Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Daarover gesproken: ik wil wellicht binnenkort op een zaterdag van Maastricht met de trein via Liège en Chaudfontaine naar Trooz en dan met de vervangbus naar Verviers-Centraal. Dan lopen naar Palais en de trein via Welkenraedt naar Aachen. Nu is mijn vraag: mag ik met een enkele reis Liège-Aachen via deze route reizen of ben ik dan verplicht om met de omgeleide intercity rechtstreeks tussen Liège en Welkenraedt te reizen? Ik heb al zitten rekenen en losse kaartjes Maastricht-Liège (-40% in NL) en Liège-Aachen (of Liège-Verviers-C en Verviers-P-Aachen) zijn voor zover ik zie iets goedkoper dan het Euregioticket.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
umbusko
Donateur
Berichten: 6010
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het lijkt me de kortste route, dus ik zie niet in waarom het niet zou mogen. Maar hoe ga je dan terug vanuit Aachen? Als dat ook met -40% is (op de OV-chipkaart), heb je misschien toch nog iets aan het Euregioticket. Op de heenweg trouwens ook: het Euregioticket is geldig vanaf Roermond, ook bij NS.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Nee, ik wil dan met mijn Flex Dal abonnement op vrijdag naar Maastricht, zaterdag de route naar Aachen zoals beschreven en zondag met het Deutschlandticket naar Nijmegen en dan met korting weer naar huis. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Milco schreef: za 10 aug 2024, 18:47 Daarover gesproken: ik wil wellicht binnenkort op een zaterdag van Maastricht met de trein via Liège en Chaudfontaine naar Trooz en dan met de vervangbus naar Verviers-Centraal. Dan lopen naar Palais en de trein via Welkenraedt naar Aachen. Nu is mijn vraag: mag ik met een enkele reis Liège-Aachen via deze route reizen of ben ik dan verplicht om met de omgeleide intercity rechtstreeks tussen Liège en Welkenraedt te reizen? Ik heb al zitten rekenen en losse kaartjes Maastricht-Liège (-40% in NL) en Liège-Aachen (of Liège-Verviers-C en Verviers-P-Aachen) zijn voor zover ik zie iets goedkoper dan het Euregioticket.
Tarifair gezien is het dezelfde route als met de omgeleide IC, dus je mag dat doen. Maar waarom zou je je ticket in Luik splitsen? Je kunt een ticket vanaf Maastricht kopen, zelfs naar Aken, met 100% of 40% korting in Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Kasn ook, maar dan moet ik wel een via-bestemming indienen (Verviers?), anders is de snelste route met Arriva...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
PatrickM
Berichten: 1994
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Als het goed is krijg je de optie om een grenspunt te selecteren, dat kon in ieder geval in Visé (daar zaten in de automaat tickets naar Aachen via Visé-Fr of Aachen Süd Gr). Dat zou de enige optie zijn, via-tickets bestaan in België niet meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40643
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Anders kan het nog via de internationale NMBS-app, daarin heb ik ooit een e-ticket voor dezelfde reis andersom gekocht (Aachen Hbf - Maastricht via Aachen Süd Gr én Vise Fr) met 100% korting in Nederland.
Als ik me goed herinner krijg je daar gewoon letterlijk een ticket voor de reisoptie die je in de planner gekozen hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik koop denk ik dan twee losse tickets: of Maastricht-Luik en Luik-Aachen of het wordt Maastricht-Verviers-Central en Verviers-Paiais-Aachen, beide met 40 % korting in Nederland.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Milco schreef: za 10 aug 2024, 19:27 Kasn ook, maar dan moet ik wel een via-bestemming indienen (Verviers?), anders is de snelste route met Arriva...
Via B-europe doen, dan kun je een via ingeven (Luik is voldoende). opsplitsen in Luik is altijd duurder.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Hm, als ik dat doe krijg ik ook met de optie "zonder hogesnelheidstreinen" enkel reizen met Eurostar...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Milco schreef: za 10 aug 2024, 22:11 Hm, als ik dat doe krijg ik ook met de optie "zonder hogesnelheidstreinen" enkel reizen met Eurostar...
Hm ja dat had ik kunnen bedenken. Via Welkenraedt is beter. "zonder hogesnelheidstreinen" werkt amper heb ik al vaker gemerkt en heb je hier niet nodig.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik zie bij b-europe helemaal geen optie uit de planner komen voor Maastricht - Aachen via Welkenraedt...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
OV-Hobbyist
Berichten: 561
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Ik krijg wel adviezen uit de planner met via-station Bressoux
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
umbusko
Donateur
Berichten: 6010
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Maar dat zijn verbindingen met hogesnelheidstreinen vanaf Luik.

Vreemd. Ik dacht dat het probleem misschien zou zitten in de treinvervangende bus, of in meer dan 2 overstappen, maar als ik Chaudfontaine-Köln plan krijg ik wel degelijk reizen met 3 overstappen te zien, inclusief de treinvervangende bus. En de route kan het ook niet zijn: op een dag zonder treinvervangend vervoer vind ik gewoon verbindingen Maastricht-Aachen (via Welkenraedt) met de RE18 en RE29. :s
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13281
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Is een Euregioticket geen optie voor je? 21 euro.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10204
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Kan ook hoor, maar ik heb zoiets van als het goedkoper kan graag. Duitsland heb ik immers niet nodig, en binnen Nederland heb ik 40 % korting.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
IIVQ
Berichten: 1907
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Soms moet je bij de Go-Pass Standard Multi een beetje creatief zijn. Ik kwam vanuit Maastricht en wilde naar Burdinne (dat geen station heeft). De snelste optie was de trein van Luik naar Waremme en dan een bus die 1xpu ging, met een krappe overstap te Luik. Maar als die overstap niet ging halen was via Huy en dan een bus de eerstvolgende mogelijkheid om in Burdinne te komen.

Ik heb toen Visé-Quievrain ingevuld, want daarmee kwam zowel een route via Waremme als via Huy uit de planner en hield ik dus beide opties open.
De conducteur keek wel vreemd op, "Ga je die hele reis nog doen?".
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

Waarom zitten er eigenlijk in de DDZ en VIRM op de bovenverdieping bij sommige ramen een horizontale scheiding, waardoor het raam uit 2 delen bestaat en ik precies tegen die scheiding aankijk?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen

Bericht door MarkNL »

Dat is een (nood)raampje dat open kan als de klimaatbeheersing in een rijtuig uitvalt.
IIVQ
Berichten: 1907
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

ITF schreef: ma 12 aug 2024, 16:04 Waarom zitten er eigenlijk in de DDZ en VIRM op de bovenverdieping bij sommige ramen een horizontale scheiding, waardoor het raam uit 2 delen bestaat en ik precies tegen die scheiding aankijk?
Omdat de mensen die dat ontworpen hebben niet nagedacht hebben. Ik mijd die plekken als de pest.
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

^ Het was dat deze plek waar ik zat als een van de weinig nog vrij aan de kant waar de zon er niet op scheen, verder vind ik het ook vrij vervelend dat die balk precies in mijn gezichtsveld zit.
MarkNL schreef: ma 12 aug 2024, 16:08 Dat is een (nood)raampje dat open kan als de klimaatbeheersing in een rijtuig uitvalt.
Ah, het is dus daadwerkelijk een raam dat open kan, bedankt :pos:

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat dat raam open stond?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, in een VIRM. Het was in de 2200 waar in bijna het volledige stel de airco was uitgevallen, maar die pas op Rotterdam Centraal gewisseld kon worden. Ik zat er slechts een kort stuk in tussen Dordrecht en Rotterdam Blaak.

In VIRM klapt op de bovenverdieping het onderste deel van het raam naar binnen open, niet heel ver trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40643
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zaten die klapraampjes voor de revisie trouwens niet precies andersom? Ik kan me vaag herinneren dat je vroeger nog onder die balk door kon kijken en nu zit 'ie precies op ooghoogte.
Of was het nou dat die noodventilatieraampjes er pas sinds de revisie in zitten, m'n herinnering laat me op dat gebied even in de steek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 1907
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Ik laatst in een DDZ, onderin de kopbak (het stuurstandrijtuig). Gaf een heerlijk ouderwets geluid én een frisse bries.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Daniel schreef: ma 12 aug 2024, 21:28 Zaten die klapraampjes voor de revisie trouwens niet precies andersom? Ik kan me vaag herinneren dat je vroeger nog onder die balk door kon kijken en nu zit 'ie precies op ooghoogte.
Of was het nou dat die noodventilatieraampjes er pas sinds de revisie in zitten, m'n herinnering laat me op dat gebied even in de steek.
VIRM heeft pas noodventilatieraampjes sinds de revisie, in de vierde generatie VIRM vind je ze daarom niet. Volgens mij is daar nog een affaire over geweest met een stranding nabij Schiedam waarop Spithorst opriep ramen in te slaan :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten