Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
waldo79
Berichten: 8483
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door waldo79 »

Een rechter kijkt of het proces volgens de regelen der kunst van het aanbesteden is verlopen. Partijen hebben zich neer te leggen bij de uitspraak van de rechter.
Noord152
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 21 jun 2024, 08:25

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Noord152 »

Deze was gister in Heerenveen later ook in Emmeloord

Afbeelding
Finley1965
Berichten: 152
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Lijnverkennen ?
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Dat is er een uit de serie 3400, wat volgens ander op het forum als tijdelijk matrieel gaat dienen in friesland
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Lange_Dre »

Is er eigenlijk al bekent waar Qbuzz mee gaat rijden in Friesland, voornamelijk met wel definitief materieel.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat erover gesproken wordt als de concessie definitief wordt gegund.
Noord152
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 21 jun 2024, 08:25

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Noord152 »

Iemand toevallig meer nieuws vanuit de bijeenkomst gister in balk?
JanTerSluis
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 12:40

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door JanTerSluis »

Ook locatie Heerenveen heeft een adres: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 82615.html Mooi dichtbij het Busstation
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Dat is geen slechte locatie nee
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gebruikersavatar
Fris44
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 19:19

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Fris44 »

Ik kom net bij de regiobijeenkomst van Noordoost vandaan, hier de veranderingen:
  • Lijn 12 (Drachten - Surhuisterveen - Buitenpost):
    • Neemt de route tussen Drachten en Surhuisterveen van lijn 13 over. Dit betekent dat Rottevalle alleen nog maar in de spits en niet meer 's avonds en op zaterdag wordt bediend.
  • Lijn 13/513 (Drachten - Surhuisterveen - Leeuwarden):
    • Neemt de route tussen Drachten en Surhuisterveen van lijn 12 over. Dit betekent dat Boelenslaan, Houtigehage en Drachtstercompagnie minimaal 1x per uur per richting worden bediend.
    • Rijdt in Leeuwarden langs scholen Wilaarderburen ipv Groningerstraatweg/Bleeklaan
    • Op zaterdag door naar Leeuwarden. (ipv Feanwâlden waar de 513 nu stopt)
    • In de spitsuren elk half uur tussen Surhuisterveen en Leeuwarden.
  • Lijnen 20/21 (Drachten - Burgum - Hurdegaryp - Leeuwarden):
    • Worden samengevoegd tot één lijn 21. Rijdt dus niet meer via Opeinde en Nijega zoals lijn 20.
    • Gaat via ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten rijden.
    • In vakanties meer ritten tijdens de spits.
    • Betere aansluiting op treinen in Leeuwarden.
  • Lijn 51 (Leeuwarden - Gytsjerk - Damwâld - Dokkum):
    • Gaat nu vanaf Dokkum verder naar Lauwersoog rijden, ter vervanging van lijn 155
  • Schoollijn 651 (Leeuwarden - Gytsjerk - Damwâld - Dokkum):
    • Verandert naar lijn 151, rijdt meer spitsritten. Route blijft hetzelfde, gaat dus niet mee met de nieuwe 51.
  • Lijn 52 (en waarschijnlijk 552) (Dokkum - Easternijtsjerk - Moddergat):
    • Gaat nu ook Ljussens en Wierum bedienen.
  • Lijn 55 (Drachten - Burgum - Feanwâlden - Dokkum):
    • Gaat nu via Opeinde en Nijega, vervangt lijn 20 op dit stuk.
      Er staat mij iets bij dat deze ook vaker ging rijden op bepaalde stukken van de route, heb het alleen niet volledig kunnen opschrijven voor de volgende dia.
  • Lijn 62 (Buitenpost - Feanwâlden - De Westereen - Leeuwarden):
    • Rijdt vaker door naar Leeuwarden via NHL Stenden.
    • Rijdt voortaan ook op zaterdag
  • Lijnen Leeuwarden - Stiens - Holwert (- Ternaard) (- Dokkum) (60, 66, 150, 154):
    • Dokkum - Ternaard - Holwert ook 's avonds en in het weekend.
    • Overdag meer ritten tussen Holwert en Dokkum.
    • 's Avonds meer bussen tussen Leeuwarden en Marrum.
    • Leeuwarden - Holwert overdag kwartiersdienst, zaterdags overdag halfuurdienst
    • Lijn 150 wordt geïntegreerd in bootbus 66, stopt ook in Ferwert en Hallum.
  • Lijn 155 (Leeuwarden - Feanwâlden - Lauwersoog):
    • Vervalt, tussen Dokkum en Lauwersoog overgenomen door verlengde lijn 51, rest van de route wordt opgevangen door extra ritten 55, 355, 356
  • Qliner 355 (Dokkum - Leeuwarden):
    • Halfuurdienst tijdens vakanties.
    • Kwartierdienst tijdens ochtendspits in richting Dokkum -> Leeuwarden.
  • Qliner 356 (Drachten - Feanwâlden - Dokkum):
    • Halfuurdienst overdag
  • Nieuwe (edit: 560 bestaat, niet nieuw dus) rechtstreekse bus Dokkum - Holwert Veerhaven via Brantgum met aansluiting op veerdiensten

Mooie waslijst aan veranderingen, al vind ik sowieso de veranderingen aan lijn 13 maar raar.
Veel mensen die ik ken die in Drachten naar school gaan vinden te lang duren, en alhoewel de nieuwe route in theorie ongeveer even lang duurt, moet je met een bus door de redelijk smalle straten van Boelenslaan en Houtigehage zien te komen, waardoor ik verwacht dat de reistijd nog wel lichtelijk omhoog gaat.
Ook zijn in mijn ervaring de meeste mensen die lijn 13 gebruiken naar Leeuwarden studenten op het NHL. Tijdens de ochtendspits zit de bus stamp vol, waarna minimaal driekwart van de bus bij halte Anemoonstraat uitstapt om naar de NHL te lopen, en maar een gedeelte van wat overblijft moet naar Firda Wilaarderburen. Bij het navragen is mij verteld is dat er mogelijk een overstap bij Tytsjerk (Swarteweisein) komt met de 62, die om die tijd waarschijnlijk ook al redelijk vol zit. Zijn ze van plan dit met een gelede bus te rijden?
Laatst gewijzigd door Fris44 op wo 11 sep 2024, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Anderzam
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Anderzam »

Interessante wijzigingen. De 55 via Nijega en Opeinde vind ik een mooie, zeker met de uitbreiding op de 356.
Die nieuwe buslijn Dokkum - Holwert via Brantgum, is dat niet de huidige lijn 560?
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Gebruikersavatar
Fris44
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 19:19

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Fris44 »

Zou kunnen, was het bestaan er van vergeten. Misschien dat dit al was opgesteld voordat Arriva die lijn opzette
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Hans »

Landal Esonstad dus nog steeds alleen per opstapper?
iamthedutchdude
Berichten: 1794
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Fris44 schreef: di 10 sep 2024, 22:35 Ook zijn in mijn ervaring de meeste mensen die lijn 13 gebruiken naar Leeuwarden studenten op het NHL. Tijdens de ochtendspits zit de bus stamp vol, waarna minimaal driekwart van de bus bij halte Anemoonstraat uitstapt om naar de NHL te lopen, en maar een gedeelte van wat overblijft moet naar Firda Wilaarderburen.
Ik kan mij vergissen, maar heeft Firda niet een grote locatie ergens in Drachten zitten? Dan zou ik het niet onlogisch vinden dat MBO-studenten uit Drachten en nabije omgeving daar hun opleiding volgen en dus niet naar Leeuwarden gaan afreizen. Je ervaring zou dus best wel eens zeer dicht bij de waarheid kunnen zitten...
Fris44 schreef: di 10 sep 2024, 22:35 Bij het navragen is mij verteld is dat er mogelijk een overstap bij Tytsjerk (Swarteweisein) komt met de 62, die om die tijd waarschijnlijk ook al redelijk vol zit. Zijn ze van plan dit met een gelede bus te rijden?
Naast dat ik dit niet een heel geschikte plek vind om een overstap te realiseren (direct naast de autoweg), dwing je dan wel enigszins af dat je op (enkele ritten van) lijn 62 met meer capaciteit moet rijden. De laatste keren dat ik lijn 62 gebruikte tussen Feanwâlden en NHL Stenden reed op die rit structureel een Qliner (dus bus met enkel zitplaatsen, waardoor je soms mensen in Feanwâlden, Quatrebras en Tytsjerk moet achterlaten), dat is als je die overstap wilt realiseren niet meer geschikt.

Overigens weten we ook nog niet wat voor materieel Qbuzz wil gaan gebruiken, dus wellicht willen ze in het algemeen wel meer ritten met geleed rijden.
Fris44 schreef: di 10 sep 2024, 22:35 Lijn 52 (en waarschijnlijk 552) (Dokkum - Easternijtsjerk - Moddergat): Gaat nu ook Ljussens en Wierum bedienen.
Dat is dus het gedeeltelijk terugdraaien van de verschraling die Arriva hier begin 2022 doorgevoerd heeft.
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

De verschraling was geen wens van Arriva!
RW2104
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door RW2104 »

199 nieuwe IVECO Crossways, waarvan 37 voor Qliner: https://corporate.qbuzz.nl/nieuws/aange ... uwe-bussen
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Dat geeft mij een P403 error. Zijn 37 qliners wel genoeg?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Volgens de wiki heeft Arriva er nu 39 en dat inclusief drie oude Integro's die niet dagelijks meerijden, dus het lijkt mij van wel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5833
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Lijn 45 »

Voor de Qliners komen er Crossway NF's, is dat een volledige hogevloersvariant? Google geeft me weinig duidelijkheid hierover.

En welke van deze nieuwe bussen worden elektrisch?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

12 elektrische bussen gaan dus mee over naar Qbuzz. Dat zijn dus niet alle bussen die nu rondrijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door MetroRET »

Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 15:44 Voor de Qliners komen er Crossway NF's, is dat een volledige hogevloersvariant? Google geeft me weinig duidelijkheid hierover.
https://www.trucks.nl/iveco-crossway-sl ... 7778375-vd
Zoiets lijkt me dan toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40638
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 15:44 Voor de Qliners komen er Crossway NF's, is dat een volledige hogevloersvariant? Google geeft me weinig duidelijkheid hierover.
Googlen op Crossway NF levert onder meer dit resultaat. Toch vrij duidelijk een hogevloerbus.
En er komen dus ook nog 17 Altas Cityline's en 11 Tribus 8-persoonsbussen. En een stel bussen uit GD. Dus best een gevarieerde vloot al met al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

De Atpas Cityline lijkt me qua aantal voor Stadsdienst Leeuwarden.
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door teun »

De over te nemen bussen betreffen de 6 geledes in Frysk Ferfier kleurstelling 8621 - 8626 en 6 BYDs van Schiermonnikoog 3001-3006. Uit GD verwacht ik dat de 24 nieuwere Citaro LEs en 5 van de oudere exemplaren zullen overkomen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Zoiets vermoedde ik al over de over te nemen bussen; de 3041 en 3042 zijn immers van Arriva voor Lelystad. Wat Arriva met de overige bussen gaat doen (12+18m) gaan we uiteindelijk vanzelf meemaken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten