Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was het niet zo dat van de M7 de deuren gelijk waren aan de voorste/achterste 3 bakken van de M5? Zo onoverbrugbaar zou het dan toch niet moeten zijn om met inderdaad bredere perrondeuren en een iets andere stopplek van beide soorten dat probleem te overbruggen? (en is waarschijnlijk een stuk betaalbaarder dan voor +/- 43 M7 metro's 3 tussenbakken aan te schaffen)
Grt. Stefan
- trolly
Dat is inderdaad geen enkel probleem bij enkele stellen. Bij gekoppeld rijden wordt het lastiger, want dan zitten er midden in de trein opeens twee cabines. Zelfs als de lengte daarvan exact overeenkomt met één of twee deuren plus tussenruimte lijken me er nog een paar flinke hobbels te nemen voor M7 en M5 probleemloos dezelfde perrondeuren kunnen gebruiken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
De brede perrondeuren die in Spanje (Madrid of Barcelona) worden of werden getest gaan omhoog open in plaats van opzij.hauptbahnhof schreef: ↑di 17 sep 2024, 20:11Het vervelende van perrondeuren is dat ze ook moeten gaan. En als je hele brede perrondeuren maakt, dan moet de want tussen 2 deuren, toch nog breder zijn dan een want van beide kanten schuiven die deuren open naar elkaar toe.
Of je moet iets bedenken als die "double speed" liftdeuren maar ingewikkeld gedoe... gedoemd te mislukken (ahum BN sneltrams)
-
Volgens mij heeft aanbesteden alleen voordelen gehad op regionale Nederlandse spoorlijnen waar NS niet zo heel veel zin meer in had, eventueel in combinatie met busvervoer (zoals in de Achterhoek). Maar dat is natuurlijk heel anders dan een Amsterdam.hauptbahnhof schreef: ↑di 17 sep 2024, 21:07
En ik heb nog steeds nergens gezien dat door aanbesteden an sich, het een geweldig goed product wordt. Dat is vooral omdat er flink geld door de opdrachtgevers tegenaan wordt gesmeten om het product aantrekkelijk te maken (nieuwe voertuigen, hippe kleuren etc). Enige wat de vervoerder doet is de exploitatie op zich nemen.
Ik ben niet tegen aanbesteden, maar waarom aanbesteden als ik als reiziger niet echt de voordelen van inzie?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
Het is in de discussie een beetje ondergesneeuwd geraakt, maar zoals ik wat pagina's terug al opdiste lijkt van een andere concessiehouder ook geen sprake te zijn: in het uiterste geval dicteert de VRA het Vervoerplan 2025 aan GVB en is die laatste op eigen kosten verantwoordelijk voor de uitvoer ervan. Er wordt ook nog wat gedreigd met niet nader gespecificeerde 'noodmaatregelen', maar dat lijkt me niet het de stad uit bonjouren van het gemeentelijk vervoerbedrijf.
-
Wie weet dat de media zich nog op andere bronnen baseert, maar de berichtgeving komt idd vrij overdreven over.
-
Even crossposten vanuit een ander forum:
Ik ben afgelopen zondag bij Open Monumentendag bij 2 tunnels in Amsterdam geweest:
Een ruimte onder het open Havenfront, boven de fietsenstalling, waar het boek Tunnel Vision te koop was, een fotoboek van de graffiti in de Oostbuis.
En in de noodschuilplaats onder Weesperplein (waar ik 9 kwartier voor in de rij heb gestaan). Helaas niet in de metrobuis, maar toch indrukwekkend.
Zie langer verslag en foto's op https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 4#p1322544
Ik ben afgelopen zondag bij Open Monumentendag bij 2 tunnels in Amsterdam geweest:
Een ruimte onder het open Havenfront, boven de fietsenstalling, waar het boek Tunnel Vision te koop was, een fotoboek van de graffiti in de Oostbuis.
En in de noodschuilplaats onder Weesperplein (waar ik 9 kwartier voor in de rij heb gestaan). Helaas niet in de metrobuis, maar toch indrukwekkend.
Zie langer verslag en foto's op https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 4#p1322544
- Meltrain
- Donateur
De werkzaamheden aan het perron van spoor 2 van metrostation Spaklerweg zijn zo te zien afgerond (en de hekken zijn ook weggehaald), dus lijn 53 en 54 richting Centraal Station zouden er alweer kunnen stoppen. Opvallend genoeg doen ze dat nog niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Er kwam net tussen KNN en GZH een dubbel setje M7 langsgereden (volgens OVinfo) niet in dienst, waarvan tijdens het rijden over de buitenspeakers een ding-dong (niet zoals de LHB en BN, hoger en meer als een lift) en tekstboodschap uitgesprokem werd.
Bij Duivendrecht wordt aan de Rijksstraatwegzijde een lift en kleine overkapte entree gebouwd. Daarom is de laatste originele rood-blauwe metrokubus verdwenen!
Bij Duivendrecht wordt aan de Rijksstraatwegzijde een lift en kleine overkapte entree gebouwd. Daarom is de laatste originele rood-blauwe metrokubus verdwenen!
-
- Donateur
-
Kraaiennest en Ganzenhoef.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Metr ... _Nederland
Het helpt wel als ik KEN ipv KNN zou gebruiken
En vanaf maandag wordt er weer te Spakkie gestopt.

En vanaf maandag wordt er weer te Spakkie gestopt.
- Meltrain
- Donateur
Het zou nog meer helpen als je de stationsnamen gewoon voluit zou schrijven.IIVQ schreef: ↑vr 20 sep 2024, 19:23 Kraaiennest en Ganzenhoef.

Bij treinstations is het vanwege de mouse-over niet zo erg als je de (officiële) afkorting gebruikt, maar bij metrostations is er geen mouse-over.
Maar de werkzaamheden zijn (ogenschijnlijk) nu al klaar, dus ik snap niet waarom de metro er biet al vanaf morgen stopt.En vanaf maandag wordt er weer te Spakkie gestopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Omdat dat niet ingepland was?
In het perronwerk zitten een aantal stappen die alleen met een paar dagen droog weer kunnen (zoals het aanbrengen van de coating en de geleidelijnen) dus ik denk dat ze gewoon geluk hebben dat ze nu al klaar zijn.
In het perronwerk zitten een aantal stappen die alleen met een paar dagen droog weer kunnen (zoals het aanbrengen van de coating en de geleidelijnen) dus ik denk dat ze gewoon geluk hebben dat ze nu al klaar zijn.
- Meltrain
- Donateur
Maar als het perron klaar en toegankelijk is, dan kan de metro er toch gewoon stoppen?
De metro's remmen er toch al af, dus de dienstregeling en dienstroosters hoeven niet aangepast te worden.
Voor reizigers zou het wel een welkome verrassing zijn als er eerder dan gepland weer metro's stoppen.
(Begrijp me niet verkeerd: als er echt nog werkzaamheden gaande waren of het perron nog afgesloten was, zou ik hier nooit voor pleiten.)

De metro's remmen er toch al af, dus de dienstregeling en dienstroosters hoeven niet aangepast te worden.
Voor reizigers zou het wel een welkome verrassing zijn als er eerder dan gepland weer metro's stoppen.

(Begrijp me niet verkeerd: als er echt nog werkzaamheden gaande waren of het perron nog afgesloten was, zou ik hier nooit voor pleiten.)
-
De wegen van GVB zijn ondoorgrondelijk. Bij het beddrijf waar ik werk is het toevoegen van een route in de reisinformatie niet zomaar mogelijk, dat kan maar ± eens in de maand. Uiteraard kan je er wel halteren. Maar juist GVB is hier zéér flexibel in - zag ik net toen mijn 53 op Van der Madeweg omgetoverd werd in een 51 naar Isolatorweg (waarom dan niet de 50... geen idee).
-
Dat was een jaartje geleden niet zo, ik kan me goed herinneren dat ik eerst niet zo ver hoefte te lopen. De stopbordjes zijn iets verderop verplaatst wanneer de werkzaamheden op Station Zuid echt waren begonnen (c. zomer 2023 uit mijn hoofd). Als je even doorloopt kan je zien dat het perron verlengt is. Ik had op Twitter gevraagd waarom dat was en toen kreeg het antwoord van GVB dat ze daar niks van wisten en dat de stop posities van alle metro's is afgesteld op de langste metro. Dus volgens klantenservice stopt een metro onafhankelijk van de lengte altijd op de zelfde plek, wat natuurlijk niet klopt en ik had zelfs een foto van de M5 er tussen staan. GVB is niet meer op Twitter dus al die posts zijn helaas weg.
Kan zijn dat ze de metro's zo ver mogelijk van de werkzaamheden vandaan willen houden of dat die gedeelte van het perron niet telt als echt een perron voor die lijn maar meer een locatie is waar mensen de reisinformatie kunnen lezen en kiezen om de helling naar M52 te nemen, als je snapt wat ik bedoel.
Ik zat vrijdag foto's te maken op Spaklerweg en sommige bestuurders stopten toen al. Was wel van harte welkom aangezien in de avondspits metro 51 rituitval en veel vertraging had door een technische storing.

"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
-
Ik denk dat de stopplek van de metro's meer naar voren is verlegd omdat er op termijn wel misschien iets gaat gebeuren met de perronopgang daar. De stopplaatsen (per metrolengte) moeten namelijk ook in de beveiliging worden verwerkt. En om dat niet per keer te moeten aanpassen is er gekozen om het samen met andere aanpassingen meteen te verwerken.
-
Dat hele perron moet nog opgehoogd worden voor Zuidasdok naar het niveau van de andere metroperrons, dus het aanpassen van de beveiliging lijkt me niet de hoofdreden; ze moeten dat sws nog een keer doen.
Ik vermoed dat ze met het verplaatsen van de stopplaatsen willen bereiken dat reizigers zich beter verspreiden over het perron en niet ophopen op dat stuk waar de helling naar de reeds verhoogde perrons en het oude perron samenkomen; Dat je niet een complete gridlock krijgt aan wachtende reizigers ri. Station RAI, waar veel Noord-Zuidlijnpassagiers zich doorheen moeten boren vervolgens.
Voor een beter resultaat hadden ze misschien het perron kunnen inkorten aan de entreezijde, d.m.v. hekken
Ik vermoed dat ze met het verplaatsen van de stopplaatsen willen bereiken dat reizigers zich beter verspreiden over het perron en niet ophopen op dat stuk waar de helling naar de reeds verhoogde perrons en het oude perron samenkomen; Dat je niet een complete gridlock krijgt aan wachtende reizigers ri. Station RAI, waar veel Noord-Zuidlijnpassagiers zich doorheen moeten boren vervolgens.
Voor een beter resultaat hadden ze misschien het perron kunnen inkorten aan de entreezijde, d.m.v. hekken
- Meltrain
- Donateur
Da kan ik op zich begrijpen, maar het probleem is dat veel reizigers niet weten dat de metro verder naar voren stopt, waardoor er juist een opstopping ontstaat door uitstappende en instappende reizigers die elkaar op een smal perron moeten passeren.Natorious schreef: ↑zo 22 sep 2024, 18:53 Ik vermoed dat ze met het verplaatsen van de stopplaatsen willen bereiken dat reizigers zich beter verspreiden over het perron en niet ophopen op dat stuk waar de helling naar de reeds verhoogde perrons en het oude perron samenkomen; Dat je niet een complete gridlock krijgt aan wachtende reizigers ri. Station RAI, waar veel Noord-Zuidlijnpassagiers zich doorheen moeten boren vervolgens.

-
Geef je feedback aan het Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok? Wie weet kunnen ze er wat mee. Contactformulier staat op zuidas.nl. Of mail de VRA.
- Meltrain
- Donateur
Na Overamstel en Spaklerweg zijn nu de perrons van Van der Madeweg aan de beurt om opgeknapt te worden.
Op dit moment zijn de sporen 2 en 3 buiten dienst, wat betekent dat er momenteel geen cross-platform overstap is tussen de lijnen 50 en 53.
Op dit moment zijn de sporen 2 en 3 buiten dienst, wat betekent dat er momenteel geen cross-platform overstap is tussen de lijnen 50 en 53.
-
- Donateur
Als iemand die al heel lang niet meer in die contreien komt: wat wordt er precies opgeknapt aan de perrons?
- Meltrain
- Donateur
Volgens mij wordt vooral het materiaal (asfalt, cement?) van het perron vervangen. Op Overamstel was wel duidelijk te zien dat ze dat opnieuw gingen storten en verdelen.
Op Spaklerweg heeft alleen het perron langs spoor 2 nu een donkerdere kleur, bij de andere perrons (dus ook langs spoor 4) is geen verschil te zien.
Op Spaklerweg heeft alleen het perron langs spoor 2 nu een donkerdere kleur, bij de andere perrons (dus ook langs spoor 4) is geen verschil te zien.
- Spoiler: show
-
Op Overamstel is het hele dek (bovenste ±20 cm) vervangen.
Op Spaklerweg heb ik het niet zo gevolgd, maar is volgens mij alleen de toplaag (bovenste cm) vervangen. Dit zorgt voor waterdichtheid en vooral voor grip (anti-slip).
Asfalt wordt in Nederland niet veel toegepast als deklaag voor perrons, dan gebruiken we meestal 30x30 betontegels.
Op Spaklerweg heb ik het niet zo gevolgd, maar is volgens mij alleen de toplaag (bovenste cm) vervangen. Dit zorgt voor waterdichtheid en vooral voor grip (anti-slip).
Asfalt wordt in Nederland niet veel toegepast als deklaag voor perrons, dan gebruiken we meestal 30x30 betontegels.
- trolly
30x30 Betontegels worden nergens toegepast bij de Amsterdamse metro, dus ik snap niet helemaal waar je met die opmerking heen wil. Mijn indruk is overeigens dat er een of andere betonspecie wordt gebruikt.
Non oltrepassare la linea gialla