Acties in het streekvervoer
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Acties in het streekvervoer
Het resultaat van het kort geding: er moet 4x per uur een trein rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Acties in het streekvervoer
Gezellig, op en neer pendelen. 

-
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Acties in het streekvervoer
Het nieuwsartikel waar ik naar verwees is op 1 juli dit jaar (bijna 2,5 maand geleden) geplaatst en sluit aan op een bericht van FNV op dezelfde datum

- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Acties in het streekvervoer
Ik snap oprecht niet waarom dit werd geëist. Schiphol is nu nog steeds niet bereikbaar vanuit vrijwel heel Nederland, dus waarom moet Amsterdam (Centraal) nu weer een uitzondering krijgen?Frank93 schreef: ↑di 10 sep 2024, 16:15 Het resultaat van het kort geding: er moet 4x per uur een trein rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Acties in het streekvervoer
Omdat ze bang zijn voor een verkeersinfarct op de (snel)wegen rondom Schiphol (en Amseterdam).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Acties in het streekvervoer
't Is niet dat Amsterdam Centraal nou zo'n ideale plek is om je auto te parkeren. Dus okee, je kan naar een P+R-terrein aan de rand van de stad, dan het stadsvervoer nemen dat wel rijdt, dan de trein. Ik weet niet hoeveel mensen dat als een serieuze optie gaan zien.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Acties in het streekvervoer
Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.
Gr BasG
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Acties in het streekvervoer
Maar die wonen niet allemaal in Amsterdam?
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Acties in het streekvervoer
Ah dus alle andere werknemers in Nederland hebben hier geen last van? O wacht wel, dus wat maakt Schiphol nou zo speciaal. Ja een staking is niet leuk en zelfs onhandig in zo iets belangrijk als ov (of zorg/politie).
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Acties in het streekvervoer
Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...
Grt. Stefan
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Acties in het streekvervoer
In de uitspraak staat dat er treinen moeten rijden tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Zie https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... eggen.aspx.
Gr BasG
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Acties in het streekvervoer
De rechtszaak is niet alleen door Schiphol aangespannen maar ook door de gemeente Haarlemmermeer.
Gr BasG
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Acties in het streekvervoer
Nee, ook in 2019 deed de rechter eenzelfde uitspraak in eenzelfde zaak. Het is de keus van FNV om het weer voor de rechter te laten komen. Schiphol heeft FNV daarop gewezen maar toch koos FNV ervoor om het kort geding door te laten gaan. Zo wordt er veel geld van de leden over de balk gegooid wat wellicht beter besteed had kunnen worden.
Gr BasG
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Acties in het streekvervoer
Schiphol heeft zeker het kort geding alleen aangespannen, de gemeente Haarlemmermeer heeft zich daar pas gisteravond bij aangesloten (als belanghebbende vanwege veiligheidsbezwaren waar de gemeente verantwoordelijk voor is). En dat FNV geld van leden gebruikt voor verdediging voor een kort geding (wat al vrij twijfelachtig was dat FNV die ging winnen), is de keuze van FNV, niet van Schiphol. Schiphol wil gewoon bereikbaar blijven ten tijde van stakingen (is ook wat voor te zeggen).
Grt. Stefan
-
- Berichten: 5708
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Acties in het streekvervoer
Eigenlijk had de burgemeester net zo moeten handelen als met de politiestakingen tijdens voetbalwedstrijden: verbieden. Gewoon van 4u tot 8u geen vliegverkeer op Schiphol toestaan. Zal ze leren

Ik zie trouwens dat trein 1632 morgen pas de eerste is die opstart in Enschede, om 9:16. Waarom kunnen de IC's van 8:16 en 8:46 niet rijden? Materieel is er, personeel is er, dus dat kan geen argument zijn. Busverkeer start ook gewoon om stipt 8:00 op door vanaf 7:30 uit te rijden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Acties in het streekvervoer
Eerste intercity van Den Haag naar Utrecht gaat ook pas om 9:35. Daarvoor rijden er alleen enkele sprinters.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Acties in het streekvervoer
Maar blijkbaar alleen vanuit Amsterdam, want er werden geen treinen vanuit Amersfoort, Leiden of Rotterdam geëist en ook geen bussen vanuit omliggende plaatsen.
Maar blijkbar moet elk bedrijf bij toekomstige stakingen dus maar naar de rechter stappen, om zo voor elkaar te krijgen dat er in hun regio nog wel treinen rijden?

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Acties in het streekvervoer
Het verschil met de zaak van destijds is dat de staking destijds een hele dag duurde, terwijl er nu slechts van enkele uren hinder sprake zou zijn. De argumenten die destijds aangevoerd werden waren grotendeels op juist de omvang van de (zowel aangekondigde als verwachte) hinder gebaseerd. In die zin is het niet onlogisch om de staking van vanochtend opnieuw aan de rechter voor te leggen, aangezien de argumenten nu dus anders zouden moeten zijn (en dus mogelijk in het voordeel van FNV zouden uitvallen). Ik ben dan ook benieuwd wat er uiteindelijk in het vonnis heeft gestaan, maar het is wachten tot die gepubliceerd wordt.BasGeluk schreef: ↑di 10 sep 2024, 21:41 (...) ook in 2019 deed de rechter eenzelfde uitspraak in eenzelfde zaak. Het is de keus van FNV om het weer voor de rechter te laten komen. Schiphol heeft FNV daarop gewezen maar toch koos FNV ervoor om het kort geding door te laten gaan. Zo wordt er veel geld van de leden over de balk gegooid wat wellicht beter besteed had kunnen worden.
En gezien hoe scheutig FNV momenteel met stakingen is, gok ik dat het financiële plaatje voor FNV er momenteel aardig rooskleurig uitziet en ze zich dus over de proceskosten geen zorgen hoeven maken (waarbij de vorige keer overigens beide partijen hun eigen proceskosten moesten betalen, dus het is niet automatisch zo dat FNV ook de kosten voor Schiphol op hun rekening moesten nemen)...
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Acties in het streekvervoer
FNV en andere bonden hebben tijdens de laatste 'regionale' stakingen laten zien dat dit toch echt de hele dag in het hele land gevolgen heeft. Dus de voorspelde "enkele uren" hinder is een lastig gegeven, omdat NS-medewerkers eerder lieten zien dat zoiets toch de hele dag doorwerkt. Ook ik ben benieuwd naar het volledige vonnis. Overigens was er gisteren in het nieuws dat steeds minder mensen lid worden van een vakbond.
Gr BasG
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Acties in het streekvervoer
Dat dus. Kennelijk doen ze iets niet goed waardoor er weinig nieuwe aanwas van leden is.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Acties in het streekvervoer
De FNV heeft van 11 t/m 22 november acties aangekondigd bij ProRail. Er komen ook werkonderbrekingen bij de verkeersleidingsposten.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
Men heeft nogal een mening over mensen die niet in het gareel lopen. Dat motiveert mensen niet om lid te blijven en schrikt nieuwe leden af.
Het lijkt er soms meer op een propaganda machine ter meerdere eer en glorie van de bond zelf dan op een vertegenwoordiging van personeel.
-
- Berichten: 6078
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Acties in het streekvervoer
De CNV leden -en mensen die niet vakbondslid zijn en/of niet willen staken- kunnen wel doorwerken, toch? CNV is immers akkoord met het eindbod van ProRail.
Volgens mij klopt de argumentatie van de FNV niet helemaal:
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/acht ... hoog-werd/
Volgens mij klopt de argumentatie van de FNV niet helemaal:
Volgens onze DNB was de inflatiepiek in oktober 2022 met 10,6% in het euro gebied. Okay. dat is dus meer dan NL alleen dus hier kan het cijfer nog wat hoger geweest zijn. Daarbij is het algehele leven gewoon een stuk duurder geworden, ook nu nog. 8% erbij voor een jaar lijkt mij niet gek. Voor corona kon je een dergelijk percentage van dromen of over een looptijd van een jaartje of vier krijgen..(..)De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. Dat is volgens de vakbond nodig omdat de vorige cao vlak voor een enorme inflatiepiek was afgesloten. De vorige cao liep van januari 2023 tot en met afgelopen juni. De nieuwe cao zou een looptijd van een jaar hebben. (..)
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/acht ... hoog-werd/
-
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Acties in het streekvervoer
En die CAO is uitonderhandeld in november 2022 (7-11 start onderhandelingen, 22-11 voorlegging resultaat). Wellicht dat men toen de inflatiepiek nog niet zo besefte.
Jaarcijfers over 2022 waren er toen nog niet en het eerste half jaar was nog relatief mild.
Jaarcijfers over 2022 waren er toen nog niet en het eerste half jaar was nog relatief mild.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten