Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Meltrain
Donateur

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: di 27 aug 2024, 14:13 De pagina hinkt ook een beetje op twee gedachten: hij benoemt alle treindiensten (in de tabel), maar vaak alleen de wijzigingen in de NS-dienstregeling; wijzigingen in concessies worden vaak gedetailleerder op wijzigingspagina's van concessies besproken. Wellicht is het een idee om een aparte wijzigingspagina te maken voor de concessie Hoofdrailnet en op de pagina "Dienstregeling {jaar}" alleen algemene wijzigingen te zetten en die van niet-concessiegebonden treinen (bijvoorbeeld: lijn X gaat over van deze concessie naar deze concessie; er komt een nieuwe European Sleeper, etc.), desnoods een zeer beknopte samenvatting van echt belangrijke wijzigingen, de tabel met de treinseries natuurlijk en dan door te linken naar de afzonderlijke wijzigingspagina's.
Dat is een mogelijkheid, maar dan zou je dus alle pagina's vanaf 1999 moeten aanpassen.
Ik heb er ook geen probleem mee om het te laten zoals het nu is.
umbusko schreef: di 27 aug 2024, 14:13 Een voorstel voor de lijnbundels (hopelijk ben ik niks vergeten):
  1. Zuidoost
    IC Maastricht/Heerlen/Venlo/Nijmegen - Utrecht - Dordrecht/Den Helder/Enkhuizen
    SPR Weert/Deurne - Eindhoven - Tilburg Universiteit/Oss
    SPR Arnhem - Ede-Wageningen
    SPR Rhenen/Rotterdam - Breukelen - Amsterdam - Uitgeest
    SPR Den Bosch/Tiel - Utrecht - Den Haag/Leiden
  2. Noordoost
    IC Leeuwarden/Groningen/Enschede - Amersfoort/Almere - Den Haag/Rotterdam/Breda (via HSL)
    SPR Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Almere - Amsterdam/Den Haag
    SPR Enschede - Apeldoorn
    SPR Zwolle - Amersfoort - Utrecht
    SPR Amersfoort - Amsterdam/Schiphol
    SPR Utrecht - Almere/Schiphol
    SPR Utrecht - Baarn
    SPR Utrecht - Utrecht Maliebaan (museumpendel)
  3. Zuidwest
    IC Vlissingen - Amsterdam
    IC Roosendaal - Zwolle
    IC Eindhoven - Den Haag
    SPR Vlissingen - Roosendaal
    SPR Dordrecht - Wijchen - Arnhem - Zutphen
    SPR Dordrecht - Roosendaal
    SPR Dordrecht - Rotterdam - Den Haag
  4. Noordwest
    IC Amsterdam - Haarlem - Den Haag
    IC Haarlem - Alkmaar
    SPR Amsterdam - Haarlem - Zandvoort
    SPR Amsterdam - Haarlem - Hoorn
    SPR Haarlem - Den Haag
    SPR Amsterdam - Hoofddorp
    SPR Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp
  5. Nachttreinen en Internationaal
    ICE International (100, 200)
    IC Berlijn (140, 240)
    Nightjet (400, 420)
    European Sleeper (450)
    Eurostar (9100)
    Benelux (9200, nieuwe 9500?)
    ex-Thalys (9300, 9900)
    S32 Roosendaal-Puurs (2500)
    RE19 Arnhem - Düsseldorf (20000)
    RE13 Venlo - Hamm (20050)
    RB51/RB64 Enschede - Münster/Dortmund (20200, 20250)
    RB61 Hengelo-Bielefeld (20350)
    NS Nachtnet (1400, 11400, 21400, 21500, 22400, 23400, 24400)
    Arriva Nachtnet (32700, 32790)
In dit voorstel is de lijn Dordrecht - Leiden verspreid over maar liefst 3 lijnbundels.
Ik zou de knip liever ergens anders leggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het is inderdaad erg lastig (zo niet: onmogelijk) om alle lijnen binnen 1 bundel te krijgen met alle doorkoppelingen en in dit geval is Dordrecht-Leiden daar het slachtoffer van. Hoewel: Dordrecht-Den Haag C valt onder zuidwest, Den Haag C-Leiden onder noordwest, alleen de doorgaande treinen Dordrecht-Leiden die niet via Den Haag C rijden horen bij in dit geval zuidoost door de doorkoppelingen. Dus het zijn wel steeds maar 2 lijnbundels per station.

Met één grote IC-bundel voor ZO en één grote IC-bundel voor NO was dit het beste wat ik kon verzinnen. Maar als je een alternatief hebt, hoor ik het graag. :)
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Eigenlijk is dit sowieso een keuze uit twee kwaden: ofwel je hebt alle treinseries heel, maar meerdere bewerkers op 1 traject ("plan umbusko"), ofwel je hebt trajecten heel, maar meerdere bewerkers op 1 treinserie ("plan iamthedutchdude").

Ik heb geen voorkeur: beide aanpakken hebben hun voor- en nadelen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ook ik vind het een lastige keuze. Voor beide manieren valt wel iets te zeggen denk ik.

Ik ben de komende ruime week veelal offline vanwege de Rammelbakken Reis dus reken even niet op reacties vanuit mijn kant. Als jullie aanpassingen willen doen aan de inschrijflijst dan zou ik zeggen: pas gerust aan. Ik zie het dan wel als ik terug ben. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat het makkelijker is om met meerdere mensen op een stationspagina te laten werken dan meerdere mensen dezelfde treinserie te laten aanmaken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Op zich heb je wel gelijk, maar ik ging ervan uit dat Milco nog steeds de treinseries zou aanmaken, dus dan geldt dat niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Op zich vind ik dat aanmaken van nieuwe treinseries niet zo erg, mits jullie de uitzonderingen/opmerkingen naderhand wel even willen nalopen en als jullie de grensoverschrijdende series willen oppakken :pos:

Updates:
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Ik heb het nu aangepast aan de zaken die hierboven zijn besproken, dus input is welkom. Enige vraag die ik nog heb of we alle treinseries door Milco laten aanmaken of dit ook opsplitsen?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik wil het aanmaken best op mij nemen hoor, mits er wel iemand even naloopt of alles klopt (details/opmerkingen).

Updates:
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Prima wat mij betreft, als de rest dat ook prima vindt? Indien akkoord van de communitie dan wellicht even aangeven van welke bundels je de treinseries aanmaakt.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: wo 18 sep 2024, 22:18 Ik heb het nu aangepast aan de zaken die hierboven zijn besproken, dus input is welkom.
Ik vind het er goed uitzien, ik ben alleen de regionale internationale treinen kwijt (S32, RE13, RE19, RB51 + RB64, RB61). Ik neem aan dat die ook onder internationaal vallen? Of wordt iets daarvan in een andere bundel of concessie opgepakt?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ik zou nog even die paar spelfouten in het treindeel eruit halen (zag ergens een ontbrekend meervoud en elders "Nooroost" staan).

Verder twijfel ik of het wel handig is de multimodale concessies onder een apart kopje te zetten en niet bij de respectievelijke provincies.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Wordt er nu toch een inschrijflijst gemaakt voor de treinseries zoals ik lees op de overlegpagina van Frank op de wiki? Zoals meermaals aangegeven wil ik de treinseries allemaal best aanmaken hoor, dat is het probleem niet. Het ging/gaat mij erom dat de patroontijden verdeeld worden zodat ik dat gepuzzel grotendeels achterwege kan laten. :)

Updates:
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Dat is volgens de opzet die Umbusko voorstelde. De huidige opzet is niet optimaal voor het alleen bijwerken van patroontijden. Zoals ik al zei, mij maakt het niet uit. Ik heb de inschrijfpagina samengesteld aan de hand van de input hier op het forum. Maar laten we in ieder geval even wachten met de treinseries totdat we het eens zijn dat de inschrijfpagina dus aangepast moet worden. Maar als niemand reageert wat de voorkeur heeft, dan wordt het lastig beslissen.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Mijn opzet is anders ook prima geschikt voor alleen het bijwerken van de patroontijden (en het controleren van eventueel al door een ander aangemaakte treinseriepagina’s). Ook het bijwerken van alleen patroontijden gaat immers het handigste per treinserie (zodat je op de hoogte bent van de bijzonderheden van de serie en die dan consistent kunt toepassen).

Als een ander (Milco of in dit geval zo te zien Frank) al graag de treinseriepagina’s aanmaakt, is dat wat mij betreft alleen maar prettig. :) Dat scheelt weer werk, cq. maakt het een stuk makkelijker (controleren van de pagina is makkelijker dan het van scratch aanmaken). En als dan ook de pagina “dienstregeling {jaar}” al aangemaakt wordt, scheelt dat ook alleen maar. Daarvoor hoeft aan de inschrijvingspagina weinig te veranderen. (Overigens, @Milco, maak ik graag de internationale pagina’s aan samen met het bijwerken van de internationale patroontijden.)

De “taak” wordt dan concreet: het bijwerken van de patroontijden en het controleren van de betreffende treinseriepagina’s (of aanmaken indien ze nog niet bestaan).
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dat klinkt als een prima voorstel. :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Helemaal mee eens inderdaad. En Umbusko, maak jij de internationale treinseries maar aan hoor. Specifiek: alles of een deel (welke?), want dan houd ik daar weer rekening mee. :)

Frank mag ook gewoon doorgaan met bijwerken hoor, al heeft hij inmiddels zijn eigen pagina op de wiki abrupt leeggehaald na een bericht door Regenmaker…

Updates:
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Prima wat het voorstel van Umbusko betreft dan zal ik dat expliciet maken op de inschrijflijst.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Milco schreef: zo 22 sep 2024, 21:25 Helemaal mee eens inderdaad. En Umbusko, maak jij de internationale treinseries maar aan hoor. Specifiek: alles of een deel (welke?), want dan houd ik daar weer rekening mee. :)
Alles wat je aan wil maken, is welkom. :) Misschien als jij alles doet wat ook echt een binnenlandse functie heeft? Dan doe ik wel de rest. Maar zoveel maakt het me niet uit: als jij iets aan wil maken, loop ik het na, en anders maak ik het zelf wel aan.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Helemaal prima. Ik ga van de week beginnen met het aanmaken van de treinseries. :pos:

Welke treinseries worden ook alweer vernummerd (en waarin)? Heeft iemand dit concreet wellicht? Anders ga ik dat nog eerst even uitzoeken. :)

Updates:
Bemined

Bericht door Bemined »

Op de laatste bladzijden van de adviesaanvraag staat een overzicht met alle gewijzigde NS treinserienummers inclusief de oude nummers.

Het aanvullende nachtnet is opgedeeld in tientallen i.p.v. honderdtallen:
2140x Eindhoven <> Utrecht
2141x Eindhoven <> Rotterdam
2142x 's-Hertogenbosch <> Tilburg
2143x Nijmegen <> Utrecht
2144x Utrecht <> Amersfoort
2145x Utrecht <> Amsterdam via Hilversum
2146x Amsterdam <> Haarlem
2147x Amsterdam <> Lelystad
2148x Amsterdam <> Alkmaar

Bij regionale vervoerders verandert er volgens mij niets, op de nieuwe 31500 van Arriva voor de spitssneltrein Groningen <> Zwolle na.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Top, bedankt. Ik ga zo alvast wat nieuwe pagina's aanmaken. Controleren wordt gewaardeerd (graag niet als ik nog bezig ben!) en de internationaal sla ik grotendeels over, dus als iemand dat t.z.t. kan oppakken graag. :pos:

Updates:
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Misschien op de inschrijfpagina nog extra verduidelijken dat het inschrijven voor de spoorconcessies ook pas op 5 oktober start? Of wordt daarvoor een andere startdatum (1 oktober) gehanteerd?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Die periode van 1 t/m 4 oktober was altijd om bestaande inschrijvers de mogelijkheid te geven zich weer opnieuw in te schrijven voor een gebied, zodat niet iemand die sneller is alles in kan pikken. Voor de lijnbundels op het spoor speelt dat natuurlijk nog niet, maar dat staat er op zich nog wel duidelijk.
Wat er nog minder duidelijk staat is of die limiet voor 4 concessies / multimodale concessies en 3 lijnbundels en/en of of/of is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

regenmaker schreef: ma 12 jun 2017, 19:36 In de beheerdersmeeting van juni hebben we als wikibeheer onder andere de lijnsoorten in de InfoBox onder de loep genomen. Hieruit konden we opmaken dat het gebruik van de termen Spitsbus en Snelbus niet altijd even consequent is en dat het lastig is een goede definitie toe te kennen aan deze lijnsoorten. Ook overlappen de termen vaak met andere lijnsoorten. Daarnaast willen we een kortere lijst aan lijnsoorten voor buslijnen presenteren om het geheel eenduidiger te maken.

We zijn daarom als beheer gekomen tot de volgende lijst aan lijnsoorten:
  • Stadsbus
  • Streekbus
  • Schoolbus
  • Buurtbus
  • Belbus
  • Nachtbus
De lijnsoorten die onder andere komen te vervallen zijn dus: Spitsbus, Snelbus, Zomerbus, HOV Stadsbus en HOV Streekbus.

Extra opmerkingen:
Vaak kunnen de vervallen lijnsoorten worden verwerkt in de typeparameter.
Voor Langeafstandsbuslijnen blijft gewoon de lijnsoort Langeafstandsbus bestaan.

Mocht je vragen hebben dan kun je contact opnemen met mij via PB.

Namens het wikibeheer van OVNL,
Regenmaker
Ik weet dat het een oud bericht is, maar hij is even actueel nu. Hoe wordt o.a. lijnen 801 en 803 in Twente genoemd? Dit is een pendeldienst die maar 2 dagen per jaar rijdt (Military Boekelo). Ze stonden onder evenementenlijn.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Plaats reactie