Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door iamthedutchdude »

Ik heb mijn eerder genoemde verdeling nog iets bijgeschaafd, waarbij nu ook stations aan de gebieden gekoppeld zijn om tot een redelijk eerlijke verdeling over de gebieden te komen (om zo te voorkomen dat er gebiedjes met slechts 8 stations zijn):
  • Noordelijke Nevenlijnen
    Spoiler: show
    Harlingen Haven
    Harlingen
    Franeker
    Dronryp
    Deinum
    Stavoren
    Koudum-Molkwerum
    Hindeloopen
    Workum
    IJlst
    Sneek
    Sneek Noord
    Mantgum
    Leeuwarden (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
    Leeuwarden Camminghaburen
    Hurdegaryp
    Feanwalden
    De Westereen
    Buitenpost
    Grijpskerk
    Zuidhorn
    Eemshaven
    Roodeschool
    Uithuizermeeden
    Uithuizen
    Usquert
    Warffum
    Baflo
    Winsum
    Delfzijl
    Delfzijl West
    Appingedam
    Loppersum
    Stedum
    Bedum
    Sauwerd
    Groningen Noord
    Groningen (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
    Groningen Europapark (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
    Kropswolde
    Martenshoek
    Hoogezand-Sappemeer
    Zuidbroek
    Veendam
    Scheemda
    Winschoten
    Bad Nieuweschans
    (Bünde)
    Weener
    (Ihrhove)
    Leer
  • NS in Noord-Nederland
    Spoiler: show
    Leeuwarden (Ook bij "Noordelijke Nevenlijnen")
    Grou-Jirnsum
    Akkrum
    Heerenveen
    (Heerenveen IJsstadion)
    Wolvega
    Steenwijk
    Groningen (Ook bij "Noordelijke Nevenlijnen")
    Groningen Europapark (Ook bij "Noordelijke Nevenlijnen")
    Haren
    Assen
    Beilen
    Hoogeveen
    Meppel
    Zwolle (Ook bij "Overijssel West" en "Gelderland excl. Arriva")
    Kampen Zuid
    Dronten
    Lelystad (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
  • Overijssel West
    Spoiler: show
    Kampen
    Zwolle Stadshagen
    Zwolle (Ook bij "NS in Noord-Nederland" en "Gelderland excl. Arriva")
    Dalfsen
    Ommen
    Mariënberg
    Hardenberg
    Gramsbergen
    Coevorden
    Dalen
    Nieuw-Amsterdam
    Emmen Zuid
    Emmen
    Heino
    Raalte
    Nijverdal
    Apeldoorn (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
    Apeldoorn Osseveld
    Twello
    Deventer (Ook bij "Gelderland excl. Arriva")
    Deventer Colmschate
    Holten
    Rijssen
    Wierden
    Vroomshoop
    Daarlerveen
    Vriezenveen
    Almelo
    Almelo de Riet
    Borne
    Hengelo (Ook bij "Twente")
    Enschede Kennispark
    Enschede
    Enschede de Eschmarke
    Glanerbrug
    Gronau
  • Gelderland excl. Arriva
    Spoiler: show
    Zwolle (Ook bij "Overijssel West" en "NS in Noord-Nederland")
    Wezep
    't Harde
    Nunspeet
    Harderwijk
    Ermelo
    Putten
    Nijkerk
    Amersfoort Vathorst
    Amersfoort Schothorst
    Amersfoort Centraal (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
    Hoevelaken
    Barneveld Noord
    Barneveld Centrum
    Barneveld Zuid
    Lunteren
    Ede Centrum
    Veenendaal de Klomp
    Ede-Wageningen
    Wolfheze
    Oosterbeek
    Arnhem (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
    Arnhem Zuid
    Elst (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
    Nijmegen Lent
    Nijmegen (Ook bij "Limburg")
    Nijmegen Goffert
    Nijmegen Dukenburg
    Wijchen
    Arnhem Velperpoort (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
    Arnhem Presikhaaf
    Velp
    Rheden
    Dieren
    Brummen
    Zutphen (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
    Deventer (Ook bij "Overijssel West")
    Olst
    Wijze
  • Utrecht, Flevoland en het Gooi
    Spoiler: show
    Amersfoort Centraal (Ook bij "Gelderland excl. Arriva")
    Baarn
    Hilversum
    Hilversum Media Park
    Bussum Zuid
    Naarden-Bussum
    Almere Poort
    Almere Muziekwijk
    Almere Centrum
    Almere Parkwijk
    Almere Buiten
    Almere Oostvaarders
    Lelystad (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
    Hilversum Sportpark
    Hollandsche Rading
    Soestdijk
    Soest
    Soest Zuid
    Den Dolder
    Bilthoven
    Utrecht Maliebaan
    Utrecht Overvecht
    Breukelen
    Maarssen
    Utrecht Zuilen
    Woerden (Ook bij "Zuid Holland")
    Vleuten
    Utrecht Terwijde
    Utrecht Leidsche Rijn
    Utrecht Centraal
    Utrecht Vaartsche Rijn
    Utrecht Lunetten
    Houten
    Houten Castellum
    Culemborg
    Geldermalsen (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem")
    Tiel Passewaaij
    Tiel (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
    Zaltbommel
    's Hertogenbosch (Ook bij "Noord Brabant")
    Bunnik
    Driebergen-Zeist
    Maarn
    Veenendaal West
    Veenendaal Centrum
    Rhenen
  • Noord-Brabant Oost
    Spoiler: show
    Ravenstein
    Oss
    Oss West
    Rosmalen
    's Hertogenbosch Oost
    's Hertogenbosch (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
    Vught
    Boxtel
    Best
    Eindhoven Strijp-S
    (Eindhoven Stadion)
    Eindhoven Centraal
    Geldrop
    Heeze
    Maarheeze
    Weert
    Venlo (Ook bij "Limburg")
    Blerick (Ook bij "Limburg")
    Horst-Sevenum
    Deurne
    Helmond Brouwhuis
    Helmond
    Helmond 't Hout
    Helmond Brandevoort
    Oisterwijk
    Tilburg
    Tilburg Universiteit
    Tilburg Reeshof
    Gilze-Rijen
    Breda (Ook bij "Zeeland en Noord-Brabant West" en "Zuid-Holland excl. Qbuzz")
  • Zeeland en Noord-Brabant West
    Spoiler: show
    Vlissingen
    Vlissingen Souburg
    Middelburg
    Arnemuiden
    Goes
    Kapelle-Biezelinge
    Kruiningen-Yerseke
    Krabbendijke
    Rilland-Bath
    Bergen op Zoom
    Roosendaal
    Etten-Leur
    Breda (Ook bij "Zuid-Holland" en "Noord-Brabant Oost")
    Breda Prinsenbeek
    Lage Zwaluwe
    Dordrecht Zuid
    Dordrecht (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem" en "Zuid-Holland excl. Qbuzz")
  • Zuid-Holland excl. Qbuzz
    Spoiler: show
    Breda (via HSL) (Ook bij "Zeeland en Noord-Brabant West" en "Noord-Brabant Oost")
    Dordrecht (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem" en "Zeeland en Noord-Brabant West")
    Zwijndrecht
    Barendrecht
    Rotterdam Lombardijen
    (Rotterdam Stadion)
    Rotterdam Zuid
    Rotterdam Blaak
    Rotterdam Centraal
    Rotterdam Noord
    Rotterdam Alexander
    Capelle Schollevaar
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Schiedam Centrum
    Delft Campus
    Delft
    Rijswijk
    Den Haag Moerwijk
    Den Haag HS
    Den Haag Centraal
    Voorburg
    Den Haag Ypenburg
    Zoetermeer
    Zoetermeer Oost
    Lansingerland-Zoetermeer
    Den Haag Laan van N.O.I.
    Den Haag Mariahoeve
    Voorschoten
    De Vink
    Leiden Centraal
    Leiden Lammenschans
    Alphen aan den Rijn
    Bodegraven
    Boskoop
    Boskoop Snijdelwijk
    Waddinxveen Noord
    Waddinxveen
    Waddinxveen Triangel
    Gouda
    Gouda Goverwelle
    Woerden (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
    Voorhout
    Hillegom
    Heemstede-Aerdenhout
    Sassenheim
    Nieuw Vennep
    Hoofddorp (Ook bij Noord-Holland excl. het Gooi)
  • Noord-Holland excl. het Gooi
    Spoiler: show
    Hoofddorp (Ook bij "Zuid-Holland")
    Schiphol
    Amsterdam Lelylaan
    Amsterdam Zuid
    Amsterdam RAI
    Duivendrecht
    (Amsterdam Arena)
    Amsterdam Amstel
    Amsterdam Bijlmer Arena
    Amsterdam Holendrecht
    Abcoude
    Breukelen (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
    Diemen Zuid
    Weesp
    Diemen
    Amsterdam Science Park
    Amsterdam Muiderpoort
    Amsterdam Centraal
    Amsterdam Sloterdijk
    Halfweg-Zwanenburg
    Haarlem Spaarnwoude
    Haarlem
    Overveen
    Zandvoort aan Zee
    Bloemendaal
    Santpoort Zuid
    Santpoort Noord
    Driehuis
    Beverwijk
    Heemskerk
    Uitgeest
    Krommenie-Assendelft
    Wormerveer
    Zaandijk Zaanse Schans
    Koog aan de Zaan
    Zaandam
    Zaandam Kogerveld
    Purmerend Weidevenne
    Purmerend
    Purmerend Overwhere
    Hoorn
    Hoorn Kersenboogerd
    Hoogkarspel
    Bovenkarspel-Grootebroek
    Bovenkarspel Flora
    Enkhuizen
    Obdam
    Heerhugowaard
    Alkmaar Noord
    Alkmaar
    Heiloo
    Castricum
    Schagen
    Anna Paulowna
    Den Helder Zuid
    Den Helder
Mocht ik nog stations vergeten hebben, laat het dan maar weten :lol:
Bemined
Berichten: 6951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Bemined »

iamthedutchdude schreef: zo 18 aug 2024, 20:18
Milco schreef: zo 18 aug 2024, 16:17 bijvoorbeeld door de patroontijden geautomatiseerd op de wiki op te nemen. Dit kostte echter nogal wat werk en tijd en het was niet duidelijk of dit per aanstaande december geregeld zou zijn.
Voor de lange termijn lijkt het mij verstandig om dit nader te onderzoeken. Dit biedt immers ook de mogelijkheid om de wijzigingen die middels de wijzigingsbladen plaatsvinden op de wiki automatisch te verwerken (ondanks dat dit vaak slechts doorkoppelingen of minimale wijzigingen in tijdligging zijn, want tijden kunnen door de jaarlijkse capaciteitsverdeling nauwelijks veranderen). Daarnaast vermindert het de druk die rond december sowieso al bij meerdere wikibewerkers aanwezig is i.v.m. de wijzigingen bij BTM. Technisch gezien is dit wel een flinke klus (wat waarschijnlijk nog niet draait in december), maar met een combinatie van de wikibot en de open datastromen van NS moet dit haalbaar kunnen zijn. Er zijn ook meerdere forum- en wikigebruikers die (mee)werken aan verschillende sites die de vertrektijden al dan niet live ophalen (denk aan Treinposities, Rijden de Treinen, nsdr.bemined.nl ;) e.d.), misschien is het handig om die hier actief in te betrekken.
Voor treinseries die gewoon elke dag netjes in patroon rijden is het vrij eenvoudig om op basis van de brondata patroontijden te genereren. Het wordt echter lastiger als er tig uitzonderingen zijn verspreid over de dag of zelfs verspreid over de week. Hoe bepaal je welke afwijkingen significant zijn en welke niet? En hoe genereer je de voetnoten "tot xx:xx" en "na xx:xx" als zo'n afwijking precies op de grens van twee patronen zit zoals bij de s6700?

Pragmatische oplossing zou zijn een scriptje dat de simpele treinseries automatiseert en de complexere treinseries met de hand blijven doen. Het is echter lastig te voorspellen hoeveel treinseries nog met de hand ingevoerd zouden moeten worden tot dat scriptje gemaakt is.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door umbusko »

iamthedutchdude schreef: zo 18 aug 2024, 22:48 Mocht ik nog stations vergeten hebben, laat het dan maar weten :lol:
Ik mis Limburg (of had je Limburg al bij een concessie gerekend?)

Ik heb altijd in één keer het gebied ten zuiden/oosten van Eindhoven en Nijmegen gedaan samen met de concessie Limburg (dus inclusief de lijn Eindhoven-Venlo, Eindhoven-Roermond, Nijmegen-Roermond en alles ten zuiden daarvan). Dat werkte prima. En daarna stukjes die over waren. Je kunt de grens ook bij Weert en Blerick leggen.

Ik ben wel altijd heel blij met de tabellen van Bemined, want daarmee zijn de patroontijden heel gemakkelijk bij te werken. Zonder die tabellen vind ik het altijd erg lastig om een volledig overzicht te krijgen van tijden en sporen. Ik heb daar in het verleden altijd op gewacht.

Het probleem lijkt me vooral dat Milco zich voor deze enorme taak verantwoordelijk voelde en er erg tegenop zag. Maar dat hoeft natuurlijk niet, we zijn met genoeg gebruikers. :) Dank voor de ommezwaai om toch het gesprek aan te gaan, Milco: dat scheelt jou stress en komt de wiki (en ons allemaal) ten goede. Ik zal na mijn vakantie uitgebreider reageren, indien nodig.

Overigens: een verdeling per groepen treinseries kan wellicht ook. Want sommige soorten treinen (nachttreinen, internationale treinen) laten zich nu eenmaal beter bijwerken op alle stations waar ze stoppen in plaats van dat iedereen dat moet uitzoeken voor zijn eigen paar stations.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door iamthedutchdude »

umbusko schreef: ma 19 aug 2024, 13:28 Ik mis Limburg (of had je Limburg al bij een concessie gerekend?)

Ik heb altijd in één keer het gebied ten zuiden/oosten van Eindhoven en Nijmegen gedaan samen met de concessie Limburg (dus inclusief de lijn Eindhoven-Venlo, Eindhoven-Roermond, Nijmegen-Roermond en alles ten zuiden daarvan). Dat werkte prima. En daarna stukjes die over waren. Je kunt de grens ook bij Weert en Blerick leggen.
Limburg is (misschien raad je het al) onderdeel van de Concessie Limburg. ;) Daarom vind je bij de categorieën "Noord-Brabant Oost" en "Gelderland excl. Arriva" ook verwijzingen naar Limburg terug.

Maar mocht degene die concessie Limburg bijwerkt dat nodig vinden (als ik je verhaal zo lees denk ik dat trouwens niet ;) ), dan zou het NS-deel van die stations bij "Noord-Brabant Oost" gevoegd kunnen worden (in die categorie is nog voldoende ruimte).

De indeling is overigens op een aantal aannames gebaseerd:
  • Grote stations niet met teveel man bijwerken (om problemen als afwijkingen in formuleringen bij opmerkingen te minimaliseren).
  • Treinseries zo min mogelijk splitsen over meerdere categorieën (en als er gesplitst wordt dit zo veel mogelijk op een logisch punt doen).
    Dit verklaart ook de grens tussen Noord-Brabant Oost en Limburg: ik wilde niet de 3500/3700, de 4400 of de (1)6400 over meerdere gebieden splitsen.
  • Groepen redelijk gelijk in formaat.
  • Bij aangrenzende concessiegebieden deze ofwel als grens nemen, ofwel samenvoegen (zodat de grens van een categorie niet een concessiegebied doorkruist).
Hier en daar zie je de botsingen tussen deze aannames terug: qua grootte van de groepen had 's Wijchen - Nijmegen wel bij "Noord-Brabant Oost" gekund, maar dat had wel de 7600 opgesplitst. Dat "Noord-Brabant Oost" wat klein is komt dus enerzijds hierdoor. Anderzijds komt dat door het vergroten van "Zeeland en Noord-Brabant West" om hier aan de formaateis te kunnen voldoen, maar waardoor de 6600 wel extra gesplitst is. (Al zie ik nu dat deze twee gebieden samen net zo groot zijn als Utrecht, Flevoland en het Gooi en ik die dus ook samen had kunnen nemen :oops: Bij alle delen - maar vooral de delen waar Noord-Brabant in valt - kan dus nog wel wat geschoven worden als jullie dat wensen.)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Meltrain »

Allereerst: bedankt Milco voor deze positieve aanpak. :pos:
iamthedutchdude schreef: zo 18 aug 2024, 22:48 Ik heb mijn eerder genoemde verdeling nog iets bijgeschaafd, waarbij nu ook stations aan de gebieden gekoppeld zijn om tot een redelijk eerlijke verdeling over de gebieden te komen (om zo te voorkomen dat er gebiedjes met slechts 8 stations zijn):
  • Zuid-Holland excl. Qbuzz
    Spoiler: show
    Breda (via HSL) (Ook bij "Zeeland en Noord-Brabant West" en "Noord-Brabant Oost")
    Dordrecht (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem" en "Zeeland en Noord-Brabant West")
    Zwijndrecht
    Barendrecht
    Rotterdam Lombardijen
    (Rotterdam Stadion)
    Rotterdam Zuid
    Rotterdam Blaak
    Rotterdam Centraal
    Rotterdam Noord
    Rotterdam Alexander
    Capelle Schollevaar
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Schiedam Centrum
    Delft Campus
    Delft
    Rijswijk
    Den Haag Moerwijk
    Den Haag HS
    Den Haag Centraal
    Voorburg
    Den Haag Ypenburg
    Zoetermeer
    Zoetermeer Oost
    Lansingerland-Zoetermeer
    Den Haag Laan van N.O.I.
    Den Haag Mariahoeve
    Voorschoten
    De Vink
    Leiden Centraal
    Leiden Lammenschans
    Alphen aan den Rijn
    Bodegraven
    Boskoop
    Boskoop Snijdelwijk
    Waddinxveen Noord
    Waddinxveen
    Waddinxveen Triangel
    Gouda
    Gouda Goverwelle
    Woerden (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
    Voorhout
    Hillegom
    Heemstede-Aerdenhout
    Sassenheim
    Nieuw Vennep
    Hoofddorp (Ook bij Noord-Holland excl. het Gooi)
Ik vind dit nog steeds een behoorlijk lange lijst.
Ik vind het zelf bijvoorbeeld geen probleem om de lijn Dordrecht - Den Haag (Centraal) te doen (met voor de IC uitlopers t/m Leiden), maar de rest van de provincie trekt me minder.
umbusko schreef: ma 19 aug 2024, 13:28 Ik ben wel altijd heel blij met de tabellen van Bemined, want daarmee zijn de patroontijden heel gemakkelijk bij te werken. Zonder die tabellen vind ik het altijd erg lastig om een volledig overzicht te krijgen van tijden en sporen. Ik heb daar in het verleden altijd op gewacht.
Volledig mee eens. Zonder die tabellen is het helemaal een monsterklus.
umbusko schreef: ma 19 aug 2024, 13:28 Overigens: een verdeling per groepen treinseries kan wellicht ook. Want sommige soorten treinen (nachttreinen, internationale treinen) laten zich nu eenmaal beter bijwerken op alle stations waar ze stoppen in plaats van dat iedereen dat moet uitzoeken voor zijn eigen paar stations.
Ook mee eens. Zoals hierboven aangegeven doe ik graag het zuidelijke deel van de Oude Lijn, maar daar heb ik het dan al wel druk genoeg mee.
iamthedutchdude schreef: ma 19 aug 2024, 13:58
  • Treinseries zo min mogelijk splitsen over meerdere categorieën (en als er gesplitst wordt dit zo veel mogelijk op een logisch punt doen).
    Dit verklaart ook de grens tussen Noord-Brabant Oost en Limburg: ik wilde niet de 3500/3700, de 4400 of de (1)6400 over meerdere gebieden splitsen.
De (nieuwe) 3500 is nu wel alsnog gesplitst over 4 groepen. :')

Dat eerste uitgangspunt vind ik nog niet eens zo'n groot probleem, mits daar van tevoren gewoon goede afspraken over worden gemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Milco »

Als je een gebied te groot vindt kun je altijd nog samen met iemand anders inschrijven, net als bij de reguliere BTM-concessies.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik ben bezig met de inschrijflijst en wil daar ook de treinseriepagina's opnemen in de inschrijving. Het meest handige is dan om in lijnbundels te gaan werken. Wat vinden jullie hiervan en wat vinden jullie bijvoorbeeld van zo'n lijnbundel (als voorbeeld nummer 1)? Mocht iemand een goede verdeling hebben, schiet maar. :)

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Over ... rvoer_2025
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Meltrain »

Zoals eerder gezegd ben ik wel voorstander van een opdeling in lijnbundels, dus (op basis van één lijnbundel) vind ik het wel een goed idee. :pos:
(Even mierenn**ken: het meervoud van intercity is intercity's. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door ITF »

Het gebruik van de sterretjes is volgens mij nog niet helemaal kloppend: op bijvoorbeeld Hoorn Kersenboogerd staat er wel een sterretje, terwijl hier alleen series komen uit lijnbundel I. Op Lelylaan staat er geen sterretje, terwijl hier meer treinseries stoppen dan alleen de 3300 die binnen lijnbundel I valt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Milco »

Er wordt nog aan aanpassingen/verbeteringen gewerkt. Voor wie een treincategorie te groot vindt; net als bij BTM-concessies kun je gewoon met twee man inschrijven en samen de taken onderverdelen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Daniel »

Ik vindt het nog enigszins verwarrend om de multimodale concessies twee keer in de lijst te vermelden. Is het geen beter idee om daar de extra checkboxen voor de trein gewoon bij de concessie zelf in het BTM-deel (dat dan qua naam niet helemaal klopt, ok) erbij te zetten.
Bij die concessies heb je immers toch overlap, want de wijzigingen horen ook op de wijzigingspagina van de concessie zelf.

Overigens: met alle lijnbundels dezelfde wijzigingspagina (de pagina "Dienstregeling 2025") aanpassen is wel vragen om bewerkingsconflicten. Maar ik zie zogauw nog geen andere oplossing (of iemand moet dat nog centraal doen voor het hele land).

(En in de uitlegtekst staat nog ergens 2023 trouwens, die is blijkbaar vorig jaar al gemist :p )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door ITF »

De wijzigingspagina 2025 is er al: link, en vaak wijzigt er weinig ten op zichte van de versie die de NS publiceert in februari. Dus conflicten zie ik niet snel ontstaan.

En een klein foutje: mijn oude gebruikersnaam (rooddolfijn) is nog vermeld, kan ik eventueel ook aanpassen op het moment dat de inschrijving opent.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Dionysusnu »

Ik vind die pagina nu wel erg overschrijverig van de adviesaanvraag. In sommige items wordt alleen de nieuwe situatie beschreven, maar is het zonder voorkennis een beetje onduidelijk wat de echte wijziging is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Daniel »

Dat komt ook wel een beetje omdat die pagina nooit echt als "wijzigingspagina" gezien is, wat de pagina's per jaar over de busdienstregelingen wel zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door ITF »

Dionysusnu schreef: ma 26 aug 2024, 21:54 Ik vind die pagina nu wel erg overschrijverig van de adviesaanvraag. In sommige items wordt alleen de nieuwe situatie beschreven, maar is het zonder voorkennis een beetje onduidelijk wat de echte wijziging is.
Daar sluit ik mij bij nader inzien bij aan.

Als niemand anders zich aanbiedt, wil ik wel zo'n overzichtelijkere en uitgebreidere pagina maken. Mocht het nodig zijn, aangezien ik anders een wijzigingspagina schrijf over een concessie/lijnbundel waar ik zelf niet aan meewerk, dan kan ik er ook een lijnbundel bij doen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Milco »

Van mij mag iemand die wijzigingspagina best aanpassen om e.e.a. duidelijker te maken :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door umbusko »

De pagina hinkt ook een beetje op twee gedachten: hij benoemt alle treindiensten (in de tabel), maar vaak alleen de wijzigingen in de NS-dienstregeling; wijzigingen in concessies worden vaak gedetailleerder op wijzigingspagina's van concessies besproken. Wellicht is het een idee om een aparte wijzigingspagina te maken voor de concessie Hoofdrailnet en op de pagina "Dienstregeling {jaar}" alleen algemene wijzigingen te zetten en die van niet-concessiegebonden treinen (bijvoorbeeld: lijn X gaat over van deze concessie naar deze concessie; er komt een nieuwe European Sleeper, etc.), desnoods een zeer beknopte samenvatting van echt belangrijke wijzigingen, de tabel met de treinseries natuurlijk en dan door te linken naar de afzonderlijke wijzigingspagina's.
regenmaker schreef: ma 26 aug 2024, 20:24 Ik ben bezig met de inschrijflijst en wil daar ook de treinseriepagina's opnemen in de inschrijving. Het meest handige is dan om in lijnbundels te gaan werken. Wat vinden jullie hiervan en wat vinden jullie bijvoorbeeld van zo'n lijnbundel (als voorbeeld nummer 1)? Mocht iemand een goede verdeling hebben, schiet maar. :)

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Over ... rvoer_2025
Ziet er goed uit! :) Wel moet er nagedacht worden over de hoeveelheid bij te werken concessies per persoon, er zijn een paar hele kleintjes (bijvoorbeeld Valleilijn, Gouda-Alphen) die mijns inziens niet zo zwaar hoeven te tellen.

Een voorstel voor de lijnbundels (hopelijk ben ik niks vergeten):
  1. Zuidoost
    IC Maastricht/Heerlen/Venlo/Nijmegen - Utrecht - Dordrecht/Den Helder/Enkhuizen
    SPR Weert/Deurne - Eindhoven - Tilburg Universiteit/Oss
    SPR Arnhem - Ede-Wageningen
    SPR Rhenen/Rotterdam - Breukelen - Amsterdam - Uitgeest
    SPR Den Bosch/Tiel - Utrecht - Den Haag/Leiden
  2. Noordoost
    IC Leeuwarden/Groningen/Enschede - Amersfoort/Almere - Den Haag/Rotterdam/Breda (via HSL)
    SPR Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Almere - Amsterdam/Den Haag
    SPR Enschede - Apeldoorn
    SPR Zwolle - Amersfoort - Utrecht
    SPR Amersfoort - Amsterdam/Schiphol
    SPR Utrecht - Almere/Schiphol
    SPR Utrecht - Baarn
    SPR Utrecht - Utrecht Maliebaan (museumpendel)
  3. Zuidwest
    IC Vlissingen - Amsterdam
    IC Roosendaal - Zwolle
    IC Eindhoven - Den Haag
    SPR Vlissingen - Roosendaal
    SPR Dordrecht - Wijchen - Arnhem - Zutphen
    SPR Dordrecht - Roosendaal
    SPR Dordrecht - Rotterdam - Den Haag
  4. Noordwest
    IC Amsterdam - Haarlem - Den Haag
    IC Haarlem - Alkmaar
    SPR Amsterdam - Haarlem - Zandvoort
    SPR Amsterdam - Haarlem - Hoorn
    SPR Haarlem - Den Haag
    SPR Amsterdam - Hoofddorp
    SPR Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp
  5. Nachttreinen en Internationaal
    ICE International (100, 200)
    IC Berlijn (140, 240)
    Nightjet (400, 420)
    European Sleeper (450)
    Eurostar (9100)
    Benelux (9200, nieuwe 9500?)
    ex-Thalys (9300, 9900)
    S32 Roosendaal-Puurs (2500)
    RE19 Arnhem - Düsseldorf (20000)
    RE13 Venlo - Hamm (20050)
    RB51/RB64 Enschede - Münster/Dortmund (20200, 20250)
    RB61 Hengelo-Bielefeld (20350)
    NS Nachtnet (1400, 11400, 21400, 21500, 22400, 23400, 24400)
    Arriva Nachtnet (32700, 32790)
In overleg kunnen sommige lijnen natuurlijk verhuizen, zo kan ik me prima voorstellen dat wie Twente en/of ZwEnZwoKa doet ook graag de RB51, RB61 en RB64 erbij doet. Of bijvoorbeeld de Benelux bij lijnbundel 2 erbij. Of, ... Wat vinden jullie hiervan? Ik wil zelf best 'nachttreinen en internationaal' op me nemen.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door iamthedutchdude »

Ik zou de losse treinconcessies Vechtdallijnen, ZwEnZwoKa, Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda en Treindienst Amersfoort - Ede-Wageningen op basis van hun beperkte omvang bij de lijnbundels opnemen (of eventueel Vechtdallijnen en ZwEnZwoKa gezamenlijk als een bundel Treindiensten Overijssel). Gezien de omvang van Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen zou ik die nog als losse bundel opnemen.

Daarnaast zou ik voor de multimodale concessies het trein- en busdeel niet apart noemen, maar "gewoon" eenmalig onder multimodaal (waarbij Multimodaal dan een extra hoofdstuk/paragraaf tussen Trein en BTM wordt).
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door umbusko »

Dat klinkt niet onverstandig. Ik zou dan Vechtdallijnen, ZwEnZwoKa en de RB51, RB61, RB64 combineren tot één bundel (hoewel het wat suf is dat er dan ook nog één lijntje bij de concessie Twente zit, maar ja). En Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda en Treindienst Amersfoort - Ede-Wageningen zou ik dan allebei bij lijnbundel 1 stoppen (omdat daar SPR Den Bosch/Tiel - Utrecht - Den Haag/Leiden en SPR Arnhem - Ede-Wageningen in zitten en lijnbundel 2 al vrij vol zit).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers het leuk vinden om wat werk op de wiki te doen, maar wellicht afgeschrikt worden door de hoeveelheid werk. Daarom dacht ik dat het juist laagdrempelig is om wat kleine concessie / regio's toe te voegen, zoals ZwenZwoka of de Valleilijn. Dat geeft eventueel nieuwe of bestaande gebruikers de kans om bij te dragen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door umbusko »

Wat mij betreft is dat ook prima, natuurlijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Het is mij om het even als de meerderheid liever grote gebieden heeft ook prima, zelf dus wel een lichte voorkeur om wat kleinere projecten te houden. Wat betreft de multimodale concessies eens dat die onder een aparte subkop kunnen waardoor ze eenmal worden genoemd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door umbusko »

We kunnen die kleine concessies best laten staan; als er dan niemand apart op inschrijft kunnen ze altijd nog opgepakt worden door degene die anders het grotere gebied zou doen. Ik ben het met je eens dat het een laagdrempelige manier is om mensen die anders niet zouden meehelpen het ook eens uit te laten proberen.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door iamthedutchdude »

regenmaker schreef: di 27 aug 2024, 17:49 Ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers het leuk vinden om wat werk op de wiki te doen, maar wellicht afgeschrikt worden door de hoeveelheid werk. Daarom dacht ik dat het juist laagdrempelig is om wat kleine concessie / regio's toe te voegen, zoals ZwenZwoka of de Valleilijn. Dat geeft eventueel nieuwe of bestaande gebruikers de kans om bij te dragen.
Met die redenatie is dat inderdaad ook wel logisch. Al vraag ik me af of met name Vechtdallijnen - met de drie/vier stoppatronen (3800, 8000 en 13800 kort+lang) die ook nog verschillende frequenties in spits en dal hebben - daarvoor geschikt is. Maar ik heb er ook geen probleem mee als ik die even moet nalopen als er wel een nieuwkomer daarop inschrijft, dus geen enorm bezwaar ertegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Daniel »

iamthedutchdude schreef: di 27 aug 2024, 20:11 Met die redenatie is dat inderdaad ook wel logisch. Al vraag ik me af of met name Vechtdallijnen - met de drie/vier stoppatronen (3800, 8000 en 13800 kort+lang) die ook nog verschillende frequenties in spits en dal hebben - daarvoor geschikt is.
Denk het niet echt, maar die complexiteit maakt het tegelijk ook wel een goed idee om juist apart te houden natuurlijk. Want zit iemand die al een groot gebied doet er dan wel op te wachten om zo'n ingewikkelde lijn er ook nog bij te doen immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten