Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
VIRM schreef: ↑do 22 aug 2024, 08:12
Tweemaal per dag? Dat is voor reizigers niet aantrekkelijk lijkt mij, behalve als je op het juiste moment reist.
Geen enkele trein is voor de reiziger aantrekkelijk, behalve die die precies vertrekt als je hem nodig hebt.
Vooropgesteld dat er Arriva paaltjes zijn cq. je in- en uit kunt checken zullen er vast reizigers zijn die die trein gaan gebruiken. Of denk je dat er veel mensen (uiteraard die met een NS abonnement) zijn die zullen zeggen "hee, de Arriva trein is de eerste die vertrekt, nee die pak ik niet".
cassie127 schreef: ↑do 22 aug 2024, 01:39
Arriva gaat maandag t/m donderdag 2× per dag per richting rijden als sneltrein (Beilen en Haren worden overgeslagen) en rijdt op vrijdag vaker (in hoeverre ze dan ook echt gaan rijden).
Hoe gaat Arriva dat eigenlijk doen met de tarieven? In- en uitchecken bij NS of wordt het een soortgelijke constructie met een vast tarief net als bij de nachttreinen van Arriva?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Bij enkel online plaatsbewijzen, die je dus vooraf moet kopen, vraag ik mij af wie er met de 2x/dag rijdende Arrivatrein gaat reizen gezien alle NS-treinen daaromheen die een stuk toegankelijker zijn...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:13
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.
Zijn er voor die treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort überhaupt ooit treinpaden aangevraagd en toegekend? Dat de ACM goedkeuring heeft gegeven betekent nog niet dat de treinpaden ook toegekend (of überhaupt aangevraagd) zijn, dat is alleen de hoepel waar een bedrijf door moet om de treinpaden voor de bewuste dienst aan te mogen vragen. Zo stond dat destijds ook in het besluit:
ACM schreef:Arriva heeft als gevolg daarvan recht op toegang tot de hoofdspoorweginfrastructuur met het oog op de exploitatie van de drie gemelde nieuwe passagiersdiensten (dagtreinen Apeldoorn - Amersfoort v.v. en nachttreinen Schiphol - Groningen/Maastricht v.v., red.).
Aangezien een toegekend treinpad ook de nodige verplichtingen en dus kosten met zich mee brengt, vermoed ik niet dat een dergelijke aanvraag en bijbehorende toekenning ooit heeft plaatsgevonden voor Amersfoort - Apeldoorn. Ik vermoed dat dat plan dus een stille dood gestorven is.
Voor de treinen waar we het nu over hebben, zijn die treinpaden ook daadwerkelijk toegekend. Dat is dus een andere situatie.
en-es schreef: ↑do 22 aug 2024, 09:58
In- en uitchecken bij NS om met Arriva te reizen gaat het niet worden denk ik. Dus moeten er paaltjes bij. Of alleen online plaatsbewijzen.
[speculatie]Wat dit betreft verwacht ik eigenlijk alleen online plaatsbewijzen via Glimble, zoals dat ook voor de open access nachttreinen gebeurt. Al kan het theoretisch zo zijn dat er overleg is geweest met de provincie Overijssel (en evt. Fryslân en Groningen) om de paaltjes van Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen en de paaltjes van Blauwnet (vanaf 2028 Blauwnet/RRReis) te koppelen tot één netwerk.[/speculatie]
In de dienstregeling 2025 vervalt de rechtstreekse verbinding Amersfoort - Rotterdam via Utrecht, (hoe) komt die in de dienstregeling 2026 weer terug?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Waarom zou die terugkomen? Rotterdam is vanuit Amersfoort bereikbaar via Hilversum, Adam Zuid en Schiphol, met het doortrekken van de ICNG over de HSL richting Amersfoort
Qua tijd duurt het praktisch even lang, maar je moet inderdaad toeslag betalen. Ik hoop mede daarom nog steeds dat de HSL-toeslag afgeschaft wordt.
's Avonds rijden er overigens wel rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Enschede (via Utrecht en Amersfoort).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:13
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.
Zijn er voor die treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort überhaupt ooit treinpaden aangevraagd en toegekend? Dat de ACM goedkeuring heeft gegeven betekent nog niet dat de treinpaden ook toegekend (of überhaupt aangevraagd) zijn, dat is alleen de hoepel waar een bedrijf door moet om de treinpaden voor de bewuste dienst aan te mogen vragen. Zo stond dat destijds ook in het besluit:
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 12:50
Qua tijd duurt het praktisch even lang, maar je moet inderdaad toeslag betalen. Ik hoop mede daarom nog steeds dat de HSL-toeslag afgeschaft wordt.
's Avonds rijden er overigens wel rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Enschede (via Utrecht en Amersfoort).
Een reis Rotterdam - Amersfoort duurt via Utrecht 57 minuten. Over de HSL zijn de reistijden: Rotterdam - Schiphol 27 minuten en Schiphol - Amersfoort 40 minuten, 27 + 40 = 67 minuten. Over de HSL is het langer en straks mogen reizigers toeslag gaan betalen voor een reis die dus langer duurt.
Waarom is de toeslag eigenlijk ingevoerd?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
NS betaalt zelf een toeslag voor gebruik van de HSL infra. Daarnaast helpt het de reizigersspreiding tussen Amsterdam en Rotterdam. De toeslag gaat niet om snelheid/reistijd. Althans dat zijn de argumenten die NS gebruikt om de toeslag in stand te houden.
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:13
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.
Zijn er voor die treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort überhaupt ooit treinpaden aangevraagd en toegekend? Dat de ACM goedkeuring heeft gegeven betekent nog niet dat de treinpaden ook toegekend (of überhaupt aangevraagd) zijn, dat is alleen de hoepel waar een bedrijf door moet om de treinpaden voor de bewuste dienst aan te mogen vragen. Zo stond dat destijds ook in het besluit:
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 12:50
's Avonds rijden er overigens wel rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Enschede (via Utrecht en Amersfoort).
En in het weekend (za tot 9:00 en zo tot 11:00). In de toekomst zal de 2000 weer in de spits (en mogelijk ook in het dal) naar Amersfoort door gaan rijden.
cassie127 schreef: ↑do 22 aug 2024, 01:39
Arriva gaat maandag t/m donderdag 2× per dag per richting rijden als sneltrein (Beilen en Haren worden overgeslagen) en rijdt op vrijdag vaker (in hoeverre ze dan ook echt gaan rijden).
Met welk materieel? De Flirt's van de Maaslijn?
Op de Maaslijn rijden GTW's geen Flirts. En waarom zouden ze daarvoor materiaal uit Limburg gaan halen? Het lijkt me toch voor de hand liggend dat er dan met materiaal uit Groningen/Friesland (WINK/D-GTW) of van de Vechtdallijn(E-GTW) gereden gaat worden.
Milco schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:27
Bij enkel online plaatsbewijzen, die je dus vooraf moet kopen, vraag ik mij af wie er met de 2x/dag rijdende Arrivatrein gaat reizen gezien alle NS-treinen daaromheen die een stuk toegankelijker zijn...
Als die treinen een pak goedkoper zouden zijn dan de NS, dan zijn er echt wel voldoende reizigers voor te vinden denk ik.
Dat wel, alleen met 2x/dag wordt de keuzevrijheid om te reizen wel zeer klein, en dat op een route waarbij genoeg "last-minute" alternatieven zijn bij NS.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu schreef: ↑do 22 aug 2024, 15:35
Er zijn echter nieuwe Flirts voor de Maaslijn in bestelling, en de eerste daarvan staan toch te niksen
Die zijn inmiddels geleverd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Er zijn er minstens drie geleverd, meer heeft men er ook niet nodig voor de paar paden die men gekregen heeft (op ma-do volstaat één stel voor die paar ritten, alleen op vrijdag heeft men meerdere stellen nodig).