Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Frank93 »

Het resultaat van het kort geding: er moet 4x per uur een trein rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door en-es »

Gezellig, op en neer pendelen. :trein:
iamthedutchdude
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

gkw1969 schreef: di 10 sep 2024, 15:09 Bij mijn weten was 11 voor het streekvervoer altijd het plan. Deze werd meer dan een maand geleden al aangekondigd door het FNV, zonder dat CNV was geraadpleegd.
Het nieuwsartikel waar ik naar verwees is op 1 juli dit jaar (bijna 2,5 maand geleden) geplaatst en sluit aan op een bericht van FNV op dezelfde datum ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Meltrain »

Frank93 schreef: di 10 sep 2024, 16:15 Het resultaat van het kort geding: er moet 4x per uur een trein rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking
Ik snap oprecht niet waarom dit werd geëist. Schiphol is nu nog steeds niet bereikbaar vanuit vrijwel heel Nederland, dus waarom moet Amsterdam (Centraal) nu weer een uitzondering krijgen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
cassie127
Berichten: 7255
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door cassie127 »

Omdat ze bang zijn voor een verkeersinfarct op de (snel)wegen rondom Schiphol (en Amseterdam).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door gpvos »

't Is niet dat Amsterdam Centraal nou zo'n ideale plek is om je auto te parkeren. Dus okee, je kan naar een P+R-terrein aan de rand van de stad, dan het stadsvervoer nemen dat wel rijdt, dan de trein. Ik weet niet hoeveel mensen dat als een serieuze optie gaan zien.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door BasGeluk »

Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.
Gr BasG
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door en-es »

Maar die wonen niet allemaal in Amsterdam?
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Gartlin9 »

BasGeluk schreef: di 10 sep 2024, 19:58 Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.
Ah dus alle andere werknemers in Nederland hebben hier geen last van? O wacht wel, dus wat maakt Schiphol nou zo speciaal. Ja een staking is niet leuk en zelfs onhandig in zo iets belangrijk als ov (of zorg/politie).
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Selivio »

Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...
Grt. Stefan
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door BasGeluk »

en-es schreef: di 10 sep 2024, 20:23 Maar die wonen niet allemaal in Amsterdam?
In de uitspraak staat dat er treinen moeten rijden tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Zie https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... eggen.aspx.
Gr BasG
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door BasGeluk »

Selivio schreef: di 10 sep 2024, 21:15 Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...
De rechtszaak is niet alleen door Schiphol aangespannen maar ook door de gemeente Haarlemmermeer.
Gr BasG
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door BasGeluk »

Selivio schreef: di 10 sep 2024, 21:15 Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...
Nee, ook in 2019 deed de rechter eenzelfde uitspraak in eenzelfde zaak. Het is de keus van FNV om het weer voor de rechter te laten komen. Schiphol heeft FNV daarop gewezen maar toch koos FNV ervoor om het kort geding door te laten gaan. Zo wordt er veel geld van de leden over de balk gegooid wat wellicht beter besteed had kunnen worden.
Gr BasG
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Selivio »

Schiphol heeft zeker het kort geding alleen aangespannen, de gemeente Haarlemmermeer heeft zich daar pas gisteravond bij aangesloten (als belanghebbende vanwege veiligheidsbezwaren waar de gemeente verantwoordelijk voor is). En dat FNV geld van leden gebruikt voor verdediging voor een kort geding (wat al vrij twijfelachtig was dat FNV die ging winnen), is de keuze van FNV, niet van Schiphol. Schiphol wil gewoon bereikbaar blijven ten tijde van stakingen (is ook wat voor te zeggen).
Grt. Stefan
dennistd
Berichten: 5708
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

Gartlin9 schreef: di 10 sep 2024, 21:09
BasGeluk schreef: di 10 sep 2024, 19:58 Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.
Ah dus alle andere werknemers in Nederland hebben hier geen last van? O wacht wel, dus wat maakt Schiphol nou zo speciaal. Ja een staking is niet leuk en zelfs onhandig in zo iets belangrijk als ov (of zorg/politie).
Eigenlijk had de burgemeester net zo moeten handelen als met de politiestakingen tijdens voetbalwedstrijden: verbieden. Gewoon van 4u tot 8u geen vliegverkeer op Schiphol toestaan. Zal ze leren (A)

Ik zie trouwens dat trein 1632 morgen pas de eerste is die opstart in Enschede, om 9:16. Waarom kunnen de IC's van 8:16 en 8:46 niet rijden? Materieel is er, personeel is er, dus dat kan geen argument zijn. Busverkeer start ook gewoon om stipt 8:00 op door vanaf 7:30 uit te rijden.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 864
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door DPDelft »

Eerste intercity van Den Haag naar Utrecht gaat ook pas om 9:35. Daarvoor rijden er alleen enkele sprinters.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Meltrain »

Selivio schreef: di 10 sep 2024, 23:00 Schiphol wil gewoon bereikbaar blijven ten tijde van stakingen (is ook wat voor te zeggen).
Maar blijkbaar alleen vanuit Amsterdam, want er werden geen treinen vanuit Amersfoort, Leiden of Rotterdam geëist en ook geen bussen vanuit omliggende plaatsen.
Maar blijkbar moet elk bedrijf bij toekomstige stakingen dus maar naar de rechter stappen, om zo voor elkaar te krijgen dat er in hun regio nog wel treinen rijden? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
iamthedutchdude
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

BasGeluk schreef: di 10 sep 2024, 21:41 (...) ook in 2019 deed de rechter eenzelfde uitspraak in eenzelfde zaak. Het is de keus van FNV om het weer voor de rechter te laten komen. Schiphol heeft FNV daarop gewezen maar toch koos FNV ervoor om het kort geding door te laten gaan. Zo wordt er veel geld van de leden over de balk gegooid wat wellicht beter besteed had kunnen worden.
Het verschil met de zaak van destijds is dat de staking destijds een hele dag duurde, terwijl er nu slechts van enkele uren hinder sprake zou zijn. De argumenten die destijds aangevoerd werden waren grotendeels op juist de omvang van de (zowel aangekondigde als verwachte) hinder gebaseerd. In die zin is het niet onlogisch om de staking van vanochtend opnieuw aan de rechter voor te leggen, aangezien de argumenten nu dus anders zouden moeten zijn (en dus mogelijk in het voordeel van FNV zouden uitvallen). Ik ben dan ook benieuwd wat er uiteindelijk in het vonnis heeft gestaan, maar het is wachten tot die gepubliceerd wordt.

En gezien hoe scheutig FNV momenteel met stakingen is, gok ik dat het financiële plaatje voor FNV er momenteel aardig rooskleurig uitziet en ze zich dus over de proceskosten geen zorgen hoeven maken (waarbij de vorige keer overigens beide partijen hun eigen proceskosten moesten betalen, dus het is niet automatisch zo dat FNV ook de kosten voor Schiphol op hun rekening moesten nemen)...
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door BasGeluk »

FNV en andere bonden hebben tijdens de laatste 'regionale' stakingen laten zien dat dit toch echt de hele dag in het hele land gevolgen heeft. Dus de voorspelde "enkele uren" hinder is een lastig gegeven, omdat NS-medewerkers eerder lieten zien dat zoiets toch de hele dag doorwerkt. Ook ik ben benieuwd naar het volledige vonnis. Overigens was er gisteren in het nieuws dat steeds minder mensen lid worden van een vakbond.
Gr BasG
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Dat dus. Kennelijk doen ze iets niet goed waardoor er weinig nieuwe aanwas van leden is.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

De FNV heeft van 11 t/m 22 november acties aangekondigd bij ProRail. Er komen ook werkonderbrekingen bij de verkeersleidingsposten.
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 1994
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Dionysusnu »

VIRM schreef: do 07 nov 2024, 13:06 Er komen ook werkonderbrekingen bij de verkeersleidingsposten.
Specifieker:
Spoiler: show
De Kijfhoek 11 november, 13:00 – 16:00 uur
Amsterdam/Alkmaar 13 november 6:00 – 9:00 uur
Utrecht/Amersfoort 15 november 6:00 – 9:00 uur
Rotterdam/Den Haag/Roosendaal 18 november 6:00 – 9:00 uur
Eindhoven/Maastricht 20 november 6:00 – 9:00 uur
Zwolle/Groningen/Arnhem 22 november 6:00 – 9:00 uur
Bron
meneerh2o

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door meneerh2o »

VIRM schreef: wo 11 sep 2024, 17:53 Dat dus. Kennelijk doen ze iets niet goed waardoor er weinig nieuwe aanwas van leden is.
Men heeft nogal een mening over mensen die niet in het gareel lopen. Dat motiveert mensen niet om lid te blijven en schrikt nieuwe leden af.
Het lijkt er soms meer op een propaganda machine ter meerdere eer en glorie van de bond zelf dan op een vertegenwoordiging van personeel.
Durashift
Berichten: 6078
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

De CNV leden -en mensen die niet vakbondslid zijn en/of niet willen staken- kunnen wel doorwerken, toch? CNV is immers akkoord met het eindbod van ProRail.

Volgens mij klopt de argumentatie van de FNV niet helemaal:
(..)De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. Dat is volgens de vakbond nodig omdat de vorige cao vlak voor een enorme inflatiepiek was afgesloten. De vorige cao liep van januari 2023 tot en met afgelopen juni. De nieuwe cao zou een looptijd van een jaar hebben. (..)
Volgens onze DNB was de inflatiepiek in oktober 2022 met 10,6% in het euro gebied. Okay. dat is dus meer dan NL alleen dus hier kan het cijfer nog wat hoger geweest zijn. Daarbij is het algehele leven gewoon een stuk duurder geworden, ook nu nog. 8% erbij voor een jaar lijkt mij niet gek. Voor corona kon je een dergelijk percentage van dromen of over een looptijd van een jaartje of vier krijgen..

https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/acht ... hoog-werd/
IIVQ
Berichten: 1899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

En die CAO is uitonderhandeld in november 2022 (7-11 start onderhandelingen, 22-11 voorlegging resultaat). Wellicht dat men toen de inflatiepiek nog niet zo besefte.
Jaarcijfers over 2022 waren er toen nog niet en het eerste half jaar was nog relatief mild.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten