Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De RE5 wordt vaak geschrapt tussen Oberhausen en Wesel.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
En toch rijdt de RE19 vanavond maar tot Wesel vanuit de Pott. Weer een andere stremming dus.
Ik blij dat ik de auto in Kleve heb staan en de RE5 uit Koblenz zowaar eens op tijd was.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Gewoon naar Wesel en dan de X27 naar Kleve of de X28 naar Goch, mijn standaard routes.
Mocht de route naar Wesel eruit liggen, geen probleem dan reis je naar Dorsten en pak je de X05 naar Wesel met aansluiting op de X28.
Ik kijk nu al uit naar de Xbus vanuit Moers naar Wesel dan kan ik vanuit Duisburg via Moers relatief snel naar Wesel zonder trein. Hoef ik ook niet Wesel volledig door te reizen, maar kan ik bij de Niederrheinbrücke overstappen.
Tip is de trein zoveel mogelijk links laten liggen, heb eigenlijk nooit problemen. Zodra ik in de trein stap, begint de ellende vaak.
Mocht de route naar Wesel eruit liggen, geen probleem dan reis je naar Dorsten en pak je de X05 naar Wesel met aansluiting op de X28.

Ik kijk nu al uit naar de Xbus vanuit Moers naar Wesel dan kan ik vanuit Duisburg via Moers relatief snel naar Wesel zonder trein. Hoef ik ook niet Wesel volledig door te reizen, maar kan ik bij de Niederrheinbrücke overstappen.
Tip is de trein zoveel mogelijk links laten liggen, heb eigenlijk nooit problemen. Zodra ik in de trein stap, begint de ellende vaak.

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Z2N
- Donateur
Het is vandaag al de hele dag bonje tussen Oberhausen en Arnhem, het zou mij niets verbazen als het dus eerder de uitwerkingen zijn van de verstoring daar als reden voor het schrappen van de RE19 voorbij Wesel.
-
Problemen met de bovenleiding liet de ICEs omrijden via Venlo en Den Bosch. Een reiziger met de RE19 kan dan stranden.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Maar áls het dan verder wel gewoon doet wat het moet doen, dan is vakantie vieren met je Deutschlandticket toch wel erg leuk. Zo stond ik vanmiddag nog op een Franse heuveltop nabij het Luxemburgse Schengen, en nu 8 uur later zit ik via een prachtige spoorlijn langs de Moezel gewoon thuis op de bank.
Bewijsmateriaal vanaf de Luxemburgse kant van de Stroumbierg:

Iets links van het midden zien we het stationsgebouw van Perl-Schengen, met pal ervoor de brug over de Moezel. Op het eilandje dáár voor, ter hoogte van de grote schuur rechts er van, begint Frankrijk. Van een echt drielandenpunt is officieel geen sprake omdat de hele breedte van de rivier wordt gezien als de Duits-Luxemburgse grens. Station Perl-Schengen is het eindpunt van de uursdienst hierheen vanuit Trier die tot 20u doorgaat.
Kijken we iets verder naar rechts, dan zien we het enorme rangeerterrein van het Franse station Apach, dat alleen in het weekend twee keer per dag wordt bediend

Bewijsmateriaal vanaf de Luxemburgse kant van de Stroumbierg:

Iets links van het midden zien we het stationsgebouw van Perl-Schengen, met pal ervoor de brug over de Moezel. Op het eilandje dáár voor, ter hoogte van de grote schuur rechts er van, begint Frankrijk. Van een echt drielandenpunt is officieel geen sprake omdat de hele breedte van de rivier wordt gezien als de Duits-Luxemburgse grens. Station Perl-Schengen is het eindpunt van de uursdienst hierheen vanuit Trier die tot 20u doorgaat.
Kijken we iets verder naar rechts, dan zien we het enorme rangeerterrein van het Franse station Apach, dat alleen in het weekend twee keer per dag wordt bediend

Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Ik heb daar ook wel eens gewandeld. Vanuit Schengen naar zowel Perl als Apach. Er waren toch plannen voor meer treinen tussen Metz en Trier?
- ICE11
Een lid van de raad van toezicht van DB en diverse medewerkers waren verrassend eerlijk in de Süddeutsche Zeitung (een van de grootste Duitse dagbladen). Enkele citaten:
"Dienstregelingen worden niet meer berekend, maar slechts geschat"
"De dienstregelingen blijken steeds vaker een loze belofte na tientallen jaren slecht onderhoud van het spoorwegnet"
"De toestand van het spoorwegnet en de seinhuizen is nog nooit zo slecht geweest; De stemming in het bedrijf is misschien nog nooit zo ellendig geweest."
"In tegenstelling tot het vorige management, verhult het huidige management van het spoorwegnet de dramatische situatie niet"
"Duitsland heeft tegenwoordig de oudste seinhuizen van westeuropa"
"dat tien jaar niet genoeg zal zijn om het spoorwegnet op orde te krijgen"
Het tele verslag bij de SZ is alleen maar voor abonnees te lezen is, maar ook andere bronnen hebben het daarover: https://www.focus.de/panorama/welt/chao ... 34197.html
"Dienstregelingen worden niet meer berekend, maar slechts geschat"
"De dienstregelingen blijken steeds vaker een loze belofte na tientallen jaren slecht onderhoud van het spoorwegnet"
"De toestand van het spoorwegnet en de seinhuizen is nog nooit zo slecht geweest; De stemming in het bedrijf is misschien nog nooit zo ellendig geweest."
"In tegenstelling tot het vorige management, verhult het huidige management van het spoorwegnet de dramatische situatie niet"
"Duitsland heeft tegenwoordig de oudste seinhuizen van westeuropa"
"dat tien jaar niet genoeg zal zijn om het spoorwegnet op orde te krijgen"
Het tele verslag bij de SZ is alleen maar voor abonnees te lezen is, maar ook andere bronnen hebben het daarover: https://www.focus.de/panorama/welt/chao ... 34197.html
-
In Frankfurt liep een 82-jarige vrouw door een S-Bahntunnel....

https://www.stern.de/gesellschaft/regio ... 90866.htmlhabe nicht gewusst
-
-
Maar zijn dat in Brussel dan altijd 80-plussers? 

-
Kan Stern ook niet de correcte termen gebruiken? Zugfahrer of Zügführer is echt, écht fout. Het correcte Triebfahrzeugführer is dan weer een mond vol, Lokführer is wel bij iedereen bekend.dennistd schreef: ↑di 20 aug 2024, 00:24 In Frankfurt liep een 82-jarige vrouw door een S-Bahntunnel....
https://www.stern.de/gesellschaft/regio ... 90866.htmlhabe nicht gewusst
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
Klopt, er waren plannen om vanaf december 2024 fors meer treinen te laten rijden vanuit bijvoorbeeld Trier en Saarbrücken richting Frankrijk, maar door tegenslagen wordt uitbereiding van de dienstregeling pas in december 2026 verwacht, zie ook dot topic:
viewtopic.php?f=37&t=16963
-
- Suus
- Contacteer:
Er is daar een potje bij elkaar gelogen. De treinen staan al kant en klaar in Lauterbourg, maar omdat er geslabakt is met de aanbesteding van het vervoer heeft niemand de moeite genomen toelating te regelen in Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Maar is het toelatingsproces dan al opgestart?
- Suus
- Contacteer:
Nee, want er is geen vervoerder geselecteerd die het proces wil begeleiden, naar het schijnt omdat er in Frankrijk bezwaren leven tegen de vermoedelijke vervoerder, een samenwerkingsverband tussen SNCF en SWEG. Beide zijn overheidsbedrijven zijn en de vraag is of die wel internationaal mogen samenwerken. Om deze problemen te verhullen zeggen de autoriteiten in beide landen dat het komt door de vertraagde aflevering van het materieel, terwijl er dus meer dan een dozijn treinstellen fabrieksklaar staan op verschillende plekken in de Elzas waaronder Lauterbourg. Die stellen zijn vrij makkelijk te herkennen aan hun donkerblauwe kleur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Mag ik dat een nogal kneuterachtige manier van handelen vinden?
-
Van mij wel. Waar staat dat overheidsbedrijven niet internationaal mogen samenwerken? Is dat een Europese regel of zo? En als dat zo is, waarom is dat dan niet opgelost door een dochteronderneming?
-
- Donateur
Ik begrijp de Slowaken niet helemaal: vorig jaar lag Kúty - Šaštín-Stráže er maandenlang uit voor een complete renovatie (misschien wel iets van 8 maanden); vanuit de treinvervangende bus bleek het hele spoor verdwenen.
Nu is alles nieuw, inclusief een spiksplinternieuw perron in Kuklov, nieuwe masten en een nieuwe draad, heeft men de diensten Skalica na Slovensku - Kúty en Kúty - Šaštín-Stráže - Senica - Trnava gewijzigd in Skalica na Slovensku - Kúty - Šaštín-Stráže - Senica en Senica - Trnava en wordt er met 2-delige GTW’tjes gedieseld onder de nieuwe draad.
Ik vond er in de twee ritten die ik gemaakt heb ook beduidend minder mensen in zitten dan vroeger: die knip in Senica heeft de lijn volgens mij geen goed gedaan.
Nu is alles nieuw, inclusief een spiksplinternieuw perron in Kuklov, nieuwe masten en een nieuwe draad, heeft men de diensten Skalica na Slovensku - Kúty en Kúty - Šaštín-Stráže - Senica - Trnava gewijzigd in Skalica na Slovensku - Kúty - Šaštín-Stráže - Senica en Senica - Trnava en wordt er met 2-delige GTW’tjes gedieseld onder de nieuwe draad.

- Meltrain
- Donateur
Is er überhaupt wel een knip nodig of zou men ook een doorgaande dienst Skalica na Slovensku - Kúty - Šaštín-Stráže - Senica - Trnava kunnen aanbieden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
Het stukje Skalica na Slovensku - Holíč nad Moravou heeft geen bovenleiding, dus ja: als je met elektrisch materieel wilt rijden heb je een knip nodig. Doorgaande reizigers over Kúty heen zijn er volgens mij nauwelijks, omdat dat nogal om is. Rechtstreeks over de weg is (Skalica -) Holíč - Senica veel sneller. In Senica bleven altijd wel mensen zitten, maar nu was er maar een handjevol overstappers.
Wat op zich wel weer leuk zou zijn is een elektrische trein Hodonín (CZ) - Holíč - Kúty en verder, en een dieseltreintje dat bij Skalica de grens naar Sudoměřice (CZ) over gaat. Maar ja, dat zijn dromen.
Wat op zich wel weer leuk zou zijn is een elektrische trein Hodonín (CZ) - Holíč - Kúty en verder, en een dieseltreintje dat bij Skalica de grens naar Sudoměřice (CZ) over gaat. Maar ja, dat zijn dromen.
- ICE11
Voor treinreizigers rondom Köln is het weer uitstekend: De lijn naar Aachen is voor onbepaalde tijd dicht omdat in Horrem een vrachtwagen wiens chauffeur onder invloed stond van een brug op het spoor is gevallen (een S-Bahn kon nog op tijd remmen, zie https://www.feuerwehr-kerpen.de/grossei ... ln-aachen/), de lijn naar Bonn gaat vanavond voor het hele weekend dicht vanwege geplande werken en in Köln is een grote beurs ("Gamescom") met voor morgen en overmorgen duizenden bezoekers verwacht.....
-
Waar haal je vandaan dat de chauffeur onder invloed was? Dat zie ik in het artikel namelijk niet terug...
-
-