Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
VIRM schreef: ↑vr 09 aug 2024, 08:29
Mijn bus had gisteren officieel twee of drie minuten tussen het binnenrijden op het busstation/einde van de vorige rit tot vertrek. Nu snap ik best dat je mensen en materieel efficiënt wil inzetten, maar is dit niet een beetje heel erg krap plannen?
Dat staat of valt met hoe ruim de rijtijden bemeten zijn. Als er relatief veel marge in de rijtijden ingebouwd zit, kan met een kortere keertijd volstaan worden. Kiest de vervoerder ervoor om weinig marge in de rijtijden op te nemen, dan is het inderdaad verstandig om de keertijd wat ruimer te nemen.
Wat ook kan, is om deze marge in de keertijd om de rit te plaatsen. Keert een bus dan bijv. tussen rit 1 en rit 2 in 3 minuten, dan kan tussen rit 2 en rit 3 die keertijd opeens wel 10 minuten bedragen. Deze aanpak is vooral gunstig als je ritten (in het voorbeeld rit 1 en rit 2) aan elkaar door wilt koppelen omdat er relatief veel doorgaande reizigers zijn, terwijl je de lijnen wel onderling gescheiden wilt houden (bijv. omdat in het weekend die doorkoppeling niet geboden wordt). Tuurlijk kan het dan wat regelmatiger voorkomen dat rit 2 wat vertraagd is, maar dat neem je dan voor lief aangezien doorgaande reizigers dan wel kunnen blijven zitten en die bus na rit 2 waarschijnlijk toch weer op tijd rijdt.
VIRM schreef: ↑vr 09 aug 2024, 08:29
Ik snap iets niet aan de dienstregeling, namelijk de tijden tussen twee ritten op het busstation van Zwolle. Mijn bus had gisteren officieel twee of drie minuten tussen het binnenrijden op het busstation/einde van de vorige rit tot vertrek. Nu snap ik best dat je mensen en materieel efficiënt wil inzetten, maar is dit niet een beetje heel erg krap plannen?
De meeste bussen vanaf het Katwolderplein hebben een rijtijd van 6 minuten tussen daar en het station. Dat is nogal aan de ruime kant. Dat stuk zou te doen moeten zijn in 3 a 4 minuten (zoals de rijtijd ook is vanaf het station naar het Katwolderplein).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dat heeft te maken met de rijtijd opbouw. Dat zie je haast overal. Op het begin van de route zijn de rijtijden vrij krap om te voorkomen dat je te vroeg voorbij haltes rijdt. Aan het eind van de route heb je wat meer marge, zodat je toch op tijd op het station bent.
Volgens de diverse digitale bronnen is bus “2511” al de hele dag op lijn 216 actief, maar dat is een Ebusco dus dat lukt mij stug; die zijn nog niet afgeleverd. Ik gok dat er een andere bus achter schuil gaat…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 27-07-2025NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Dat er buurtbussen rijden met een fictief 25xx-nummer wist ik al, maar dat er dus ook grote bussen mee rondrijden wist ik nog niet. Nu dus wel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 27-07-2025NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
4176 staat al 35 dagen stil toch. Die 4167 reed heel de dag op de 216 en zag via ovzoeker dat daar dat fictieve nummer onder hing waar Milco het over had. Maar ben wel benieuwd dan wat er op die uitruklijst staat.
MichOV schreef: ↑za 24 aug 2024, 07:49
4176 staat al 35 dagen stil toch. Die 4167 reed heel de dag op de 216 en zag via ovzoeker dat daar dat fictieve nummer onder hing waar Milco het over had. Maar ben wel benieuwd dan wat er op die uitruklijst staat.
Er rijden meerdere bussen op de 216, en als je naar de omloop kijkt verschillen ze van elkaar. Bovendien zou het dus niet mogelijk moeten zijn dat een bus 2 nummers tegelijk op de radar heeft. 4176 had destijds wel problemen met de apparatuur, dus wie weet.
Weer bal in het supergecompliceerde Zeewolde waar in het weekend enkel ringlijn 144 rijdt.
Ivm een evenement waren Centrum en Horsterweg vandaag onbereikbaar, dus had men donderdag al de haltes afgezakt en vervangende haltes geplaatst. Top!
Helaas hing die van de 144 aan de verkeerde kant van de weg en waarom er ook haltes hingen voor de 142 en 216 weet niemand, want die rijden niet op zaterdag. Sterker nog, de 142 komt niet langs de gestremde haltes.
Heeft EBS echt zoveel moeite om de personeelsroosters op de zondag in de stadsdienst van Zwolle rond te krijgen? De laatste maanden lijken er twee diensten in de stadsdienst niet te worden opgevuld in de ochtend. Het viel mij vanochtend op dat op lijn 1 twee achtereenvolgende ritten niet hebben gereden.
Ik zit nu in een VDL op lijn 216 en zowaar toont het scherm voorin de bus reisinformatie. In de VDL’s die ik eerder trof kon er steeds geen reisinformatie worden getoond. De haltes werden ook in eerdere bussen wel gewoon afgeroepen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 27-07-2025NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Er wordt momenteel een update uitgerold over de VDL's. Hierdoor moet er reisinformatie zichtbaar zijn in de bus en worden er bugs opgelost op met name lijn 214, waar de lijnfilm niet goed wijzigde.
Overigens is men ook bezig om bij de laatste (buurt)bussen de nieuwste IVU versie te installeren.
Hij staat nog wel steeds in Zwolle, maar weet niet wat de plannen ermee zijn. Er was al aangekondigd dat ze dit jaar sowieso niet in ijssel-vecht zullen gaan rijden. Dus het is ook verre van zeker of ze alsnog allemaal deze kant op komen.
Hier nog wat duiding vanuit de bus exploitant. Lijkt er op dat er deels onvoldoende is afgeschaald en deels te veel/te weinig bij verkeerde vestigingen.
Wat ik zelf miste in de brief van EBS is een actie om alsnog voor de periode tot aan december de rituitval tot onder de norm te brengen, door bijvoorbeeld op vestigingen met hoge uitval te zoeken naar kansen nog eea planmatig te schrappen en vervolgens binnen die vestiging een nieuw dienstenpakket te draaien waar dan vervolgens een dienst of 3 minder uit zou kunnen komen per dag.
Hier nog wat duiding vanuit de bus exploitant. Lijkt er op dat er deels onvoldoende is afgeschaald en deels te veel/te weinig bij verkeerde vestigingen.
Wat ik zelf miste in de brief van EBS is een actie om alsnog voor de periode tot aan december de rituitval tot onder de norm te brengen, door bijvoorbeeld op vestigingen met hoge uitval te zoeken naar kansen nog eea planmatig te schrappen en vervolgens binnen die vestiging een nieuw dienstenpakket te draaien waar dan vervolgens een dienst of 3 minder uit zou kunnen komen per dag.
Tja, er liggen nog wel wat kansen om af te schalen. Geen idee waarom dat niet wordt gedaan. Dus wordt er weer vrolijk verder doorgemorreld. De Vra was een heel stuk sneller om in te grijpen bij de rommel in concessie ZaWa.