Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Ik heb via via gehoord dat uit een onderzoekje dat voor de provincie Overijssel is gedaan dat batterijtreinen met de intensiteiten en de afstanden die je ziet in Nederland gewoon niet rendeert, voor opportunity charging moet je dusdanig zware infra aanleggen dat je met een waslijn uiteindelijk beter uitkomt.
Voor het doortrekken van die treindiensten over Groningen is natuurlijk een logische oplossing, draadje door naar Leer, dan maak je ook eens fatsoenlijk werk van die wünderlinie.
Stadsbus
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Stadsbus »

Arriva Wink 613 (Harlingen - Leeuwarden) heeft in de niet-toilet bak ruimte gekregen voor fietsen. Circa 8 bankjes zijn verwijderd en hebben plaats gemaakt voor een groot fietsenrek. Voorheen hadden enkele GTW stellen deze constructie.
2610400000012
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 sep 2023, 20:28

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door 2610400000012 »

Hallo,
Weet iemand wanneer de sneltrein Leeuwarden-Sneek v.v. weer gaat rijden? En klopt het dat er op dit moment één keer een sneltrein rijdt tussen Sneek en Leeuwarden (vertrek: 19:35, 38074), weet iemand waarom op dat moment; het is niet bepaald het drukste moment dan...
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dionysusnu »

Dat lijkt vooral te zijn omdat het handig uitkomt: Deze komt om 19:12 aan als de 37059, waarna het materieel in het avondpatroon niet meer nodig is, en anders dus toch leeg naar Leeuwarden zou rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

In ieder geval gaat de dienstregeling vooruit, voor vrijdag 6 oktober rammelt er gewoon een aangename 1.11h reistijd tussen IJlst en Groningen en in de brede avondspits ieder half uur uit mijn routeplanner...

Hmm dat is wel eens anders geweest (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Station Luchtbal »

SpoorPro, Arriva start pilot met batterijtrein Leeuwarden-Harlingen:
Arriva heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Nu al gebruikt het vervoersbedrijf HVO (duurzame diesel) in de WINK-treinstellen op de noordelijke lijnen. Vanaf 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal werken. Het doel is om binnenkort te starten met een batterijtrein tussen Leeuwarden en Harlingen, die op eindpunten kunnen bijladen. (meer)
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door teun »

Het is eigenlijk te achterlijk voor woorden, om het stroomnet niet over te belasten gaat men op twee locaties een batterij aanleggen die dan vervolgens zelf weer een batterij moet opladen voor een enkele reis tussen Leeuwarden en Harlingen.
Hang nou gewoon toch een draad op. _O-
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Hey idee is niet zo raar om een grote batterij te hebben waar je kan bijladen in de rustige uren, zodat in de drukke uren je minder energie bijlaad (richting de palen)
ov'tje
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Het scheelt al wel dat ProRail van plan is om bij de ombouw van het emplacement Leeuwarden de waslijn door te trekken naar de Van Harinxmabrug voor de lijntjes naar Sneek en Harlingen. Zo kun je vertrekkende treinen alvast een slinger meegeven en ook aankomende treinen kunnen ervan profiteren.
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door diederickx »

dennistd
Berichten: 5705
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door dennistd »

Hadden ze daar maar gewoon een goede draad opgehangen.... (A)
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Of wat minder eisen gesteld. Want het artikel geeft aan:
"... komt dat onder meer vanwege de grote hoeveelheid maatwerk die de provincie eiste, in combinatie met de omvang van de opdracht."
Mdk
Berichten: 1264
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mdk »

*schop* Waarom moeten er überhaupt volledig nieuwe treinen komen als men ook de powerpacks van de WINK's kan vervangen met een AKKU of H2o versie? Dat is toch het hele concept van dat model?
Bij twijfel altijd klagen
Korot
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Korot »

Omdat alleen de huidige WINKs niet voldoende zijn voor de hele treindienst voor de Noordelijke Nevenlijnen.
Er moeten dus nieuwe treinen komen ter vervanging van de huidige (diesel) GTWs, dus waren die onderdeel van deze proef aanbesteding.
Natorious
Berichten: 479
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Natorious »

Ik keek net in de planner voor een reis Sneek-Leeuwarden en het viel me op dat Arriva alleen in de spitsrichting 4x uur rijdt op dat traject. In de middagspits heb je 7 extra ritten bovenop de halfuursdienst ri. Sneek. Rijden de spitstreinen dan leeg terug naar Leeuwarden? Arriva lijkt me nou juist een vervoerder die deze ritten zou openstellen.
Lijn65
Berichten: 775
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lijn65 »

Die extra spitstreinen rijden gekoppeld met een trein van de reguliere halfuursdienst terug van Sneek naar Leeuwarden. Het past namelijk niet om in beide richtingen vier keer per uur te rijden.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 768
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Hoe staat het er eigenlijk voor met de Duitslandstellen? Is deze ombouw al toegelaten in Duitsland en zijn alle treinen al omgebouwd?
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Lijn65 schreef: do 29 aug 2024, 10:56 Die extra spitstreinen rijden gekoppeld met een trein van de reguliere halfuursdienst terug van Sneek naar Leeuwarden. Het past namelijk niet om in beide richtingen vier keer per uur te rijden.
Er waren plannen om wat aan de infrastructuur te doen zodat het wel zou passen. Dat is blijkbaar niet doorgegaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten