Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mp623

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mp623 »

Volgens mijn ovpay history heb ik €3,05 en €3,06 betaald voor Amsterdam Zuid - Uithoorn centrum vv.
n-evo

Bericht door n-evo »

Inclusief basistarief of was dat een overstap?
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Vraag van het Tweakers forum:
Als slechtziende, kwam even in de knel bij Amsterdam Centraal. Ik liep metrostation uit en volgde de geleidelijn (de witte ribbellijn). Ik merkte wel dat ik stug moest volhouden tot ik een afslag naar rechts tegenkwam. Maar toen kwam ik bij de ticketsales uit. Dat was niet de bedoeling. Dus ik liep weer terug en nu op zoek naar een afslag naar links. Op zoek naar de brede tunnel. Die kwam er niet, en uiteraard kwam er iemand die vroeg of die mij kon helpen. Dus zat ik dubio hulp accepteren of zeggen dat ik geen hulp nodig heb en stug de geleidelijn volgen en hopen dat er nagedacht is bij de aanleg, en dus een afslag naar links zou komen. Ik koos voor de hulp en kwam terecht op een stuk zonder geleidelijn. Maar kan iemand mij even helpen te orienteren. De eerst tunnel heet de westtunnel, en die is volgens mij afgesloten, daarna komt dus de middentunnel, de oude hoofdtunnel, maar die is volgens mij best smal en heeft geen geleidelijn, en komt daarna nog een tunnel, de oosttunnel en heeft die wel een geleidelijn die netjes naar de geleidelijnnetwerk op het stationsplein uitkomt? Ergens moeten er ook nog passages zijn, waar zijjn die?
Als je op tweakers niet kan antwoorden zal ik het wel kopiëren. Of misschien gaat hij hier meelezen.
mp623

Bericht door mp623 »

n-evo schreef: di 23 jul 2024, 10:03 Inclusief basistarief of was dat een overstap?
Nu je het zegt besef ik me dat het na een overstap was. Dat was me helemaal ontschoten, excuus.
VIRM

Bericht door VIRM »

MaartenD schreef: wo 24 jul 2024, 08:57 Vraag van het Tweakers forum:
Als slechtziende, kwam even in de knel bij Amsterdam Centraal. Ik liep metrostation uit en volgde de geleidelijn (de witte ribbellijn). Ik merkte wel dat ik stug moest volhouden tot ik een afslag naar rechts tegenkwam. Maar toen kwam ik bij de ticketsales uit. Dat was niet de bedoeling. Dus ik liep weer terug en nu op zoek naar een afslag naar links. Op zoek naar de brede tunnel. Die kwam er niet, en uiteraard kwam er iemand die vroeg of die mij kon helpen. Dus zat ik dubio hulp accepteren of zeggen dat ik geen hulp nodig heb en stug de geleidelijn volgen en hopen dat er nagedacht is bij de aanleg, en dus een afslag naar links zou komen. Ik koos voor de hulp en kwam terecht op een stuk zonder geleidelijn. Maar kan iemand mij even helpen te orienteren. De eerst tunnel heet de westtunnel, en die is volgens mij afgesloten, daarna komt dus de middentunnel, de oude hoofdtunnel, maar die is volgens mij best smal en heeft geen geleidelijn, en komt daarna nog een tunnel, de oosttunnel en heeft die wel een geleidelijn die netjes naar de geleidelijnnetwerk op het stationsplein uitkomt? Ergens moeten er ook nog passages zijn, waar zijjn die?
Als je op tweakers niet kan antwoorden zal ik het wel kopiëren. Of misschien gaat hij hier meelezen.
Het is ook een beetje een gepuzzel met geleidelijnen op het Stationsplein. Volgens mij is alleen de trap richting de westelijke tramhalte voorzien van een geleidelijn. Dan loopt er een blindegeleidelijn langs de gevel- van het CS, waarbij er aftakkingen naar de afgesloten westtunnel en oosttunnel zouden moeten zijn. Van de reizigerstunnels hebben de westtunnel (aan de centrumkant afgesloten) en oosttunnel (de smalle tunnel) een geleidelijn, de middentunnel niet. Op dit moment is er de mogelijkheid voor aanvullende navigatie in de vorm van Navilens: dat is een app dat je route bijhoudt aan de hand van blokjescodes die op de kruispunten van de geleidelijnen zijn aangebracht.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Wat is er aan de hand op Overamstel, dat je er alleen in/uit kan stappen in de richting Gaasperplas?
SLH

Bericht door SLH »

VIRM

Bericht door VIRM »

VIRM schreef: do 25 jul 2024, 08:34
MaartenD schreef: wo 24 jul 2024, 08:57 Vraag van het Tweakers forum:
Het is ook een beetje een gepuzzel met geleidelijnen op het Stationsplein. Volgens mij is alleen de trap richting de westelijke tramhalte voorzien van een geleidelijn. Dan loopt er een blindegeleidelijn langs de gevel- van het CS, waarbij er aftakkingen naar de afgesloten westtunnel en oosttunnel zouden moeten zijn. Van de reizigerstunnels hebben de westtunnel (aan de centrumkant afgesloten) en oosttunnel (de smalle tunnel) een geleidelijn, de middentunnel niet. Op dit moment is er de mogelijkheid voor aanvullende navigatie in de vorm van Navilens: dat is een app dat je route bijhoudt aan de hand van blokjescodes die op de kruispunten van de geleidelijnen zijn aangebracht.
Nog een aanvulling: ik zag in het topic dat iemand verwees naar ns.nl/geleidelijnen. Die site kan heel handig zijn, maar loopt altijd hopeloos achter bij stationsverbouwingen. Net even gekeken, en van spoor 10 naar uitgang centrum wordt je nog steeds via de westtunnel gestuurd, en mag je dus dwars door de afzetting heenlopen. NS weet dat die site achterloopt bij verbouwingen, maar is al heel lang aan het broeden wat ze er mee moeten doen. Een notificatie plaatsen dat de beschrijving niet meer klopt is kennelijk ingewikkeld.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ dat is misschien niet ingewikkeld maar het geeft wel aan dat de organisatie faalt en dat vinden veel mensen moeilijk om mee om te gaan als het hun directe werk betreft, vermoed ik.
Natorious

Bericht door Natorious »

Vanaf maandag 2 september gaan de werkzaamheden voor de Oranje Loper (https://www.gvb.nl/oranje-loper) invloed hebben op de routes van de trams en bussen in West. GVB heeft de wijzigingen online gezet, met o.a. de volgende wijzigingen:
  • Tram 5 rijdt vanaf de kruising Rozengracht/Marnixstraat naar het CS in plaats van de Zoutkeetsgracht. Er rijdt dus geen tram door het noordelijke deel van de Marnixstraat gedurende de werkzaamheden.
  • Tram 19 rijdt om vanaf Leidseplein en volgt vervolgens vanaf de kruising Overtoom/1e C. Huygensstraat de route van tram 3 naar de Westergas. Daarbij wordt tram 3 ingekort tot het Frederik Hendrikplantsoen. Dit betekent ook dat er geen tram meer rijdt naar station Sloterdijk gedurende de werkzaamheden.
  • Bus 15 rijdt niet meer via A10 maar "om" via de Admiraal de Ruyterweg, om de vervallen haltes van tram 19 aan te doen.
  • Tram 13 rijdt om via de Kinkerstraat.
Persoonlijk vind ik de keuze voor tram 19 naar de Westergas nogal apart. In feite had lijn 3 de normale route kunnen blijven rijden en had lijn 19 óf naar de Zoutkeetsgracht gestuurd kunnen worden of naar Sloterdijk met een omleiding. Dit zal wel DRU besparen die nodig is om de omleiding op tram 13 te bekostigen. Deze gaat minder vaak rijden, namelijk 6x/u i.p.v. 8.

Ook staat de dienstregeling online voor na de zomer op de overige lijnen! Het volgende viel mij op:
  • Metro 52 rijdt tussen de spitsen en zaterdag overdag weer 10x/u.
  • Tram 26 gaat omhoog van 8 ritten per uur naar afwisselend 9 en 11 per uur. Dit zal wel te maken hebben met de opening van inHolland op Zeeburgereiland. Bus 37 gaat namelijk ook fors omhoog in aantal ritten, met 's ochtends 9-10x/uur en 's middags 8-9 per uur.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dan heeft GVB blijkbaar ook R-netbussen in bestelling? Of wordt het net als bij lijn 369 eerst een HOV-lijn met gewone blauw/witte GVB-bussen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Philip

Bericht door Philip »

Tram 14 gaat op werkdagen tussen 12:13 en 18:59 ook elke negen minuten rijden vanaf Javaplein richting CS. Dat was elke tien minuten. Ik heb niet gekeken naar de zaterdag en de zondag.
Tram 2 gaat op werkdagen tussen 13:52 en 18:52 naar 10x/uur i.p.v. 8x/uur. Op zaterdag is dat vanaf 10:07 9x/uur en vanaf 13:09 10x/uur (t/m 19:18). Ik heb niet gekeken naar de zondag. Dit alles vanaf CS richting Nieuw-Sloten.

Er lijken dus veel meer frequentieverhogingen gepland te zijn, want ik heb enkel deze twee lijnen (deels) bekeken. Nu ga ik eerst Ajax kijken ;)
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Die frequentieverhoging bij lijn 14 is uiteraard in beide richtingen, ;)

Updates:
trolly

Bericht door trolly »

Hoezo "uiteraard"? Het gaat wel over het GVB hoor (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dat is waar (A)

Updates:
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Milco schreef: do 08 aug 2024, 18:16 Dan heeft GVB blijkbaar ook R-netbussen in bestelling? Of wordt het net als bij lijn 369 eerst een HOV-lijn met gewone blauw/witte GVB-bussen?
Ik heb nog geen idee. Waarom het busstation Gaasperplas geen ruimte zou hebben weet ik niet, er werd vroeger op dat busstation ook met gelede bussen gereden (op o.a. lijn 41, 45 (zelden) en 249), die geen grotere draaicirkel dan een normale bus heeft. Maar misschien worden dit 15m-bussen (of dubbeldekkers *bus* ) en dan is de draai wat krapjes. (Dit is 100% grap en speculatie)

Het "HOV" aan de lijn wordt het weinige aantal haltes. Naar verluidt zijn ten westen van IJburg Diemerknoop, Gaasperplas en Amsterdam Bijlmer ArenA de enige haltes. Die halte Gaasperplas langs de Langbroekdreef is positief voor de snelheid, maar geeft een lange en sociaal onveilige looproute naar de rest van het busstation en het metrostation. De buurt had liever een busroute via Kraaiennest gehad, waar de komende tijd veel ontwikkeld wordt, met o.a. de eennagrootste OBA (bibliotheek)-vestiging van Amsterdam

Er zijn in het verleden veel plannen (nooit concreet) geweest over het doortrekken van de Zuidtangent naar IJburg. Technisch is er weinig dat een koppeling tegenhoudt, maar het gaat wel over twee concessies. Sowieso gaat Cxx dit niet in december rijden. Ik zie ook weinig toegevoegde waarde in een doorgaande route over Bijlmer ArenA heen.

Overigens is het voor de lijn naar Weesp niet de bedoeling dat GVB over de Waterlinie of de Korte Muiderweg gaan rijden (zoals de kaartjes voorstellen) maar ken ik geen ander plan dan over Over Holland. Die weg zal dan over de Overdiemerweg/Pampusweg (beiden beter bekend als "Nuonweg", achter de Maxis langs) moeten gaan rijden, omdat vanaf de Fortdiemerdamweg de draai linksaf de Diemerpoldeweg vv niet te maken is (tenzij dat kruispunt grootschalig verbouwd wordt)
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Als je onderaan doorklikt naar de planning kom je op een pagina van de gemeente Amsterdam met een globale planning. En een grote foto van een RET bus. Tsja, er staat ook R-Net op.
Gr BasG
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik vind het wel weer grappig typisch dat bij GVB iemand bedenkt: "hé, het zou een Goed Idee™ zijn om op de plattegrondenpagina aparte plattegronden met omleidingen op te nemen en die dan extra onder de aandacht te brengen bovenaan de pagina!" - en dat er dan vervolgens niemand aangewezen wordt die dat ook goed bijhoudt (screenshot is van vandaag):

Afbeelding
n-evo

Bericht door n-evo »

Dat probleem heb je als bijna alles uitbesteed wordt en er amper in-house kennis op dit vlak is. Zo komt het op mij over tenminste.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

De Uithoornlijn Amsteltram doet het niet tussen Amstelveen Westwijk en Uithoorn wegens een stroomstoring. En volgens een collega zijn er ook al 20 minuten geen trams van Westwijk naar het noorden vertrokken, maar wel naar de stalling.
n-evo

Bericht door n-evo »

Niks erover op gvb.nl. :')
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Degene die normaal de verstoringen op de site zet zal wel met vakantie zijn :X

Updates:
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Waarom hangt er dan geen A4'tje op die site? :|
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De stagiair heeft waarschijnlijk een A4'tje op zijn computer geplakt ;)

Updates:
Plaats reactie