Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DingeZ

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Volgende week donderdag vertrek ik naar Wenen, dus ik houd de situatie in Oostenrijk goed in de gaten.

De metro's in Wenen rijden allemaal weer. Tot gisteren reden er nog delen van U2, U3, U4 en U6 niet. Van U2 en U3 was gister al zeker dat die vandaag weer volledig konden rijden. Voor U4 werd verwacht dat het wel ging lukken, maar was het niet helemaal zeker. Er is uiteindelijk wel op een aantal plaatsen een snelheidsbeperking. Voor U6 werd gisteravond nog gezegd dat deze vandaag nog niet kon rijden, omdat er ten zuiden van het station Längenfeldgasse behoorlijk wat water in de tunnel stond. Uiteindelijk is het toch gelukt om de gehele lijn vanochtend weer in dienst te krijgen. :trein:

Na een aantal dagen helemaal geen treinen over de Westbahn te hebben gehad is er vandaag weer beperkt treinverkeer mogelijk. Er rijdt elk uur één RJ en één Westbahn per richting. Tussen St. Pölten en Wenen via de oude Westbahn (langs Rekawinkel) met ruim 20 min extra rijtijd. Al het andere lange-afstandverkeer (RJX, ICE, EC, EN/NJ) rijdt helemaal niet over de Westbahn. De RJX rijdt niet tussen Salzburg en Wenen, de ICE niet tussen Passau en Wenen en de NJ van/naar Duitsland rijden helemaal niet. -0-
In St. Pölten wordt weer gewoon gestopt, alleen station Tullnerfeld wordt niet aangedaan omdat ze daar niet langs kunnen komen.

Overigens heeft er gisteren in beide richtingen wel een extra RJ gereden tussen Wenen en Salzburg via Linz en Bruck an der Mur, met een rijtijd van 4 uur tussen Linz en Wenen. Dit waren ritten 18812 en 18813.
en-es

Bericht door en-es »

Ik vertrek ook volgende week donderdag naar Wenen. Ook zou ik naar Krakau en Boedapest gaan. Maar of het allemaal doorgaat? :s
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Een bericht met foto uit Tullnerfeld. Dat gaat wel even duren...

https://noe.orf.at/stories/3273700/
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In de regio Parijs wordt per 2 januari 2025 het tariefstelsel vereenvoudigd. De zones worden afgeschaft en er blijven nog maar 4 tarieven over.
Bus en tram: € 2.
Metro, trein en RER: € 2,50
Dagkaart: € 12
Ticket voor het vliegveld: € 13

Dit lost ook rare situaties op, zoals het T+ ticket dat wel geldig is op metrolijn 1 naar La Defense, maar niet in RER A en E.

https://www.iledefrance-mobilites.fr/ac ... -de-france
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

2,50 voor alle RER- en Transilien-treinen is echt een enorme prijsverlaging, daarmee kan je voortaan door een gebied zo groot als de Randstad reizen voor de prijs van een railrunner-kaartje. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Suus schreef: wo 18 sep 2024, 18:49 In de regio Parijs wordt per 2 januari 2025 het tariefstelsel vereenvoudigd. De zones worden afgeschaft en er blijven nog maar 4 tarieven over.
Bus en tram: € 2.
Metro, trein en RER: € 2,50
Dagkaart: € 12
Ticket voor het vliegveld: € 13
Aangezien de carnet van 10 niet meer wordt genoemd, zal die wel verdwijnen. In plaats daarvan kun je dan Navigo Liberté+ gebruiken, dat "vanaf de lente" ook op een slimfoon beschikbaar zal komen. Zo te zien is dat reizen op rekening met maandelijkse facturatie achteraf, inclusief een maximumdagtarief van de prijs van een dagkaart.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Tom024 schreef: wo 18 sep 2024, 16:21 Een bericht met foto uit Tullnerfeld. Dat gaat wel even duren...

Hier nog een artikel met een foto hoe een van de tunnels er nu bij ligt. Volgens dat artikel zijn in de tunnel ook een dode fazant, hooibalen en een pompoen gevonden die door de extreme regen vanaf omliggende velden gespoeld zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun

Bericht door teun »

Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, ik heb flink zitten puzzelen met de kaartautomaat in Parijs. :') Wat ik een beetje vreemd blijf vinden is dat het vliegveldtarief duurder is dan een dagkaart, volgens mij vallen die trajecten nu nog wel onder de dag/meerdaagskaarten (ik ben er in ieder geval mee door de poortjes gekomen). Wat nou de de definitie van een enkeltje is in Parijs heb ik ook nog steeds niet helemaal ontdekt, waar men allemaal wel of geen poortjes plaatst lijkt op volledige willekeur aan te komen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik weet ook niet precies op welke plekken het vliegveldtarief nu een rol gaat spelen. Het is nu in ieder geval van toepassing voor de RoissyBus, OrlyBus, station Aéroport d'Orly van metro 14 en de stations van RER B op CDG, maar niet op tramlijn 7 die ook op Orly stopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

In Praag is vanochtend een trein van KŽC (S34) door een rood sein gereden en achterop een stilstaande trein van ČD (S2) gebotst: 35 lichtgewonden. Beide treinen waren onderweg naar Praha Masarykovo nádraží. De trein van KŽC werd gereden door een leerling met instructeur die blijkbaar samen in de fout zijn gegaan, maar de machinist van de trein van ČD (die dus waarschijnlijk helemaal geen schuld had aan het ongeluk) blies 1,96 promille... Als het laboratorium dat ook bevestigt, is het volgens ČD einde dienstverband voor de betreffende machinist.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Daniel schreef: wo 18 sep 2024, 20:58
Tom024 schreef: wo 18 sep 2024, 16:21 Een bericht met foto uit Tullnerfeld. Dat gaat wel even duren...

Hier nog een artikel met een foto hoe een van de tunnels er nu bij ligt. Volgens dat artikel zijn in de tunnel ook een dode fazant, hooibalen en een pompoen gevonden die door de extreme regen vanaf omliggende velden gespoeld zijn.
Die foto in dat artikel is van de U6 in Wenen, die rijdt sinds woensdagochtend alweer. De schade aan de Westbahn lijkt voornamelijk te zitten in de Atzenbrugger Tunnel, ten westen van Tullnerfeld. De hal van station Tullnerfeld staat weliswaar onder water, de sporen liggen een stuk hoger en zijn daar helemaal niet ondergelopen.

Op de oude Westbahn schijnt ook nog gedeeltelijk enkelsporig gereden moeten worden, wat momenteel de capaciteit beperkt tot 2 treinen per uur. Kwalijker vind ik dat de ICE's nog steeds in Passau eindigen, terwijl ze prima door zouden kunnen rijden naar Linz of St. Pölten.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Dat moet dan wel passen op de sporen daar (lang keren aan het perron), en in de personeelsroosters (grote kans dat die ritten normaal gereden worden vanuit Wenen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hier nog wat bewegend beeld van de schade op de Westbahn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Goed nieuw uit Oostenrijk: hoewel de Westbahn nog behoorlijk schade schijnt te hebben wordt op steeds meer lokale spoorlijnen weer gereden. Vanaf vanavond rijden ook alle NJ-treinen weer.

Verkeer tussen Polen en Tsjechië via Ostrava ligt stil tot in ieder geval 24 september omdat in Ostrava hl.n. alle sporen en beveiliging bedekt zijn onder een dikke laag modder door een doorgebroken dam niet ver van het station. Ostrava-Svinov lijkt wel bereikbaar te zijn, maar EC's van/naar Polen zijn voorlopig beperkt to Hranice nad Moravou aan de Tsjechische kant.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Ben benieuwd wanneer Polen, Tsjechië en Oostenrijk alle nevenlijnen weer in gebruik kan nemen. Als het net zo lang duurt als de spoorlijnen in de Eifel is het redelijk dramatisch te noemen.
-
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Tom024 schreef: vr 20 sep 2024, 15:58 Hranice nad Moravou
Hranice na Moravě. ;) Wat jij schreef zou betekenen 'Hranice aan de (rivier) Morava' (letterlijk 'boven de Morava', wat wel logisch is aangezien de plaats meestal iets hoger ligt dan de rivier). Maar het is 'Hranice in (de landsstreek) Morava' (letterlijk 'op Morava', maar waarom je dat zo zegt weet ik niet). En nee, de Morava stroomt niet door Hranice. Dan zou het Hranice nad Bečvou worden, maar daar heeft men niet voor gekozen.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ik had ze nog niet gezien, maar blijkbaar hield de NMBS al een tijdje een proef met stiltezones, en die worden nu definitief en verder uitgebreid.
VRTNWS schreef:Rustzoekers op wenken bediend: vanaf vandaag komen er stiltezones "in groot deel van de treinen"

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS biedt vanaf vandaag een stiltezone aan in een groot deel van haar treinen. Het proefproject dat sinds begin vorig jaar liep, is als zeer succesvol geëvalueerd en wordt nu dus uitgebreid. De NMBS zegt dat 65 procent van de reizigers tussen de grote steden er tegen volgende zomer gebruik van zullen kunnen maken.
[...]
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/23 ... e-treinen/
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
en-es

Bericht door en-es »

Tickets bij Deutsche Bahn kunnen binnenkort al één jaar van te voren gekocht worden.
http://tagesschau.de/wirtschaft/verbrau ... t-100.html
Gamma

Bericht door Gamma »

Ik vraag me af of dat goed nieuws is, want dan wordt je ticket / geboekte reis nog vaker aangepast door werkzaamheden die een jaar van tevoren nog niet bekend en/of uitgewerkt waren?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een jaar vooraf goedkope tickets boeken en aan het einde van de rit een flexticket hebben.
jjasloot
Donateur
Contacteer:

Bericht door jjasloot »

Voor een gepland reisje in oktober was 2 maanden al genoeg om nu al flextickets te hebben
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

In december gaat dan eindelijk een directe dagtrein tussen Berlijn en Parijs rijden. Dit wordt een extra trein bovenop het bestaande aanbod met haltes in Berlijn, Frankfurt (Main) Süd, Karlsruhe, Straatsburg en Parijs. (Er wordt niet via Mannheim gereden, maar via Darmstadt.) De reis duurt 8 uur en een paar minuten: Berlin Hbf 11:54 -> Paris Est 19:55 en Paris Est 9:55 -> Berlin Hbf 18:03. De dienst wordt gereden met een ICE 3 (BR 407) en kaartjes zijn te koop vanaf 60 euro in de 2de klas en 70 euro in de 1ste klas.
en-es

Bericht door en-es »

Vanaf vandaag is er weer beperkt treinverkeer tussen Tsjechië en Polen. Helaas betreft dat niet mijn Porta Moravica morgen die volgens een ontvangen mail niet verder dan Bohumin gaat.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/1 ... a-s-border

De trein Moskou-Kaliningrad heeft gisteren forse vertraging opgelopen omdat de Litouwse politie de trein aan de grens tot stilstand heeft gebracht en medewerkers van de Russische Spoorwegen sommeerde om een aantal opschriften die op de trein waren aangebracht, zoals "Vilnius is een Russische stad" weg te halen.
-
verfmeer

Bericht door verfmeer »

De Russen mogen blij zijn dat die trein überhaupt nog rijdt. Het lijkt mij logisch dat de Litouwse politie bij iedere vorm van provocatie hard ingrijpt.
Plaats reactie