Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Milco schreef: vr 16 aug 2024, 13:06 Wat een raar moment om zo'n nieuwe lijn op woensdag in te voeren...
Dat is standaard in NRW op een woensdag in augustus aangezien de schoolvakanties dan zijn afgelopen. Een groot gedeelte van de vervoerders heeft dan dienstregelingswijzigingen. Er zijn eigenlijk altijd een aantal vaste wijzigingsmomenten:
  • 2e zondag in december, in de VRR doet eigenlijk alleen de NIAG dat. De andere vervoerders kiezen eind Kerstvakantie.
  • Maandag na de Kerstvakantie, begin januari dus (sommige vervoerders kiezen de maandag anderen de zondag)
  • Einde voorjaarsvakantie, ergens begin april (vaak maandag)
  • Begin zomervakantie, ergens begin juni (zondag)
  • Einde zomervakantie, ergens half-begin augustus (woensdag)
  • Einde herfstvakantie, begin-half oktober (vaak maandag)
In april en oktober worden vaak alleen kleinere wijzigingen doorgevoerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Voor de liefhebber nog een artikel in het Duits en Nederlands over de nieuwe bus naar Venlo: https://niag.de/news/299/sb42-wird-ab-2 ... rlaengert/ of https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/b ... -duitsland
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

waldo79 schreef: vr 16 aug 2024, 13:23 Ik vermoed dat als er uitval is in de RE13 deze buslijn wel eens populair kan worden.
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt krijgen. Met name voor reizigers richting Krefeld, Duisburg en verder kan het een goed alternatief zijn.

De laatste maanden heb ik hem al vaker gebruikt vanaf Niederdorf/Herongen en het viel me echt op dat ie goed vol stroomde tot Aldekerk.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Zeker omdat er vanuit Nederland best wordt gereisd met regionale tickets.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: vr 16 aug 2024, 16:36
Milco schreef: vr 16 aug 2024, 13:06 Wat een raar moment om zo'n nieuwe lijn op woensdag in te voeren...
Dat is standaard in NRW op een woensdag in augustus aangezien de schoolvakanties dan zijn afgelopen.
Wat is het raar dat het schooljaar op een woensdag begint.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Ligt er maar aan wat je gewend bent lijkt me. ;)
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik kan ook besluiten om op woensdag van vakantie terug te komen. Niemand verplicht mij op maandag mijn werkweek te beginnen. Zo ook met een schoolvakantie.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

TomSteyl schreef: za 17 aug 2024, 09:28
waldo79 schreef: vr 16 aug 2024, 13:23 Ik vermoed dat als er uitval is in de RE13 deze buslijn wel eens populair kan worden.
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt krijgen. Met name voor reizigers richting Krefeld, Duisburg en verder kan het een goed alternatief zijn.
Ook richting Düsseldorf is het een kwartier sneller dan wachten op de volgende RE13.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Wel een beetje spijtig dat de vertrektijd in Venlo niet twee minuten later kan, dan sluit het net wat beter aan op de intercity uit Eindhoven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Zowel heen als terug is de aansluiting matig met bijna 30 min overstap. Maar je zit dus vast aan de overstap in Aldekerk.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Met name terug richting Venlo is de aansluiting wel eens kritiek in Aldekerk, dan zie je groepjes mensen ongeduldig voor de deuren in de RE10 staan en heel soms zag je hem wel eens voor je neus wegrijden. Maar de meeste chauffeurs hebben gelukkig in de gaten dat het onzinnig is om precies op het vertrekuur te gaan. De bus heeft in Niederdorf/Herongen ruim voldoende keertijd om iets later te kunnen rijden en dat zal in Venlo ook zo zijn.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Vinny

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: za 17 aug 2024, 22:13 Ik kan ook besluiten om op woensdag van vakantie terug te komen. Niemand verplicht mij op maandag mijn werkweek te beginnen. Zo ook met een schoolvakantie.
Blijkbaar wordt dat in Duitsland op deelstaatniveau beslist. Misschien is de achterliggende gedachte dat er dan twee werkdagen zijn om de schoolperiode voor te bereiden; vergaderingen voor leraren, boeken ophalen en kaften voor de leerlingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Voor de liefhebber vond ik het volgende kaartje van Netz 2032+ van Köln:
https://www.stadt-koeln.de/mediaasset/c ... lus-bf.pdf
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: za 17 aug 2024, 21:12
regenmaker schreef: vr 16 aug 2024, 16:36
Dat is standaard in NRW op een woensdag in augustus aangezien de schoolvakanties dan zijn afgelopen.
Wat is het raar dat het schooljaar op een woensdag begint.
In belgie is het altijd 1 juli t/m 31 augustus zomervakantie. Dit jaar, 2024, toevallig van maandag t/m zaterdag.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In België zijn vakanties tegenwoordig verschillend per taalgebied. Het Franstalig onderwijs heeft een kortere zomervakantie dan het Nederlandstalig en het Duitstalig onderwijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr gaat per maart 2025 zijn tariefstructuur vereenvoudigen en schaft vier van de zeven tariefzones af. Voortaan heb je alleen nog maar de zones A (in een stad), B (stad plus directe omgeving om stad of volgende stad) en C (geheel het VRR-gebeid). Ook vervallen ca 500 van de 650 verschillende tickets.

Bron en meer (Duitstalig)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
ICE11

Bericht door ICE11 »

AVV en VRS hebben net dezelfde plannen, maar dan pas vanaf 2026: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... heinland-2
Wel zullen de prijzen voor de nieuwe AVV/VRS-zone "A" verschillen afhankelijk hoe groot de stad is.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Wie in Düsseldorf nog eens de oude Stadtbahnen type GT8SU wil beleven moet sich haasten: Naar verluidt zijn deze nog rond twee weken planmatig in dienst, daarna alleen nog als reserve.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Oeh, dank voor de tip, wellicht kan ik die komende week nog meepikken. Weet je toevallig ook op welke lijn(en) ze aan te treffen zijn?
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik meen met name op de U77.
Stefan

Bericht door Stefan »

Klopt. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Door werken in Heerdt rijdt de U77 t/m 04. november niet. Dat daardoor in de binnenstad niet minder aanbod is zijn er overdag extra ritten op de U75 tussen de haltes Handweiser en Lierenfeld en op deze zijn al meerdere keren de GT8SU gespot. Volgende week is er ook een beurs zodat er meer treinen voor de U78 nodig zijn (meestal B-Wagen), dus is dan de kans op de GT8SU op de U75 nog groter.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik heb tijdens mijn ruime overstap in Düsseldorf wat bij de Stadtbahn rondgehangen (ik ken betere activiteiten eerlijk gezegd, maar goed :') ), maar helaas geen GT8SU getroffen. Wellicht meer kans midden in de spits. De U75 reed met een mix van B-Wagen en moderne prullen, de rit naar Handweiser die eerst vertraagd was en toen van de borden verdween maar opeens toch binnen kwam rijden reed met B-Wagen. U78 ook met een mix, U79 alleen B-Wagen, U76 alleen modern spul.

Helemaal zonder succes was het echter niet, want ik heb ook een retourtje gedaan naar Düsseldorf-Flingern ( :') ) met de S28. Eindelijk eens in zo’n gaar Integral-treinstel gezeten. *O*
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Hebben ze bij de U79 na ruim zes jaar nog geen oplossing gevonden voor die perrons in Duisburg dan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan

Bericht door Stefan »

Jawel hoor, die van de Rheinbahn zijn netjes verbouwd en kunnen dan ook naar Duisburg rijden, iets wat al vaker heeft plaats gevonden :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie