Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
TffpaA
Donateur

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

iamthedutchdude schreef: vr 16 aug 2024, 22:27 Vooral bij splitsingen en samenkomen van verschillende lijnnummers uit dezelfde bundel lijkt het mij handig de nummers te herhalen (bijvoorbeeld in de buurt van Shaga Virulovinan, waar 103/203 en 303 samenkomen/splitsen, of in de buurt van Arvanyo Gidayyan, waar 124 en 224 samenkomen/splitsen).

Voor de rest snap ik de keuze om lijnnummers weg te laten wel: een dergelijke kaart maak je makkelijk te druk.
Nu met meerrrr lijnnummertjes:
Spoiler: show
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op za 31 aug 2024, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik weet nu vanaf de kaart niet welke lijnen sneltreinen zijn en welke stoptreinen zijn, is hier nog iets op te bedenken?

En ik zou de lijnen 8 in de legenda bij elkaar zetten.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

In principe is dat te herleiden uit de stoppatronen die ik weergegeven heb door snel- en stoptrajecten apart weer te geven. De stoptreinen stoppen op ieder station aan dat traject; de sneltreinen stoppen alleen op de belangrijkste stations.
Heel_Holland_Spot

Oh, ik keek verkeerd, ik Arvanyo Valtune te kijken, en keek voor lijnen 101 en 201/301 naar het nummertje 120/220, waardoor ik er niet uit kwam welke de sneldienst is en welke de stopdienst, omdat het beide stopdiensten zijn... :oops:

En dan over de lijnnummering:
Ik wil als reiziger de Maysoodoo lijn hebben, dus lijn 1. Dan zou ik het fijner vinden (persoonlijke mening, kun je mee doen wat je wil) om de lijn te moeten nemen beginnend met een 1 in plaats van naar het einde van het lijnnummer te moeten kijken.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik heb ook zitten kijken naar een systeem dat het andersom doet: alle basislijnnummers (1 t/m 14 voor de metro) met 10 vermenigvuldigen, en daar dan de individuele lijnen bij optellen. Bij de Maysoodoolijn had je dan bijvoorbeeld 11, 12 en 13 gehad.

Maar op de een of andere manier vond ik dat gewoon niet 'mooi' ogen - je krijgt dan allerlei tien- (en uiteindelijk honderd-)tallen die op 1, 2 of 3 eindigen en hooguit eens een keertje 4.

Dit systeem levert misschien wat hogere lijnnummers op, maar ze nummeren wel gewoon door van 1 t/m 14 voor de metro en 21 t/m 26 voor het regionale railnetwerk. Plus dat het allemaal honderdtallen cq driecijferige nummers zijn, wat toch net even wat mooier oogt, vind ik.

Fun fact: in de achterliggende taal worden nummers precies andersom geschreven (101, 201 en 301 worden daar dus als 101, 102 en 103 weergegeven) - en ook zo uitgesproken. Dus in zekere zin beginnen ze daar gewoon met het hoofdlijnnummer :lol:
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

OK - ik heb het toch maar wat anders aangepakt: de tussennummers in bolletjes ipv rechthoekjes, zodat ze ook netjes op diagonale lijnen passen. Bovendien wat kleiner gemaakt, zodat ze wat minder opvallen. Maar vooral de plaatsing heb ik flink overhoop gehaald, in de hoop dat lijnen daarmee beter te volgen blijven:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op za 31 aug 2024, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Heel_Holland_Spot

Wat je ook zou kunnen doen is de rechthoekjes met nummers aan het einde van iedere lijn, vervangen door rondjes, dan komt het overeen met de rondjes op de lijnen zelf.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat heb ik bewust verschillend vormgegeven, zodat het onderscheid tussen tussennummers en eindnummers nog duidelijker is. Dat onderscheid vond ik in mijn vorige oplossing niet duidelijk genoeg naar voren komen.
Heel_Holland_Spot

Goed punt
Chrysa

Bericht door Chrysa »

TomSteyl schreef: za 17 aug 2024, 10:57 Weet toevallig iemand of er een lijnnetkaart bestaat van het SNCF-net in Hauts-de-France?

Heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden.
https://mmt.vsct.fr/sites/default/files ... v48_A2.pdf

Ik heb er ook een aan de muur hangen. :')
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Dankjewel Chrysa!! :D
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Chrysa schreef: zo 18 aug 2024, 20:18
TomSteyl schreef: za 17 aug 2024, 10:57 Weet toevallig iemand of er een lijnnetkaart bestaat van het SNCF-net in Hauts-de-France?

Heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden.
https://mmt.vsct.fr/sites/default/files ... v48_A2.pdf

Ik heb er ook een aan de muur hangen. :')
De oorspronkelijke link is vervallen en vervangen door een exemplaar van september 2024.
https://sncf-ter-hauts-de-france.latitu ... region.pdf
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

TffpaA schreef: zo 18 aug 2024, 13:45 OK - ik heb het toch maar wat anders aangepakt: de tussennummers in bolletjes ipv rechthoekjes, zodat ze ook netjes op diagonale lijnen passen. Bovendien wat kleiner gemaakt, zodat ze wat minder opvallen. Maar vooral de plaatsing heb ik flink overhoop gehaald, in de hoop dat lijnen daarmee beter te volgen blijven:
Hoe maak je toch deze gave kaarten ?
Ik zou voor mijn regio Eindhoven project van 1970 tot nu toch graag ook zoiets willen maken ?
Je moet toch een slabloon hebben voor bolletjes halten etc ?
Welk programma.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

huibf schreef: wo 28 aug 2024, 18:14Welk programma.
Adobe Illustrator. Maar ieder vectorprogramma zou in principe moeten volstaan.

En dat zijn algemene tekenprogramma's, geen kaartenontwerpprogramma's. Naar mijn weten bestaan die niet - althans, niet het soort programma's waarmee je dezelfde resultaten als met een algemeen tekenprogramma kunt behalen.

Dus: oefenen oefenen oefenen. Ik begon met Illustrator te werken in 2006. En nog steeds learning all the time.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Op LinkedIn zag ik deze langskomen. Is bedoeld als lijnennetkaart-ontwerper begrijp ik.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik heb ook New York maar weer eens onder handen genomen - mijn eerdere kaart die het levenslicht in 2010 zag kon wel een upgrade gebruiken.

Afbeelding
Meer hierover ook op mijn blog.
Laatst gewijzigd door TffpaA op za 31 aug 2024, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
vries809

Bericht door vries809 »

Mooie kaart. Twee vragen/opmerkingen:
1. Weet je zeker dat er een 'transfer'-mogelijkheid is tussen Times Sq-42 St en 42 St-Bryant Park?
2. De namen 'Chambers St' (A/C), 'City Hall' (R/W) en 'Park Place' (2/3) staan wat verwarrend?
(Advies: 'Chambers St' links van de blauwe lijnen plaatsen.)
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

vries809 schreef: za 31 aug 2024, 13:14 Mooie kaart. Twee vragen/opmerkingen:
1. Weet je zeker dat er een 'transfer'-mogelijkheid is tussen Times Sq-42 St en 42 St-Bryant Park?
Yup :Y
2. De namen 'Chambers St' (A/C), 'City Hall' (R/W) en 'Park Place' (2/3) staan wat verwarrend?
(Advies: 'Chambers St' links van de blauwe lijnen plaatsen.)
...wat helaas niet past, want dan komt de tekst over de rode lijn heen :cry:

Wat wél lijkt te werken: City Hall verplaatsen naar rechts van de gele lijn. Verwerkt op de plattegrond met donker thema - een thema dat ook mooi aansluit op de kleurstelling van de officiële bebording:
Afbeelding
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Mark Ovenden - wel bekend van het boek 'Metro Maps of the World' (in het Nederlands als 'Metrokaarten van de wereld' uitgegeven) - heeft een nieuw boek uitgebracht: Iconic Transit Maps. Met op de cover een plattegrond die ik direct herkende:

https://x.com/markovenden/status/183668 ... 31/photo/1

Dat kan twee dingen betekenen... :Y
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

En we blijven nog even in de grote appel, want ik besloot mijn recente werkje eens terug in de tijd te spoelen naar... 1939. Toen reden er namelijk nog veel meer treintjes door New York, en allemaal over luchtspoor, om effe in Rotterdamse termen te blijven. Eentje daarvan was een jaar eerder al afgebroken om het jaar erop door een ondergrondse vervangen te worden. De rest werd - op een enkele lijn na - zonder ondergrondse vervanging afgebroken. Met als gevolg dat New York nu minder spoorkilometers heeft dan 85 jaar geleden...

Afbeelding
Hainje

Bericht door Hainje »

TffpaA schreef: zo 06 okt 2024, 09:26 Met als gevolg dat New York nu minder spoorkilometers heeft dan 85 jaar geleden...
Lobby van de automobielenindustrie olé olé.
Laatst gewijzigd door Hainje op zo 06 okt 2024, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Is de Rockaway lijn zo recent joh :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Hij lag er al wel, maar als onderdeel van het spoornet. Werd pas op het metronet aangesloten in 1956, maar reed al sinds de late 19e eeuw.
Karl

Bericht door Karl »

Wat een vette kaart. Kan er uren naar kijken. 8-)
Het is een spectrum.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ardan steekt bewonderend een duimpje omhoog :pos:
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Plaats reactie