Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
DingeZ

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Heeft iemand enig idee waarom ik ineens bij DB geen stoelen meer kan kiezen op internationale reizen? Bij alle ICE's zijn binnen Duitsland de stoelen te kiezen, maar zodra je van of naar een station buiten Duitsland een reservering probeert te maken verdwijnt de mogelijkheid om ze te kiezen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Getest met een willekeurige ICE (Brussel-Frankfurt op 28/8 om 6:23 met Nur Sitzplatz) en voor mij werkt het.
Dus heb je een voorbeeld?
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 20 aug 2024, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Ik probeerde het op 26/9 op (en wat andere dagen voor de check) voor ICE 121/225 en ICE 27/29. Bij ICE 121 en 225 krijg ik de selectie wel voor Oberh - Fffm, maar niet voor Asd - Fffm. Zevelfde bij ICE 27/29, voor Fffm - Passau kan ik wel m'n zitplaats kiezen, maar voor Fffm - Wien niet.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

In Hafas valt mij op dat de verkeersdagen van beide treinen slechts enkele dagen is (20 t/m 30 aug voor de 121, 20 t/m 29 aug voor de 27). Mogelijk dat de treinen een andere route rijden en dat e.e.a. daar mee te maken heeft?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Als de 27 keuze biedt tussen Frankfurt en Passau dan zijn er niet echt meer veel opties voor andere routes naar Wenen.
Maar het kan wel iets met onbevestigde werkzaamheden te maken hebben. Ik had het vorig jaar ook dat ik geen mogelijkheid een plaats te kiezen kreeg als ik Basel - Köln Hbf wilde reserveren in de EC8, maar wel als ik Basel - Düsseldorf reserveerde. Dat bleek toen ook met werkzaamheden te maken te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

DingeZ schreef: di 20 aug 2024, 16:47 Ik probeerde het op 26/9 op (en wat andere dagen voor de check) voor ICE 121/225 en ICE 27/29. Bij ICE 121 en 225 krijg ik de selectie wel voor Oberh - Fffm, maar niet voor Asd - Fffm.
Ik heb even ICE 121 op 26/9 bekeken en dat is vreemd inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik dat al eens eerder heb gezien voor sommige treinen afgelopen voorjaar. Vermoedelijk gewoon een van de vele bugs bij DB die over een tijdje weer verdwijnen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@DingeZ: Hoe specifiek wil je je zitplaats uitkiezen trouwens? Ik zie net dat je via de OeBB wel wat meer opties krijgt als bij DB, namelijk de keuze of je een raam- of gangplaats met of zonder tafel wilt. Op de plattegrond kiezen gaat via die weg echter nooit.
Schapekop in de Keistad

DingeZ

Bericht door DingeZ »

Omdat we een reservering nodig hadden heb ik het maar gewoon geboekt. Voor ICE 225 is het rijtuig 31, stoelen 75 en 76, lijkt me prima. Voor ICE 27 is het rijtuig 23, ook stoelen 75 en 76. Nou blijkt dat dat bij de eerste serie van de BR 411 twee raamstoelen tegenover elkaar aan een tafel te zijn, maar bij de tweede serie zitten ze achter elkaar. Als ik kijk voor Fffm - Passau krijg ik de indeling van de eerste serie te zien. Is er enige indicatie welke serie er wordt ingezet, of plant DB altijd voor de eerste serie (met iets minder zitplaatsen dan de tweede)?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Als ik op vagonweb.cz bij de "real compositions" kijk zie ik 1e en 2e serie door elkaar en soms ook gekoppeld, dus feitelijk kan het als de trein achterstevoren staat al verschillen in hetzelfde rijtuig 23.
Schapekop in de Keistad

TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

TomSteyl schreef: di 20 aug 2024, 08:30 Zijn er dergelijke dagkaarten ook voor het TER netwerk Hauts de France beschikbaar?
Ik kom elie keer op dagkaarten uit voor een klein gebied, maar niet voor het totale departement. Iemand toevallig die er wel kennis van heeft?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Er zijn geen dagkaarten voor Hauts-de-France. Als je wat meer reizen maakt kan er via de TER Hauts-de-France soms een goedkoper tarief zijn, als aternatief is een kortingskaart voor € 30 waarmee je een jaar lang 50% korting voor jezelf en drie medereizigers op alle treinreizen met TER HdF krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Thanks Suus! Een kortingskaart zal niet lonend genoeg voor me zijn. Nu heb ik voor Lille - Calais vgs mij een promoprijs van 20 euro retour, dan moet ik het daar even mee doen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Philip

Bericht door Philip »

Er is wel een maandabonnement voor € 49 als je jonger dan 28 bent. Pass Rail.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Helaas ben ik al boven de 28 jaar, maar wel bedankt voor je tip Philip.
katvis

Bericht door katvis »

Wat voor trein is de DPN in Duitsland?
PSA: Links gaan, rechts staan
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

katvis schreef: do 22 aug 2024, 12:00 Wat voor trein is de DPN in Duitsland?
Nahverkehrszug von Dritten (dus niet van DB):
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von ... tzinhabers
Is eigenlijk een interne benaming.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Totaal onherkenbare afkorting :s
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Dritten PersonenNaverkehrszug. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ja, zo is het wel duidelijk.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Weet iemand wat de exacte regels zijn met betrekking tot het recht op een hotelkamer bij DB? Kunnen ze zeggen dat je in plaats van een hotelkamer de nacht-ICE moet pakken, bijvoorbeeld?
en-es

Bericht door en-es »

Volgens mij is een hotelkamer alleen aan de orde als er geen treinen meer zijn richting jouw bestemming. Dus als je jouw bestemming met een nachtelijke ICE kan bereiken dan kan ik me voorstellen dat je geen hotelkamer vergoed krijgt.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Er staat mij iets bij dat in de voorwaarden staat wanneer jouw aankomst na 24:00 komt te liggen je een hotel mag nemen. Maar dat zou in de voorwaarden op de website moeten staan.
dennistd

Bericht door dennistd »

verfmeer schreef: zo 25 aug 2024, 13:45 Weet iemand wat de exacte regels zijn met betrekking tot het recht op een hotelkamer bij DB? Kunnen ze zeggen dat je in plaats van een hotelkamer de nacht-ICE moet pakken, bijvoorbeeld?
https://www.bahn.de/faq/wann-habe-ich-a ... -erstattet
Wird wegen eines Zugausfalls oder einer -verspätung eine Übernachtung erforderlich oder ist die Fortsetzung der Fahrt am selben Tag nicht zumutbar, werden Ihnen angemessene Übernachtungskosten erstattet.
Een nacht-ICE waarmee je om 6 uur 's ochtends op je bestemming aankomt is niet zumutbar (redelijk, passend) zou ik zeggen, maar een nacht-ICE waarmee je om 2:00 aankomt ipv 23:00 kan dat wel zijn lijkt me.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

De regel is "wird wwegen eines Zugausfalls oder einer -verspätung eine Übernachtung erforderlich oder ist die Fotsetzung der Fahrt am selben Tag nicht zumutbar, werden Ihnen angemessene Übernachtungskosten erstattet, [...]"

Ik zou zeggen dat en nachttrein (of -ICE) valt onder het "am selben Tag nicht zumutbar".
Anoniem

Bericht door Anoniem »

Ik zag dat de Lion City G uit SAN misschien naar Veluwe -Zuid gaat, klopt dit? En zo ja, is dat om bv een Citaro G te vervangen? Vond het wel een beetje vreemd, aangezien ze die Citaro's er volgens mij juist uit willen hebben, maar wel een net zo oude bus laten instromen...
Plaats reactie