenen" de draad nog wel eens willen verliezen. Of er dan te weinig druk op de poten zit dat kan ik niet zeggen.
Wageningen1998

Heeft dat niets te maken met het ‘nieuwe’ type wissels in Arnhem? Ik zet nieuw tussen aanhalingstekens, want die hangen er ondertussen ook al wel een jaartje of 10 volgens mij.

Wat ik daarmee bedoel zal ik een voorbeeldje bij geven: de wissels op Schuytgraaf lijken me van het oude type (behalve bij Station Zuid richting CS/De Laar die recent is aangelegd), de wissels op WKC Kronenburg van het nieuwe type. Verschil zit hem vooral in de ‘blokken’ op het wissel.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Nee, het wissel zelf is hetzelfde formaat alleen de opbouw is anders. De ontsporingen vinden op dit moment vrij vaak plaats op plekken waar geen wissels zijn. Midden op de Mandelabrug of op een kruising waarbij een hobbel in de weg zit.
Als het een wissel of een kruising was, dan was de oorzaak snel gevonden, maar het is regelmatig op, wat ze bij de NS noemen, vrije baan.
Plaats reactie