Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IIVQ

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Voor lijn 54 heb je binnen het centrum de tramlijnen (behalve Nieuwmarkt).
Verder de trein tussen CS en Holendrecht (alle stations zijn op zo'n kwartier van een treinstation, alleen Van der Madeweg is wat slecht te bereiken).
Reigersbosch en Gein zijn bereikbaar met bus 47 vanaf bijlmer.

===

Ik zag trouwens deze week voor het eerst deze zomer (sinds lijn 50 Zuid-Gaasperplas rijdt) dat op lijn 50 's avonds enkele stellen M7 worden ingezet. Vanaf het begin van de zomer waren het altijd 6-bakstreinen (2 M7 of 1 M5).

De metro 50 die ik gistermiddag van Zuid naar Gaasperplas had, stopte op Van der Madeweg op het buitenspoor (en bood dus geen crossplatformaansluiting op de 54)

Zou het qua reizigerscommunicatie niet handiger zijn om bij deze werkzaamheden (die vast nog wel een aantal zomers herhaald worden) lijn 53, 54 en 50 (ingekort tot Zuid) in stand te houden (met gewijzigde frequenties)? Voor de reizigers die vanaf een "54"-station naar Zuid of Gaasperplas moeten is dan direct duidelijk welke metro ze moeten nemen, ipv te gokken of hun 54 een directe overstap of 6 minuten wachten oplevert.
Ook hoeft er alleen aan de lijnvoering van lijn 50 (en 51) wat te gebeuren. Ik zie nu regelmatig mensen in de 50 naar Gaasperplas die denken dat ze in de verkeerde metro zitten omdat ze op de kaart zien dat de 50 naar Gein gaat, en mensen die juist naar Gaasperplas moeten maar schrikken dat ze in een 50 zitten.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: wo 14 aug 2024, 08:48 De trams vanuit Zuid die naar de remise gaan hadden ipv daarheen ook kunnen keren richting Zuid, lijkt me.
Waarschijnlijk zijn ze dat gaan doen ook? Dus naar de remise om weer terug te keren richting Zuid (rekening houdende met eventuele uitval/vertraging door personeelswissel (er stonden trams in het stroomloze gebied) en toiletbezoek.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

De collega had 25 mn op Zuid gestaan.

Ik hoor net van een bevriend wattman dat trams niet meer kunnen keren op Westwijk zelf en altijd naar de remise moeten.
TLP

Bericht door TLP »

Hoe komt dat? Tot een paar weken geleden was Westwijk het eindpunt, ze hebben toch niet ineens de overloopwissels daar weggehaald?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik: Hebben ze het kruiswissel weggehaald?
Trambestuurder: Buiten gebruik, samen met alle seinen rondom westwijk

:N
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Hè, het lijkt ProRail wel ;)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Gelukkig, vanaf 1 september mogen de trams gekoppeld gaan rijden naar Uithoorn. https://uithoornlijn.nl/nieuws/2024/van ... lde-trams/
trolly

Bericht door trolly »

ThatPCDude schreef: za 17 aug 2024, 10:52 Hè, het lijkt ProRail wel ;)
Huh?!? Nee hoor, dit is GVB, en...

:shock:

Oh, wacht...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ThatPCDude
Donateur

Ik zie het een en ander aan gelijkenissen tussen de twee mbt infra in dit geval ;)

hauptbahnhof

De vraag is waarom die wissels in gebruik moeten worden gehouden?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Zodat je makkelijk kunt keren bij verstoringen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
hauptbahnhof

Even verderop is er een remise waar er alsnog gekeerd kan worden. Gekeerd kan er niet zonder meer gedaan worden omdat er trams en personeel missen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Het personeel dat de tram naar Westwijk bracht, kan dezelfde tram toch weer terug naar Station Zuid brengen? :|
(Dat er bij de remise gekeerd kan worden, vind ik overigens wel een goed argument, al hoop ik wel dat er dan nooit een storing optreedt tussen Westwijk en de remise.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo

Bericht door n-evo »

Uiteindelijk. Ik neem aan dat het rijdende personeel ook moet kunnen pauzeren en aflossend personeel op het eindpunt dat gestremd is staat.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Welnee, als de tram kan rijden kan het personeel toch ook gewoon blijven rijden? Pauze is voor mietjes (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
hauptbahnhof

Meltrain schreef: di 20 aug 2024, 15:31 Het personeel dat de tram naar Westwijk bracht, kan dezelfde tram toch weer terug naar Station Zuid brengen? :|
(Dat er bij de remise gekeerd kan worden, vind ik overigens wel een goed argument, al hoop ik wel dat er dan nooit een storing optreedt tussen Westwijk en de remise.)
Er kan ook een storing plaatsvinden tussen Sacharovlaan en Westwijk. Een beetje een wat als-situatie dus.
n-evo schreef: di 20 aug 2024, 15:45 Uiteindelijk. Ik neem aan dat het rijdende personeel ook moet kunnen pauzeren en aflossend personeel op het eindpunt dat gestremd is staat.
Dat bedoelde ik ook. Toiletbezoek, waterflesje vullen, bakkie leut pakken etc moet ook gebeuren en daarnaast heb je idd de (wettelijke) pauzes, personeelswissel en einde diensten. Dus idd, een tram zou soort van direct weer terug kunnen keren, maar dat is niet een gegeven.
robert1955

Bericht door robert1955 »

Waar wordt er afgelost? op de ijburglijn vlg mij het opstelterrein [niet bij een halte]. kan ik me hier ook goed voorstellen
hauptbahnhof

Westwijk
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

De Knip van de Ring duurt twee dagen langer: Werkzaamheden lopen uit, gevolgen voor metroverkeer. (GVB)
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Zoals een berucht beroemd forummer laatst zei:
Die ene met de computer schreef: za 17 aug 2024, 10:52 Hè, het lijkt ProRail wel ;)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Het is niet zo dat de oude situatie doorgaat.
Voor de reiziger is het effect dat lijn 50 niet rijdt, en lijn 51 maar eens in de 12mn. Effectief zal alles wel op SZD spoor ... 1? (het zuidelijke) afgehandeld worden.

Daarnaast is het buitenperron van SLW richting het zuiden 2 weken dicht, dus als je van Zuid naar Gaaspeplas wil moet je overstappen op Amstel. Maar de lift daar is ook defect, dus dán moet je overstappen op Wibautstraat. Leuk als je naast Overamstel werkt :-p
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

OVinfo snapt het ook niet meer: ik zie heel veel uitgevallen metro's en veel extra metro's die allemaal om 0:59 vertrekken. :')

En wie het ook niet wisten: SLW = Spaklerweg.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 26 aug 2024, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ThatPCDude
Donateur

Dionysusnu schreef: zo 25 aug 2024, 21:13 Zoals een berucht beroemd forummer laatst zei:
Ik voel me vereerd (A)

Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

De dienstregeling van lijn 51 is niet erg betrouwbaar. Volgens de NS Reisplanner zou lijn 51 "gewoon" elke 10 minuten moeten rijden, maar ik wist al dat het elke 12 minuten zou zijn, dus ben ik ruim op tijd naar Spaklerweg gelopen.
Daar had ik uiteindelijk (volgens OVinfo) de metro van 17:35 die met +21 reed.
Bij Overamstel bleven we nog enige tijd wachten en de aankomst bij Station Zuid was met +26.
Doordat ik vast helemaal naar voren was gelopen (en lange benen heb) kon ik de 2471 nog net halen.

Ik weet dat dit een tijdelijke verstoring is, maar ik zou toch adviseren om lijn 51 gedurende de uitgelopen werkzaamheden te knippen op Station Zuid.
De overstap in de afgelopen weken was wellicht vervelend, maar de dienstregeling was erg betrouwbaar.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Weet iemand waarom in de middag vaak file is voor de IJ-tunnel? Zeker een week als ik metro vanaf Amsterdam Centraal naar Noord ga zie ik oponthoud of file?
Plaats reactie