Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Nitein-Repart

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Als je een Deutschlandticket bezit, mag je dan binnen de VGN-Zone (Verkehrsverbund Großraum Nürnberg) met een kinderkaartje in de 1e klasse zitten? Zie hier: https://www.vgn.de/tickets/deutschlandticket
-
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Vanwaar de vraag als je het antwoord kennelijk zelf al hebt gevonden?
In­ner­halb des VGN kann die 1. Klasse genutzt werden, sofern zu­sätz­lich zum Deutschlandticket je Fahrt eine Ein­zel­fahr­karte Kind für die jeweils in der 1. Klasse zurückgelegte Strecke in­ner­halb des Verbundes gelöst wird.

Außerdem ist es möglich, regelmäßig in der 1. Klasse zu fahren, wenn eine Zu­satz­wert­mar­ke JahresAbo Preis­stufe 10+T gelöst wird. Auf der Zu­satz­wert­mar­ke muss der Name des Fahr­gastes ersichtlich sein.
waldo79

Bericht door waldo79 »

De prijs van een kinderkaartje zal vergelijkbaar met een toeslag 1e klas zijn. Mooie actie van het vervoersverbond om de overvolle 2e klasse te ontlasten.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik zag vandaag in Angeren (Gelderland, in de buurt van Arnhem op de route van lijn 33 naar Nijmegen) een Ebusco 3.0 rijden, en met knipperlichten aan de kant staan. De bus was op handelarenkenteken. De kleurstelling van de bus leek verdacht veel op die van het GVB. Het nummer van de bus was 8508. Weet iemand wat voor bus dit was, voor wie hij is bedoeld en waarom hij hier reed?

(ik heb een afbeelding die ik zou kunnen toevoegen, behalve dat ik niet weet hoe dat moet. Ik heb het al weleens geprobeerd maar dan kreeg ik de opmerking terug dat er geen afbeelding te zien was (A) )
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Gezien het voertuignummer weet ik vrijwel zeker dat je een Ebusco 3.0 van de NIAG hebt gezien tijdens een testrit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Marc

Bericht door Marc »

Ik las dat er op diverse voertuigen reclame wordt gemaakt voor de NS-app. De RegioCitadis van de HTM (4058) en de Combino van de GVB (2093) rijden rond in deze Flow-kleurstelling. Er zou ook nog een bus rondrijden in deze kleurstelling. Weet iemand waar deze bus rijdt?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

In ieder geval de EBS Citaro 5140 in Haaglanden
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Heel_Holland_Spot schreef: vr 30 aug 2024, 20:43 Ik zag vandaag in Angeren (Gelderland, in de buurt van Arnhem op de route van lijn 33 naar Nijmegen) een Ebusco 3.0 rijden, en met knipperlichten aan de kant staan. De bus was op handelarenkenteken. De kleurstelling van de bus leek verdacht veel op die van het GVB. Het nummer van de bus was 8508. Weet iemand wat voor bus dit was, voor wie hij is bedoeld en waarom hij hier reed?

(ik heb een afbeelding die ik zou kunnen toevoegen, behalve dat ik niet weet hoe dat moet. Ik heb het al weleens geprobeerd maar dan kreeg ik de opmerking terug dat er geen afbeelding te zien was (A) )
Een plaatje:
https://niag.de/news/293/so-kamen-die-e ... -zur-niag/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Heel_Holland_Spot schreef: vr 30 aug 2024, 20:43 (ik heb een afbeelding die ik zou kunnen toevoegen, behalve dat ik niet weet hoe dat moet. Ik heb het al weleens geprobeerd maar dan kreeg ik de opmerking terug dat er geen afbeelding te zien was (A) )
Je moet een foto uploaden via een externe site, zoals https://nl.imgbb.com/, en dan kun je daarna de link plakken tussen [img] en [/ img]. :)
(Laatste zonder extra spatie. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gamma

Bericht door Gamma »

De trein van Geldermalsen naar Gorinchem (maar ook andersom) staat in het weekend (als er een uurdienst wordt gereden) 2 minuten stil in Leerdam en heeft een extra minuut stilstand op Beesd ipv een korte stop. In de praktijk stonden we 3 en 2 minuten stil. Waarom vertrekt de trein dan niet gewoon 3 minuten later uit Geldermalsen? Er wordt pas in Gorinchem gekruist.

Ook de halteringen van 3 tot 4 minuten in Gorinchem vielen me op. Droommodus aan: volledig dubbelspoor op de Merwedelingelijn zou tussen Dordrecht en Geldermalsen misschien wel 7-10 minuten versnelling kunnen geven?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Was het niet zo dat dubbelspoor op een aantal plaatsen slecht inpasbaar is? Ik dacht me te herinneren waar ie parallel aan de A15 rijdt vanwege de ruimte en de bodemgesteldheid.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Tussen Boven-Hardinxveld en Gorinchem ligt de MerwedeLingelijn inderdaad ingeklemd tussen de Betuweroute en de A15, waarbij de snelweg op termijn ook nog eens verbreed moet gaan worden. Voor volledig dubbelspoor moet er echter veel meer gebeuren dan alleen hier een verdubbeling uitvoeren, wat vooral in Sliedrecht nogal prijzig kan gaan worden, omdat de lijn daar voor een groot deel op een dijk ligt ten behoeve van de Baanhoekbrug over de Beneden-Merwede.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Volgens mij heeft die dijk nog wel ruimte voor dubbelspoor. Bij Dordrecht Stadspolders is de dijk nagenoeg niet aangepast voor de spoorverdubbeling destijds.
De viaducten over de Stadspolderring en de Baanhoekweg zijn ook allemaal al breed genoeg. Het dure zijn de Wantijbrug en Baanhoekbrug. Laatstgenoemde heeft al wel pijlers breed genoeg voor een dubbelsporige brug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Je hoeft natuurlijk niet je hele baanvak dubbelsporig te maken.
Met de 3,5 km enkelspoor tussen Stadspolders en Baankoek (Waar je nog wat van af kan snoepen door het dubbelspoor tot vlak bij de bruggen te leggen) kom je al een heel eind, de rest moet je even de dienstregeling puzzelen wat fijn is. Wel is juist op drukke enkelsporige baanvakken te weinig speling inleggen vragen om problemen, dat is te zien aan Deventer-Zwolle, waar pas sinds de opening van de Hanzelijn (en daardoor loskoppelen van de knoop in Amersfoort tussen de Noord en Oost) er een enigszins stabiele drgl is gekomen. Voorheen was vertraging op dit baanvak bijna gegarandeerd.
Ajaxcied

Bericht door Ajaxcied »

Is de Dal Dagkaart Limburg Trein en Bus ook geldig richting luik? Bij de Dal Dagkaart zuid-Limburg Trein en Bus staat Luik nadrukkelijk uitgesloten terwijl hier staat alle arriva treinen.

Ik kan me herinneren dat je alleen met een euregioticket de hele route kon bereizen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ajaxcied schreef: ma 02 sep 2024, 15:37 Is de Dal Dagkaart Limburg Trein en Bus ook geldig richting luik? Bij de Dal Dagkaart zuid-Limburg Trein en Bus staat Luik nadrukkelijk uitgesloten terwijl hier staat alle arriva treinen.
"Geldig in alle Arriva-treinen (2e klas) en -bussen in Limburg (uitgezonderd de Nachtlijnen)"

Zie:
https://product.arriva.nl/eticket/d?ticket_type_id=75

Dus zeker niet buiten de provincie geldig. Luik staat niet bij de uitzonderingen daarop.
Ajaxcied

Bericht door Ajaxcied »

Dat is vreemd want met een dagkaart zuid Limburg mag je ook Maastricht – Aachen Hbf. (2e klas) bereizen maar met een dagkaart Limburg zou dat weer niet mogen.

Dan betaal je meer voor minder.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Het traject richting Luik is NS/NMBS tarief, geen Arriva tarief. Vandaar dat dagkaarten van Arriva daar dus niet gelden.
Schapekop in de Keistad

umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ajaxcied schreef: ma 02 sep 2024, 15:37 Is de Dal Dagkaart Limburg Trein en Bus ook geldig richting luik? Bij de Dal Dagkaart zuid-Limburg Trein en Bus staat Luik nadrukkelijk uitgesloten terwijl hier staat alle arriva treinen.

Ik kan me herinneren dat je alleen met een euregioticket de hele route kon bereizen.
De tekst is simpelweg niet aangepast nadat het traject naar Luik overging op Arriva. Luik is ook niet nadrukkelijk uitgesloten: Luik wordt gewoon niet genoemd. Hier (Zuid) staat: "Geldig (...) op de Arriva treintrajecten Roermond-Maastricht Randwyck, Sittard-Kerkrade centrum, Maastricht Randwyck-Heerlen en Maastricht – Aachen Hbf. (2e klas)". De enige reden waarom dat zo expliciet wordt opgesomd, is omdat Nijmegen - Roermond niet onder de dagkaart Zuid-Limburg valt (maar wel onder de dagkaart Limburg, vandaar 'alle Arriva-treinen'). Die beschrijving klopte helemaal totdat Maastricht-Luik ook Arriva werd.

Voor zover ik weet is aan de geldigheid van kaartjes niets gewijzigd, op de extra Arriva-paal in Eijsden na. Wat op zich ook al een vreemde actie is natuurlijk, zonder enige fatsoenlijke uitleg, want in principe valt Eijsden-Maastricht (en dus ook Maastricht Randwyck-Maastricht) voor de RE18 onder NS-tarief.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als je in Eijsden een Euregioticket koopt bij de NS-kaartautomaat kan je die in Eijsden ook niet inchecken bij de Arriva-paal, weet ik uit een toevallige situatie. Echt een totaal heldere situatie hebben ze daar gecreëerd…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Moet je een Euregioticket dan überhaupt inchecken? Is toch een (ouderwetse) zichtkaart?
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Als het uit de NS- of Arriva-automaat komt eigenlijk wel, ja. Dat staat er ook op. Dat is denk ik ook een van de weinige mogelijkheden om in Sittard zonder problemen door de poortjes te komen. Maar als je het ergens anders koopt (in de NMBS-automaat bijvoorbeeld), dan gaat dat natuurlijk niet. En als je naar het buitenland gaat, is het ook een wat onzinnige exercitie.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In mijn geval werd het gekocht door een echtpaar dat een dagje met de trein naar Aachen wilde. Die vonden het logisch om het bij Arriva in te checken, aangezien de trein naar Aachen in Eijsden door Arriva wordt gereden, maar dat was niet het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom wordt in de reisplanner van Deutsche Bahn en DB Navigator bij werkzaamheden de dienstregelingwijzigingen als gevolg van de werkzaamheden voor de regionale trein pas een paar weken van tevoren in de reisplanner van Deutsche Bahn en DB Navigator verwerkt, terwijl de werkzaamheden vaak al maanden van tevoren bekend zijn? Vaak wordt de RE19 tussen Arnhem en Düsseldorf vaak slechts een paar weken van tevoren uit de reisplanner gehaald, terwijl de werkzaamheden vaak al maanden van tevoren bekend zijn.
-
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dat is echt niet beperkt tot regionale treinen hoor, doen ze gerust ook met Fernverkehr.
Schapekop in de Keistad

Plaats reactie