Kort Nederlands nieuws
-
Re: Kort Nederlands nieuws
De aspecten over prijs en veiligheid snap ik wel. Het OV kan best duur zijn, en het vereist het nodige uitzoekwerk bij bijvoorbeeld de trein om uit te vogelen wat nu het goedkoopst is (naast het abonnement heb je nog die vroegboekkorting in de app, groepsretour, actiekaarten...). Personeel op bijvoorbeeld NS-treinen is vaak onzichtbaar (mijn ervaring is dat het met golfbewegingen gaat).
Wat betreft privatisering hangt het ook vanaf hoe pro-actief een opdrachtgever is lijkt mij.
Wat betreft privatisering hangt het ook vanaf hoe pro-actief een opdrachtgever is lijkt mij.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Bij het lezen van het artikel moet ik opnieuw denken aan de "klantwensenpiramide" van Mark van Hagen (van de NS). Die is al wat jaartjes oud, maar ik denk nog steeds actueel. Hier meer info voor wie dat interessant vindt en/of het niet kent: https://www.crow.nl/mobiliteit-en-gedra ... klantgeric
In het kort: (sociale) veiligheid en betrouwbaarheid zijn het fundament van de piramide en moeten altijd op orde zijn (basisbehoeften). Gemak en snelheid zijn de basis voor het ov, maar kunnen alleen teleurstellen als het daarin niet goed gaat (verwachtingen). Comfort en beleving zijn de punten waar je mensen blij mee maakt en dus op kunt scoren (verlangens/begeerten). Wat ik in de piramide niet heel duidelijk naar voren vindt komen is de prijs, maar die hoort wat mij betreft onder de verwachtingen en tegelijkertijd onder verlangens/begeerten (dit laatste als je met de prijs zou gaan stunten).
Wat duidelijk is: los van de verwachtingen en verlangens/begeerten, blijkt weer uit het artikel dat het fundament (basisbehoeften) wankelt, met de slechte beoordeling op (sociale) veiligheid en betrouwbaarheid. Stap 1 lijkt mij dus het met elkaar weer stevig neerzetten van het fundament, want naar mijn idee heeft iedereen hier een rol in. Betrouwbaarheid is een ingewikkelde met alle personeelstekorten, volle spoor, relatief weinig geld voor de dienstverlening, enzovoort, en ligt natuurlijk buiten de macht van de reiziger. De (sociale) veiligheid ligt bij ons allemaal, door een beetje op elkaar te letten, wat ook een uitdaging is in deze steeds individualistischer wordende maatschappij, al is natuurlijk niet gezegd dat het met op elkaar letten allemaal opgelost zou zijn.
Het is natuurlijk niet altijd zo zwart-wit als ik hier schrijf, en er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die een rol spelen, maar ik heb het even globaal gehouden.
In het kort: (sociale) veiligheid en betrouwbaarheid zijn het fundament van de piramide en moeten altijd op orde zijn (basisbehoeften). Gemak en snelheid zijn de basis voor het ov, maar kunnen alleen teleurstellen als het daarin niet goed gaat (verwachtingen). Comfort en beleving zijn de punten waar je mensen blij mee maakt en dus op kunt scoren (verlangens/begeerten). Wat ik in de piramide niet heel duidelijk naar voren vindt komen is de prijs, maar die hoort wat mij betreft onder de verwachtingen en tegelijkertijd onder verlangens/begeerten (dit laatste als je met de prijs zou gaan stunten).
Wat duidelijk is: los van de verwachtingen en verlangens/begeerten, blijkt weer uit het artikel dat het fundament (basisbehoeften) wankelt, met de slechte beoordeling op (sociale) veiligheid en betrouwbaarheid. Stap 1 lijkt mij dus het met elkaar weer stevig neerzetten van het fundament, want naar mijn idee heeft iedereen hier een rol in. Betrouwbaarheid is een ingewikkelde met alle personeelstekorten, volle spoor, relatief weinig geld voor de dienstverlening, enzovoort, en ligt natuurlijk buiten de macht van de reiziger. De (sociale) veiligheid ligt bij ons allemaal, door een beetje op elkaar te letten, wat ook een uitdaging is in deze steeds individualistischer wordende maatschappij, al is natuurlijk niet gezegd dat het met op elkaar letten allemaal opgelost zou zijn.
Het is natuurlijk niet altijd zo zwart-wit als ik hier schrijf, en er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die een rol spelen, maar ik heb het even globaal gehouden.
Laatst gewijzigd door Joey op za 17 aug 2024, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sociale veiligheid is natuurlijk voor de niet-reiziger een ding. Er zijn de laatste jaren behoorlijk wat heftige incidenten in het nieuws geweest. Die zijn zeker ernstig, maar een niet-reiziger kan dan gaan denken dat het schering en inslag is, terwijl het echt om zeldzame incidenten gaat.
Anderszins kan de NS er zeker wel wat aan doen. Ik zie ook in de avonden de HC al te vaak in de (achterste) cabine duiken en áls ze hun ronde doen, vaak genoeg mensen niet aanspreken op dingen die écht niet kunnen, zoals veel te luide muziek, hard praten in de stiltecoupé of fietsen mee in de spits.
Qua vertraging gaat het heel aardig, het zou zo maar eens ¾ jaar geleden kunnen zijn dat ik mijn laatste GTBV ingevuld heb.
Anderszins kan de NS er zeker wel wat aan doen. Ik zie ook in de avonden de HC al te vaak in de (achterste) cabine duiken en áls ze hun ronde doen, vaak genoeg mensen niet aanspreken op dingen die écht niet kunnen, zoals veel te luide muziek, hard praten in de stiltecoupé of fietsen mee in de spits.
Qua vertraging gaat het heel aardig, het zou zo maar eens ¾ jaar geleden kunnen zijn dat ik mijn laatste GTBV ingevuld heb.
-
Tja, het is niet toegestaan. Maar als het een enkele fiets is, zie ik mezelf niet zo gauw bedreigd als medereiziger. HC moet zo'n reiziger wel de trein laten verlaten.fietsen mee in de spits
-
Goede punten! Beeldvorming is heel bepalend! Positieve beeldvorming (in dit geval voor sociale veiligheid) kan dus ook, door meer te laten zien van de gemiddelde dag bijvoorbeeld. Wat betreft aanspreken op hufterig gedrag: eigenlijk zou iedereen je op dat soort gedrag moeten kunnen aanspreken op een respectvolle manier, maar ik doe het zelf ook vaak niet tegenwoordig, door de toegenomen agressie, en geen zin om risico te lopen in elkaar getimmerd te worden.IIVQ schreef: ↑za 17 aug 2024, 21:56 Sociale veiligheid is natuurlijk voor de niet-reiziger een ding. Er zijn de laatste jaren behoorlijk wat heftige incidenten in het nieuws geweest. Die zijn zeker ernstig, maar een niet-reiziger kan dan gaan denken dat het schering en inslag is, terwijl het echt om zeldzame incidenten gaat.
-
Als mensen in zijn algemeenheid elkaar niet meer aanspreken op onwenselijk gedrag, krijg je een vicieuze cirkel, waarbij het opzetten van een grote waffel helpt. En nee, ik verwijt hier niemand iets voor alle duidelijkheid.
-
Dinner Train heeft ritten stop gezet
Recent is ophef ontstaan omdat het Oisterwijkse bedrijf Dinner Train de door hen zelf geannuleerde boekingen niet terug kan betalen. Het bedrijf – dat met een rijdend treinrestaurant telkens vanuit een andere stad in Nederland gasten een bijzondere ervaring aanbiedt op het Nederlandse spoor – heeft een aantal ritten moeten verplaatsen; mensen voor wie die verplaatsing niet uitkomt hebben recht op een terugbetaling. Die komt, zo gaf de directie aan, maar het heeft tijd nodig.
Bron en meer:
Nu.nl
Recent is ophef ontstaan omdat het Oisterwijkse bedrijf Dinner Train de door hen zelf geannuleerde boekingen niet terug kan betalen. Het bedrijf – dat met een rijdend treinrestaurant telkens vanuit een andere stad in Nederland gasten een bijzondere ervaring aanbiedt op het Nederlandse spoor – heeft een aantal ritten moeten verplaatsen; mensen voor wie die verplaatsing niet uitkomt hebben recht op een terugbetaling. Die komt, zo gaf de directie aan, maar het heeft tijd nodig.
Bron en meer:
Nu.nl
-
Glijdende schaal, ik weet het. Maar gezien ik op mijn werk ook keuzes moet maken waar ik een punt van maak en waar niet, kan de keuze zijn om iets waar grotere hinder van komt te prioriteren boven onwenselijk, maar hooguit irritant gedrag.
En nee, haat naar brutalen die overal de kantjes eraf lopen.
-
Ik ben toch wel heel voorzichtig met aanspreken op ongewenst gedrag. Wil wel heel blijven.
-
Bij mij in de bus is het heel simpel: als je je niet gedraagt ga je maar lopen (uitgezonderd rolstoelers uiteraard

-
- Donateur
Ik schat de situatie altijd een beetje in. Wanneer ik merk dat er meer reizigers zijn die zich er aan ergeren dan zal ik wel wat zeggen. Dan heb je toch een beetje een meerderheid
-
-
NS-topman verwacht 'pittig najaar' door kans op veel vertragingen
NS-topman Wouter Koolmees verwacht een "pittig najaar" voor treinreizigers. Volgens hem gaat het waarschijnlijk niet lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden. (...)
De problemen op het Nederlandse hoofdrailnet die tot vertraging leiden, stapelen zich op. Ze worden met name veroorzaakt door een tekort aan treinen en tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele stukken spoor. Ook zijn er meer werkzaamheden, die de dienstregeling verstoren. (...)
https://www.nu.nl/economie/6325255/ns-t ... ingen.html
NS-topman Wouter Koolmees verwacht een "pittig najaar" voor treinreizigers. Volgens hem gaat het waarschijnlijk niet lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden. (...)
De problemen op het Nederlandse hoofdrailnet die tot vertraging leiden, stapelen zich op. Ze worden met name veroorzaakt door een tekort aan treinen en tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele stukken spoor. Ook zijn er meer werkzaamheden, die de dienstregeling verstoren. (...)
https://www.nu.nl/economie/6325255/ns-t ... ingen.html
-
Goed, dan weten we dat alvast. Mooi dat ze even vooraf waarschuwen!
-
Maar in de drg-2025 wil NS wel fors meer gaan rijden, o.a. ETMET op Rotterdam - Leiden - Schiphol - Utrecht - Arnhem.
Waar halen ze dan ineens die capaciteit vandaan?
Waar halen ze dan ineens die capaciteit vandaan?
- Z2N
- Donateur
Als je in plaats van 4x per uur 6 bakken, 6x per uur 4 bakken rijdt ben je evenveel bakkilometers kwijt. 

-
- Donateur
Klopt, en die machinisten kun je ook prima door de helft delen - heb je er 2 voor de prijs van 1 

- Z2N
- Donateur
In het bericht ging het over een tekort aan treinen, niet aan personeel. 

-
En die IC Rotterdam - Arnhem wordt niet altijd met IC-materieel gereden. Heb hem diverse malen gezien met de hernia-SNG.
-
NS laat in Amsterdam en Den Haag een aantal trams en bussen omstickeren in NS flow-uiterlijk, als reclameactie voor de NS-app.
https://nieuws.ns.nl/ns-trams-en-bussen ... amsterdam/

https://nieuws.ns.nl/ns-trams-en-bussen ... amsterdam/

-
Maar treinen een keer fatsoenlijk schoonmaken is er niet bij....
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Krijg ik met het NS Flex Dal Voordeelabonnement dan ook korting in de bussen en trams van NS? 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ja, dat was altijd al zo. Als het vervangend vervoer bij werkzaamheden is
De trams en bussen met die reclame zijn immers niet ineens van NS
De trams en bussen met die reclame zijn immers niet ineens van NS

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Re: Kort Nederlands nieuwse
Of gewoon de app uitbouwen met nuttige functionaliteiten? Iets heel simpels als je flexabonnement wijzigen kan nog steeds niet in de app.Reiziger Delft schreef: ↑ma 26 aug 2024, 15:38 Maar treinen een keer fatsoenlijk schoonmaken is er niet bij....
- Suus
- Contacteer:
Je kan in de app zonder extra inlog naar de pagina om te wijzigen klikken. Ik snap wel dat ze dat zo doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.