Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Stadsbus schreef: ma 12 aug 2024, 13:20 <knip>
Busstation Voorburg gaat worden verbouwt ivm de komst van de 18 meter gelede wagens van HTM.
EBS rijdt al enkele jaren met gelede wagens op lijnen 45/46 via Voorburg, maar blijkbaar is er nu toch de noodzaak geweest om de boel te verbouwen.
Dit gebeurt van 26 augustus tot 7 oktober, bussen stoppen in de buurt: https://www.htm.nl/media/u5rbiaqj/htm_b ... urg-v2.pdf
En meer informatie over de werkzaamheden: https://www.htm.nl/omleidingen-verstori ... 70d0e33294
De oude bushaltes Zwartelaan/Station worden dus tijdelijk weer in gebruik genomen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Stadsbus schreef: ma 12 aug 2024, 13:20 TCR/Businext mag voor HTM vervangend vervoer regelen in Delft voor de lijnen 1 en 19.
Die rijden 9 weken lang niet vanwege werkzaamheden in 2025, zie: https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/08/12 ... tramspoor/
Dus eind dit jaar is lijn 1 gedurende 9 weken gestremd en (begin) volgend jaar 3 maanden?
Van de laatste periode weten we al dat het het traject tussen Rijswijk en Delft betreft, maar om welk traject gaat het dan (eind) dit jaar?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Als ik goed heb begrepen bij de halte Duinstraat en het traject naar lijn 11.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Zal TCR/Businext ook met eigen bussen rijden, of gebruikt men gewoon de Haagse CNG MAN's en leveren ze alleen de benodigde chauffeurs?
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Stadsbus schreef: ma 12 aug 2024, 13:20 ...

Busstation Voorburg gaat worden verbouwt ivm de komst van de 18 meter gelede wagens van HTM.
EBS rijdt al enkele jaren met gelede wagens op lijnen 45/46 via Voorburg, maar blijkbaar is er nu toch de noodzaak geweest om de boel te verbouwen.
Dit gebeurt van 26 augustus tot 7 oktober, bussen stoppen in de buurt: https://www.htm.nl/media/u5rbiaqj/htm_b ... urg-v2.pdf
En meer informatie over de werkzaamheden: https://www.htm.nl/omleidingen-verstori ... 70d0e33294
Station Voorburg is een tijdhalte. Daar staan dus met enige regelmaat wagens van 23 te wachten. Die staan dan met gelede wagens andere bussen in de weg (45 en 46 richting Den Haag Centraal en 28 richting Zuiderstrand). Het is nu soms al krap.
En 26 richting Kijkduin staat weer 23 in de weg.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Hoe of waar keert lijn 9S eigenlijk bij Station Hollands Spoor?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik zou zeggen op het derde spoor tussen Jacob Catsstraat en Wouwermanstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Idd bij het keerspoor naast halte Wouwermanstraat.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: zo 18 aug 2024, 18:38 Hoe of waar keert lijn 9S eigenlijk bij Station Hollands Spoor?
Zie deze video vanaf 19:20 ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de antwoorden. :)

Aan het begin van de avond nam lijn 9S verreweg de meeste reizigers vanaf Kurhaus mee, zodat in de twee minuten latere lijn 9 nog voldoende plek was voor alle reizigers die bij Circustheater instapten.
Wij moesten vanaf Kurhaus echter ook wel met lijn 9 mee, aangezien de auto geparkeerd stond bij Malieveld en daar stopt lijn 9S niet. Het ticket Park + Beach is wel echt heel handig en voordelig.
Citaro

Bericht door Citaro »

Waarvoor wordt het zijspoor gebruikt op de Lekstraat tussen de hoofdbaan en spoor 1 van Den Haag Centraal? Dacht in het verleden dat het gebruikt werd om reserve c.q. versterkingsmaterieel op te stellen, maar je kunt er eigenlijk alleen maar komen v.a. de Hollands Spoor zijde en ik vraag me af of het lang genoeg is om een Avenio op te stellen. Jullie zullen het vast wel weten.
Bemined

Bericht door Bemined »

Op streetview lijkt het er op dat het wissel naar dit spoor al sinds 2017 buiten dienst is (wit bordje met schuine streep naar links aan de bovenleidingsmast = wissel vastgezet in linkslijdende stand).
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Met meten via Google Maps kwam ik erop uit dat het spoor effectief zo'n 40 meter lang is, dus er zou een Avenio van 35 meter kunnen staan.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Het is een opstelspoor dat werd gebruikt voor extra trams, onder andere bij evenementen. Maar ik waag te betwijfelen of het nog wordt gebruikt. Hier lees ik dat het niet meer wordt gebruikt sinds er in de Rijnstraat ook een opstelspoor is; dat klinkt heel plausibel.
jorawesome

Bericht door jorawesome »

Kan iemand mij vertellen waarom lijn 26 en 28 (HTM) niet meer naar Voorburg rijden in de middag?
Zie de link van HTM: https://www.htm.nl/omleidingen-verstori ... 4fde3a94ba
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Omdat de wegen rondom de Binckhorst en met name op de Maanweg en de Wegastraat nogal eens flinke files staan en dit komt de dienstuitvoering niet bepaald ten goede.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Bijzondere keuze. Ik vraag mij af waarom HTM niet gekozen heeft om lijn 26 en 28 in twee delen te knippen. 26 vanuit Kijkduin tot HS en dan een 26B tussen HS -Voorburg laten rijden. Idem dito voor lijn 28 Zuiderstrand te of CS en dan een 28 B CS-Voorburg. En dan duidelijk naar reizigers communiceren dat die B lijnen mogelijk veel vertraging kunnen hebben en daardoor mogelijk niet volgens dienstregeling kunnen rijden. Dat had mij een stuk klantvriendelijker geleken 🤷🏻‍♂️
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Lijn 28 rijdt in de middag wel gewoon naar Voorburg. De bussen rijden rechtstreeks via de route van lijn 45/46 vanaf Centraal naar Voorburg. Daarmee ontlopen ze de meeste drukte. Lijn 26 rijdt na HS inderdaad naar Centraal en komt dus niet in de Binckhorst.
Citaro

Bericht door Citaro »

Hendrik schreef: di 27 aug 2024, 08:19 Het is een opstelspoor dat werd gebruikt voor extra trams, onder andere bij evenementen. Maar ik waag te betwijfelen of het nog wordt gebruikt. Hier lees ik dat het niet meer wordt gebruikt sinds er in de Rijnstraat ook een opstelspoor is; dat klinkt heel plausibel.

Okay, dank voor jullie reacties en uitleg :)
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Lange_Dre schreef: di 27 aug 2024, 22:13 Bijzondere keuze. Ik vraag mij af waarom HTM niet gekozen heeft om lijn 26 en 28 in twee delen te knippen. 26 vanuit Kijkduin tot HS en dan een 26B tussen HS -Voorburg laten rijden.
Dit was ook een periode zo, nu ongeveer zo’n 1,5 jaar geleden.
Probleem was dat mijn 26 HS - Voorburg alsnog te veel vertraging kreeg waardoor het lijntje onbetrouwbaar was. Toen besloot HTM om lijn 26 in de middag te verleggen naar CS zodat je vanaf daar met “ringlijn 28” direct naar Voorburg station kan en zonder overstap dan terug naar de Binckhorst.

Het wachten is nu op een tram in de binckhorst, maar dat zal zeker nog tot 2030 duren. https://www.omroepwest.nl/nieuws/459781 ... -voorkomen

Voor de korte termijn moet er een klein stukje busbaan komen, welke ook maar elke keer wordt uitgesteld.
Stadsbus schreef: ma 10 jul 2023, 19:43 Er komt eindelijk een stukje busbaan in de Binckhorst (lijn 26 & 28):
Vrije busbaan langs Binckhorstlaan in Den Haag

De busbaan had eerst last van een APK station, dat lijkt nu opgelost te zijn:
Keurstation moet weg vanwege aanleg busbaan, maar ’n alternatief is er nog steeds niet: ‘Ik wil door’

Hier nog een document met bijlage van de gemeente Den Haag:
Document en Bijlage
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Heel erg handig is het natuurlijk niet. Zo kun je dus in de middag niet meer van/naar bijvoorbeeld Hedin, Motorhuis of McDonald's komen.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Tja, volgens mij is hier voor een tijdelijke oplossing gekozen die snel viel in te voeren. Dat gaat ten koste van directe bereikbaarheid van sommige bestemmingen.
MLouter

Bericht door MLouter »

buschauffeurDH schreef: wo 28 aug 2024, 11:22 Heel erg handig is het natuurlijk niet. Zo kun je dus in de middag niet meer van/naar bijvoorbeeld Hedin, Motorhuis of McDonald's komen.
Mwa als je kijkt wat voor passagiers de haltes zonweg en regulusweg produceren in de spits vind ik het een hele rare keuze.
Daarnaast valt het sinds de route niet meer via de zonweg zelf gaat best mee met de vertraging.
Helemaal als al die flats ook gaan opvullen met bewoners.
Regelmatige bezoeker van de 5000 en 5100 en de Haagse 26/28
atlas

Bericht door atlas »

Ik vind het sowieso een rare keuze dat nog steeds voor onbepaalde tijd bus 28 niet meer langs Kompaan en het Maanplein rijdt maar over de Regulusweg, waar - naast een opvang - niks drukbezochts is. De Saturnusstraat is weliswaar half gesloten vanwege de bouw van een flat, maar is in de richting vanuit CS open.

Het lijkt mij dat je juist het gebied rondom Maanplein en Binckhaven aantrekkelijker wil maken met een makkelijkere OV verbinding nu al die nieuwe flats, horeca en kantoorruimtes zijn opgeleverd - zo komt niemand er zomaar langs en gaat het groeien alleen maar langzamer.

Is het niet een betere tussenoplossing dat bus 28 vanaf CS via Zonweg, Saturnusstraat en Maanweg naar Voorburg gaat en op de gespiegelde route dan wél via de Regulusweg gaat?
MLouter

Bericht door MLouter »

^^
Is een beetje lastig, die weg is tijden dicht geweest i.v.m. de bouw van twee grote flats. Nog altijd is er maar één rijbaan open en dat is ook pas een maand of twee zo.
En volgens mij onderschat je beetje het aantal grote kantoren aan de regulusweg en het maanplein die prima bediend worden via de regulusweg.
Regelmatige bezoeker van de 5000 en 5100 en de Haagse 26/28
Plaats reactie